Voorstellen: Ik heb een Alto GLS van 1994 (JJ-NB-44) waar voorheen (volgens de codes) een alto 0.8 kat. Maruti motorblok (f8b 796cc 26kw 01-1993 t/m 01-1997) in gezeten heeft. Deze heb ik vervangen door een motorblok van een ander Alto GL van 1992 van het merk Suzuki zelf.
PROBLEEM:
Sinds deze vervanging loopt de auto stationair onregelmatig en stottert/hapert enrom.
Dit is zo erg (irritant) dat je maagpijn krijgt en misselijk wordt.
Hij slaat af bij het naderen van een kruising, ook bij noodstop en/of het minderen van vaart. Als je de koppeling intrapt slaat die ook af. Met de choke aan wil hij wel blijven lopen, maar stotteren/haperen blijft. Verbruik is enorm toegenomen. Voorheen reed ik op een tank van 30 liter 525 kilometer! Nu is de tank binnen een paar dagen leeg, dus op 30 liter nog geen 350 kilometer! Trouwens af en toe tijdens het rijden ruik ik benzine in de auto, dacht eerst dat het van buiten kwam/van autos die voor mij reden, maar ook wanneer er geen autos voor mij zijn gebeurt dit.
GEPROBEERD /VERVANGEN:
Benzinefilter, Luchtfilter, Nieuwe contactpuntjes ingezet (contactpunt op 0.45 mm), Nieuwe verdelerkap (set), Nieuwe bougies: geen vooruitgang.
Terwijl ik bezig was maar ook meteen de olie en oliefilter vervangen (niet dat ik verwachtte dat het probleem zou oplossen).
Carburateurreiniger op laten zuigen door de motor: geen effect.
Achter op de carburateur vind je een verstelschroef. Als ik die knop helemaal indraai lijkt het sneller te lopen, alleen dan loopt hij heel onregelmatig, tevens maakt die meer toeren en dan weer lager dan weer sneller.
Ik las iets met verstopte vlotternaald? Kan iemand hierover wat presiezere info geven, waar zit die, hoe zit die eruit, hoe mee om te gaan?
In het aller ergste geval dacht ik eraanom de carburateur van de vorige (maruti-blok) op deze te zetten, in de hoop dat de eufel oplost. Aan de andere kant bedenk ik mij m de tijd die ik toch moet investeren voor vervanging van de carb het beste eerst nog verder kan zoeken/proberen?
Heeft iemand nog bruikbare tips/suggesties? Bedankt alvast!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt er op dat je carburateur verstopt zit en de afstelling niet goed. Heb je de deksel van de carburateur al geligt? Het is best mogelijk dat die vol met troep zit. Goed schoonmaken en afstellen. Conttroleer ook of er geen lek zit. (Valse lucht) Inlaatspruitstuk of voetpakking. Als je andere carburateur goed is dan is het toch zo over gezet maar een paar boutjes.
De carb ziet er schoon uit en ik kan niet precies nalopen welke "naalden" ik zou moeten doorprikken/schoonmaken (wordt effe zoeken). Als het niet helpt denk ik toch die andere carb erop te zetten.
Ik bemerkte dat de het geval wat onder de rotortje zit wel wat ingebrand is, kan dit een oorzaak zijn dat de auto ineens zoveel verbruikt? Lees graag jullie reacties. Groet. Alim
16 jaar
heb je na het monteren van de nieuwe contact punten het onstekingstijd stip gecontroleerd en afgesteld.
groetjes jan.
Het opnieuw afstellen kostte me wel even wat moeite. In de eerste instantie startte die niet en later bedacht ik me de mogelijkheid van 180 garden draaien, daarna startte hij wel goed. De 4 schroeven van de carburateur wat erop zit zaten wel wat losjes, die goed aangedraaid, wat resulteerde in de afname van de gestotter maar echt helmaal lekker loopt die nog niet. Vandaag naar de keuring eens zien wat er allemaal tevoorschijn komt om te moeten gaan vervangen.
PS: Ik was gister naar de Suzuki-dealer hier in Maastricht om de pakking voor die andere carb te bestellen, mocht ik die gaan overzetten. Daar vroeg ik die man of er een verschil zat tussen een Marutti-blok en een Suzuki-blok. Dit met name op de vraag of je de onderdelen carb en aandrijfas van beide motorblokken onderling kunt overzetten. Hij zei me dat Marutti Indisch en Suzuki Japans was, en de onderdelen wel overeen zouden komen, dus dat je zowel carb als aandrijfas onderling kunt overzetten, maar dat de onderdeelnummers anders zouden kunnen zijn. Als dit al klopt bij deze een hint mocht er iemand wat gaan bestellen. Na verder navraag bleek dat een homokineet mij algauw 180,- euri zou gaan kosten, dat wordt dus sloperijen afgaan!
Ow ja, laatst las ik dat iemand die een carb uitelkaar gehaald had vroeg waar die twee metalen deeltjes (een ijzeren balletje en een langwerpig cilindervormig pin) in moesten. Dat moest dus in een van de onderste gaatjes aan de binnenzijde van de carb die te zien is nadat je de carb met de 7 kruiskop schroeven uitelkaar haald. Helaas lukt het me niet hiervan een foto op te zetten, maar geinteresseerden kunnen me wel mailen dan stuur ik het per mail.
Groetjes.
alim@home.nl
16 jaar
Doordat hij beter ging lopen bij het aandraaien van de bevestigingsbouten van de carburateur , wijst toch sterk op valse lucht via de voetpakking.
Ik zou dan de carburateur losnemen , kijken of de voet niet krom is, zonodig vlakken en monteren met nieuwe pakking.
16 jaar
Hmm, inderdaad iets om te overwegen. Dacht altijd valse lucht meestal door poreuze slangen of slangen die afgebroken zijn. Ik moet toch tot maandag wachten op de pakking, dan overweeg ik meteen de carb die ik al had van de Marutti-blok erop te zetten, had het sowieso al helemaal schoongemaakt.
Trouwens ben vandaag naar de keuring geweest, was binnen 10 minuten gedaan, moet wel twee aandrijfashoezen vervangen (lingsvoor/wielzijde) en twee voorbanden. Bij het vervangen van de ashoezen overweeg ik meteen de assen ook te vervangen i.v.m irritante geratel bij het optrekken en bochten nemen. Alhoewel ik er nog steeds niet uit ben of het de homokieneet is of de as zelf denk ik sloperijen af te gaan voor twee assen. Hoe kun je dit eufel het beste testen om zeker te kunnen zeggen welke het is?
16 jaar
A.U.B professionele hulp. Ik heb een brandende vraag omtrent aantal naaftanden van de homokieneten van de aandrijfassen tussen een maruttiblok van '94 en een suzukiblok van '92 zowel bakzijde alsmede wielzijde.
Zoals ik eerder beschreef heb ik op een alto van 1994 waarin aanvankelijk een marutti blok (incl versnellingsbak) zat een suzuki motorblok van '92 (inclusief versnellingsbak) gemonteerd. De de linker (stuurkant) aandrijfas die nog aanvankelijk op de auto zat heb ik toen vervangen met die van de suzukiblok van '92, de rechteraandrijfas van de maruttiblok '94 zat al op de auto en die heb ik toen zo gelaten.
De geklapper beleef bestaan. Vervolgens heb ik de suzukiblok van '92 incl. versnellingsbak op de alto van '94 gemonteerd en deze keer met zijn eigen aandrijfassen, dus zowel links als rechts de aandrijfassen van de suzukiblok zelf erop gemonteerd. Maar het geklapper bestaat nog steeds. Nu vertelde mij iemand die op een sloperij werkt dat er wel degelijk verschil zit tussen de aantal naaftanden van de homokieneten (wielzijde en bakzijde) tussen de assen van een maruttiblok en suzukiblok, Vandaag heb ik de aantal naaftanden van de rechter aandrijfas van de '94 maruttiblok geteld, bakzijde 21 en wielzijde 22. Aangezien ik geen andere aandrijfas meer heb ter vergelijking en de andere reeds op de auto gemonteerd zijn kan ik niet vergelijken. Heeft iemand hier ervaring mee waarop een zinnig en rationeel antwoord op gegeven kan worden?
Aantal tanden zou toch niks moeten uitmaken of het een '92 suzukiblok is of een '94 maruttiblok? Mits er verschil in zou zitten dan zouden de aandrijfassen van de marutti en suzukiblok toch onderling uberhaupt niet gepast kunnnen hebben? Is een ander verklaring mogelijk dat ook de vervangen aandrijfas gebreken vertoond of kapot is/was waardoor de geklapper toch bestaat? Graag jullie profgessionele reacties!
PS: Wat betreft het gestotter, helaas nog geen tijd gehad om de carburateur over te zetten, wordt vervolgd.
16 jaar
Vandaag heb ik de orginele carburateur die van '94 die ik eerder helemaal uit elkaar gehaald had en met een "oude" tandenborstel schoongepoets had erop gezet. Uiteraard met nieuwe tussenpakking van Suzuki (+/- 3,- euri). In het begin had ik moeite met het starten en opnieuw op tijd zettten.
Maar eenmal gestart...man het leek wel 4 X 4 drive met Noz!!! De auto "vloog".
Thuis aangekomen kon ik het niet laten dus heb ik de carburateur '92 die erop zat ook uit elkaar gehaald met de intentie een "grote beurt" (hier kom ik nog op terug!). Nou baart mij wel een ding zorgen: een korte flasback, tijdens het uitelkaar halen van de carburateur '94 viel er een metalen pinnetje en een bolletje, ik wist niet waar die weer terug moesten. De man van Suzuki liet mij uit het vraagbak zien dat die in de gaatje nr. 2 moest (zie ter verduidelijking de bijgesloten foto) waarbij eerst bolletje dan de pinnetje, nou indertijd zo gezegd zo gedaan met als resultaat van vandaag (denk ik!). Die carb van '92 die ik vandaag vervangen had heb ik net uit elkaar gehaald om schoon te maken, en zie daar de bolletje en pinnetje zaten in de gaatje nummer 1 (zie wederom foto). Ra ra, wie heeft er nou gelijk de man van de dealer, dan zou dit beteken dat deze carb eerder door ene leek onder handen genomen is geworden waarbij die niet wist waar die dingen in moesten en zich "vergist heeft". Dit lijkt mij absurd want er zijn geen tekenen van eerder uitlkaar gehaald te zijn van de carb. Of de man van de dealer heeft zich "vergist" en heb ik dus de bolltje en pinnetje indertijd in de verkeerde gaatje gestopt met als resultaat dat de auto als het ware op NOZ reed. In ieder geval zal hij zekers meer zuipen.
Mocht er iemand hier een aannemelijk en rationeel verklaring voor hebben dan hoor ik dat graag.
Enfin, op de geklapper geluid van de assen na, was de gestotter wel WEG! Dus: er zit wel degelijk troep in de carb, en het verdient de absolute voorkeur voor een "grote schoonmaak beurt". Het goed aandraaien van de 4 bouten is een must, maar wees voorzichtig VAST IS VAST! Het vervangen van de filters is een aanrader.
16 jaar
Heb vandaag toch de carb weer uit elkaar gehaald en de metalen bolletje en pinnetje weer op de plaats teruggezet zoasl die ook op de andere carb was. Wel vind ik het vreemd dat op tekeningen deze in een ander gat weergegeven word. Ik geruikte de CD van Ohms. Wat betreft het gestotter en uitvallen, deze zijn weer terug, wel minder maar toch tijdens constante snelheid en acceleren merkbaar. Hij start ook zeer moeilijk. Helaas heb ik geen stroboscoop vandaar dat ik op gevoel en gehoor de verdeler iets heb verdraaid opdat de stationair toerental wat hoger zou worden. Hij zuipt nu veel meer dan voorheen, mijn schatting 1:10!.
Tevens is het geratel van de assen is nog steeds aanwezig. Ik zag op Yellowparts.nl dat (enkel de rechter) aandrijfas te koop is voor 40,- euri, denk eraan deze maar te bestellen. Wordt vervolgd...
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Alto of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar