Voor de 4e keer moet ik de cilinderkoppakking vervangen van mn alto. Blijft steeds 3..6 maanden goed gaan, totdat de witte rookwolken uit de uitlaat zich weer aandienen, en het koelwater weer onder druk komt te staan. Kop is al gevlakt, alles is steeds gereinigd, nieuwe pakking ertussen, Kop is herhaaldelijk nagetrokken op steeds 60Nm. Het gaat steeds tussen 2e en 3e cilinder fout. De koelwatertemp laat geen gek beeld zien (steeds iets onder normaal). Gek word ik ervan. Wie kan me een goede tip geven?
Alvast bedankt.
Marc
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
of de koeling is niet goed
waterpomp
radiateur
thermostaat
of de kop is krom of gescheurd op een rand en dat ie na een paar !!! weer gaat lekken op die rand
Hallo Jerrry,
bedankt voor je snelle antwoord.
Koelwater circuit (pomp/radiateur?) lijkt me onwaarschijnlijk omdat de dikke slang bovenin voldoende stevig aanvoelt als de motor loopt (bouwt dus in ieder geval wel druk op). Ook voordat ie rookte.
Als het de thermostaat zou zijn, zou je dat toch aan de temp meter kunnen zien (enigszins hoge temp oid, maar daar was geen sprake van).
Kan mischien een koelkanaal verstopt zijn? zoja, is dat te detecteren?
Als een scheur in het blok of kop zit, is dat op een of andere manier te zien met een verkklikker vloeistof oid?
16 jaar
Uit het feit dat de koelwaterslang stevig aanvoelt kun je naar mijn bescheiden mening niet concluderen dat de waterpomp en de radiateur goed werken. De druk ontstaat door de temperatuurstijging en niet door de circulatie.
ikdenk dat de kp niet goed is
en dit komt waarschnk door een verstopte radiateur of een defect therme contact
Cilinderkop inwendig gescheurd. Kwam vaker voor bij deze modellen.
Of het blok is niet vlak meer.
Gr.
Petje, Jerry,
De radiateur werd altijd goed warm, en na een rit even stilstaan sloeg de ventilateur gewoon aan. Geen indicatie dat er iets met koelwatercirculatie mis is, lijkt me.
Kan er iets mis zijn met de circulatie in de kop zelf? Luchtinsluiting oid? Wordt ie terplaatse loeiheet natuurlijk.
Jan, zonder drukverschil (hoe gering ook) werkt geen enkele pomp. Die druk heb je nodig om bocht/leidingverlies/wrijvingsverlies te overwinnen. De druk neemt toe met de temp (uitzetting water). Maar ja, als de radiateur verstopt zou zitten heb je toch pompdruk....Hoe kan ik controleren of de radiateur verstopt zit?
16 jaar
[quote=gosselink]Jan, zonder drukverschil (hoe gering ook) werkt geen enkele pomp. Die druk heb je nodig om bocht/leidingverlies/wrijvingsverlies te overwinnen. De druk neemt toe met de temp (uitzetting water). Maar ja, als de radiateur verstopt zou zitten heb je toch pompdruk....Hoe kan ik controleren of de radiateur verstopt zit?[/quote]
Over welke pomp heb jij het?
Ik neem aan over de waterpomp niet?
Naar mijn weten wordt de waterpomp mechanisch aangedreven, en heeft niets te maken met druk, laat staan dat deze op druk zou moeten werken.
pomp wordt inderdaad mechanisch aangedreven. Nee ik heb het over de waterdruk, maar die is maar gering. Dit gaat offtopic.
Motor vandaag losgehaald. Tussen 2e en3e cilinder is de voering vd pakking kapot. Ga pakking , thermostaat en waterpomp vervangen. Geen enkele scheur in blok/kop te vinden, Zal tevens radiator op verstoppping controleren met tuinslang heb ik intussen begrepen. Heeft iemand nog suggeties.?
16 jaar
Ja. Probeer een ( 100 % rechte) rij te bemachtigen, al zal dat niet meevallen.
Hiermee kun je de vlakheid van het onderblok controleren als je de kop gedemonteerd hebt en schoongemaakt.
Goede revisiebedrijven hebben wel zo'n ding maar zullen 'm niet makkelijk meegeven.
Gr.
ander motortje erin kost 150 euro ben je vaak beter af als zo'n trubbelgeval
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar