Suzuki Swift: koeling

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Hallo,
Ik heb pas mijn koeler kapot gehad.
Daardoor te weinig vloeistof en motor werd heet, maar volgens mij niet te heet.
Ik heb onderweg wat vloeistof bijgevuld maar heb later gehoord dat dit bij een warme motor
niet mag.
Er is een nieuwe koeler in gekomen, maar als ik de auto nu start dan borrelt het een beetje
in het reservoir.
Dit wordt erger naarmate de motor warmer wordt.
Kan dit duiden op een lekke koppakking?
Als ik de motor laat lopen (nog koud) en de dop van de radiator er af heb dan stijgt het vloeistofniveau
heel langzaam tot het uit de koeler loopt.
is dit normaal?

Geplaatst door

wortel40 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is alles wel ontlucht?

maartenalto 0

18 jaar

Het koelsysteem is een gesloten systeem onder overdruk werkend.
Laat je de dop eraf dan kan er geen overdruk ontstaan en zal de vloeistof eruit lopen.
Tevens kan vloeistof onder druk hogere temperaturen bereiken zonder te gaan koken.

Weet je zeker dat de motor goed ontlucht is na de koeler vervanging?
Vloeistof bijvullen als de motor heet is kan, maar zeer geleidelijk bijvullen, omdat anders door de te snel bijgevulde koude vloeistof schade ontstaat.
Laat voor de zekerheid in de garage testen of de koppakking lek is, dit kunnen ze doen door een tester in het keolvloeistof reservoir te houden als de motor loopt.
Deze meet eventueele uitaatgassen e.d.

Groet.

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Is er een speciale manier om te ontluchten dan?
Ik heb de koeler gevuld, de verwarming open gezet en de motor laten lopen.
Is dit niet de goede manier?

wortel40 0

18 jaar

Dat het stijgt is normaal. Als het borrelt heb je vrijwel zeker een lekke koppakking. Als net een radiateur is vervangen kan het daarna nog wel even borrelen maar na een flinke proefrit moet het over wezen.
Er is bij een swift geen speciale ontluchtingsmanier, gewoon vol gooien, kachel op hete stand zetten en wat in de slangen knijpen. Dan rustig warm laten lopen en als de thermostaat dan opent kun je meestal nog wat bijvullen.
Dus na grote proefrit en het borrelt = foute boel
John

jhessels 0
badge

18 jaar

Bedankt voor jullie tips.
De koppakking was inderdaad kapot.
Hij wordt nu gerepareerd.
Geweldige site
groetjes, rob

wortel40 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.