Hallo, ik heb sinds een tijdje een probleem met men toyota en dat is het volgende :
de wagen maakt al sinds 20.000km een 'zwaar' geluid in 5de tussen de 1900 en de 2200trpm, net als een V6 bv.
dit geluid werd erger en erger en de wagen werd blijkbaar sneller en sneller in de hogere toeren en trager in de lagere toeren(veel meer turbogat) waar ik nog mee kon leven eerlijk gezegd.
tot sinds 2 weken terug de wagen echt overdreven zwaar begon te klinken en te rammelen, net 2 stukken metaal die elkaar constant raken + dit gebeurde meestal in 5de bij bovengenoemde toerentallen en begon de pook ook te trillen.
soms was dit waarneembaar in alle versnellingen en dan meestal nog op verschillende toerentallen tenzij ik erg weinig gas gaf.
als de motor terug was afgekoeld en daarna weer met de wagen werd gereden was dit probleem meestal terug weg totdat er weer eens mee werd 'doorgereden' en dan kwam het probleem weer de kop opsteken, de ene keer al erger dan de andere keer.
opmerking : als je een tijdje rustig reed/rijd verdween het probleem maar na enkele malen goed op/doortrekken begon het weer opnieuw en zo is het al 20.000km
nu heb ik de uitlaatdichting net na de turbo laten vervangen en toen was het probleem geminderd, als ik 'normaal' reed dan klonk de auto weer goed en had hij meer 'power' in de lage toeren.
reed ik in lage toeren(-1500) en dna op het gas had ik wéér motorlawaai a-la V6 en boven in de hoge toeren ook eveneens weer zo erg in de 5de versnelling...
dan heb ik waar die uitlaatdichting is vervangen de veren aangespannen die rond die bouten zitten om de uitlaat beter dicht te houden en dit helpt redelijk goed.
toch komt het trillen af en toe nog terug en zoals gewoonlijk de ene keer erger dan de andere keer tenzij ik op mijn gemak rij de hele rit.
mijn conclusie is dus dat de uitlaat op die plaats open gaat staan onder grote belasting zelfs met die bijgespannen veren, maar waardoor komt dat ?
dus de motor kanteld volgens mij te fel waardoor de uitlaat op die plek "knikt" of ben ik mis ?
... misschien door een versleten motorsteun ? ter info :de motor kanteld helemaam niet fel tijdens het vertrekken voor of achteruit alleen bij het starten schokt hij redelijk.
de auto heeft nu 188000km is van 2000 en is 4cm verlaagd + EGR is agesloten btw.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jeaneke,
Volgens mij kan het je vliegwiel wel eens zijn.
Op dit forum staan hier de nodige vragen en opmerkingen over want het is geen sterk punt van de avensis geloof ik.
Het gaat dan over een vliegwiel uit twee delen of iets dergelijks, kijk maar eens goed rond.
btw heb je je egr zelf afgesloten? hoe doe je dat en wat merk je ervan? verbruik optrekken ?(inwendige vervuiling kan je niet zien) en minder roken tijdens optrekken?
Wim
[quote=wimpie1]Jeaneke,
Volgens mij kan het je vliegwiel wel eens zijn.
Op dit forum staan hier de nodige vragen en opmerkingen over want het is geen sterk punt van de avensis geloof ik.
Het gaat dan over een vliegwiel uit twee delen of iets dergelijks, kijk maar eens goed rond.
btw heb je je egr zelf afgesloten? hoe doe je dat en wat merk je ervan? verbruik optrekken ?(inwendige vervuiling kan je niet zien) en minder roken tijdens optrekken?
Wim[/quote]
ok daar was ik idd vanalles over aan het lezen eveneens de motorsteun, ik zal ook eens gaan bevragen bij verschillende toyota dealers...
de EGR is zéér simpel af te sluiten, als je voor de wagen gaat staan zie je rechts de batterij, aan de linkerkant van de batterij tussen de motor en de batterij zelf zie je allerlei zwarte slangetjes en een wit filtertje.
dat wit filtertje is verbonden met de EGR.
gewoon verwijderen en 2 dikke schroeven in weerskanten van de buisjes steken waar normaal het filtertje zit.
het verschil is, iets minder verbruik, méér reactie in het gaspedaal en minder roken in het algemeen.
ook kon de motor niet 'volgen' als ik snel naar 2de schakelde en dat was verholpen toen ik die EGR af had gesloten.
alvast bedankt voor de reactie.
17 jaar
Hallo,
Effe offtopic,
Ik heb m'n egr afgesloten zoals jij opgaf.
Ik heb een avensis verso d4d uit 2003 en die heeft met weggehaald luchtfiltertje net veel minder vermogen.
Misschien dat ik een ander filtertje te pakken had omdat de motor hier anders in ligt maar ik kon maar een filtertje vinden.
Weet jij hier misschien nog iets meer van af?
Wim
17 jaar
[quote=wimpie1]Hallo,
Effe offtopic,
Ik heb m'n egr afgesloten zoals jij opgaf.
Ik heb een avensis verso d4d uit 2003 en die heeft met weggehaald luchtfiltertje net veel minder vermogen.
Misschien dat ik een ander filtertje te pakken had omdat de motor hier anders in ligt maar ik kon maar een filtertje vinden.
Weet jij hier misschien nog iets meer van af?
Wim[/quote]
aha maar dat is de nieuwe D4D motor ! die zal ws anders zijn, misschien ook een verandering van slangetjes of dergelijke wat toyota heeft gedaan...
ge hebt toch die gaten toegemaakt gehad toen dat filtertje verwijderd was ? dat zijn de vacuum slangen en volgens mij hebben die nut.
o ja en het probleem is met 100% zekerheid gevonden ! het is de voorste motorsteun tussen de radiator en het blok wat volgens ons versleten is.$
de auto begon harder en harder + constant te 'rammelen', dus ene achter het stuur en de andere kijken...
en ja hoor de motor komt aan die kant omhoog en nog geen beetje.
morgen beginnen rondbellen voor een steun, ik neem aan dat een nieuwe aangeraden is.
weet er ook iemand of je die "gereviseerd" kunt vinden ??
17 jaar
[quote=jaeneke][quote=wimpie1]Hallo,
Effe offtopic,
Ik heb m'n egr afgesloten zoals jij opgaf.
Ik heb een avensis verso d4d uit 2003 en die heeft met weggehaald luchtfiltertje net veel minder vermogen.
Misschien dat ik een ander filtertje te pakken had omdat de motor hier anders in ligt maar ik kon maar een filtertje vinden.
Weet jij hier misschien nog iets meer van af?
Wim[/quote]
aha maar dat is de nieuwe D4D motor ! die zal ws anders zijn, misschien ook een verandering van slangetjes of dergelijke wat toyota heeft gedaan...
ge hebt toch die gaten toegemaakt gehad toen dat filtertje verwijderd was ? dat zijn de vacuum slangen en volgens mij hebben die nut.
o ja en het probleem is met 100% zekerheid gevonden ! het is de voorste motorsteun tussen de radiator en het blok wat volgens ons versleten is.$
de auto begon harder en harder + constant te 'rammelen', dus ene achter het stuur en de andere kijken...
en ja hoor de motor komt aan die kant omhoog en nog geen beetje.
morgen beginnen rondbellen voor een steun, ik neem aan dat een nieuwe aangeraden is.
weet er ook iemand of je die "gereviseerd" kunt vinden ??[/quote]
volgens mij zijt ge Belg.
bel eens naar Vercammen in Oelegem. zie gouden gids
of Ummels in de limburg.
die hebben veel toyota stukken tweedehands....
[quote=patrickbotten]volgens mij zijt ge Belg.
bel eens naar Vercammen in Oelegem. zie gouden gids
of Ummels in de limburg.
die hebben veel toyota stukken tweedehands....[/quote]
idd ! ben Belg ;-)
die Ummels daar heb ik het adres enz. al van, ik ga eerst iemand contacteren die een put heeft en veel verstand van automechanica en dan ga ik samen bevestigen of ik de juiste motorsteun voorheb, dan ga ik eens naar die Ummels om te vragen...
Maar is het niet beter om zoiets "nieuw" te plaatsen ??
Ik ben nog van plan vele kilometers met deze wagen te rijden omdat ik er super content van ben en aangezien de motor nog altijd -0,86bar aan het inlaatspruitstuk presteerd is de motor bijlange na nog niet versleten.
+ ik ben een 'maniak' in het onderhouden van mijn auto, alleen het beste van het beste is goed ! ;-))
alvast bedankt voor uw reacties ! :-)
17 jaar
heeft iemand een idee wat een toyota(originele) motorsteun ongeveer kost ? tis maar dat ik niet in de "zak gezet" word als ik voor een afbraak ga kijken...
17 jaar
zo ! ben net terug van de garage waar ik altijd ga(niet toyota zelf) en zei twijfelden eerst maar het is toch de steun niet maar zéér waarschijnlijk het massavliegwiel(dus toch...).
een van de punten die zei aanhaalden was als je de koppleing intrapte dat je geluiden hoorde, laat je de koppeling los in neutraal dan gaat het geluid bijna volledig weg en als je enkele malen pompt dan is het helemaal weg enz enz...
wat kost zo'n vliegwiel en nieuwe koppeling ongeveer en zou ik zo'n massavliegwiel in revisie kunnen vinden ??
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar