Een vraag wat mijn vervolgstap kan zijn.
Motor hield kort in, dit werd vaker en langer.
Afspraak garage gemaakt.
Motorstoringslampje brand.
Afspraak garage vervroegd.
Foutcode p0420 en de bougies zijn vervuild merkt de garage op.
Eerste keuze garage bougies vervangen, helpt dat niet katalysator vervangen.
Nieuwe bougies geen resultaat.
Zelf katalysator vervangen, de oude had een gat in het honingraat.
Helaas geen resultaat.
LambdaSensor op de katalysator vervangen.
Lijkt even goed maar helaas toch geen resultaat.
Op dit moment weer storingslampje en foutcode terug.
Motor houd dus regelmatig in, bromt, loopt met moeite rond de 100, moet hoger in de toeren rijden om de vaart erin te houden.
Ik ben benieuwd of er nog wat opties zijn die ik kan proberen te vervangen om zo eea uit te sluiten.
Imitatie
Katalysator Suzuki 91067 AS
3 weken
Imitatie geeft vaak problemen .
Hoe is de 4 gas meting
Geen lek in de uitlaat voor de kat ?
Lijkt of er veel teveel brandstof ingespoten wordt ( gat in de kat) wat geven de diverse sensoren , watertemperatuur bv. aan.
Voor metingen zal ik naar de garage moeten.
Kijken of er weer een gat in de katalysator zit kan ik bekijken door demonteren.
3 weken
De watertemperatuur op het dashboard is trouwens normaal.
En ik heb de verbruiksmeter gereset, na tijdje probleemloos rijden loopt die naar ca 1:17 en zodra die slecht gaat lopen keldert het verbruik naar ca 1:13
3 weken
De temperatuur zender voor het dashbord is een andere als voor de ecu .
Is hij uitgelezen met dealer apparatuur
Door de garage ( geen dealer) is die 1 x uitgelezen en werd de code p0420 bekend.
Hoe duidelijk is het om een Suzuki van deze leeftijd uit te lezen? Dan bedoel ik als een 1 bobine , 1 lambdasonde, luchtmassameter kapot is geeft dat specifiek aan?
3 weken
Niet alle dingen die stuk kunnen gaan genereren een aparte foutcode .
Jammer, het zou te makkelijk zijn🙂
3 weken
Net gezien dat er weer een gat in de katalysator zit.
2 weken
Dan komt er zoveel brandstof vrij of er zit voor de kat een groot lek dat de brandstof in de kat verbrand.
Voor de kat een groot lek heb je bij verkeerde montage of een imitatie kat die lek is?
Wat veroorzaakt er bij de andere optie dat er teveel brandstof vrij komt?
Welke onderdelen zijn dan meestal kapot?
2 weken
Lees de fueltrims eens uit. Dan kun je zien dat er te veel brandstof wordt ingespoten.
2 weken
En de volgende keer misschien niet stug doorrijden als de motor niet lekker loopt, maar de auto aan de kant zetten. Dat scheelt allicht nog een paar katalysatoren totdat het onderliggende probleem wordt opgelost...
2 weken
Ik was bekend met het risico dat ik de katalysator nogmaals aan het slopen was, maar om op het werk te komen geen andere keuze dan gewoon doorrijden.
Maar inderdaad, ik ga nu niet nog een keer een katalysator kopen dat zou zinloos zijn.
2 weken
Ik heb gegevens om te delen....en ik zie nu 3 foutcodes erbij.
Ik ben er niet handig mee en het is een scanner gericht op VAG.
Onderstaande heb ik handmatig overgeschreven adhv foto's/screenshots.
Ik ben benieuwd naar jullie conclusie.
Data op moment van inhouden:
DTC_CNT 4
FUELSYS1 CL
FUELSYS2 —
LOAD_PCT(%) 23.1
ECT(°C) 90
SHRTFT1(%) 7.8
LONGFT1(%) 3.9
MAP(kPa) 32.0
RPM(rpm) 708
VSS(km/h) 0
SPARKADV(°) 11.5
IAT(°C) 37
MAF (g/s) 1.63
TP(%) 14.9
O2SLOC B1S12—B2S——
O2B1S1(V) 0.800
SHRTFTB1S1(%) -0.8
O2B1S2(V) 0.82V
SHRTFTB1S2(%) 0.0
OBDSUP EOBD
MIL_DIST(Km) 77
Data op moment goed lopen:
DTC_CNT 4
FUELSYS1 CL
FUELSYS2 —
LOAD_PCT(%) 23.1
ECT(°C) 93
SHRTFT1(%) 0.8
LONGFT1(%) 2.3
MAP(kPa) 33.0
RPM(rpm) 703
VSS(km/h) 0
SPARKADV(°) 9.0
IAT(°C) 39
MAF (g/s) 1.59
TP(%) 14.9
O2SLOC B1S12—B2S——
O2B1S1(V) 0.360
SHRTFTB1S1(%) -0.8
O2B1S2(V) 0.66V
SHRTFTB1S2(%) 0.0
OBDSUP EOBD
MIL_DIST(Km) 77
Foutcodes:
P0302 Overslag in cylinder 2 geregistreerd
P0303 Overslag in cylinder 3 geregistreerd
P0300 Meervoudige ontstekingsmissers ontdekt
P0420
Freeze frame:
Foutcodes die een freeze frame hebben opgeslagen P0420
Brandstofsysteem1 status CL
Brandstofsysteem 2 status _ _
Berekende belastingwaarde 49%
Motor koelvloeistof temperatuur 92C
Korte termijn brandstof aanpassing bank1 1.6%
Lange termijn brandstof aanpassing bank1 2.3%
Inlaatspruitstuk absolute druk 57kPa
Motortoerental 2209 rpm
Voertuigsnelheid sensor 78km/h
Ignition timing advance voor cylinder#1 32.5%
Inlaat temperatuur 23C
Luchtstroom hoeveelheid van de luchtmassameter 11.54 g/s
Absolute gaskleppositie 24.3%
2 weken
Iemand een idee wat ik zelf nog kan bekijken of vervangen?
Er wordt teveel brandstof ingespoten wat de katalysator beschadigd… de waarde van de fueltrim is hoog bij inhouden zie ik op de live data.
Waarom wordt er teveel brandstof ingespoten?
En waarom wisselt de klacht tussen normaal rijden en hele stukken inhouden?
2 weken
Er zijn twee lambdasondes,wat zijn de waardes? Waarom maar eentje vervangen?(Is een slijtageonderdeel)
1 vervangen is uit onkunde.
Ik zie met livedata op de scanner dat 02b1s1 en 02b1s2 een waarde hebben die schommelt tussen de 0 en 1 Volt.
Mijn conclusie nu dat de beide sondes goed zijn.
2 weken
SHRTFTB1S2 deze waarde staat op 0% (bij stationair draaien)
De grafiek laat niks zien.
Voltage o2b1s2 zie ik wel schommelen in de grafiek.
Is dit normaal? of werkt deze sonde dan toch niet.
2 weken
Het was een defecte bobine.
1 bobine en de set bobinekabels zijn vervangen.
De auto rijd weer goed.
Binnenkort alleen de katalysator nogmaals vervangen.
1 week
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.
Imi kat of origineel ?
3 weken