Toyota Avensis Verso: brandplaatjes verstuivers vervangen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 d4d

Ik heb gisteren mijn distributieriem en waterpomp laten vervangen bij de toyota dealer vanwege een lekkage op 180000kms.Nu vertelt hij me dat ik ook best mijn brandplaatjes onder de verstuivers een keer laat vervangen omdat deze bij lekkage verbrandingsgassen in de motorolie terecht komen en de oliezeef in de caterpan kunnen verstoppen met vastlopen van turbo en motor tot gevolg.volgens hem zijn deze nu in een ander materiaal uitgevoerd en veel beter bestand tegen de drukken die dit te verduren heeft.heeft hier iemand al ervaring mee of is dit bangmakerij van de garage??

grtz Timo

timoke

Geplaatst door timoke (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Michiel7811 (0), 11 jaar geleden

Zie mijn verhaal van 25 november.

Het lijkt me onzin om deze klus (vervangen injector seats=brandplaatjes) preventief uit te laten voeren.

Blaast de motor rook uit de olievulopening als je hem laat draaien met de dop eraf?

Michiel

timoke (0), 11 jaar geleden

Hoi,

ik heb net je verhaal gelezen en denk dat het niet nodig id idd.Hij blaast geen rook uit de vuldop en ook het verbruik vind ik best ok voor zo een zware auto (7.4l/100km=zelf gemeten=>boordcomp zegt 6.4??)trouwens iemand hier enig idee wanneer toyo begonnen is met die aangepaste seals?ik heb nog een van de laatste cdtv(bj 2005) motoren mischien zijn dit al aangepaste?iig bedankt voor je reactie michiel!

grtz timo

Michiel7811 (0), 11 jaar geleden

Hoi,

Originele zittingen waren koper, part nr. 11176-27010
Geüpdatet zittingen zijn aluminium, part nr. 11176-27011

http://www.toyodiy.com/parts/p_E_2005_TO...

Op deze website staan o.a. onderdeel nummers. De link wijst naar de onderdeel nummers van vermoedelijk jouw type motor, categorie 'injection nozzle'.

Volgens deze website heb je dus de koperen zittingen. Als je het zeker wilt weten kun je beter de dealer vragen welke van de twee nummers je hebt. Dit kost misschien 2 minuten. Als er geen problemen zijn zou ik alles lekker in elkaar laten, het vervangen van de zittingen is een grote klus.

Michiel

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Die toyota dealer zegt dit niet voor niks,waarschijnlijk zijn daar problemen mee geweest of problemen door veroorzaakt.
Ook is het materiaal gewijzigd,dus dat zal een gevolg zijn geweest.
Dan kun je wel zeggen is onzin,maar de dealer zegt dit niet voor niks.
Autootje heeft 180.000km gedraaid en is 7 jaar oud,mocht het gaan lekken en in elkaar lopen daardoor,dan is je auto afgeschreven.
Wat is dan duur of niet nodig.
Vergeet ook niet dat die dealer elke dag aan dit soort auto's sleutelt en weet waar die over praat.

Michiel7811 (0), 11 jaar geleden

@Primira,

Ik ben van mening dat het onzin is deze klus PREVENTIEF uit te voeren, met preventief bedoel ik zonder dat er aanwijsbare problemen zijn.

Je schrijft dat de dealer het 'niet voor niks' zegt. Ik krijg niet de indruk uit het verhaal van Timo dat de dealer een duidelijke motivatie heeft om bij deze specifieke auto de brandplaatjes te gaan vervangen. (lekkage gemeten via carterventilatie? Oliezeef gecontroleerd? etc?)


@Timo,

Als je lukraak allerlei zaken gaat vervangen die niet kapot zijn maar eventeel kapot zouden kunnen gaan dan kun je wel bezig blijven met geld uitgeven.

Als de plaatjes in de toekomst gaan lekken dan merk je het vanzelf (vermogen verlies, rook bij starten, hoger verbruik) en kun je alsnog actie nemen.
Ter voorbeeld; mijn Avensis heeft nog 25.000 tot 30.000 km gedraaid (ruim 1jr) nadat de plaatjes zijn begonnen met lekken. Dit heb ik achteraf vastgesteld en geeft denk ik wel een indruk van de marge die je kunt hebben bij lekkende zittingen.

Michiel

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Onderhoud is altijd preventief,anders rijd iedereen wel door tot het kapot is.
Gevolgschade is in de regel vervelender en duurder,maar goed,iets wat niet lekt of kapot is moet je laten zitten.

timoke (0), 10 jaar geleden

toch even updaten hier:Ik heb ze dus toch laten vervangen en hij zei dat er al eentje door geslagen was!het heeft ook mijn verbruik doen dalen met 0.4l/100km!!hij reageert ook wat soepeler op het gaspedaal dus ik zou het iedereen aan raden dit te laten doen voor dat ie 200000 op de klok heeft=>volgens monteur heeft dit probleem al vele turbos laten stuk lopen op dit blok.iig ben 270 euro lichter maar dat is natuurlijk heel wat minder dan een nieuwe turbo niet waar

grtz timo

Michiel7811 (0), 10 jaar geleden

Ook even updaten,
Ca 15.000 na vervangen brandplaatjes is bij mij toch de turbo gecrashed bij 370dkm. Verder last gekregen van lekke klepsteelrubbers (hoog olieverbruik en rook bij gaslos). Beide Zeker als gevolg van met diesel en roet vervuilde olie als gevolg van te LAAT deze plaatjes vervangen. Ik denk dat het een goed advies is van Timo.

Ik ben wel verbaasd dat je met 270E klaar was. De onderdelen alléén kostten me al wel 200E. (plaatjes, rubber seals, teflon bussen 6 dieseldichtingen, checkvalve, etc. Ben er een volle dag mee bezig geweest.

besloten afscheid te nemen van de auto.

michel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.