Suzuki Ignis 2003: Trekhaak montage

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: M13A, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 61

Hallo specialisten en hobby knutselaars,

Ik had het geluk nog een trekhaak te kunnen kopen voor mijn Suzuki uit 2003 (want ze zijn schaars) maar nu krijg ik hem er niet onder en zit met een paar technische vragen welke geheel model gerelateerd zijn en echt alleen voor mensen met ervaring met het monteren van een trekhaak onder dit model.

1. De driehoekige constructie waar het sleepoog aan de achterkant van de wagen (bijrijders zijde) mee geconstrueerd zit, daar loopt de uitlaat eind demper doorheen. Is dat normaal? Ik vind de demper er namelijk nogal 'ondersteboven' aan zitten en vraag mij af of het wel de juiste demper is.

2. Moet behalve de achterbumper ook de uitlaat (einddemper) worden verwijderd om aan de rechterzijde de trekhaak onder de auto te monteren?

3. Kan het kloppen dat de tank niet lekker op zijn plek zit en hierdoor de trekhaak net een halve centimeter te kort komt om recht te worden gemonteerd?

4. Klopt het dat de gaten voor de montage van de trekhaak onder de auto eerst geboord moesten worden op de merktekens achterin de auto links en rechts van het reservewiel?

5. Klopt het dat de trekhaak 2 x 2 gaten heeft maar er 2 x 3 merktekens in de auto staan?

Ik vraag mij serieus af of er überhaupt iemand is die antwoorden op deze vragen heeft. Er is mij veel aan gelegen om de trekhaak er onder te krijgen, maar omdat ik dicht bij de brandstofleidingen, remleidingen, uitlaat en benzinetank zit, wil ik wel eerst zeker weten dat ik goed bezig ben.

Dank voor de eventuele antwoorden.

Groet,
Arno.

Arno Streekvos

Geplaatst door Arno Streekvos , lid sinds 9 jaar geleden

11 Reacties

djbosanac, 3 weken geleden

De laatste keren dat ik een trekhaken heb gemonteerd was 15 jaar terug. Maar kan me herinneren dat je de bumper moet demonteren, dan heb je twee dwarsbalken met een gat erin doe met schuimrubber dicht zijn. Deze openen en dan de trekhaak monteren met de meegeleverde bouten.

    Dank voor uw reactie. In dit geval waren het dus merktekens welke geboord moesten worden. Maar ik heb inderdaad gelezen dat ze ook vaak al voorgeboord zijn en dan dicht gestopt zitten. Dat was in dit geval dus niet zo. Inderdaad moest ik wel de bumper demonteren. Maar daar zit het probleem ook niet. - Arno Streekvos, 3 weken geleden

lemke, 3 weken geleden

Wat betreft de merktekens klopt het wel je moet gaten boren en en de gaten in de auto moet je weer groter boren ivm de bussen die er bij zitten en let er wel op dat ze boven elkaar zitten en niet scheef
.
laat even weten welk merk haak je heb dan weten we meer
Gr

    U geeft dus aan dat de bussen in de gaten van de auto moeten passen? Dan worden het beste gaten denk ik. Ik dacht dat de bussen gewoon tegen het metaal van de auto aan komen te klemmen door de moeren die er onder zitten? Het merk trekhaak is Brink. Ik heb alleen een foto van de gedemonteerde momenteel. Maar die zal ik online zetten dan kunt u deze aanklikken. - Arno Streekvos, 3 weken geleden

lemke, 3 weken geleden

je heb 4 bussen die van lengte kunnen verschillen deze moeten van boven er in en ja de gaten van boven moeten de maat hebben van de bussen pas op met boren voor links voor daar loopt ook de brandstof leiding maar welk mer haak heb je als ik vragen mag
gr

    Ik heb die brandstofleiding gezien (vanaf de tank naar de vuldop). Bedankt voor de tip. - Arno Streekvos, 3 weken geleden
    Overigens zijn die 4 bussen even lang, maar 2 zijn dunner en 2 zijn heel dik. Die dikken zaten aan de voorzijde (d.w.z. recht onder de balk waar de kogel op komt en dus het meest achterop de auto, 1 links en 1 rechts). - Arno Streekvos, 3 weken geleden

Arno Streekvos, 3 weken geleden

De trekhaak is van het merk Brink en het montagepunt ziet er als volgt uit:
Ik maak uiterlijk a.s. zaterdag een foto van de trekhaak in zijn geheel, dan wordt het duidelijker hoe deze onder de auto hangt. Maar om één of andere reden past het ding aan beide zijden niet goed. Links zit de tank een paar mm te dichtbij en rechts moet de uitlaat demper helemaal weg.

. . . . .

lemke, 3 weken geleden

Ik zal morgen ook even verder kijken voor je op het schema van Brink je hoort van me
gr

Arno Streekvos, 2 weken geleden

Mensen, hierbij de nieuwe foto's van de trekhaak als geheel (bijna, de kogel ontbreekt hier nog). Zo ziet het er dus uit en de lange bussen (goudkleurig) komen onder de auto. Maar ze zaak past dus niet goed. Links zit het net tegen de tank (waardoor de halfronde beugel scheef gaat staan bij het vast draaien van de bouten in de bussen). En rechts zit ik tegen de uitlaat aan, waarvan ik betwijfel of die wel goed onder de auto gemonteerd zit, want de einddemper loopt door de driehoek rechts onder de auto (waar ook het sleepoog (achter) aan vast gelast zit).

Dus de hoofdvraag is eerst:
Is deze trekhaak het juiste model voor de auto?
(motortype = M13A, betreft 1.3 model 2000 - 2003 / FH, is geen MF of MH dus)

. . . . .

lemke, 2 weken geleden

klopt precies wat je zegt.
De bussen moeten van bovenaf in de balk komen hier is een beschrijving van succes en als je nog vragen heb stel ze gerust .

https://perfion.brinkgroup.eu:49354/Perf...
link voor montage handleiding.

gr

    Hartstikke bedankt. Dat document had ik echt nodig, want het beantwoord bijna alle vragen die ik had. Ik weet nu zeker dat ik de juiste trekhaak heb en als er dus iets niet klopt, is het de plaats van de gaten of de uitlaat en of tank welke niet op hun plaats zitten (dat zou niet zo vreemd zijn want deze auto was volledig gestript en 'her opgebouwd' door een beunhaas met heel veel fantasie, maar weinig technische kennis. Ding was levensgevaarlijk, ik heb van stuurinrichting tot wielen en van elektronica tot brandstofsysteem opnieuw moeten doen. - Arno Streekvos, 2 weken geleden

lemke, 2 weken geleden

Als tip
plaats eerst de platen op de auto dat de moeren er net op zitten niet aandraaien dus plaats dan de balk zet dan de balk vast op de zijplaten en dan F en E vastdraaien op de auto.

    Dank ook voor deze tip. Dit had ik inderdaad al ergens gelezen. - Arno Streekvos, 2 weken geleden

lemke, 2 weken geleden

om terug te komen op je eerste vraag als er op het ovale plaatje 3516 staat dan klopt het

    Kijk, dit zijn tips waar ik echt wat aan heb! Ik ga het controleren. Bedankt hoor! - Arno Streekvos, 2 weken geleden

Arno Streekvos, 2 weken geleden

Beste mensen,
Ik heb van lemke nu zulke goede tips gehad met duidelijke handleiding dat ik één komende 2 weken een nieuwe poging ga doen (moet ik even tijd voor hebben want bumper moet er weer af en zo). Daarna kom ik er hier op terug op het gelukt is. Dus sluit ik dit topic nog niet. Aanvullende tips zijn ook altijd welkom natuurlijk!

    En jawel, de tips en de handleiding hebben gewerkt. De trekhaak zit er onder en de bedrading werkt ook voor 90%. Het is een tweedehands en achterlicht rechts (dacht ik, zwarte draad) werkt niet. Ik heb deze met de bruine verbonden dus nu branden ze beiden. Later maak ik het wel weer origineel, want het zit in de stekker, niet in de bedrading. Voor wie ooit een trekhaak onder deze auto gaat zetten. De 3 markeerpunten zijn NIET voor de trekhaak, deze wordt helemaal links en helemaal rechts tegen de wielkasten achterin de auto gemonteerd en op 1 cm na ook helemaal achterin, dus tegen de achterwand van de achterbak aan. TIP: Boor de gaten van onder naar boven (dus van buiten naar binnen) nadat bumper, spatschermen (boven de wielen en de achterwielen verwijderd zijn. TIP 2: Zet de wagen STEVIG op 3 pootjes en dus NIET op 2 krikken! Je moet er 2x onder liggen dus je veiligheid is in het geding. TIP 3: Als bumper en spatschermen verwijderd zijn, klop dan eerst 10 minuten met een rubberen hamer tegen de bodemplaat van de auto (niet tegen uitlaat, remleidingen en brandstof leiding!). Dan valt de rommel er af en alles wat valt, valt niet op je gezicht of erger, in je ogen... TIP 4: Houd in de gaten dat als je geen originele uitlaatdemper hebt maar bijvoorbeeld Bosal of zo, de vorm iets anders kan zijn waardoor de trekhaakbalk bij het vastdraaien van de bouten met bussen achter in de auto, de demper omhoog en klem wrikt tussen balk en autonodem. Hierdoor verliezen de uitlaatrubbers hun functie en scheurt bij de eerste de beste drempel je uitlaatdemper op de lasnaad open! Als je dus merkt dat het uiteinde van de uitlaat niet volledig vrij ligt of tegen de bumper zit, stop dan met de montage en laat eerst de uitlaat aanpassen of monteer een originele einddemper (bij mij is de lasnaad gescheurd dus ik moet bij een goede betaalbare autolasser langs om mijn demper aan te laten passen en repareren... Gelukkig ken ik zo'n iemand). Hiermee eindigd deze topic en dank ik nogmaals voor de tips. In het bijzonder natuurlijk Iemke voor de voorstreffelijke bijdrage! - Arno Streekvos, 5 dagen geleden
    Oh, nog een laatste TIP: Kruip voordat je de bumper los maakt (4 boutjes m6 achterop en een stuk of 8 kruiskopschroefjes aan de achterzijde van de bumper bij de spatschermen en onder de auto + de sierstrippen boven de achterwielen voor 50% los maken + alle beplating binnen achterin de auto op kofferbakrand en wanden bij de gordels) onder de auto en haal achter de bumper onder de auto (ergens in het midden bij het sleepoog wat ik deels heb moeten verwijderen om plaats te maken voor de trekhaakkogel) eerst het connectortje van de mistlampen in de bumper los en vergeet deze na terug plaatsen van de bumper niet weer aan te sluiten. - Arno Streekvos, 5 dagen geleden

Beste antwoord, geplaatst door Arno Streekvos, 5 dagen geleden

Zie de laatste 2 oomerkingen hierboven. Deze bevatten de oplossing...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Suzuki Ignis of stel zelf een nieuwe vraag.