Onmiddellijk na het starten klinkt de motor van mijn Carina 2.0 GLi met 3S-FE motor uit 1991 even als een oude diesel. Na enkele seconden verdwijnt het metaal-op-metaal geluid. Kortgeleden was de herrie na starten plotseling zo erg dat het leek alsof er 10 ringsleutels in het carter lagen te rammelen. Ook dit verdween na 5 sec. Is sindsdien niet meer gebeurd.
De motor heeft pas 50.000 km gelopen, uitstekende compressie, trekt goed, is zuinig, verbruikt wel koelvloestof: 1 ltr op 12.000 km.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hydraulische klepbediening welk pas na 5 sec op druk komt ?
Heeft een 3S-FE motor een hydraulische klepbediening ?
20 jaar
Hoi Jac, ik heb dezelfde auto met dezelfde motor op LPG. Mijn auto heeft 420.000 gelopen. Ik heb ook zoiets maar niet zo heftig als jij. Bij mij zijn het denk ik de kleppen die heel even blijven hangen. Ook 5 sec. (Jij kan eigenlijk geen inwendige slijtage hebben aan je motor na 50.000 km, jammer, je krijgt die auto nooit op voor hij door roest vergaan is.)
Een 3sfe heeft vulplaatjes. Geen hydrolische klepstoters.
Een ander iets kan zijn dat het hitteschild van de uitlaat een beetje los zit. Meest waarschijnlijk!
Mogelijk blijft de startmotor hangen...kan eigenlijk niet kapot.
Uhh, doe een keer de kap open bij KOUDE motor en vraag iemand te starten terwijl je op het hitteschild drukt met je hand. Kun je voelen of ie los zit.
Als je nog een keer een vraag of probleem hebt. Ik weet best veel van deze geweldige auto die al 120.000 km niet bij de garage is geweest (wel apk) en mij nog nooit in de kou liet staan.
PS. Mochten het de kleppen kunnen zijn. De auto heeft immers heel veel stilgestaan. Misschien kun je een wat dunnere olie proberen. De wat beter vloeit dus. heb je 10W40 of 15W40?
Groetjes
Michiel
PS Als je hem wilt verkopen.....
20 jaar
ik heb deze klacht meer gehoord alleen bij de 2.0 carina en camry wij hadden de indruk van kool op de zuigers,we hebben hier ooit een motor voor uitelkaar gehaald maar vonden eigenlijk niets.nadat we de motor na het schoonmaken van de zuigers i.v.m veel kool weer inelkaar gezet hebben was de klacht over,overgens meestal hoorde je deze klacht na lang stilstaan van de auto.conclusie ik zou me er niet druk over maken
je moet iemand laten luisteren die er verstand van heefthet kunnen bijv. delagers zijn misschien een verkeerde oliefilter
Nee henk, na 50.000 km is lagers absoluut onmogelijk bij deze wagen. Tenzij er suiker door de olie is gedaan ofzo. Waar woon je trouwens, als het tussen Apeldoorn en Hoogeveen is wil ik het wel een keer aanhoren.
Michiel
20 jaar
Als iemand het probleem leest die er verstand van heeft weet je dat je lagers die stuk zijn constant hoort en niet af en toe ik Zou als ik Jac was het even afwachten ik spreek uit ervaring en heb uit deze klacht nooit ernstige gevolgen gehad
Hallo wim, Michiel, Henk.
Dank voor jullie reacties, ik meng me maar weer even zelf in de discussie. Het zijn dus niet de lagers. Dit klinkt veel meer als een dof gebonk. Ik ken dat van een oude 2M motor van een van mijn Crowns. Ik gebruik 15W-40 olie voor deze motor.
De beschreven (tot nu toe nog eenmalige) gebeurtenis vond inderdaad plaats nadat de auto 2 weken stil had gestaan. De auto is van een mannetje uit 1922 geweest en heeft waarschijnlijk vaak hele lange periodes stilgestaan.
Overigens meen ik hetzelfde dieselgeluidje ooit te hebben gehoord bij de 2.0 Avensis van m'n vader waardoor ik al en beetje begon te vermoeden dat het vaker bij de 3SFE voorkomt zoals Wim zegt.
Voor Michiel: Ik heb de auto eind vorig jaar in Duitsland gekocht. In Duitsland kom je af en toe auto's tegen met zeldzaam lage kilometerstanden. Auto's zijn in Duitsland vaker dan in Nederland nauwelijks gebruikte troeteldiertjes. Het percentage 2.0 gli-exemplaren ligt in Duitsland ook hoger.
Het heeft me een half jaar wekelijks speuren op www.mobile.de en www.autoscout24.de gekost. Dus als je een nieuwe zoekt met een lagere km-stand........
Ik woon overigens in Uden.
Jac.
20 jaar
Heb je naar de uitlaad dampen gekeken bij koude start.
Als je uitwendig geen koelvloeistof verlies hebt , moet het inwendig zijn ( bijv. pakking )
een klein beetje koelvloeistof op een zuiger maakt al geluid als stalen kogels.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Carina of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar