Wie helpt mij?
Technische omschrijving auto.
Swift GS 1.3 Carburateur 1989
Korte omschrijving van mijn probleem>
- Motor houdt soms in bij lage toeren als ik de koppeling laat opkomen en in alle versnellingen. kan zelfs helemaal uitvallen start wel weer meteen (koude&warme motor)
- Verbruik is 1/9! daar deze 1/14 kan halen.
Reeds geprobeerd/vervangen
- Andere carburateur van een lopende motor
- Lambda sonde
- Zonder luchtfilter gereden
- Wyhns(?) carburateur cleaner
Modificaties
- Open luchtfilter K&N (filter zat er voor de problemen ook op tevens zonder filter gereden zelfde probleem.)
- Katvervanger (Ook deze zat er voor het probleem al op)
Andere opmerkingen.
- Stationair: Begint bij 2250 en bij warme motor netjes 900.
- Trekt netjes op maar na 3x achter elkaar word het duidelijk minder.
- Temp. sensor werkt OK
- Ik had eerst het probleem dat de auto volledig stil viel na 45min te hebben gereden. Dit lag aan het feit dat mijn tank te veel vacuum trok doordat mijn tankdop niet goed ontluchtte. Heeft dit wellicht invloed gehad op mijn benzinepomp? deze zou dan toch helemaal niet meer moeten werken?
Wat mij nog rest is het benzinefilter bij de tank te vervangen.
Na wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat mijn carb hetzelfde is als dat van een Suzuki samurai SJ413. Dit zijn goede carbu's maar als het mis gaat word het een ingewikkelde zaak om alles goed te krijgen. Ik zou dus graag schema's willen hebben of alle andere info over deze carbu's >waar zit het schroefje voor de benzine toevoer bijvoorbeeld?..
Alvast bedank voor alle reacties.
Groet,
Patrick
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Patrick,
Ik heb een gelijksoortig probleem met een Swift '88 1.3 GLX. Verbruik ineens rond de 1 op 9,5. Bij mij werkt de choke niet goed. Het lijkt er op dat deze niet meer werkt en dicht blijft, ook bij een warme motor. Heb het luchtfilter verwijderd en alles bekeken maar kom er niet uit.......Misschien anderen?
Groeten,
Hans
Dag hans
Ik heb mijn problemen inmiddels opgelost Ik heb het volgende aan onderdelen vervangen.
Carburateur > autom. choke kapot gegaan (Dit was niet de hoofdoorzaak van mijn probleem het zuipen en inhouden)
Verdelerkap+Rotor vervangen
Benzinefilter achter vervangen door 2 kleine filters
EGR gedicht
20 jaar
Hoi Patrick,
Ik heb het idee dat ik ook de oorzaak heb gevonden. Eerst werkte ook de kachel niet. Toen bleek dat de ingaande koelwaterslang wel en de uitgaande niet warm was, heb ik de kachel doorgespoeld en je wilt niet weten wat daar voor modder uitkwam. Hierna werkte hij weer perfect. Nu blijkt hetzelfde probleem zich voor te doen bij de choke. Tenminste, de ingaande slang is wel en de uitgaande niet warm. Ik zal deze dus ook eens spoelen.
Ik heb trouwens bij een snelwegrit van 150 km van zonet de chokeklep met een elastiek geforceerd opengezet, vervolgens na de rit getankt en het verbruik was 1 op 14,8. Het probleem is dus gelokaliseerd en oplosbaar.
Groeten,
Hans
20 jaar
Hans,
Was het zo dat je stationair ook schommelde bij koude en warme motor?
20 jaar
Nee. Stationair loopt hij koud wel wat te langzaam (500rpm). Dit komt omdat de choke niet helemaal dicht staat bij een koude motor. In deze staat hij nu constant. Had vandaag geen waterslang op het erf omdat alle kranen dichtgevroren zijn. Even wachten op de dooi dus. Kom vrijdag weer terug uit het buitenland dus misschien kan ik de boel dan doorspoelen. Mijn vrouw maakt de komende dagen alleen maar koude ritjes van 5 km naar werk, dus dat is geen probleem.
Hans
20 jaar
Heb de boel doorgespoeld en hier zit geen verstopping. Kga nu verder zoeken. Omdat de uitgaande slang koud blijft en vol roestwater zat blijkt de verstopping een stukje verderop te zitten. Ik ben er nog niet achter waar precies maar ik vermoed dad de slangen ook niet al te best meer zijn......(=verstopt in de knik?!).
Laat wel verder weten,
Hans
20 jaar
Dag Hans,
Ik moet helaas mijn woorden weer terug nemen. De auto vertoonde afgelopen week hetzelfde euvel. Het lijkt in de carburateur te zitten. De secundaire ventury klep gaat niet open. Dat betekent dat de carb. veel benzine in de primaire vent. moet bijspuiten voor een redelijke ontbranding. Daarbij loopt de auto ineens onstabiel stationair (choke blijft wel open bij warme motor). Zodra ik gas geef valt de motor dood. Ik moet echt spelen met het gas om hem draaiend te houden. Ik zie zo snel geen oplossing voor mijn probleem. aangezien dit een andere carburateur is met hetzelfde probleem.
>>>
Update>
Bij het terugzetten dan de Carburateur vergeten de moeren goed aan te draaien en de pakking was op. Dit was het probleem. Dit is nu verholpen en ben de carburateur nu aan het afstellen. Hij rijdt weer prima!
20 jaar
Patrick,
De verstopping zit inderdaad een stukje verderop aan het eind van de koelvloeistof retourslang van de automatische choke. Ik heb de slangen verwijderd en schoongemaakt en de aansluitpunten verderop doorgeprikt met een sateh-stokje en grondig gereiningd. Hierna alles weer gevult met water en "radiator-flush" om de boel nog eens goed roestvrij te maken. Ik moest hier 50 km mee rijden en kom meteen al zien dat de choke al weer goed functioneerde. Hierna nog eens twee maal hele systeem doorgespoeld en weer gevuld met koelvloeistof. Eureka!! De aanhouder wint! Mooi dat bij jou ook alles weer werkt.
Groeten,
Hans
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Swift of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar