Hallo, Mijn probleem is dat bij het rijden van langere afstanden (met een redelijke caravan achter de auto) dat het spontaan gebeurt (altijd heuvelop) dat het motormanagement lampje gaat branden en de motor op een noodloop gaat (Turbo wordt blijkbaar uitgezet). Gevolg is te weinig trekkracht op de heuvel zodat je stil valt. Zonder caravan ben ik dit probleem nog niet tegengekomen.
De korte termijn oplossing is dan: de motor uit zetten een paar seconden wachten en weer starten, blijkbaar is er een teller die gereset wordt in de computer waarna alles weer werkt. Vanaf dat moment kan het vaker optreden, een toyota dealer heeft mij verzekert dat dit geen probleem is en dat er geen schade door ontstaat.
Dit is een niet wenselijke situatie, alleen al vanwege de verkeersproblemen die hierdoor kunnen ontstaan.
Ik ben hiervoor al bij diverse toyota dealers geweest (ook in het buitenland), de foutcode duidt altijd op een vervuiling van de luchtmassameter (lmm) en schoonmaken helpt ook.
De luchtmassameter is ook al 1x vervangen, dit heeft wel geholpen in de zin van dat het toen langer duurde voordat het probleem de 1e keer weer optrad, echter is het probleem wel weer opgetreden. Bij de volgende beurt van de auto (binnenkort) wordt dan ook de egr klep gereinigd.
Mijn vraag is moet er niet meer schoongemaakt worden (alle filters zijn ook al vervangen zover ik weet) en kan er schade hierdoor ontstaan?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ps. Ik ben geen professional, dat blijkt wel.
Ik probeer mijn profiel aan te passen.
Er kan geen schade door ontstaan, maar is er niet meer aan de hand dan alleen die massameter.
Word er geen turbodruk grens ergens overschreden?.
Ik vermoed dat daar een probleem zit, omdat je het alleen met belasting hebt.
Ik kan me niet voorstellen dat tie door een massameter in noodloop gaat.
17 jaar
De auto staat momenteel weer bij een dealer, ik ben benieuwd wat er uitkomt...
Ps.
De foutcode die voorbij gekomen is: FC34/2 dit zou echt beteken dat de aangezogen luchtmassa te klein is, vandaar het reinigen van de LMM en het EGR ventiel
Het kan zijn dat de computer moet worden ge-update of als het de eerste model is de computer vervangen worden, de toyota dealer kan kijken wat mogelijk is d.m.v. uitlezen met de tester of het onderdeel nr. van de computer te controleren.
Auto weer terug van de dealer, ze denken nu dat de turbo het probleem veroorzaakt, vervanging kost 2.500euro.
Dat is veel geld voor een probleem dat momenteel niet optreed (je merkt er dus helemaal niets van), ik ga nu even rondkijken wat de optie's zijn, suggesties zijn welkom!
Ps. de software is op het laatste revisie level.
Dat is het makkelijkst, niet verder kijken, vervangen maar.
Klant betaald toch wel.
17 jaar
Heb je aan de dealer gevraagd wat Tarabeest voorstelde?
En waarom de lmm REINIGEN i.p.v. vervangen?
Zijn de waarden van de lmm VOOR en NA het reinigen wel RIJDEND getest en vergeleken?
De lmm is nogal een stukje goedkoper dan een nieuwe turbo en dan zie je al heel gauw dat een bedrijf doet waar Primera aan refereert......
17 jaar
Ik vind het idd onbegrijpelijk dat ze gewoon een storing niet op kunnen lossen.
De turbo vervangen is het kind met het badwater wegspoelen.
net wat Santa zegt, ga eens met een datalogger rijden en kijk hoe de waarden liggen.
kijk hoe ze ervoor en na het schoonmaken zijn.
Zijn ze dan nog niet goed, dan lmm vervangen en weer op nieuw rijden.
Egr is ook te checken met uitleesapparatuur en of tie werkt.
Ik snap niet dat we dit soort dingen aan moeten dragen terwijl dit voor een dealer gesneden koek moet zijn.
Wat is nou nog makkelijker dan met een diagnose apparaat gewoon de functies en waarden bekijken.
Het is programmaatjes aanklikken en kijken maar.
een turbo is versleten als je hem hoort gieren en lekken.
Dat vergeten een heleboel mensen en monteurs weleens.
De goede daar gelaten.
17 jaar
Ik had hetzelfde probleem met mijn Avensis Verso D4D.
Verschillende malen bij de dealer geweest. Ondertussen was de motor stukgelopen doordat een schoepenwieltje van de turbo afbrak. Nieuwe motor en turbo erin maar het probleem was er nog steeds.
Toen ben ik in Maasmechelen in Belgie maar naar de dealer gegaan want bij mijn dealer konden ze me niet helpen.
Daar hebben ze de MAFsensor vervangen. Deze zit op de luchtfilter erachter. Sindsdien geen problemen meer gehad.
Koste iets van 225,00. Ik kon er eerst een paar dagen mee testen of het dat probleem ook wel was.
Misschien kunt u hier wat mee.
17 jaar
MAF sensor = luchtmassameter...
17 jaar
In Belgie ook wel LUCHTDEBIETMETER genoemd......
17 jaar
die klopt eigenlijk niet, want debiet is volume en geen massa...dus dat zou de VAF (vane air flow) ipv MAF (mass air flow) sensor moeten zijn :)
17 jaar
Klopt, maar er klopt wel vaker iets niet.
Mensen spreken ook altijd van kilometerteller wanneer ze de snelheidsmeter bedoelen en sommigen laten hun auto "tectyleren" terwijl Tectyl een geregistreerde handelsnaam is van een roestwerend middel en op zich GEEN werkzaamheid is.
Men spreekt ook steeds van remlichten terwijl dit eigenlijk STOPLICHTEN zijn en men zegt stoplichten tegen die dingen die eigenlijk verkeerslichten zijn (om het exact te maken: verkeersregelinstallatie).
Dus menige Belg begrijpt vast wel wat er met een luchtdebietmeter wordt bedoeld......
;)
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar