Dag allemaal,
Enige tijd geleden tijdens het rijden zijn de volgende lampjes aan gegaan op dashbord: het motorstoring lampje, VSC lampje ,TRC OFF lampje. (allemaal oranje lampjes).
Ik ben hierna naar de garage gereden en die hebben de auto uitgelezen...Er kwam geen storing melding uit!!! Hierna zij de monteur dat het wel eens meer voor kwam en dat hij de auto resette en dat het dan waarschijnlijk verholpen is.Inderdaad de storingen waren weg..maar na een twee tal weken zijn de storings lampjes terug gekomen...en sindsdien verbruikt de auto meer benzine voor mij gevoel...kan dat? En weer terug naar de garage gegaan en weer uitgelezen..en weer was er geen storingsmelding...Nu zeg de monteur dat het waarschijnlijk de lambdazone's kunnen zijn 4 stuks en dat ik ze alle vier moet vervangen..kosten:130 euro per stuk..Ik vind dat nogal veel geld en vroeg me af of die lambdazone's te controlleren zijn en hoe?? want de auto is altijd dealer onderhouden en in perfecte staat.,
Heeft iemand dit probleem ook gehad of wie kan er mij info verstrekken??
Met vriendelijke groet,
Piet
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Best mogelijk dat er 1 lambdasonde niet goed werkt/defect is.
Bij 2 sondes tegelijk defect begin ik op mijn achterhoofd te krabben, maar alle 4 tegelijk defect?
Ik zou eens een 2nd opinion vragen bij een andere dealer/goede universeel.
Dan de foutcodes (inclusief nummers) hier plaatsen, misschien dat er dan iets meer duidelijkheid komt.
Met alleen een foutcode op de lambdasensor denk ik niet dat het VSC lampje gaat branden.
Dus het is best mogelijk dat daar een aparte/niet verwante fout in zit.
In de meeste gevallen zijn de sondes te controleren met een scope of door middel van live data uitlezen.
Dan kun je de signalen zien en is er wat meer van te zeggen.
Kan je de foutcodes even vermelden, en 4 lambdasensors tegelijk, denk eerder dat de garage het ook nie weet en maar probeert.
Dirk
Zou het geen storing in de ABS zijn? TRC lijkt me tractie controle o.i.d. en dat wordt geregeld door het ABS systeem. Dan is het logisch dat je geen motorstoring hebt. Kijk eens wat de handleiding van de auto ervan zegt. Meestal staat er wel in wanneer welke lampjes gaan branden.
11 jaar
Vandaar ook mijn aanvraag, om de foutcodes te vermelden
dirk
[quote=oldford]Best mogelijk dat er 1 lambdasonde niet goed werkt/defect is.
Bij 2 sondes tegelijk defect begin ik op mijn achterhoofd te krabben, maar alle 4 tegelijk defect?
Ik zou eens een 2nd opinion vragen bij een andere dealer/goede universeel.
Dan de foutcodes (inclusief nummers) hier plaatsen, misschien dat er dan iets meer duidelijkheid komt.
Met alleen een foutcode op de lambdasensor denk ik niet dat het VSC lampje gaat branden.
Dus het is best mogelijk dat daar een aparte/niet verwante fout in zit.
In de meeste gevallen zijn de sondes te controleren met een scope of door middel van live data uitlezen.
Dan kun je de signalen zien en is er wat meer van te zeggen.[/quote]
Oldford,
Het rare is als de monteur hem uitleest komt er geen fout code.Hij denkt zelf dat het een lambdasone is..vandaar mij vragen.
en je heb het over een scope?? wat is dat precies?
alvast bedankt.
11 jaar
Is deze wagen uitgelezen in een dealership?
Indien niet, met welk diagnosetoestel is deze wagen dan uitgelezen?
Dirk
Dirk,
De auto is diverse keren uitgelezen bij atu garage.
voor de rest welk apparatuur enz weet ik niet .
11 jaar
Ik zou toch eens een dealer opzoeken.
Dirk
Ik had bijna net zo iets dergelijks
VSC, TRC Off en ABS brande, maar ik had geen problemen. Bleken beide remlichten defect te zijn. Vreemde manier om dat aan te geven.
Wellicht is het ook zoiets? Ik had de dealer gewoon even gebeld.
11 jaar
Omdat ik gisteren exact gelijke melding kreeg van de 3 lampjes (ook Toyota Avensis Verso 2.0 VVTI hand versn april-2005) : VSC motormanagement en TRC OFF waarschuwing, ben ik vandaag even aan t googlen en gelijk maar even geregistreerd op deze site.
Ik had geen problemen tijdens vakantie of op de terugweg uit Italie zover en had net even over de grens in Zwitserland getankt; goedkoop (!).
Vrijwel direct daarna echter (binnen 1-2 km) net wanneer ik de snelweg op wil naar de Gotthard tunnel kreeg ik die 3 waarchuwingslampjes tegelijk aan en begon de motor slechter te reageren op het gas.
Na wat herstarten en rijden op een P plaats aan de start van de snelweg toch maar besloten om door te rijden met deze storing, met wat minder motor vermogen weliswaar; (motormanagement helpt je normaal wel).
Na de 1e (halve) tankbeurt brandden ze nog steeds (had gehoopt dat de nieuwe benzine het problem zou verhelpen).
Na de 2e keer tanken echter, heb ik de auto laten lopen met de lampjes aan tijdens tanken toen deze bijna leeg was; Ze bleven ook branden tijdens het tanken.
Toen ik de auto uitzette en de herstartte gingen de lampjes alledrie uit en bleven ook uit (ook vandaag).
Ik herinnerde me ook dat ik anderhalf jaar eerder van de wintersport in Italie dat die lampjes onderweg tijdelijk aangeweest zijn en weer uitgingen (waarschijnlijk ook nav een tankbeurt in CH).
Tussentijds is dit verder nooit meer gebeurd. En deze Verso trekt ook een caravan naar Kroatie en terug zonder enig probleem.
Ik denk dus dat er dus iets in de (was het wel ? super plus 95 RON) benzine zat; bv 5% Bio ethanol iod, of lagere kwaliteit (octaangehalte) wat niet op de pomp of op de bon van de afrekening stond, waar het motormanagement of de kritische afstelling ervan in deze Toyota net niet mee overweg kon. De sonde(s) registreerden blijkbaar iets in het uitlaatgas, dat het motormanagement triggerde. Waardoor de andere 2 lampjes dan ook meegaan is mij absoluut niet duidelijk.
De auto is veel eerder APK gekeurd en uitgelezen op storingen. Die anderhalf jaar eerdere zelfde storing heeft blijkbaar ook geen registratie in de vorm van een foutcode opgeleverd (ik stond zelf bij de uitlezing bij de dealer / vriend van me); anders was die wel gezien bij de uitlezing. Blijbaar kunnen die (rare combinaties) van VSC MM en TRC-off meldingen optreden zonder een gedefineerde foutcode daarvoor.
Onbegrepen dus, maar in mijn geval hoogstwaarschijnlijk gerelateerd aan de getankte benzine.
9 jaar
NTIF, Best mogelijk dat je een keer een batch slechte benzine tegen bent gekomen in Zwitserland.
Maar het ligt zeker niet aan de tevoeging van 5% Bio ethanol. Die 5% toevoeging zit er in heel Europa (dus ook Nederland en Italie) in.
Behalve dan de E10, daar zit uiteraard 10% Bio ethanol in.
Wat wel verschilt is de hoogte in Zwitserland. Je rijdt daar immers door de bergen die we in Nederland niet hebben.
Ook het 1e stuk Italie zit je een flink stuk hoger dan Nederland - hangt ook af van welke grensovergang je nam.
Foutcodes blijven slechts een beperkte tijd bewaard. Dat ze na anderhalf jaar verdwenen zijn is geheel normaal.
My Toyota Is Fantastic (MTIF) maar naam is Hans.
De bewaartermijn van de foutcode is (denk ik) permanent totdat ze eruit geschoven worden door te veel nieuwere denk ik, maar ik zal dat nog even checken by Toyota.
Op E10 heb ik ook eerder gereden in Oostenrijk, zonder probleem. De lampjes gingen nu branden na tanken op iets hoger dan het Lago Maggiore nivo, dat zelf op 193 boven zeenivo ligt.
De heenreis was ik zonder problemen over de Gotthard route (1065m boven zee) gekomen, net als een eerdere heen- / terugreis een maand eerder.
Ook een jaar eerder met de caravan over de Alpen gaf het geen probleem.
Natuurlijk zal de ijlere lucht (en de luchtdruk, afhankelijk van het weer, temperatuur) invloed hebben op het motormanagement, maar dat de regelingen daar geen marge meer voor hebben als ik onder aan de berg sta lijkt me erg onwaarschijnlijk. De lampjes ginngen uit na de laatste tankbeurt in NL. De hoogteverschillen deden dat eerder niet; temp verschillen ook niet (tussendoor op terugweg ruim een uur gestopt zonder verschil). Ik blijf voorlopig dus bij de meest waarschijnlijke oorzaak: de slechtere benzine. De reacties op de benzine tankbeurten zijn mij net iets te toevallig, voor een andere oorzaak.
9 jaar
Hans, Het motorstoringslampje (eigenlijk heet dat nu MIL) is aan wettelijke regelingen (EOBD) gebonden.
Die schrijven voor wanneer deze aan en weer uit mag/moet gaan.
Na het opheffen/verdwijnen van de fout MOET de lamp nog een tijd blijven branden.
Dus aan het moment van uitgaan kun je geen conclusies verbinden.
Aan het moment van aangaan is het ook moeilijk conclusies te verbinden. Sommige foutcodes zetten de lamp onmiddelijk aan, terwijl andere foutcodes eerst 3 maal gedectecteerd moeten worden voordat de lamp voor de 1e maal aangaat. Conclusies kun je dus alleen trekken als je weet welke foutcode(s) er in het EOBD geheugen stonden op het moment van aan of uit gaan.
Ook hoelang een foutcode nog bewaard moet worden na het opheffen/verdwijnen van de fout is voorgeschreven in de wettelijke regels (EOBD).
Toyota zelf mag andere regels hanteren, maar dan zijn die foutcodes alleen zichtbaar als je uitleest met Toyota apparatuur.
Ik heb al heel veel auto's van verschillende merken uitgelezen met zowel dealer als algemene apparatuur, maar storingen in het motor management van anderhalf jaar oud heb ik nog nooit gezien.
Hallo, ik heb net hetzelfde voor gehad met mijn avensis van 2005 (2D4D) en zoals reeds vermeld geen foutcodes en ging de garage er van op uit dat het 1 van de sondes was. Dit was niet het geval bij mij, ik heb ze wel kunnen betalen maar het probleem kwam terug. uiteindelijk zelf even gezocht op forums, en de oplossing gevonden, het waren de gloeibougies, vervangen en opgelost. ik had dit niet verwacht want ik had toen totaal geen probleem met slechte ontsteking of rijgedrag. misschien ook even in die richting gaan zoeken.
9 jaar
[quote=hwi]Hallo, ik heb net hetzelfde voor gehad met mijn avensis van 2005 (2D4D) en zoals reeds vermeld geen foutcodes en ging de garage er van op uit dat het 1 van de sondes was. Dit was niet het geval bij mij, ik heb ze wel kunnen betalen maar het probleem kwam terug. uiteindelijk zelf even gezocht op forums, en de oplossing gevonden, het waren de gloeibougies, vervangen en opgelost. ik had dit niet verwacht want ik had toen totaal geen probleem met slechte ontsteking of rijgedrag. misschien ook even in die richting gaan zoeken.[/quote]
HWI
Effe opletten in het kopje bovenaan kun je zien dat het om een benzine gaat en niet om een diesel!!!!
ja inderdaad heb het te laat gezien, sorry
9 jaar
Hallo, mijn naam is Geurt Huibers en heb met onze avensis verso 2.0 VVTi uit 2004 vandaag hetzelfde probleem als hierboven omschreven: lampjes branden van Motorstoring, VSC , TRC OFF.
Zijn er mogelijke oplossingen beschikbaar?
8 jaar
Ja, eigen topic beginnen en eerst maar eens alle foutcodes laten uitlezen en hier plaatsen.
Laat dit voertuig eens uitlezen met originele Toyota scan tool. IT2 of de GTS. En als ik die bullshit lees v sommige 'techniekers' die zomaar 4 lambdasondes willen vervangen dan word ik misselijk. Zou hen aanraden om een andere job te zoeken.
Mijn RAV4 uit 2004 geeft ook regelmatig deze melding. Soms verdwijnt die na een paar ritten. Af en toe laat ik hem uitlezen en resetten. Er worden uiteenlopende zaken gemeld. Vervuiling in uitlaat, ruimte op inlaatkleppen lucht, kapot lampje zonneklep, verouderde bougies,.... altijd kleinere dingen die waarschijnlijk ook te maken hebben met de veroudering van de sensoren zelf. De auto is bijna 15 jaar oud. Dan mag dat misschien ook wel. En zelfs een Toyota moet dan misschien iets vaker gecontroleerd worden.
5 jaar
MartenH, na 7 jaar zal het probleem bij de TS wel opgelost zijn, of hij heeft de auto niet meer.
Ik vind die foutcodes die je omschrijft bij je eigen auto om te gillen.
Maar eigenlijk is het om te huilen want deze omschrijvingen bestaan niet en slaan nergens op.
verouderde bougies - De melding zal wel Misfire geweest zijn (het ontbreken van een verbranding).
De kreet verouderde bougies is een interpretatie van diegene die de foutcode uitlas of door kreeg.
Zijn ze verouderd is de oplossing simpel, vernieuwen. Als dat niet helpt is er een andere oorzaak.
ruimte op inlaatkleppen lucht - geen idee wat dat voorstelt.
Vervuiling in uitlaat - waarschijnlijk een defecte katalysator, mogelijk als gevolg van die Misfires.
Het is maar wat je "kleinere dingen" noemt.
Een katalysator is een duur ding. Een motorschade als gevolg van een verbrande klep is nog veel duurder.
Enne, dat kapot lampje van de zonneklep heeft dus echt niets, maar dan ook totaal niets met de motor te maken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar