close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Suzuki Ignis 2003: Koel probleem...

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: M13A, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 61

Na meer dan 100 km in 1 rit begint de temp. meter in de dashboard op en neer te gaan tussen normaal (in het midden) en de H (boven in). De meter is dus nog niet helemaal in de hoek boven in geweest.

Het begon na een reis van in totaal 275 km ongeveer in 2 delen. Ik was bijna thuis toen het voor het eerst gebeurde terwijl ik ongeveer 90 km per uur reed en een kwartier daarvoor nog ongeveer 10 minuten had stil gestaan (ik had dus een bedoelde pitstop gemaakt en toen nog geen problemen gehad).

Toen dit ongeveer een kwartier later dus wel gebeurde, zette ik de auto stil, motor uit en keek onder de motorkap want ik zag geen stoom er onder vandaan komen.
De versnellingsbak was drijfnat van de koelvloeistof... Dus ik ging op zoek naar een lek maar vond die niet.
ANWB wegenwacht er bij gehaald, hij ook zoeken maar vond ook geen lek. Ook niet toen hij met perslucht de boel onder druk zetten. Alles zat gewoon potdicht...
ANWB monteur vulde de radiateur en reed achter mij aan, want ik was zo'n 10 km van huis. Geen problemen meer gehad en ANWB monteur noemde het een raadsel (vond ik ook).

Dat was dus gister en vandaag weer een lange rit gemaakt, want ik ga geen auto verkopen als ik niet zeker weet dat ie goed is.
Ging weer goed ruim 100 km, maar toen (ik reed 100) begon opeens te temp. meter in de dashboard weer te stijgen, dalen stijgen, dalen... Dat ging zo'n 5 a 10 km door en toen ging ie weer naar de H boven in en besloot ik de auto stil te zetten op een verzorgingsplaats bij een tankstation.
Ik keek weer onder de motorkap en zag wel wat koelvloeistof op de versnellingsbak liggen, maar niet veel. Verder viel mij niets op dus heb ik de boel enige tijd laten afkoelen en ging toen weer verder richting huis over de snelweg....

Na ongeveer 10 km en een tunnel begon de temperatuur weer heen en weer te gaan en vooral al de weg omhoog liep en ik gas bij moest geven of bij stevige wind tegen liep de temperatuur meter weer hoog op.
Door rustig te rijden heb ik de resterende 24 km naar huis kunnen rijden zonder te stoppen. Telkens als de temp. meter de H bereikte of net er over heen, zakte deze weer helemaal terug naar normaal op bleef soms korte tijd op 75% (tussen de H en normaal in) hangen.

Thuis gekomen keek ik weer onder de motorkap. De versnellingsbak was droog maar het overloop bakje (koelvloeistof reservoir) stond helemaal vol met koelvloeistof.
Ik denk dus dat het overlooppijpje van het koelvloeistof reservoir dus de 'lek' is welke gisteren de versnellingsbak drijfnat heeft gemaakt en vandaag een beetje...

Maar de hamvraag is natuurlijk deze:

Waarom wordt de motor warm en loopt alle koelvloeistof het reservoir in en de radiateur blijkbaar uit, waarna het via het overloop slangetje van het reservoir verdwijnt?

De waterpomp werkt overigens. Gister gaf de ANWB monteur flink gas op de motor en toen spoot de koelvloeistof in zijn gezicht als een fontijn.

En er is dus ook nergens een lek.

En voor gisteren was er waarschijnlijk geen probleem (hoewel ik geen ritten langer dan 60 km had gemaakt voor gister).

Het probleem ontstond tot nu toe 2x in 48 uur tijd en in beide gevallen tijdens lange ritten op de snelweg of N weg bij 80 of 100 km per uur.

Vorige maand heb ik de kachelradiateur vervangen en is het systeem dus grotendeels leeg geweest.

De temperatuur schiet overigens omhoog in een minuut of zo als ik schommelende temperatuur heb en de kachel aan of uit zet. Maar als die permanent uit staat gaat de temperatuur dus ook schommelen tijdens een lange zit.

Ik denk zelf aan een embolie in het koelsysteem (vervuiling welke rond gaat in het koelsysteem en soms ergens blijft steken) of een luchtbel die op een bepaalde plaats in het koelsysteem een probleem / blokkade vormt voor de doorstroming.

Ik hoor het graag van wie het weet. Want deze kwestie kost mij elke dag geld, ook al gebruik ik de auto bijna niet meer (wegenbelasting en verzekering want zo kan ik m niet verkopen).

Hulp / advies is dus meer dan welkom !!
Bedankt .

Geplaatst door

Arno Streekvos (480)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

thermostaat vernieuwen

Werkelijk? Ben ik dan zo naief dat ik het verband niet zie?
Die thermostaat is er pas 3 jaar terug in gegaan en die verving ik toen omdat de motor gewoon binnen 500 meter rijden begon (over) te koken.

En dan een vraag:
Kan ik dat doen zonder het hele spruitstuk er eerst af te moeten halen (en alles wat er voor komt). Want ik heb dus 1x eerder de thermostaat vervangen en toen moest ik het hele brandstofsysteem van de motor halen om er bij te kunnen. Dat was dus uren werk.

Dat de koelvloeistof er uit spoot bij gas geven , geeft mij meer het gevoel van een koppakking probleem , het koelwater op de bak is denk ik kvs dat op de bak waait vanuit de overloop..
Koelsysteem laten testen op aanwezigheid van verbrandingsgassen.

Bedankt voor het mee denken kaleido.
Dit is eigenlijk waar ik bang voor ben. Vanwege dat ie geen vermogen kan opbrengen om een hellinkje op te rijden, maar dan meteen warm loopt. En ja de wegenwacht monteur dacht ook dat het op de bak waait vanuit de overloop...


Dat laatste zal wel moeten hè. Zal wel weer in de papieren gaan lopen...

De auto is inmiddels verkocht met een defecte koppakking.
Gek genoeg kon ik er nog van midden Noord-Holland mee naar Limburg rijden zonder problemen en een controle in Brabant toonde aan dat er geen bellen te zien waren in de radiateur (ook stond er enige druk op want na een kwartier afkoelen leek het nog een fles cola). Ook geen koelprobleem gehad. Maar ik houd het toch op de koppakking (net wel, net niet waarschijnlijk. Maar wellicht dan wel van kwaad tot erger dus heb ik de auto weg gedaan, ook omdat er ook nog uit kwam dat de linker fisee op 2 manieren, horizontaal en verticaal) los las terwijl ik de as een jaar terug nog vervangen heb voor een gebruikte)

Dank voor het mee denken en de reacties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.