Hallo allen,
De interieur ventilator van mijn Suzuki werkt niet nadat ik alles voor in de auto (gehele dashboard ook) verwijderd heb gehad om de kachel / ventilator unit te verwijderen, zo dat ik de (kachel) radiateur kon vervangen.
De ventilator werkte voor de 'sloop' nog prima en de stekker in de dashboard (achter de 3 kachel knoppen) zit er gewoon in.
Links onder in de kachel unit (rechts van het gaspedaal) heb ik de stekker er ook in gestoken.
Nu ben ik bang dat er voor de ventilator nog een extra stekker was en ik deze vergeten ben terug te steken. Dat weet ik eerlijk gezegd niet meer.
1. Mis ik nog een stekker? En zo ja, waar moet die zitten?
2. Betekent dit dat ik nogmaals het hele dashboard en alles wat er op en aan zit moet verwijderen?
3. Of is er aannemelijk iets anders aan de hand?
Ik ben het hele weekend bezig geweest want ik heb er mooi weer voor nodig en genoeg energie, want het is (...)werk!
Daarom ben ik een beetje bang voor jullie reacties (dat iemand aan geeft dat ik nogmaals alles moet gaan slopen). Maar kom maar op met de reacties...
En alvast bedankt sowieso natuurlijk!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Begin eens met meten waar er nog spanning en massa is.
Op de zekering meten en dan op de schakelaar enz.
Dank voor uw reactie.
Heb ik inmiddels gemeten zoals geadviseerd.
Op de zekering 12 volt (zekering zelf is goed)
Op de stekker achter de stappen schakelaar in het dashboard vind ik 5 contacten. 4 geven 12 volt (met het contact 'aan') en de 5e blijkt massa te zijn.
1 jaar
Wat meet je op de kachelweerstand ?
Waar kan ik de kachel weerstand vinden? Ik wist niet eens dat die een weerstand heeft, want het toch gewoon een radiateur? Of zit die weerstand tussen bepaalde pennen van de ventilator om de snelheden te regelen?
Sorry als ik domme vragen stel, maar dit is één van de weinige stukjes autotechniek waar ik nog nooit eerder mee bezig ben geweest. Dit is dus de eerste keer dat ik een kachelradiateur en interieur ventilator gezien heb...
1 jaar
De weerstand kan in je ventilator ingebouwd zitten of hij xit in een luchtkanaal .
Van je schakelaar loopt de bedrading naar deze weerstand of ventilatormotor.
Je meet geen spanning op je ventilator?
Als ik dus op de weerstand moet meten, dan moet ik sowieso weer slopen. Alle luchtkanalen zitten namelijk achter de dashboard en de ventilator zit helemaal onderin tussen versnellingspook enerzijds en kachel en motorcompartiment anderzijds. Die hele unit inclusief kachel moet er dan uit.
Maar wat ik eerst graag wil weten, is wat die grote stekker linksonder (rechts van de gaspedaal) is? Die heeft ook 5 contacten als ik het goed zag (net als achter de ventilator stappen schakelaar.
Zou dat dezelfde draad moeten zijn? Want daar kan ik met enige moeite misschien wel op meten (lastig, maar proberen waard)
1 jaar
Op de foto is de hele ventilator / kachelradiateur - unit zichtbaar.
De onderste stekker had ik er in gestoken maar de bovenste (boven op het ronde wiel van de ventilator) niet. Dit was de voeding van de ventilator dus werkte deze niet.
Dit is eigenlijk wat ik zelf al dacht, alleen zag ik deze stekker niet zitten onder de dashboard (schuin boven het gaspedaal, heel lastig te zien).
Ik heb dus nogmaals het hele zooitje los gehaald en de unit in de zon bekeken. En toen pas viel mij die 2e aansluiting op. Toen was het alleen nog een kwestie van onder de dashboard kijken of er nog ergens een connector los hing aan de draadboom...
Om deze megaklus te klaren moeten de volgende onderdelen op volgorde worden verwijderd:
- klokje / info display op dashboard
- kachel bediening (alleen los)
- autoradio + frames
- alarmlicht en achterruit schakelaars
- sigarenaansteker + frame
- tellers cockpit (alleen los)
- onderframe onder het stuur (een rechte bak / richel
- de beide dashboard speakers
- de afdekstrippen van dashboard zijden naar dak
- de afdekplaten bij de voorwielen
- het dashboard kastje
- de bijrijder airbag
- de haakse luchtkast achter de airbag rechts aan de ventilator / radiateur unit
- de beide koelwaterslangen aan de kachel radiateur (in motor ruimte)
- het moertje op het draadeindje van de kachelradiateur (tussen de koelwaterslangen aansluitingen
- beide stekkers in de unit rechts naast en schuin boven het gaspedaal.
- Alle nu zichtbare schroeven van de dashbord
Trek nu de dashboard naar boven en iets naar je toe. Als deze haakt, controleer goed op schroeven en bouten welke misschien nog niet verwijderd zijn! Trek niet ongecontroleerd door en let ook op dat de draadboom niet nog ergens vast zit met typewraps of iets dergelijks, anders ben je flink aan de beurt !!! Op blijven letten dus!
De haakse ventilatie unit rechts aan de ventilator unit, zit vast met minimaal 3 schroeven.
De ventilator / kachel radiateur unit zit met 2 schroeven aan de rechter ventilatie unit en met 2 schroefbouten links en rechts boven in (diep naar achter onder de dashboard) in de wand tussen cabine en motor ruimte.
De dashboard zit mogelijk o.a. vast bij / achter...
- de tellers cockpit
- de laag liggende rechte 'vensterbank' onder de stuurkolom
- bij de speakers
- tegen de voorruit links en rechts
- aan de zijkanten aan het ijzeren buisframe (2 bouten per kant zichtbaar als je de voordeuren helemaal open zet)
- aan het ijzeren buizenframe achter de bijrijders airbag
- Boven aan onder de afdekplaten van de wielkasten
- Achter de stuurkolom afdekplaten
- Achter het klokje / info display
- Achter de fles houders en fles houders uitsparingen er boven
Wees heel voorzichtig. De Suzuki Ignis is met veel reparaties niet zo heel moeilijk, maar dit en een trekhaak er aan maken, zijn 2 hele lastige klusjes. Net als het bereiken van de thermostaat.
Weet waar je aan begint...
Groet,
Arno
PS.: kaleido1 bedankt voor de tips.
1 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar