Vorig jaar december kochten wij vol trots een Toyota Avensis 2.2 D-4D D-CAT WAGON. Het is een super auto waar we heel veel plezier aan beleven. Deze had toen 162.500km op de teller (nu 195.000km) maar gedurende het jaar begon de auto steeds vaker te roken. Maakt niet uit of de motor warm of koud was.
Voor de duidelijkheid, ik rij enkele reis 36km naar mijn werk over 80km en 100km wegen.
Ik heb al veel gelezen en er is m.i. niet echt een oplossing voor het roken. Toen ik ergens in maart van dit jaar bij de dealer kwam vertelde hij dat er nieuwe software opgezet moest worden en dat het dan beter zou gaan.
Dus, hup nieuwe software erop, maar het roken bleef. Ik rij van oorsprong redelijk rustig en was wel van het zuinige rijden. Na verloop van tijd heb ik de avensis es iets vaker op zijn staart getrapt met het idee dat ie dan wat meer zou verbranden (ben ook maar een leek...), maar het roken bleef.
Het kan soms zo zijn dat er kilometers (ik overdrijf niet) lang een wit/grijs/blauwe rookpluim die boven het dak uit komt, achter de auto aan blijft hangen. Achterliggers zijn niet meer te zien. En soms is het ook maar zo 3 weken weg.
Vandaag nog maar es een keer naar de dealer en die heeft de auto uitgelezen, maar geen storing of iets bijzonders ontdekt. Wel vertelde hij me dat er wéér nieuwe software is welke misschien het probleem zou kunnen verhelpen. De software was o.a gericht tegen de roetfilter en het roken.
a) wat zou het roken kunnen veroorzaken? Een lekker koppakking is het niet. Dat is gecheckt.
b) klopt het dat er weer een nieuwe update uit is (na begin maart 2012)?
b) en zo ja, is het wijs om de de update uit te voeren? De man van de garage vertelde me dat het af en toe wel eens mis gaat en dat de computer in de soep loopt met als gevolg een nieuwe computer á 1400,-. Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten.
Wie kan me verder helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat roken komt van het regenereren van het roetfilter.
En als daar iets verkeerd gaat of het word onderbroken of het filter gaat dicht zitten dan gaat dat regenereren steeds vaker opgestart worden met als gevolg roken en uiteindelijk zal het roetfilter dicht gaan zitten.
Soms word het complete filter en kat vervangen en de eerste verstuiver voorzover ik weet.
En dat gaat weer gepaard met een update.
De auto is van 2006,ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er nog updates voor zijn of het moeten achterstallige zijn.
Dit type motor is een nagel aan de de doodskist van toyota,niet goed uitontwikkeld en een scala aan ellende.
Dat weet de dealer dondersgoed,dus laat je ook niet afschepen met een verhaal van dat kost je je computer.
Heb je de onderhoudshistorie van de auto gezien of in mogen zien?.
Er zijn de nodige modificaties voor gewweest en ik vraag me dan af of ze allemaal uitgevoerd zijn.
Dat het roken komt van het regenereren waar ben ik van op de hoogte, maar toch niet zoveel en zo vaak. Mocht het filter dicht gaan zitten, zal er toch ook een melding/storing moeten worden gegeven?
Ik ben er, na lang zeuren, achter gekomen dat er een aantal jaar geleden een nieuwe roetfilter/katalysator en een 5e injector?? in gekomen zijn. Op mijn vraag of deze dan al niet weer stuk waren zeiden ze dat de computer wel een storing zou moeten geven en dat doet ie niet.. uitgel*ld.
Er zou natuurlijk een achterstallige update kunnen zijn, maar er is in maart ook al een update geweest... dan is het toch vaag dat er binnen een dik half jaar voor een auto van die leeftijd weer een update is. Toen ik vroeg of ik hiervan geen bericht zou ontvangen, zeiden ze dat dit niet het geval was. Ik kon me herinneren dat, toen me in maart verteld werd dat de laatste update nog niet gedraaid was, ik ook geen bericht had gehad. De dame achter de balie zei dat dit dan waarschijnlijk nog naar de vorige eigenaar was gegaan die nooit de update heeft laten uitvoeren.... Al met al een vreemd verhaal..
Ik heb verdere onderhoudshistories niet gezien behalve de nieuwe roetfilter en 5e injector (ofzo)
En hoe kom ik er achter dat alle nodige modificaties zijn uitgevoerd?
Sorry dat ik met zoveel vragen zit, maar ik wil er wel een keer vanaf (zonder de auto te verkopen, want die rijdt verder super)
11 jaar
met een diagnose toestel kan je de drukken nazien in uw partikelfilter.
De 5de injector is de injector welke de brandstof in de filter inspuit die daarna door de hitte in de filter ontbrand.
Dirk
[quote=D1854]met een diagnose toestel kan je de drukken nazien in uw partikelfilter.[/quote]
Ik mag er toch vanuit gaan dat ze dat bij het uitlezen gedaan hebben en geen merkwaardige dingen zijn tegengekomen. En als dat wel het geval is, ze dit melden.... kunnen ze ook weer wat verdienen...
Is het trouwens mogelijk om een uitdraai te krijgen van de uitlees gegevens?
11 jaar
Als de wagen uitgelezen is bij een dealer kunnen ze dit verslag perfect uitprinten, indien bij een universele dealer, hangt dit af van zijn type diagnosetoestel.
Dirk
Ga ik daar morgen even om vragen. Wel raar dat ze die niet sowieso meegeven.. Neem wel aan dat ze de gegevens in de computer zetten om hun database bij te houden ( en zo een uitdraai voor mij te maken)
11 jaar
daar kan alleen uw garage op antwoorden
dirk
Heeft er iemand wel eens gehoord dat er een software update niet goed gaat en de ECU stuk gaat? Daar ben ik wel een beetje bang voor...
11 jaar
Als een originele update het stuur apparaat zou vernielen,dan moet toyota er kosteloos een nieuwe inzetten.
En wat zou een update kapot maken aan een stuurapparaat,vreemd verhaal.
11 jaar
Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik heb in mijn Verso 1 jaar geleden een nieuwe gemodificeerde motor gekregen op kosten van Toyota. Die motoren zijn idd niet helemaal te vertrouwen en als ze stuk gaan worden ze zonder pardon vervangen. Bij mijn Verso D-Cat 2006 ging bij 147000km de koppakking er 'langzaam' uit.
11 jaar
Afgelopen zaterdag bij mijn garage geweest en hebben we e.e.a. schoongemaakt.
Bij het zoeken na een paar foto's van hetgeen ik gedaan heb, kwam ik het volgende topic tegen: http://www.toyotaownersclub.com/forums/i...
Zie foto 5. Zo zag de mijne er ook uit en hebben de boel helemaal schoon gemaakt! Uurtje mee bezig geweest.
Tot op heden is het roken nagenoeg nihil! Mocht dit de oorzaak van het probleem zijn, dan wordt dit bij elke grote beurt schoongemaakt..
Is er iemand die hiervoor een (technische) verklaring kan geven?
11 jaar
Indien de EGR open blijft staan, komen er verbrande gassen zonder zuurstof in de verbrandingskamer. Aangezien er een slechte gedeelte gassen toekomt, komt er minder verse zuurstof via LMM binnen, De ontsteking van het mengsel welke door deze opening niet meer ideaal is, is hierdoor ook minder ideaal, met roken als gevolg.
De EGR klep is de ziekte van de moderne wagens, deze is geplaatst met de beste redenen, maar indien de motor niet nu en dan eens op de staart geduwd wordt, slipt de motor stilaan dicht. En de nog recentere motoren hebben nu 2 EGR kleppen!
Dirk
Dirk, dankjewel voor je uitleg. Ik hoop dat het roken nu uit blijft.
11 jaar
We zijn nu precies een maand verder. De eerste twee weken na het schoonmaken had ik helemaal geen problemen met 'rokerij'.
Vorige week begon de ellende weer en rookt de avensis weer hevig. Vanmiddag ga ik naar de garage en gaan we even kijken hoe vervuild de egr is.
Wat jij, Dirk, hierboven schrijft kan misschien nu ook wel het probleem zijn. Ik heb het idee dat de laatste dagen de egr niet meer op of dicht gaat. Normaal was het zo dat als ik thuis kom, ik de auto nog 20 seconden stationair laat lopen. Dan merkte ik aan het verhogen en verlagen van het toerental dat de egr open en dicht gaat. Dat doet ik nu niet meer...
Ik hoop niet dat de egr stuk is. Wie weet wat zo'n grapje kost..?
11 jaar
Reken op 500 euro.
Schoonmaken helpt niet,vervangen is de remedie.
11 jaar
ben er helemaal klaar mee..... inruilen!
Zonde, want het is op het roken na een super auto!!!
11 jaar
Kan er geen plaatje met een gaatje tussen de EGR worden gestoken? Dan wordt er minder roet vanuit de uitlaat de motor ingeblazen.
11 jaar
Nee,er volgt dan een storing.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar