Hallo allemaal,
De Swift van mijn vader is ermee gestopt vandaag.
Hij vonkt niet meer, spanning op bobine is aanwezig.
Spanning op de coil igniter is er ook.
Bobine en coil geprobeerd gehad op een Alto en dat werkt, dus die 2 componenten zijn heel.
Wie heeft er een idee wat er stuk kan zijn(ECU, BDP sensor, toerental sensor,etc.....).
Als jullie me kunnen vertellen waar ik het onderdeel kan vinden zou het heel mooi ziijn.
Eventueel Ohmse waardes van het onderdeel zo dat ik het kan doormeten.
Groetjes Freddy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zit er een toerenteller in ? zoja komt hij los bij starten,
Heb reeds werkplaatshandboek van een Baleno uit 1997, lijkt erg verdacht op de Swift.
Heb de CMP sensor nagemeten op Ohmse waarde en volgens werkplaatshandboek mag die 230 Ohm zijn met een positieve en negatieve afwijking van max 25 Ohm. Ik heb 215,7Ohm daarnet gemeten. Sensor lijkt dus oke.
Ik plaats de steker terug en wil het toerenteller controleren om te kijken of die los komt.
Ja hij kwam los, maar de auto sloeg tegelijkertijd ook meteen aan.
Ben er maar meteen even een blokje om gegaan en de snelweg genomen maar heb niets raars gemerkt in de 13km die ik afgelegd heb.
Dus ja wat het euvel nu geweest is weet ik dus niet, misschien een slecht kontakt.
Echter ben ik nog wel opzoek naar de BDP sensor, of heeft de single point uitvoering die niet.
Hij zal toch moeten weten waar cilinder 1 zich bevindt lijkt me.
Ik zie je reactie graag tegemoet.
Mvgr,
Freddy
12 jaar
als de toerenteller niet loskomt tijdens starten duid dit op een defecte of vervuilde BDP sensor maar goed nu doet hij het weer, inderdaad misschien slecht contact geweest,
Hoi Jan,
BDP sensor, enig idee waar dat die ergens zit?
Daar niet echt een euvel gevonden heb, misschien schoonmaken dan maar of preventief wisselen.
Mvgr,
Freddy
12 jaar
weet niet waar die zit, soms op de krukas poelie en bij andere op het vliegwielhuis, soms zitten ze ook wel eens in het blok richting krukas
Als ik het werkplaats handboek mag geloven zit er niet echt een bijzonder of aparte ontsteking in.
Op de nokkenas zit een opnemer in het ontstekingshuis, een wiel met 4 nokken(logisch verklaarbaar elke cilinder 1 nok waarvan 1 nok 2 kammen heeft. Zou haast zeggen dat is dus de BDP sensor. Weet ook niet waar het toerental geregistreerd word maar als ik terug denk aan me Civic V-Tec die had 3 opnemers in de onsteking zitten was weliswaar multipoint. Ik zag geen bedrading weglopen richting krukas voorzijde of achterzijde, ook niet naar het vliegwiel dus denk haast zeker van me zaak te zijn dat die dus op de (verlenging van de)nokkenas zit.
Zal morgen het zaakje eens demonteren, maar ja wat valt er aan de sensor en de magneet te reinigen?
Grtz Freddy
12 jaar
Auto is gewoon gaan starten zonder enige duidelijke oorzaak.
Toto op heden niets vreemds meer geconstateerd.
Bedankt allen voor de feedback.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar