close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Alto 1990: Hoog verbruik suzuki alto 3 cilinder

Bouwjaar: 1990

Hallo.

Ik heb een suzuki Alto van 1990 en het looppt ong 1op11 á 1op12.
Ik heb hiervoor een gehad van 1986 (3 drs GA) en die haalde 1op15/16.

Gewicht van beide auto scheelt nog geen 50 kilo, ik rijd wel veel rondom het huis en dus vindt ik die 1op15 ook niet overdreven, maar 1op11 moet toch niet nodig zijn.

Ik heb de auto een half jaar en heeft volgens de garagehouder een beurt gehad (zal wel een soort kleine geweest zijn).
Is dit met afstelling op te verbeteren, de auto loopt overigens normaal.



groeten
Richard

Geplaatst door

Grooten (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wcp..

die site heeft wel indruk op jou gemaakt hehe!! :) ik lees het al 2 dagen ;) (bedoel het goed hoor)

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

dit is zeker waar!

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Ik heb er al 2,5 bar inzitten en dat is in ieder geval wel genoeg voor 145-70-12 bandjes.

toch bedankt.
Richard

Grooten 0

18 jaar

Hij heeft bij aflevering een beurt gehad volgens de garage.
Er zit in ieder geval nieuwe olie, nieuw olie en luchtfilter op.

Waar moet eigenlijk het lagere verbruik uit voortkomen ?
Anders gezegd: Wat kan ik nog (laten) ondernemen om iets te veroorzaken.
Nog eens olie en filters wisselen na nog geen 5000km en een half jaar lijkt me wat overbodig.

Kan overigens de soort olie nog verbetering opleveren ? (BV.5W40)

Grooten 0

18 jaar

Hou er wel rekening mee dat je besparingsvoordeel van de brandstof wel eens tenietgedaan kan worden door in het midden versleten banden. Dit vooral bij de bredere banden zoals de 195 series en zo.

Santa 0

18 jaar

die gedachte gaat ook in mij om klaas....

goeie merkbandjes zijn nu eenmaal niet goedkoop vandaag de dag, en als de kanten nog ruim 3 mm hebben en je midden is op.
kun je ze er wel af gooien.

als je de spanning gebruikt bij volle belading auto, en hij wordt normaal gebruikt, is de spanning te hoog en zal in mijn ogen de midden ook aanmerkelijk harder slijten.

het is wel een beetje of topic, maar ben ook weleens benieuwd hoe en ander er over denkt.
in mijn ogen zal je auto zeker zuiniger worden, maar zoals klaas zegt je banden gaan harder in de midden slijten dus weg voordeel.

arie549 0
badge

18 jaar

Klopt mijn banden zouden op 2.3 moeten staan maar de op de banden is 2,7 aangegeven. Dus ik met een volbeladen auto met een caravan er achter alles op 2,7 gezet. Dit was tevens de advies spanning van de bandenhandel. Na de zomer met deze banden doorgereden tot in oktober de winterbanden er onder kwamen. Helaas is het midden van de banden nu al ongeveer 1,5mm verder gesleten dan aan de buitenzijde (bijna 6 tov bijna 7,5mm). Een duidelijk te harde spanning is dus ook niet goed, ze gaan nu bij normaal gebruik gewoon weer terug naar 2,5 of 2,4bar en alleen bij zeer zware belasting naar 2,7 bar.

PL 0

18 jaar

WCP, ik denk dat de op de band aangebrachte maximum spanning NIET betekent dat er gegarandeerd GEEN abnormale slijtage zal gaan plaatsvinden! In dat geval zouden de fabrikanten wel heel veel banden met een versleten middengedeelte terug krijgen met als verzoek: doe mij maar een paar nieuwe....... Is het niet zo dat die op de band aangebrachte spanningsindicatie een maximum is waartoe je de band kunt oppompen bij ZWARE belasting? Een band die tot een hogere spanning wordt opgepompt zal in het midden meer naar buiten geduwd worden, hetgeen tot ergere slijtage in het midden zal leiden. Indien de auto BELADEN wordt, kan de bandenspanning WEL wat hoger gezet worden. Immers, het extra gewicht van de belading zorgt er zo voor dat de wangen van de banden extra belast worden en door nu juist de bandenspanning te VERHOGEN krijgen de wangen weer meer steun zodat de last weer zoveel mogelijk op het loopvlak rust. Maar wie in het instructieboekje had gekeken, had dit ook al kunnen weten. Dat WINTERBANDEN bij normaal gebruik gemiddeld 0.2 bar druk MEER mogen/moeten hebben dan de zomerbanden mag inmiddels ook wel duidelijk zijn.

Santa 0

18 jaar

http://img82.imageshack.us/img82/1662/pe..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

nou.. WCP ik dien echt geen klacht in hoor, en ehhhhh ;) nog bedankt voor je tip.. www,houddespanningerin.nl ben uiterst tevreden!

P. Kelder 0
badge

18 jaar

hehehehehehe!! kon het niet laten.. :)

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Welnee WCP, de inhoud is slechts lucht.......

Santa 0

18 jaar

Tijd om weer back on topic te komen
ik ben het volledig met PL eens de waarde van max inflation is de waarde die de band maximaal kan hebben wanneer deze koud is wanneer men gaat rijden word de band warm en de lucht in de band ook waardoor dus de spanning in de band stijgt wanneer de band harder dan de druk die is aangegeven op de wang van de band word opgepompt en men gaat er mee rijden is de kans op een klapband door middel van een te hoge bandenspanning heel veel groter. daarnaast geeft de max inflation waarde helemaal niet aan dat je de band zover op kunt pompen dat dan de slijtage van de banden nog normaal is dat geeft de ervaring van PL ook wel weer. het beste is om de waarde die de fabrikant opgeeft te respecteren en daar 1 tiende of hooguit 2 tiende boven te gaan zitten. blijf wel nog steeds rekening houden met de belading als je de banden op zware belading opgepompt hebt en de belading is eruit breng de banden spanning dan weer terug naar wat die moet zijn bij lichte belading.

bovendien is het het verhaal over bandenspanning hier helemaal off-topic want het mag wel duidelijk zijn dat het hier om een motorisch probleem gaat.

Swifty11241 0

18 jaar

Hoi Richard

Hoe is het gekomen is het langzaam erger geworden of is het van het ene op het andere moment gebeurt (hoeveel tankbeurten zaten er tussen voor de auto zo veel ging verbruiken)? Wat is het stationair toerental wat de motor draait bij warme en koude motor. heb je automatische choke of handchoke? heb je carburateur of injectie? allemaal slechts vragen om je beter te kunnen helpen. andere olie zou ik niet doen heeft maar weinig invloed op het brandstof verbruik mits het gewoon normaal op pijl is. dus na 5000 km zou ik niet doen en ik neem aan dat je garage goede kwaliteit olie gebruikt (gebruiken ze over het algemeen wel).

MVG, Tjalling

Swifty11241 0

18 jaar

stelling...

indien de co waarden binnen gestelde norm staan, dan zit het verbruik lijkt mij!! niet in de afstelling van de motor.. eerder in bijkomende zaken, zoals banden,gewicht,rijomstandigheden, tempratuur wisselingen ect,

ook de zgn kwaliteit's olie draagt totaal niks bij aan het brandstof verbruik... dasss! een indianen verhaal.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

ja ok maar zo'n groot verschil in verbruik bij een auto die 50 kilo zwaarder is krijg je niet met die omstandigheden.

verder maakt het qua bandenspanning niet zo veel uit of je wel of niet het originele type eronder hebt liggen. ik heb er nu ook een andere maat onder liggen. de bandenspanning geeft niet aan hoeveel lucht erin zit maar de druk die de lucht naar buiten drukt en de auto rijd prima. banden zijn zeker niet te zacht. heb mijn banden op 2.1 en 2.2 bar en heb de maximale breedte die om de stalen velgen van mijn swift kunnen erop liggen 175-70-13 standaard 155-70-13 dus genoeg over de bandenspanning dat begint nu redelijk off-topic te raken.

tjalling,

Swifty11241 0

18 jaar

tjalling...

je sluit veel uit.. dan doen er overgens veel.. mede daardoor wordt vaak het probleem ook niet gevonden, men zoekt het vaak te diep...

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

om dezelfde reden word er hier denk ik te veel gefocust op de bandenspanning. dat mogelijkerwijs het niet eens de veroorzaker van het probleem is.

tjalling,

Swifty11241 0

18 jaar

het kan zijn dat er ergens een sensor kapot is of dat hij ergens valse lucht aanzuigt en dat de garage dat heeft denken op te lossen door het stationair toerental terug te schroeven. maar dan blijft het mengsel wel ontzettend rijk staan en dat zie je terug in het verbruik.

tjalling,

wat dat betreft wil ik dus niet uitsluiten dat er toch misschien ergens motortechnisch een storing zou kunnen zijn.

Swifty11241 0

18 jaar

tjalling..

neem aan, deze auto is al eens bij een garage geweest dat de co waarden goed staan, indien men komt met deze klacht is dit wel het eerste waar men naar kijkt..

sensors bij dit motortype (0,8 3cil) zijn nihil, ook heeft deze nog een hand bediende choke.. (ik ken deze motoren) ze zijn lang niet zo zuignig als men zegt! overgens dit zegt men ook van de smart deze zou min 1:20 moeten halen, ik heb het er nog nooit mee kunnen halen 1:15/16 komt eerst, om dit te behalen moet je wel heel goed op het gaspendaal blijven letten..

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.