auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Land Cruiser 100: Niet op te lossen motorstoring Toyota Landcruiser 100

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 4.2

Zowel bij mijn eerste als tweede Toyota Landcruiser 100 heb ik (eigenlijk mijn broer) hetzelfde probleem en Toyota Belgium (Europe) heeft het probleem NOOIT en bij de tweede tot op heden nog niet kunnen verhelpen. Een nieuw dergelijk type kopen heeft mijn probleem dus niet opgelost (overname + fikse opleg).

Betreft : motorstoring waarbij het motorstoringslampje gaat branden. Het betreft een automaat en als het gaspedaal soms gans wordt ingetrapt treedt een motorstoring op (geen motorvermogen en motorstoringslampje gaat branden). Voornamelijk treedt dit ook op bij het verlaten van een rond punt. Men kan het probleem vergelijken met een koppeling die doorslipt doch ... beide voertuigen met automatische transmissie
Mijn vorige 100 had dit probleem ook veel en voornamelijk als een aanhangwagen getrokken werd (max 1500 kg hetgeen dit werkbeest toch zeker en gemakkelijk zou moeten aankunnen). Aan dit voertuig zijn zeer veel zaken vervangen (turbo, computer, GANSE bekabeling van/naar computer,.....).
Het voertuig stond eens 3 weken bij Toyota Brussel voor de grote ingenieurs waar er blijkbaar MEER dan 5.000 km mee gereden/getest werd doch probleem NIET opgelost.
Bij het huidig voertuig weigert de garage + Toyota België nog enige behandeling, enkel uitlezing. Ik ga nu trachten hiervan de foutcodes te bekomen om ook op dit forum te plaatsen. Ik overweeg gerechtelijke stappen. Het huidig voertuig heeft pas 20.000 km en het identieke probleem trad zeer vroeg op.

Dit kan nu toch echt niet te maken hebben aangezien ik eens veel vermogen vraag van dit voertuig dat er zeker tegen zou moeten kunnen???? In de garage zegt men dikwijls dat ik dit probleem ZOEK : en dan nog, eens volgas rijden mag toch geen probleem zijn!!!

Geplaatst door

Ludo D. (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vreemd verhaal. Ik neem aan dat aan de hand van de foutcodes voor Toyota makkelijk te achterhalen moet zijn wat er mis is. Aan de andere kant: een fout reproduceren en een goede diagnose stellen is niet voor iedereen weggelegd. Best kans dat ze bij Toyota het probleem nooit hebben kunnen reproduceren en domweg maar wat gewisseld hebben.

Of de auto is niet ontworpen voor wat jij ermee doet of je bent tegen een bug in de software van het motormanagement op het spoor gekomen... Toyota mag het zeggen.

Nico8119 0

18 jaar

Vandaag uitgelezen. Foutcode 34(2) : Turbocharger System malfunction.

Op mijn vorige Landcruiser 100 werd TWEEMAAL een nieuwe turbo geplaatst : probleem NIET opgelost.

Ludo D. 0

18 jaar

Lijkt mij een bug in de software in de ECU. Kennelijk veroorzaakt de manier waarop jij rijdt een situatie waarmee de ECU zich geen raad weet. Stel eens voor aan Toyota dat jij met auto+aanhanger bij hun komt testrijden. Als het goed is moeten ze de gegevens van de motor kunnen uitlezen terwijl je rijdt en zal dat een hoop duidelijkheid verschaffen op het moment dat het probleem zich voordoet.

Nico8119 0

18 jaar

raar heb vershillende klanten die met zo een voertuig rijden ook met zwaarbeladen aanhangers.
ik heb vorige week een cursus gevolgd via toyota (was een cursus voor de nieuwe runflat banden) en daar heb ik via collega's hetzelfde verhaal gehoord.
volgens mij kn dit ook een bug zijn zoals Nico8119 zegt.
vreemd is ook dat uw eerste voertuig net hetzelfde deed, waar ik mij nu al kan besluiten dat er iets mis is met rijstijl van bestuurder....

patrickbotten 0
badge

18 jaar

Jongens iedereen doet alsof het aan de rijstijl ligt!!! Komaan hé!! Toyota heeft toch diverse trofeeën gewonnen in de autosport!! Doet toch mee aan Dakar!!! Daar zal dit probleem toch niet mogen optreden.
Het voertuig vertoont dat fenomeen ook bij lage snelheid en bij gewoon optrekken, met of zonder aanhangwagen. Ik had het met 2 landcruisers : OK! 2X pech.
Blijkbaar is dit een gekend fenomeen dat ook anderen tegenkomen en had ik het ongeluk met 2 voertuigen na mekaar.

Feit is : bij vorige landcruiser heeft Toyota geprobeerd en NIET gevonden. Nu proberen ze NIETS meer, er is nog niets maar niets aan gedaan (enkel foutcodes uitlezen en fouten wissen).
Mijn mails (met klachten) worden zelfs geweigerd en niet meer gelezen (waarin oa voorstel om testrit met aanhangwagen en direkte uitlezing foutcodes : noppes dus).

Het voertuig heeft nu 22.000 km, had de fouten reeds van in het begin en Toyota doet er niets aan, probeert zelfs niet. Weet je hoeveel dat voertuig gekost heeft???

Ik overweeg gerechtelijke stappen en artikels in de pers. 3 motorstoringen en noodprogamma in 1 week vind ik echt te veel.
Toyota een wereldmerk? 5 jaar omniumgarantie : voertuig is nu 1 jaar oud en ze hebben er NIETS aan gedaan, garage heeft blijkbaar opdracht van hoofdzetel dat ze er niets mogen aan doen. Ben ik een te brave klant?

Ludo D. 0

17 jaar

Raadpleeg eerst eens een advocaat om je kansen in te schatten en voor advies.

Nico8119 0

17 jaar

Consumenten zijn veel te bang om in de pen te klimmen en hoe langer het duurt, des te zwakker wordt hun positie.
Je koopt een auto en die moet aan bepaalde verwachtingen voldoen, simpel.
Allemaal geregeld bij wet.
Kan de dealer het probleem niet oplossen, dan neemt hij de auto maar weer terug. Heel simpel, echt. Dat hij dit niet WIL, snap ik. Maar de dealers WIL is GEEN wet! Heel gewoon comsumentenrecht.
Vreemd dat mensen in het algemeen WEL zeuren over de hoogte van brandstofprijzen, belastingen en bekeuringen maar dan vervolgens na aanschaf van een auto van zo'n aanzienlijk bedrag ineens heel lijdzaam en gedwee worden......
Stap maar naar je rechtsbijstandsverzekering of rechter en knok maar eens voor je centen! Helemaal niks mis mee. Maar omdat het gros van de mensen dit niet aandurft kunnen fabrikanten (en dus uiteindelijk dealers) produkten op de markt zetten die kwalitatief nog niet zijn uitgerijpt.
Onder de fabrikanten is de race om nieuwe modellen uit te brengen kennelijk belangrijker dan de kwaliteit van datzelfde produkt.
Dit is ZEER ZEKER een enorme nare vorm van arrogantie.
En laten we nou eerlijk zijn: als consument heb je NIKS met de importeur te maken maar ALLES met de dealer.
Dat een dealer de consument graag doorverwijst naar de importeur is slechts "van het kastje naar de muur" techniek. Er is een koopovereenkomst gesloten tussen dealer en consument. Voor zo'n overeenkomst gelden wettelijke spelregels en die zijn duidelijk. Uiteindelijk bepaalt een RECHTER wat de uitkomst is, NIET de dealer!
En indien men dit niet aandurft..... Ja, lijdzaam afwachten of de dealer in staat is om het door jouw duurbetaalde produkt uiteindelijk aan je verwachtingspatroon te laten voldoen valt je dan ten deel....
En het verwachtingspatroon van een hele dure nieuwe auto is heel duidelijk: die hoort normaal te functioneren ZONDER structurele kwalen zoals stotteren en inhouden. Het feit dat deze problemen dus NIET opgelost kunnen worden geeft dus duidelijk aan dat het produkt NIET VOLDOET en dat is een grond om de koopovereenkomst te ontbinden.
Wie durft het eens aan..?? Lijdzame wachtenden zijn er al genoeg..!!

paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Na diverse problemen met AUDI A8 en VW GTI heb ik uiteindelijk eens gekozen voor TOYOTA. Ik rij met een Land Cruiser 120. En ben super tevreden van de onderhoudskosten en service van mijn garage TOYOTA LIEVENS in Maldegem. Momenteel heb ik nog maar 85.000 km dus kan ik nog niet 100% oordelen over het Merk.
Maar als ik jou verhaal zo lees dan zou ik zeker verdere stappen ondernemen om te mogen het probleem simuleren met de nodige mensen van TOYOTA. Het is wel raar dat de auto het niet van in het begin heeft. Zijn de banden en velgen nog origineel? De buitendiameter van het wiel identiek als origineel?

Guy Breusegem 0

17 jaar

ik heb eens vandaag mijn licht opgestoken via toyotabelgium, blijkbaar volgens hen hebben ze uw vorige landcruisen overgenomen (buyback systeem) om u te helpen en op uw nieuwe landcruiser hebben ze comform bevonden, het probleem komt enkel voor tegen zeer zware belasting op helling gas planché met zware remork.

Dit is een belasting van de motor die niet elektronisch voorzien is.

patrickbotten 0
badge

17 jaar

Patrick, dat is dan toch een bug in de software? Beetje stom als de motor overbelast is om een lampje te laten knipperen. Elektronisch gas terugnemen is voldoende.

Nico8119 0

17 jaar

De turbo zal door de zware belasting wel buiten het grens bereik komen met als gevolg noodloop om de motor te beschermen.
Is die aanhanger dan zo zwaar dat je er plankgas mee moet rijden om er mee weg te komen?.
Ik heb dit overigens wel bij meer autos gezien die zwaar belast werden.
Ook daar was niet echt een oplossing voor, behalve softwarematig de grens verleggen.
Dit lijkt me een software probleem, het zit niet in de turbo denk ik.
Een bug zoals al opgemerkt is.
Toyota zal wel niets aan de software willen doen, dus inleveren en geld terug.
Produkt voldoet niet.
Maar ja, dat word weer een getouwtrek van jewelste en daar zit je ook niet op te wachten.
Je kunt naar de rechter stappen maar ik denk dat dat het probleem niet oplost.
Je geld terug eisen en wat anders kopen denk ik.

primera p11 0

17 jaar

Jongens bedankt voor jullie reacties maar KOMAAN : de storing komt evengoed voor zonder aanhangwagen, net voorbij een rond punt aan 30 km per uur zelfs???
Ligt dit aan mijn rijstijl of rijden jullie allemaal beneden de 30 per uur?
De uitleg aan Patrick B. (met zeer zware aanhangwagen, dan tegen helling op) : waar halen ze dit? Dit heb ik nooit doorgegeven op deze manier (dan zou het voertuig tilt slaan). Dit kunnen ze toch niet uitlezen in de garage?
Mijn vorig voertuig namen ze terug, inderdaad! (nadat ze er zelfs eens 7000 km mee proefreden op 3 weken in de hoofdzetel in Brussel).Mits een opleg van 15.000€ had ik dus die nieuwe 100.
(ik ga eens opzoeken of dit voertuig eigenlijk nog rondrijdt of dan direkt richting Toyota Brussel ging voor onderzoek).

Toyota doet NIETS aan het probleem, NIETS. Mails werden zelfs geweigerd.
Het dossier wordt thans voorbereid om door te sturen naar Test-aankoop. Ben benieuwd.

Hoe zit dit eigenlijk met die garantie : mag ik in gelijk welke garage voor mijn garantie, problemen en uitlezen foutcodes (en HOPELIJK) voor een oplossing?

Ludo D. 0

17 jaar

Wel toevalig dat bijde landcruisers dit hebben en dat verder niemand dit probleem heeft

Groeten Paul

Faul 0

17 jaar

Dit zelfde probleem heeft mijn landcruiser 100 ook,
Door de garage is de luchtmassa klep schoon gemaakt en later de olie van de
automatenbak vervangen. wat iets verbetering heeft gebracht.
Zelf vervang ik regelmatig het luchtfilter en een keer per jaar het brandstoffilter.
Het luchtfilter is zeer belangrijk bij een diesel.
Tevens moet ik wel zeggen naar mate de auto meer kilometers heeft gereden
(nu 74.000) de motor soepler gaat draaien.
proberen kan nooit kwaad.
groeten,
boudewijn

capo 0

17 jaar

Om deze auto door de type goedkeuring te krijgen zijn de max brandstoftoevoeren spreek uitlaatgasemissies beperkt gehouden.dit levert in extreme omstandigheden inhouden op . Ga eens kijken of er bij uitvoeringen voor sommige landen die het wat minder streng met de uitlaatgassen nemen andere motorelectronica of alleen een ECU te leveren is.

geertsje 0
badge

17 jaar

Ga je steeds in hetzelfde station tanken ?? Sommige pomphouders durven al eens vanalles in hun tank's kappen , met als gevolg : slecht vermogen , slechte verbranding , vervuilde roetfilter , beschadigingen aan pomp enz...

Heb er zelf ééntje gekocht met 95000 km en heb direct volgende dingen gedaan : Egr klep afgedicht , roetfilter ( eerste klein potje) uitgespoten met hoge druk ...Auto heeft powerbox en heeft 260 pk .... Droomauto en geen enkel probleem !

Storingsfouten komen heel vaak van Egr klep die blijft open staan , defecte luchtdebietmeter , bevuilde intercouler enz... Turbo's gaan zelden stuk en worden heel vaak onnodig vervangen ....dit komt vooral doordat de hedendaagse mekaniekers weinig inzicht hebben over de mechanishe werking van een motor en dus blindellings geloven wat het kastje zegt ... Particuliere klant betaald toch gewoon , zonder kennis te hebben van het ware probleem .

Als het mijne was zette ik hem af bij Toyota en konden ze zien dat alles in garantie hersteld werd. Indien ze niet willen meewerken kan je beroep doen op een advocaat die je kan laten betalen door je rechtsbijstand .
( kost je dus totaal niets )

bcccars 0

17 jaar

En toch vermoed ik ook dat de rijstijl van de bestuurder de oorzaak van de problemen is. Een turbo diesel is heel gevoelig voor zware belastingen bij koude motor. Toyota wereldmerk of niet, rally successen of niet, alles kan kapot. Het feit dat de dealer niet meer van u wil horen vind ik de vermoedens staven.

MisterE 0

17 jaar

Lampjes of noodloop hoort niet in dit geval.
Gewoon nog (of nog niet) niet gevonden softwarebug.
Oiram

Jongens bedankt voor jullie reactie maar sommigen geven echt een reactie die op niets trekt. Motorstoring bij lage toerentallen, bij lage snelheid, zonder aanhangwagen... en ook als vriendin ermee rijdt.
Bij de vorige landcruiser 100 konden ze het probleem NOOIT vinden en zijn blijkbaar bang met een poging te ondernemen tot herstelling om dezelfde weg op te gaan : veel onderzoeken en/of herstellingen en uiteindelijk zelfs voor dit wereldmerk HET PROBLEEM NIET VINDEN OF KUNNEN OPLOSSEN.
En jongens : ik heb uitlezingen van de motorstoringen steeds 34(2) Turbocharger System Malfunction bij 67 km/h, 53 km/h steeds zonder aanhangwagen en zelfs een uitlezing van motorstoring bij ...0 km/h!!!!! waarbij de desbetreffende lamp ging branden. En nu graag reacties daarop.
Een voorbereid dossier wordt overgemaakt naar Test-Aankoop en tevens Federauto waarvan ik lid ben (België). Ik houd jullie op de hoogte.

Ludo D. 0

17 jaar

De motorstoring zoals omschreven door Ludo D. komt ook veelvuldig voor bij onze Landcruiser 100 4.2 tdi automaat (bouwjaar 2006) met inmiddels 35.000 kilometer. Het probleem treedt zowel solo op bij het verlaten van een rotonde als bij het rijden met een onbeladen of beladen aanhanger. Het aanhangwagengewicht varieert van pakweg 750 tot 3500 kg. De motor houdt regelmatig in bij acties (inhalen, optrekken, versnellen) waarbij soms volgas moet worden gegeven. Vervolgens gaat het motorstoringslampje branden. Deze klachten treden op sinds de aanschaf (nieuw) in 2006. De foutcodes zijn uitgelezen bij de dealer die het probleem niet herkent.

Sinds de luchtmassameter kortgeleden is vervangen heeft zich solo rijdend GEEN storing meer voorgedaan, maar de storing keert WEL terug bij het rijden met aanhanger! Wie weet de oplossing of denkt de juiste diagnose te kunnen stellen???

Hindrik R. 0
badge

17 jaar

ikzelf heb reeds twee lc 100 gehad met dergelijk probleem! vrijwel alles vervangen en het probleem bleef opduiken, na lang zoeken bleek het allemaal niet zo erg te zijn! beloof je morgen in de garage eens op te sporen welke handelingen wij hebben gedaan om dit op te lossen!

groetjes, Eddy

P.S. En inderdaad, je rijstijl of wat je trekt heeft hier niks mee te maken!

ednael 0
badge

17 jaar

Bedankt voor jullie reacties, stuur alle gegevens maar door. Alle informatie is welkom.

Bedankt Eddy voor de laatste commentaar : dat dit niets te maken heeft met de rijstijl. Ook aan 30 km/u of zelfs een foutlezing aan 0 km/u kan de chauffeur niet veel verkeerd doen toch?

Vorige week kreeg ik nog een mail van een Toyota eigenaar wiens motor uitgebrand was. Wat denk je : Toyota verwerpt de verantwoordelijkheid. TOYOTA : het wereldmerk???? Blijkbaar met veel problemen toch. Luxe, uitstraling, trekkracht : OK. Betrouwbaarheid : heel wat minder dan de reclame doet vermoeden. En dan zijn er nog een heleboel eigenaren die bang zijn of de kosten niet willen doen om Toyota juridisch aan te pakken. Of die de waarheid niet te horen krijgen van hun verdeler en aan het lijntje worden gehouden!!!

Ook welkom op dit forum : de mechanieker van de desbetreffende garage in België die maar al te graag de oplossing voor dit probleem zou kennen (wees gerust, ik zal niet meer gegevens vermelden).

Ludo D. 0

17 jaar

[quote=Ludo D.]Ook welkom op dit forum : de mechanieker van de desbetreffende garage in België die maar al te graag de oplossing voor dit probleem zou kennen (wees gerust, ik zal niet meer gegevens vermelden).[/quote]
dacht dat het forum was om problemen op te lossen en voor andere eigenaars met idem probleem dat ze ook een oplossing hebben hiervoor.
maar zoals uw hierboven vermelde uitspraak lijkt het dat u enkel voor uw eigen opkomt.

En ja, ik zou hetzelfde doen als mechanieker als ik de oplossing niet vind zou ik ook graag weten wat ik over het hoofd heb gezien.

ps: voor de andere forumleden van deze topic: ik ben niet de mechanieker van de betreffende garage.

Maar zou het ook wel graag weten wat het uiteindelijk geweest is. Gewoon uit nieuwgierigheid.

Groeten vanuit België

patrickbotten 0
badge

17 jaar

Enkel voor mijzelf opkomen Patrick? Integendeel. Ik doe dit werk voor mijn broer die eigenaar is. En ik verzamel reacties voor het begonnen dossier, als er anderen zijn met identieke problemen kunnen die dan ook misschien geholpen zijn en wordt er algemeen bevestigd dat het probleem NOG voorkomt en Toyota zijn 5 jaar garantie niet nakomt.
Ik begrijp je reactie niet Patrick maar als garagehouder heb je natuurlijk een andere visie dan een eigenaar die zijn voertuig duur betaalde en geen waar voor zijn geld krijgt. Dit forum is inderdaad om mensen te helpen dus als er nog zijn met identieke problemen meld het mij!!! Dit versterkt het dossier.
Een identieke brief met gegevens werd verstuurd naar Federauto (weet het : die zullen zeggen niet ontvangen want was niet aangetekend) waarvan mijn broer lid is met kostelijk lidgeld. En : die hebben nog niet gereageerd na meer dan enkele maanden!!!!

Met die opmerking wordt enkel bevestigd dat men bij Toyota dit probleem NIET kan oplossen. De goed geschoolde mechanieker(s) staan ook voor een raadsel en zelfs de ingenieurs + lesgevers kunnen geen oplossing bieden. Wat is dan de beste oplossing : doen of je neus bloedt, van niets gebaren en de klant aan het lijntje houden en zeker juridische stappen ontraden tegen dit wereldconcern. Ik ben geen mechanieker/garagehouder maar als ik dit lees zou ik ook zeer nieuwsgierig zijn.

En bij hoeveel eigenaars worden er foutwissingen gedaan zonder de nodige herstellingen, m.a.w. wordt de eigenaar aan het lijntje gehouden. Degene die mijn broer zijn 1ste Toyota kocht is er zo één. Hetgeen mij nog meest teleurstelt : Toyota had het voertuig beter teruggebracht naar Brussel om het volledig te onderzoeken en de fout(en) te achterhalen.

Ludo D. 0

17 jaar

Hallo! Jullie lopen nogal hard van stapel! zal zeker antwoorden geven, maar ben op zoek naar de juiste antwoorden, wij hebben twee lc 100 gehad met hetzelfde probleem! alvorens het probleem opgelost te krijgen hebben er verschillende personages aan gewerkt, ook werd beroep gedaan op toyota en andere daelers! ieder heeft dus een duit in het zakje gedaan! alleen (het is niet het enige waar we mee bezig zijn ) moet ik zorgen dat mijn antwoord correct is! ik ben nu dus aan het uitzoeken wat infeite het juiste probleem was!
één ding is zeker bij ons is het probleem opgelost! wil daarom nog niet zeggen dat het bij elke lc100 hezelfde probleem zal zijn!

Groetjes!

ednael 0
badge

17 jaar

Is uw toyota toevallig uitgerust met grotere velgen en hogere banden?
Ik heb een gelijkaardig geval gekend bij een S-klasse, deze wagen ging ook steeds in veiligheid.
Volgens de garage moest de gasklep worden vervangen.
De man van een bandencentrale wist toen te vertellen, originele velgen en banden en het probleem was opgelost.
groetjes en nog veel succes.

wim12229 20

17 jaar

Sorry Wim, voertuig is uitgerust met originele banden en velgen af fabriek.
Hoe komt het echter dat de motor inhoudt tijdens het rijden aan alle snelheden, met of zonder aanhangwagen op gewoon vlak wegdek. (vergelijkbaar met een koppeling die doorslipt doch dit is een automaat!!!!)
Ik heb een bewaard bericht/krantenartikel van jaren geleden betreffende allerhande mankementen (al of niet aan motor) betreffende Mercedes + hun commentaar. Met een beetje zoekwerk kan ik misschien de schrijver ervan vinden en contacteren. Hopelijk durf die het aan dit artikel van Toyota te schrijven.
Ik zal Federauto opnieuw contacteren en ook mijn uitgebreide rechtsbijstand inschakelen want ondertussen wordt het voertuig ook ouder en worden de fouten gewoon .....gewist in de garage. Dit kan toch niet verder!!!!

ALLE LEZERS VAN DIT ARTIKEL : WIE ZOU CONTENT ZIJN MET EEN DUUR VOERTUIG MET 5 JAAR GARANTIE TERWIJL ER AAN JE PROBLEEM NIETS MAAR NIETS WORDT GEDAAN???

Ludo D. 0

17 jaar

Nog geen oplossing forumleden? Ook Toyota brengt of voorziet geen oplossing.

24/7 groot onderhoud in de garage + uitlezen en resetten foucodes (weeral identiek : code 34 (2) turbo malfunction system).

Proefrit door verantwoordelijke garage : niets, geen optredende problemen.

De volgende dag : optredende motorstoring met brandend lampje. Het zou wel een beetje raar geweest zijn dat het probleem verdwenen was na een groot onderhoud.

Alle tips zijn nog steeds welkom.

Ludo D. 0

17 jaar

Niemand reageert nog.

Werden de Toyotagarages en professionelen spreek- of schrijfverbod opgelegd?

Ter info : het probleem.... is nog steeds niet opgelost.

Zoals eerder geschreven adverteer ik hier voor mijn broer die niets van pc kent. Ikzelf zou nooit, nooit een Toyota willen (niet alleen voor het probleem maar ook voor de duur betaalde garantie die toch niet wordt nagekomen).
Geen Japanners voor mij; wat ben ikzelf toch tevreden met mijn Duitse wagen (Mercedes).
Enkel voor de prijs van een groot onderhoud was ik wel aangenaam verrast hetgeen maar moest betaald worden voor deze Toyota (ivg met Mercedes dan).

Ludo D. 0

17 jaar

"Werden de Toyotagarages en professionelen spreek- of schrijfverbod opgelegd?"
Nee.
Maar sommige storingen zijn gewoon heel moeilijk te vinden.
Het is tegenwoordig ook vaak de tijd die gaat zitten in het zoeken naar een (Onlogische)storing.
Wel zou er van mij door de toyota specialisten wat meer aandacht mogen worden besteed aan dit soort klachten, want ik vind wel dat ze een klant op deze manier aan zijn lot over laten.

Oiram

Uiteindelijk na tussenkomst Test-Aankoop (Verbruikersunie in België met zeer veel invloed) werd door de garage voorgesteld (en geëist) om een nieuwe turbo te plaatsen. Ik kon dit niet weigeren want eindelijk na twee jaar werd er eindelijk iets aan gedaan doch het vertrouwen was er niet : bij mij vorig en bijna identiek voertuig Toyota werd dit oa tweemaal gedaan doch zonder het probleem op te lossen.
De bevindingen na een drietal weken : het probleem was er opnieuw!!!
Overleggende met een bevriende garagehouder (van een ander merk notabene) werd de sportstand ingeschakeld voor een tijdje en : het probleem kwam niet meer voor. Terug naar de comfortstand : daar was het probleem weer.
Ergens (nog uit te zoeken) moet er dus een verband bestaan tussen die 2 standen in combinatie met de hoogteregeling van het voertuig (en vering). Bij het trekken van een aanhangwagen schakelen jullie over van stand? (Paris-Dakar zal wel in sportstand zijn of worden dergelijke opties verwijderd in de rallysport?)
Ik hou de forumleden op de hoogte.

Indien dit opgelost geraakt zullen ze bij Toyota veel bijgeleerd hebben.

Ludo D. 0

17 jaar

In de comfort stand schakeld de motor sneller op, schakeld dus met een lager toerental.
Dan word de auto met een zware aanhanger thermisch zwaarder belast,schakelt immers bij een lager toerental.
In de sportstand trekt de motor veel langer door in de versnellingen, word dus thermisch minder belast.
In de eerste situatie zal die dus sneller in zijn grenssituatie terecht komen [ lees parameter].
Dus treed de noodloop op.
In de tweede situatie trekt tie veel langer door, schakelt tie door op het juiste toerental en schakel moment.
Ik denk eerlijk gezegd dat het een software probleem is, zoals ik al eerder zei.
je kunt er een nieuwe turbo opschroeven maar het probleem blijft.
Het is een laaddruk overschrijding,dat moment moet software matig verderop gezet worden.
Dit kan ook optreden op het moment dat er geen aanhanger achter zit, immers een keer flink op het gas hangen kan dit al veroorzaken.
Dit moet toyota gewoon op kunnen lossen of de importeur.
En anders de fabriek en zoniet dan produkt inleveren en poen terug.

primera p11 0

17 jaar

Turbo vervangen (wegens foutcode "turbo malfunction system") was eerste en noodzakelijke stap voor verder onderzoek.
Het voertuig werd vandaag op verzoek voorgereden in de garage van aankoop voor overbrenging naar de ingenieurs in Brussel. Dit identieke bracht bij de eerste Landcruiser geen oplossing niettegenstaande er daar tijdens de 3 weken onderzoek een slordige 7.000 km werd mee getest (u leest het goed want geen nulletje teveel gezet : zevenduizend kilometer op 3 weken!!!!!!!!).

Mijn huidig voertuig (2de Landcruiser 100) heeft ondertussen het probleem al meer dan twee jaar. Treedt men bij Toyota -tijdens de 5 jaar omniumgarantie- pas op na 2 jaar en na druk van de verbruikersorganisatie in België.
Men zou daar bij Toyota met die 5 jaar omniumgarantie best veel minder reclame maken ipv in grote letters op iedere toonzaal en vermeld op ieder Toyota-voertuig. Zonder druk van de verbruikersorganisatie zou dit anders juridisch een zeer lange en bovendien KOSTELIJKE onderneming worden om tenslotte .....Toyota te wijzen op die garantie.
Een soap??? Ja, je moet het zelf maar meemaken.
In België zijn de best betaalde filmsterren de volgende : politici en .... advocaten, in ieder nieuws komen zij steeds in beeld.

Nota bene : ik kreeg vandaag bericht dat er een reactie is van "eweehgbw" op dit probleem doch kan dit bericht niet terugvinden, was wel nieuwsgierig naar volgende reacties. Ik denk dat vele eigenaars, professionelen en belangstellenden dit onderwerp ook in de gaten houden.

Ludo D. 0

16 jaar

Nota bene : ik kreeg vandaag bericht dat er een reactie is van "eweehgbw" op dit probleem doch kan dit bericht niet terugvinden, was wel nieuwsgierig naar volgende reacties. Ik denk dat vele eigenaars, professionelen en belangstellenden dit onderwerp ook in de gaten houden.

Ludo, vanuit de moderators wordt een reaktie op een "oud" topic verwijdert met het argument dat de topic-starter niet meer op een antwoord wacht en men maar een nieuw onderwerp moet opstarten. Normaal gesproken is dat ook zo, maar nu dus blijkbaar niet...

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

Geachte moderator : deze reaktie verwondert mij want mijn probleem is nog steeds NIET opgelost en daar dient dit forum toch voor? Er kunnen nog reacties volgen, zelfs na jaren of door nieuwe forumleden. Ik houd alle belangstellende op de hoogte (ook veel professionelen lezen dit graag om de oplossing te kennen.
Ik kreeg bijgevolg een rechtstreekse mail van betrokkene waar ik wel zeer veel aan heb om de verdeler over aan te spreken want zij bieden geen oplossing of kunnen het probleem niet vinden (bij eerste voertuig werd de bekabeling al vervangen zonder gunstig resultaat).

Beste mensen, ik heb sinds augustus 2005 ook een Landcruiser 100
Diesel. Ik rij heel veel, bijna 10.000 km per maand. Ik herken de
hierboven besproken problemen. Ook ik heb op dit moment NOG STEEDS
het probleem dat mijn auto in de noodloop gaat. Bij mij treedt dit
alleen op als ik 140 km/u of harder rijdt. Ik heb mijn auto altijd
PERFECT behandeld, in ieder opzicht. Dus altijd de koude motor rustig
aan warm rijden, en pas na een uurtje wat zwaarder belasten. Het
onderhoud is altijd bij de officiele dealer uitgevoerd exact volgens
het boekje. Ik tank bij verschillende pompen en niet altijd hetzelfde
merk. Etc etc. Ik ben ook nog op zoek naar de oorzaak. Mijn dealer
heeft van alles geprobeerd en zegt dat als het probleem blijft
bestaan (en dat doet het dus), ik de luchtmassameter moet
vervangen. Op zich geen enkel probleem, ik zou het graag doen als
het daarmee gegarandeerd wegblijft.

MAAARRR...... een jaar geleden ongeveer ben ik VIJF keer teruggegaan
naar mijn dealer met een probleem dat mijn auto in de
achteruitversnelling totaal geen vermogen meer had en heel raar ging
lopen nagelen. Heel af en toe gebeurde het ook als ik afwisselen gas
gaf en gas losliet, gewoon vooruit rijdend. Na de vijfde keer zie de
garage met een stalen gezicht: Je brandstofpomp moet vervangen worden
en dat is nogal duur. Reken maar op 6000 euro incl BTW en montage
etc. !!!!!!!!!!!!!!
Ik ben toen naar Buchli Diesel in Harderwijk gegaan. Die kwamer
achter de oorzaak: De isolatie van sommige elektrische leidingen was
weg (gesleten of gesmolten) waardoor heel af en toe als het motorblok
kantelde (gas los en gas geven EN bij achteruitrijden) het koperdraad
kortsluiting maakte tegen het blok. Ze hebben de leidingen opnieuw
van isolatie voorzien en DIT PROBLEEM IS NOOIT MEER TERUGGEKOMEN. Ik
ben acuut naar de dealer gegaan om mijn beklag te doen. Bjina had ik
6000 euro betaald voor een verkeerde oplossing.

OK blijft over mijn huidige probleem: Het in de noodloop gaan als ik
harder dan 140 km/u rijdt. Ik las in een stukje van Ludo dat de stand
van de vering mogelijk invloed zou kunnen uitoefenen en ik moet
zeggen dat ik dat nog niet geprobeerd had. Verder heb ik wel van
alles geprobeerd: Overdrive UIT, Overdrive AAN, Power, 2ND etc etc.
OJA nog een hele gekke maar belangrijke constatering: Als hij in de
noodloop gaat kan ik niet harder dan ca 110 km/u rijden. MAAAR met de
cruise control kan ik zo hard als ik wil, bij wijze van spreke rijdt
hij dan zo naar de 170 km/u. Ik doe dit verder niet omdat ik toch
bang ben dat ik iets kapot maak, maar ik heb het een paar keer
geprobeerd en het kan wel.
Is dat bij de andere mensen die dit probleem hebben ook het geval?
Dat je dus door de noodloop limieten heen kunt gaan door de cruise
control te gebruiken (dus aanzetten en dan gewoon met het pookje de
snelheid steeds hoger instellen).

Jaap -Nederland

En nog een rechtstreekse mail aan mij gericht met een interessant item als mogelijkse oplossing :

Ik wil nog even een korte reactie geven op het Land-Cruiser probleem van het inhouden van de motor. Na zelf van alles geprobeerd te hebben is de storing compleet verholpen!
De oplossing is het demonteren van het EGR systeem en de montageplaatsen af te dekken met een simpel plaatje zodat er geen hete uitlaatgassen meer kunnen worden aangezogen voor een nieuwe verbranding (is alleen beter voor het milieu). De inlaat van de motor was enorm vervuild met vettige aangekoekte roet en deze hebben we na demonteren gereinigd. Deze motor wordt dus echt gigantisch gesmoord en levert af fabriek in Europa niet voldoende vermogen. Het levert nu een iets pittiger motorkarakter op en de storing is verholpen. Nu kan de motor koelere lucht aanzuigen (zonder de uitlaatgassen van de EGR) waar meer zuurstof in zit en waardoor een veel betere verbranding wordt bereikt en het inhouden voorgoed voorbij is. Alle Dakar Toyota's hebben de EGR ook afgedopt bijvoorbeeld.
verstuurd door Henk

Nota op de laatste reactie : mijn voertuig had nog maar pas 2.000 km toen het probleem de eerste maal optrad. Vervuiling van de inlaat is bij mij dus uitgesloten, het bijkomend plaatje op de goede plaats kan daarentegen wel een goede oplossing zijn.

Ook de rechtstreekse mails naar mij persoonlijk verstuurd horen volgens mij wel thuis op dit forum met alle respect voor de forumregels. Ik hoop nog steeds veel reacties te ontvangen want dit is nog niet afgesloten.

Ludo D. 0

16 jaar

garage met een stalen gezicht: Je brandstofpomp moet vervangen worden
en dat is nogal duur. Reken maar op 6000 euro incl BTW en montage
etc. !!!!!!!!!!!!!!

Hoi wat ik niet snap 6000€ betalen voor een storing in de garantie periode, auto was van 2005 en toyota toch 3 jaar garantie, hoe kan dat ????

gpekaar 0

16 jaar

Beste G.Pekaar,
Volgens de garage had ik sowieso geen garantie meer omdat ik daar qua kilometers al flink overheen was gegaan, en het is inderdaad waar dat ik 120.000 per jaar rijdt. Ik kocht de auto met 90.000 op de teller in augustus 2005, toen hij 3,5 jaar oud was.
Maar het gekke is, dat ik zelfs best een flink bedrag (OK, 6000 is wel erg veel) had willen betalen om het probleem opgelost te krijgen, maar dat de garage niet veel meer lijkt te doen dan de foutcode uit te lezen en die in een tabel lijkt op te zoeken.

eweehgbw 0

16 jaar

We laten dit topic nu netjes doorlopen, maar wel met de volgende opmerking erbij: we zijn hier geen KASSA of RADAR (oftewel consumenten)-forum en zullen daarom ook alleen bijdragen laten staan die een oplossing kunnen bieden voor het TECHNISCHE probleem.

Siem Bijman 690
badge vip badge

16 jaar

Oke Jaap het is me helemaal duidelijk nu

gpekaar 0

16 jaar

Toyota hangt mij aan het lijntje :
voertuig zou overgebracht worden naar Brussel voor onderzoek (?), ik noem het eerder bezichtiging wat ze vinden het toch niet.
Dinsdag gebracht, vrijdag telefoontje en zaterdag terug gehaald. Wat blijkt : werd niet naar Brussel gebracht!!!! Enkel in garage uitlezingen gedaan en laatste fouten gewist. Is me dat een soap!!

En het ergste : reeds de volgende dag opnieuw de gekende motorstoringen.
5 jaar garantie? Ik zal er nog tekort komen en toch zal men er het probleem niet gevonden hebben.
Toyota wordt dus nogmaals aangeschreven (door de verbruikersorganisatie Test-Aankoop in België) om een oplossing voor te stellen.

Ludo D. 0

16 jaar

Na dit alles gelezen te hebben, lijkt het me dat jouw probleem toch het resultaat is van de EGR-klep. De fabrikant is verplicht alle voertuigen volgens de laatst geldende emissie-eisen op de markt te brengen, en de EGR is daar een gfoedkoop en probaat middel voor.

Zoals eerder opgemerkt, is het niet BETER voor het milieu om hem af te dichten, maar juist slechter ( wel afhankelijk uit welke hoek je het bekijkt )
De EGR doent ervoor, om uitlaatgassen ( inherente, dus onverbrandbare gasen ) mee terug te voeren in de cilinder, dit voorkomt dat de verbranding te heet wordt, en de NoX uitstoot te hoog wordt ( NoX zijn stikstofoxiden van verschillende formaten, die dus schadelijk zijn voor mens en millieu). Langs de andere kant, levert een motor ZONDER EGR een betere verbranding met minder brandstof, wat dus een beter presterende, en minder inwendig vervuilde motor teweegbrengt.Dit is dus schoner. omdat minder brandstof wordt verbruikt voor hetzelfde motorvermogen.( klinkt erg raar, maar is de serieuze werkelijkheid)

Wat de sportstand doet, is de motor door laten trekken in dezelfde versnelling, en dus later overschakelen. Dit heeft als effect, dat de EGR langer gesloten blijft dan normaal ( EGR wordt dichtgezet als de motor in vollast gaat ). Dit kan dus verklaren dat de storing niet meer voorkomt als de bak in deze stand wordt gezet. Indien mijn gedachtengangen hierover waar zijn, kom ik tot eenvolgende eindconclusie.

Toyota heeft duizenden van die wagens onder de europesche regelgeving hier verkocht. Indien aangetoont wordt, dat de toevoeging van de EGR op de motoren, om de emissie-eisen te behalen de oorzaak is dat de motor met enige regelmaat in noodloop gaat, heeft de impoteur/fabrikant dus een zwaar probleem. Dan zijn ze feitelijk verplicht ALLE verkochte voertuigen terug te kopen, omdat ze MET egr niet aan de verwachtingen van de klant voldoen, en ZONDER EGR niet aan de europesche eisen voldoen. Dit is een kostenpost, die niet met 7 of 8 nullen is te beschijven.

Dit zal waarschijnlijk dus de oorzaak zijn, dat men niet te ver in wil gaan op jouw, en andere klachten. Zolang NIET aangetoond kan worden dat de EGR de boosdoener is van het probleem, blijft toyota buiten schot.

Het advies wat ik je kan geven, laat de egr afdoppen op de hierboven beschreven wijze, en kijk dan of het probleem zich nog voordoet. Toyota zal dit nooit of te nimmer zelf doen, omdat ze zich daarmee zelf in de vingers snijden. Mocht het probleem hiermee opgelost zijn, dan vrees ik het ergste, omdat dan aangetoond is dat het product dus niet aan de eisen voldoet. Toyota zal zich met hand en tand hiertegen verzetten, dus verwacht dan alles op juridisch gebied.

Groeten en succes Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

ludo,
hoe is het nu eigenlijk afgelopen,was het de EGR klep?
hoor graag,
bert oskamp

bertoskamp 0

16 jaar

Spreek daar Toyota niet over!! Stel zelf geen oplossing voor want zij weten het toch steeds best doch zorgen voor geen oplossing.

Eind januari 2008 diende ik het voertuig voor te rijden voor onderzoek te Brussel (dit een een gedeeld beroepsvoertuig, ik had dit op de door hen voorgestelde dag nodig en vroeg een dergelijk vervangvoertuig doch NOPPES dus geen gekregen en met eigen vervoer afzetten met twee wagens en terug er om met eigen vervoer zonder compensatie voor 45 km X ?? ja, hoeveel keer deed ik al die afstand. Een dealer in de buurt is goud waard maar ja : ik dacht zo ongeveer 1X per jaar voor onderhoud en niet voor deze problemen).
Na vier dagen mocht ik deze terughalen en raar maar waar : voertuig was niet naar Brussel gebracht, enkel foutcodes waren uitgelezen (op vier dagen!!!!). Blijkbaar stond er in Brussel al een dergelijk voertuig met code 34 (2) als wederkerend probleem. Kunnen ze dit nu nog ontkennen of ligt het ook aan die chauffeur zijn rijstijl zoals ze steeds aanhalen. Gaan ze die eigenaar zo ook aan het lijntje houden??
Ik heb dan nog gereageerd want de verdeler had mij pas na vraag Toyota Brussel 3 dagen op voorhand verwittigd (zij wisten het al vier dagen dus met een week had ik mijn werk kunnen plannen). Dus : afspraken tussen hoofdzetel en dealer zijn ook niet om op te stoefen en ze steken het dan maar op een onbereidwillige eigenaar! Ik ben steeds bereid op hun verzoek voor te rijden en dat weten ze.
Zo : de stoom is er een beetje af.

Dus EGR klep : daar hebben ze nog niets aan gedaan. Ik zou het antwoord van dhr. Hellbat beter afdrukken en hen bezorgen maar zouden hun ingenieurs daar naar luisteren? Ik ben toch blij dat dit onderwerp nog gevolgd wordt op dit forum en houd jullie op de hoogte.
Als het probleem eindelijk zou opgelost zijn horen jullie mij zeker roepen : JOEPIEEEEEEEEEEEEEEEEE doch ik smeer mijn stem nog niet.

Ludo D. 0

16 jaar

Laat je de motor na het "zware" werk wel even rustig stationair draaien,of ben jij iemand die altijd "haast" heeft??
Met de huidige turbo's is het nog hetzelfde als vroeger hoor, eerst de motor effe lekker stationair laten draaien en dan pas afzetten..

Bavke 0
badge

16 jaar

Beste Ludo,
Bij mijn Landcruiser is het probleem van de noodloop EINDELIJK OPGELOST. Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar sinds een week kan ik (nadat ik de motor natuurlijk minstens 1 of 2 uurtjes warm heb laten worden) "zo hard als ik durf", zonder dat hij nog in de noodloop gaat, wat tot vorige week dus wel altijd gebeurde bij ongeveer 140 km/u.

Wat is er bij mij gebeurd?

1. Ik heb bij Buchli Diesel (een onafhankelijke dieselspecialist in Harderwijk) mijn EGR laten afdoppen. De motor kreeg merkbaar meer vermogen en leek levendiger te reageren op het gaspedaal. Soms ging hij echter nog steeds in de noodloop, alleen nu meestal bij hogere snelheden dan de 140 km/u waarbij de noodloop voor die tijd altijd genadeloos toesloeg. Ik maak vaak ritten Amsterdam-Brussel vice versa of Amsterdam-Maastricht v.v. , dus circa 400 kilometer min of meer nonstop, waarbij ik pas op de terugweg het gaspedaal dieper intrapte, zodat de motor echt wel goed warm was. Nog in reactie op de bijdrage van Bavke: ik laat altijd mijn motor rustig afkoelen door de laatste 20 kilometer voor ik aankom steeds rustiger te rijden, en bij de benzinepomp laat ik de motor zelfs altijd lopen (heb de mogelijkheid om hem op afstand uit te schakelen via een Track&Trace systeem, voor het geval hij gestolen zou worden). Verder is mijn auto altijd perfect volgens schema onderhouden bij de officiele dealer en perfect behandeld qua netjes de motor warm laten worden en ook weer laten afkoelen, dus het probleem had mijns inziens echt te maken met een fout die niet aan de gebruiker/bestuurder ligt.

2. De dieselspecialisten van Buchli zeiden toen ik de auto ophaalde (dus toen ze de EGR voor me afgedopt hadden) dat ze ernstige twijfels hadden over de LuchtMassaMeter. Dat had de Toyota dealer ook al een keer gezegd, maar het probleem was dat niemand zeker wist of het daar echt aan lag en dat men het niet wilde "proberen" op no-cure, no-pay basis met een nieuwe luchtmassameter. Uiteindelijk ben ik na het afdoppen van de EGR naar mijn Toyota Dealer Louwman in Amsterdam-Zuidoost teruggegaan om het verhaal over de LuchtMassaMeter weer aan te kaarten. Heb hun netjes verteld dat ik de EGR bij Buchli heb laten afdoppen.

Wat bleek: er bleek een soort FABRIEKSMODIFICATIE te zijn waarbij het complete luchtfilterhuis vervangen moet worden door een ander luchtfilterhuis. Tegelijkertijd is bij mij ook de luchtmassameter vervangen. Ik heb een deal met ze gemaakt dat ik de volledige kosten alleen dan betaal als het noodloop probleem inderdaad wegblijft, en dat ik anders een soort 60% vergoeding betaal (omdat ze bepaalde onderdelen wel kunnen terugsturen maar andere niet, zeggen ze). Ik blijf het raar vinden dat de officiele dealer niet gewoon vooraf precies een diagnose inclusief kostenplaatje kan opstellen en dan kan garanderen dat het probleem daarmee wordt opgelost, maar goed, je wordt langzamerhand zo wanhopig dat je ook wel bereid bent om een zeker financieel risico te nemen als er een redelijke indicatie is dat het probleem daarna opgelost is.

Het vervangen van de LuchtMassaMeter en het plaastsen van het gemodificieerde luchtfilterhuis was uiteindelijk een klusje van 1 of 2 uurtjes werk, en het is mij sindsdien niet meer gelukt om de motor in de noodloop te krijgen, ondanks het feit dat ik zeker al 2000 kilometer gereden heb in de afgelopen week (ik rijd circa 10.000 per maand!), waarbij ik af en toe nadat ik de motor eerst twee uurtjes warm had laten worden, zelfs heel even de 180 km/u op de meter heb gehaald en lange stukken met 160 heb gecruised. Doe ik normaal nooit, maar ik wilde nu even zeker weten of het probleem echt weg bleef.

Mijn noodloop probleem speelde sinds juli 2007 (dus nu 9 maanden) en lijkt nu eindelijk opgelost. Eerlijkheidshalve moet ik misschien ook vermelden dat de kilometerstand van mijn auto circa 350.000 is (kocht hem in 2005 met 90.000 op de teller). Maar ik vind gewoon dat een dikke diesel die goed onderhouden wordt en goed behandeld wordt (en trouwens in mijn geval bijna nooit aanhangers hoeft te trekken of steile hellingen hoeft te beklimmen in het platte Nederland) 500.000 tot 1.000.000 kilometer zou moeten kunnen halen zonder raadselachtige problemen.

Kortom, ik hoop dat mijn ervaringen jou ook weer hoop op een oplossing bieden. Succes, en als je nog iets te vragen heb, dan hoor ik het natuurlijk graag.
Groeten,
Jaap

eweehgbw 0

16 jaar

Oja Ludo nog iets (had ik me ook al in mijn reactie van een paar maanden geleden afgevraagd):
Kun jij als hij in de noodloop gaat en hij dus, hoe diep je het gaspedaal ook intrapt, normaal gesproken niet harder meer wil dan 100 of 110 km/u, TOCH ook gewoon net zo hard als je maar wilt, door de cruisecontrol aan te zetten en met wat "tikjes omhoog" de gewenste snelheid steeds hoger in te stellen?
Dat vond ik namelijk zo vreemd bij mijn noodloop probleem.
Ik deed het overigens in de praktijk eigenlijk nooit omdat ik bang was iets kapot te maken, maar 1x per maand probeerde ik het wel eventjes gedurende korte tijd uit.

Als dat bij jou ook het geval is, is dat misschien een indicatie dat jouw probleem in dezelfde hoek gezocht moet worden als bij mij. Namelijk een defecte luchtmassameter en misschien dus ook een luchtfilterhuis wat nog volgens een fabrieksmodificatie vervangen zou moeten worden.

eweehgbw 0

16 jaar

hallo ludo ik denk dat ik met hetzefde probleem zit als ik naar lings draai vald de moter ook stil en brand het lichtje van de moter blok ik heb hem al 3keer naar de garage gedaan en vinden de fout niet kan ik u is contacter voor meer info.

steven p100 0

16 jaar

ik vind toch dat je kort door de bocht gaat, door te stellen dat een dikke diesel 500.000 tot 1.00000 km zou moeten meegaan.............

Japan 0

16 jaar

en waarom haalt een vrachtwagen de 500.000 op zijn sloffen dan ????? das toch ook een dikke diesel.
Diesels met kilometerstanden rond 1 miljoen zijn bij ons geen uitzondering, waarom zou een kleinere diesel dit niet aankunnen dan ????? omdat die minder gewicht trekt ????? omdat die kleiner gebouwd is, en daarom minder pk's levert, of omdat er op een vrachtwagen alleen "ervaren" chauffeurs rondrijden, ofdat er in een vrachtwagen een ton per jaar gemiddeld wordt gereden ??????

Als ik eweehgbw ( Jaap) zo hoor over 120.000 per jaar zonder aanhabger of iets dergelijks, lijkt me inderdaad dat dat ding gewoon ZONDER noemenswaardige problemen een dikke 8 ton moet kunnen lopen.

Hoeveel mercedesen rijden er niet rond, die in de loop der jaren een dikke 4, 5, 6 ton op de klok hebben verzameld, dat zijn ook geen uitzonderingen meer.

De stand der techniek veranderd steeds, ,eestal ten goede, soms ten slechte. Dat een motor kuren krijgt tegenwoordig zit hem puur in het feit van de electronica, terwijl diezelfde electronica een motor dusdanig hooliganproof kan maken, dat de ton, waarmee een jaar of 20 geleden een auto volledig afgeschreven was, er nu pas de inloopolie vanaf wordt gehaald.

Groeten marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Ben het roerend eens met Marcel / Hellbat.

Ik ken meerdere diesel personenauto's die rond de miljoen gehaald hebben. Je zou volgens mij de 500.000 a 1000.000 moeten horen te halen als je (zoals ik dus ook):
- voornamelijk hele lange stukken rijdt (dus bijna geen stadsverkeer),
- de motor altijd voorzichtig behandelt gedurende het eerste uur na de koude start, dus wel rustig rijden, maar niet te zwaar belasten
- de turbo altijd netjes laat afkoelen door het laatste kwartier heel rustig te rijden (bij het tanken langs de snelweg laat ik mijn motor lopen zodat ik de turbo niet roodgloeiend aan zijn lot over laat, met een versnellingsbak-slot op de auto, en als iemand hem toch steelt kan ik hem op afstand volgen en zelfs uitzetten).
- de auto altijd volgens het schema bij de Toyota dealer laat onderhouden en NOG NOOIT gezeurd hebt over welke kosten dan ook
- geen aanhangers trekt, en geen rare terrein avonturen uit haalt, gewoon in het platte Nederland over de snelwegen rond "cruist" met af en toe een uitstapje naar Brussel.
- er geen anderen in laat rijden die de auto misschien aftrappen of slecht behandelen.

Ik heb nu 360.000 op de teller staan (rij de laatste tijd vooral veel rond in een oude Mercedes 300D Turbo) en nu de rare problemen van de doorgesmolten/doorgesleten isolatie verholpen zijn en mijn Luchtmassameter vervangen is, merk je ook dat de Landcruiser motor verder nog helemaal als nieuw loopt. Het dichtmaken van de EGR heeft gezorgd voor een wat levendigere motor (en misschien wat meer vervuiling, so be it).

Een algemene opmerking over SOMMIGE dealers (niet alleen die van Toyota, en let op het woordje SOMMIGE). Ze lijken soms wel te proberen om iedere storing aan te grijpen om een "zo grote mogelijke module of subsysteem" te vervangen. Maar een kapotte "module" is uiteindelijk ook weer te herleiden tot een klein kapot onderdeeltje, als je de moeite zou nemen om daar in te duiken. Mijn zoon heeft een VW Polo diesel uit 2001 waarvan volgens de officiele dealer de versnellingsbaklagers kapot waren. Oplossing: Er moet een nieuwe versnellingsbak in van 2450 euro. Ik laat nu een gereviseerde ruilbak inbouwen met 1 jaar garantie bij een klein autobedrijf, voor een derde van dat bedrag. Toen ik de Polo bij de dealer weghaalde werd er in de glimmende marmeren showroom met leren stoelen en mooie receptionistes een uitgebreide champagne receptie gegeven ter gelegenheid van ik weet niet wat. Dat soort onzin moet allemaal terugverdiend worden.
Anyway: Lang leve de ambachtelijke autobedrijven zonder al te veel overheadkosten die nog gewoon op zoek gaan naar de kern van het probleem.

Bij mijn Landcruiser maakte dat dus het verschil uit tussen 6.000 euro (volgens de dealer was het noodzakelijk het complete brandstofsysteem te vervangen en dat kostte dan zogenaamd dat bedrag) en een paar honderd euro.

Ik zal "Steven p100" later vandaag even bellen zoals hij mij per mail vroeg. Voor andere geinteresseerden met dergelijke problemen:
Ik ben dus uiteindelijk fantastisch geholpen door 70 70.
Als je naar mijn verhaal verwijst, zullen ze het zich zeker nog wel herinneren.

eweehgbw 0

16 jaar

Gelieve enkel nuttige info voor mijn probleem te plaatsen mannen!! Dank u!
Steven p 100 : ik wacht nog op bericht.

Ludo D. 0

16 jaar

ja Marcel, dat kan best zijn... sorry dat ik het even vermeldt, maar das toch typisch die hollandse zuinigheid....... tegenwoordig gooit de electronicaduivel zoveel roet in het eten, dat extreme kmstanden alsmaar minder voor zullen komen... vroeger kon de handige doe-het-zelver veel meer zelf doen, nu alsmaar meer gespecialiseerde aparatuur nodig om motor uit te lezen, af te stellen, en de onderdelen die er vroeger niet inzaten, denk maar aan een common rail, pompinjectoren, kosten stukken van mensen als ze stukgaan, en kom nu weer niet met aandraven over verhaaltjes van "ga ze op de sloop" halen.. Sorry maar ik heb het moeilijk met de TE hoge verwachtingen die gesteld worden inzake km's

Japan 0

16 jaar

is er nu iemand die werkelijk het probleem weet ik heb dus ook turbo vervangen egr afgedicht en luchtmassa vervangen probleem weer terug bij zwaardere belasting nu hoor ik van een chef werkplaats van toyota dat er een modificatie is van luchtfilterhuis en stekker op de brandstofpomp
de onderdeel nr zijn stekker 04001-26160 luchtfilterhuis 17701-50240 17703-50020 17845-50020 17801-17010 22204-27010 dit ga ik maar proberen en gelijk vragen waarvoor ze dit bij maar een van de vijf toyota dealers weten die ik gebeld heb ik houd jullie op de hoogte.

Rare opmerking verwijderd.

mmcars 0
badge

16 jaar

Beste MM Cars,
Ik heb zojuist een mail naar je verstuurd met gedetailleerde informatie omdat de moderators op dit forum nogal fanatiek censureren en allerlei belangrijke namen en adressen van bedrijven die jou zouden kunnen helpen elke keer verwijderd worden. Dus vandaar maar even per email.
Succes!!

eweehgbw 0

16 jaar

nou jaap bedankt ik weet bijna voor 100 pr dat ik het probleem opgelost heb heb gebeld met de chef werkplaats daar en die heeft bij jou ook een stekker vervangen op je brandstofpomp want zoals ik nu weet is er een schrijven naar toyota dealers geweest dat dit voor garantie vervangen moest worden dit gelde tot 01 01 2005 ik ben gister op de noodloop naar een toyota dealer gereden met 15 km per uur harder ging hij niet daar zijn ze aan het zoeken geweest en ja hoor daar kwam het schrijven te voorschijn tevoorschijn [ heb dit ook in bezit] ze hebben hem uitgelezen en storing in pomp dus als advies ook maar de pomp vervangen naar het advies van lucht massa / dan turbo/ en dan nu ook maar de pomp .
nee nee even gestopt heb de modificatie stekker besteld onderdeel nr 04001-26160 en die krijg ik morgen ik zat met mijn hand aan de stekker en liep weer nieuw dus ik denk voor 99.9 pr dat dat het probleem is . ps het schrijven over de modificatie van het luchtfilter konden ze hier niet vinden ik denk maar wie ben ik dat dit het probleem is ik raad dus ook de mensen met dit probleem aan schroef even de beschermkap van de brandstofpomp af [ 4 boutjes ] en zodra de auto in noodloop gaat of motorstoring lamp gaat branden even aan de bedrading bij de pomp voelen
ik hoop graag nog wat te horen van andere ik laat op zeker nog weten of de storing nu ook daadwerkelijk wegblijft groetjes mm

mmcars 0
badge

16 jaar

probleem nog steeds weg blijf hopen tot horens

mmcars 0
badge

16 jaar

probleem nog steeds weg dus kan bijna niet mis

mmcars 0
badge

16 jaar

OK, mm, ben blij dat alles nu definitief in orde lijkt.
Ik heb mijn Landcruiser ook nog steeds, en de motor loopt werkelijk als een zonnetje. Ik rij er nu wel veel minder mee (staat nu 366.000 op de teller) omdat ik voor mijn dagelijkse ritten een Mercedes W124 300TD gebruik uit 1988. Die heeft inmiddels ook 360.000 op de teller en aangezien ik 10.000 per maand rij, gaat de Merc over twee weken de Landcruiser in halen qua km stand.

In ieder geval heeft dit forum zijn nut weer eens bewezen.
Groeten.

eweehgbw 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Land Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.