auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Toyota Corolla Verso 2006: Oorzaak compressieverschil Toyota Corolla Verso 2006

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 95

Mijn Corolla Verso uit 2006 loopt koud erg schokkerig stationair, warm loopt hij wel prima en als je gas geeft ook wel. Het blijkt dat met name 1 cilinder een te lage compressie heeft die echter weer normaal is als er wat olie in de cilinder gespoten wordt. Is er nog iets dat ik kan proberen waarvoor de motor niet open hoeft? Bv een flush van de motor met een middel in de olie? Welk middel is daarvoor aan te bevelen waarvan jullie weten dat het goed werkt?

Geplaatst door

thedudenl (460)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zoals u het beschrijft zou het aan vast zittende zuigerveren kunnen liggen .
Een lektest geeft meer inzicht in wat het precies is en hoe erg , een flush van forte cou kunnen helpen maar vrees dat het al te ernstig is.

Heb je een link, ik kan het niet online vinden op Forte of forthe, ik zag een Amerikaans product in een youtube video dat heet 'Restore' dat iemand zelf ging testen op een motor met soortgelijke compressieverschillen en die Restore vloeistof zorgde er in een keer voor dat de compressie weer overal gelijk was...

Dit is wat ik hier in NL kan vinden waar ook bij staat dat het de compressie verbetert:

https://www.winparts.nl/filters-vloeisto...

Ik heb nu een 5 in 1 flush product klaarliggen, het verschil is dat met dat product ook de olie er daarna uit moet, en met dat hierboven niet.

thedudenl 460

2 jaar

Forthe maar of het helpt?
Compressie meten of nog beter een lektest dan heb je meet resultaat.

Highway 745
badge

2 jaar

Compressie is gemeten , die is behoorlijk lager bij de buitenste 2 cilinders (10.5 13 13 9.5) en het lijkt alsof de 4e cilinder erger wordt , eerst was het 9,5 en een maand later 8,5 met mijn goedkope metertje en vandaag zei de garage 6,5. Kun je met een lektest beter bepalen wat het precies is dat kapot of vuil is in de cilinder zonder de motor uit elkaar te halen? Wat ze gedaan hebben is dus compressie meten en daarna een beetje olie in de slechtste cilinder doen, daarna was de compressie wel 12/13, hij concludeerde daaruit dat het niet aan de kleppen ligt maar aan de zuigerveren oid. en dat daarom dus ook kleppen stellen geen zin heeft.

thedudenl 460

2 jaar

Ik zou in dit geval gaan voor Slick50.
In het verleden al een paar keer gebruikt in wat oudere motoren die daardoor weer opleefden.

https://www.bol.com/nl/nl/p/slick-50-mot...

Hans4040 1430
badge vip badge

2 jaar

Forthe is alleen te verkrijgen bij de vak handel.

Highway 745
badge

2 jaar

Deze? Is het veel beter dan een flush van een ander merk, ik heb nl. al 5 in 1 flus hier liggen....

https://www.impactsp.nl/motor/40611_fort...

thedudenl 460

2 jaar

Het vreemde is dat iedere garage weer iets compleet anders zegt over mijn basisprobleem, en dat is dat de motor koud behoorlijk tril, alsof hij op 3 cilinders loopt.

De LPG expert zegt dat mijn kleppen gesteld moeten worden, dat dat volgens hem voor 95% de oorzaak is van een stationair trillende koude motor die warm wel beter loopt. Bij deze Verso is dat echter een duur grapje, Toyota noemde een bedrag van ca. 600 en dat vind ik absurd veel voor een poging. Als hij daarna nog steeds trilt dan ben ik 600 euro kwijt en heb nog niets. De garage waar ik vandaag was zou eigenlijk de klepspeling meten en mij laten weten wat het zou kosten om de kleppen te stellen, ze concludeerden echter dat het compressieverschil niet met het kleppen stellen kan worden opgelost en dat dat zinloos zou zijn. Ze hebben dus ook niet alle kleppen gemeten, wat ik wel een beetje lullig vind aangezien ik nu nog niet weet of het compressieverschil wel de oorzaak is van het trillen, het kan natuurlijk ook zijn dat er compressieverschil is maar dat het trillen door fout afgestelde kleppen komt, of niet?

Hoe dan ook heb ik de kleppen zelf nooit laten stellen of controleren omdat ik ervan uit ging dat de auto hydraulische kleppen had, alweer zo'n fabeltje dat ze me bij een garage ooit wijs gemaakt hebben want het kan wel degelijk bij deze motor blijkbaar.

Hoe zit dat nou echt, lang niet gestelde kleppen wel of niet de oorzaak van een trillende motor die koud op 3 cilinders lijkt te lopen en warm wel (bijna) normaal draait.

thedudenl 460

2 jaar

Als je een lek test doet weet je waar de lek zit en ik denk ook de zuigerveren. Je zet dan lucht op de cilinder met de kleppen dicht. Lucht uit de uitlaat is uitlaatklep lek dit zelfde bij inlaat maar dan lucht in het luchtfilter. Zuigerveren is lucht via de olievuldop.

Highway 745
badge

2 jaar

Idd, en zou toch zeker ook even de klepspeling meten. als de kleppen veel te strak staan kan dit zeker wel een negatieve invloed hebben op koud lopen.

5 in 1 ken ik denk ik wit busje met stroopachtige substantie dat is geen flush , maar een toevoeging aan de olie om olieverbruik tegen te gaan , helpt niet tegen compressieverlies.
Hoe naar het ook is , lektest uitvoeren en aan de hand van die meting verder , klepspeling zou ik ook zeker laten controleren , klepzittingen kunnen weggezakt zijn , dit geeft ook compressieverlies .

Klopt, dat witte busje is een toevoeging die er in kan blijven zitten wat jij bedoelt, maar 5 in 1 is een merk dat ook een motorflush verkoopt. Een van de eigenschappen die er op dat witte busje staat is echter wel degelijk compressieverbetering. Hoe lang die dan blijft is natuurlijk wel afhankelijk van wat de oorzaak van het verlies was. Als je wat druppels olie in de cilinder doet is de compressie immers ook tijdelijk even goed... :D

thedudenl 460

2 jaar

Stoppen met kletsen en actie ondernemen. blikjes die auto's repareren bestaan niet.

Dus deze man is een oplichter? Het compressieverschil lijkt toch aardig op wat ik heb met mijn motor heb en door dat blikje is alles weer gelijk. De kans is natuurlijk niet groot dat het altijd zo goed werkt, dat is helemaal afhankelijk van wat er echt aan de hand is, maar als troubleshooter in de elektrotechniek of IT heb ik geleerd om te beginnen met de goedkope en simpele mogelijke oplossingen, niet met de onbetaalbare duurste optie. Als je geen stroom krijgt uit je zonnepanelen dan controleer je ook eerst de bekabeling en ga je niet gelijk het dak op om alle panelen te vervangen...

https://www.youtube.com/watch?v=gWx7BNGo...

thedudenl 460

2 jaar

Het is natuurlijk precies zoals Harry zegt. Je motor reinigen met een goedje uit een flesje kan gewoon niet en is geldklopperij, bedrog. Bijgaand de ingrediënten in Forté. Allemaal chemische stoffen met moeilijke namen maar met een beetje zoekwerk zul je vaststellen dat dit dezelfde simpele oplosmiddelen zijn die je ook in benzine, diesel en remreiniger etc. aantreft. Maar dan met 1000-en procenten winstmarge. Trap er niet in, compressie herstellen kan een goede monteur door bv koppakking vervangen, zuigerveren vervangen, opboren/honen, kleppen herstellen etc. Daar is geen eenvoudige fix voor.

Dat is gemakkelijk gezegd als je zelf waarschijnlijk monteur bent maar het is niet realistisch om eerst 1000+ euro uit te geven aan iemand die de motor uit elkaar sloopt voordat je zeker weet dat het niet zo op te lossen is. Voorlopig blijkt men in de autobranche niet echt veel verstand van zaken te hebben als ik afga op het feit dat de ene monteur a zegt en de andere monteur b . Als ik mijn motor uit elkaar had laten halen iedere keer als een 'professional' beweert dat mijn kleppen verbrand zijn door LPG dan had ik van dat geld een aardige nieuwe auto kunnen betalen... :P

thedudenl 460

2 jaar

Of het nu een lekke koppakking is of vastzittende zuigerveren, voer nog een keer een compressiemeting uit, bij voorkeur een vergelijkende compressiemeting met een scoop, desnoods met een drukopnemer + scoop de verdachte cilinder op compressie meten en daarna kan je daarmee (zit meestal bij de drukopnemer van bijvoorbeeld Picoscope) ook nog de carterdruk meten (is gelijk aan lektest). De kortste klap is daarna (ik denk nu al) de cilinderkop er af. Deze laten controleren, afpersen en kleppenmechanisme controleren. Is dat in orde, dan is het onderblok (zuigers, zuigerveren en cilinderboringen) aan de beurt. Maar of dat qua kosten uitkan? Misschien op zoek naar een goede gebruikte motor.

atte 15
badge vip badge

2 jaar

Het zijn 2 cilinders met mindere compressie, 1 en 4, dus ook niet vlak naast elkaar. Dat is voor mij logisch gezien ook een klein lichtpuntje dat er wel eens een andere oorzaak zou kunnen hebben dan dat puur iets 'gebroken' is of onherstelbaar vast zit, toch? Misschien heeft bv slechte olie toch vervuiling veroorzaakt, ik heb helaas geen topmerk olie gebruikt de laatste keer, omdat de automaterialenhandel zei dat deze prima was. Ook heb ik er toch ook wel vertrouwen in dat Toyota goede motoren maakt die niet zomaar zonder reden een kapotte koppakking krijgen of rare fratsen met de zuigerveren onder de 2 ton. Er zit zelfs een smeersysteem in voor de LPG.

thedudenl 460

2 jaar

Zou het probleem veroorzaakt zijn door een slechte kwaliteit olie, dan is het misschien wel handig om met een endoscope de verbrandingsruimten te bekijken, dus met name ook de cilinderwanden op 'vreemde' slijtsporen te controleren.

atte 15
badge vip badge

2 jaar

Thanks, ik heb nog ergens zo'n cameradingetje liggen trouwens om op een telefoon aan te sluiten, dus dat zou ik eens kunnen proberen. Wat veroorzaakt die slijtsporen dan? De zuigerveren die niet goed genoeg gesmeerd worden ofzo?

thedudenl 460

2 jaar

Ook toyota's gaan kapot, en ze kennen ook wel degelijk problemen met zuigerveren/olieverbruik. maar je praat steeds over het uitgeven van 1000 euro, maar klepspeling controleren en een lektest uitvoeren kost geen 1000 euro. Je zegt zelf dat je in de electrotechniek ook eerst meet voor je wat vervangt, dat doe je hier met een lektest/controle kleppen toch ook. ( overigens dat de cilinders met minder compressie niet naast elkaar liggen zegt niks. Ook is het zo dat wanneer de kleppen te strak zouden staan, de motor niet optimaal loopt en eerder vervuild.
Eventuele slijtsporen aan de cilinderwand onstaan door een gebrek aan smering of te warm worden van de motor.

Tjah, mijn opdracht aan de garage waar ik hem deze week had gebracht was ook om de kleppen te stellen en hij zou me daar een prijsopgave voor geven na controle omdat de prijs afhankelijk is van het aantal kleppen dat gesteld moet worden (dat werkt bij mij met plaatjes/schoteltjes die je per klep moet vervangen blijkbaar). Hij had echter zelf geconcludeerd dat het niet aan de kleppen kan liggen omdat de compressie dus weer normaal werd na een beetje olie in de cilinder te doen en opnieuw meten. Je bent dan als klant natuurlijk ook overrompeld en ik dacht wel "shit nu weet ik eigenlijk NOG niet of de kleppen gesteld moeten worden of niet, maar hij zei dat dat geen zin heeft. Dat bedoel ik nu met dat iedere monteur weer een andere mening heeft over een probleem en dat maakt het buitengewoon lastig en frustrerend als je het opgelost wilt hebben. Als ik deze garage opdracht had gegeven het verder te onderzoeken dan hadden ze de motor uit elkaar gehaald als volgende stap, maar sorry dat is volgens mij veel te vroeg en daarom heb ik maar betaald voor dit onderzoekje en ben weer huiswaarts gegaan.

thedudenl 460

2 jaar

Voordat je een diagnose kunt stellen moet de motor voor zover als mogelijk eerst in een mechanisch goede staat verkeren, hieronder valt dus ook de klepspeling. dit controleren is gewoon stap 1. (bij iedere auto waar je een kwak olie op de zuiger gooit gaat de compressie omhoog, dus dat zegt ook niet zoveel. En daarbij, warm loopt ie toch goed? als er echt zo'n compressieverschil is door vastzittende/defecte zuigerveren loopt ie warm ook niet goed. Komt nog bij dat een motor op lpg erg weinig last heeft van inwendige vervuiling.

Eerst dus kleppen stellen en dan verder.

Bedankt voor jullie antwoorden, dat bevestigt inderdaad ook mijn eigen buikgevoel dat de klepspeling wel degelijk op z'n minst toch even gemeten had moeten worden... bizar dat ik dat dan beter aanvoel dan een garage die niets anders doen al jaren.

thedudenl 460

2 jaar

Voor de geinteresseerden met een soortgelijk probleem, het waren dus wel degelijk de kleppen, de klepspeling aan de uitlaatkleppen was bij een aantal kleppen zelfs 0, veel te strak dus. Nu loopt hij weer prima, geen motorschade dus gelukkig.

Heel erg bedankt allemaal, julllie laatste reacties hebben mij gesterkt in mijn eigen analyse dat die laatste garage hier om de hoek de verkeerde diagnose gesteld heeft ondanks het feit dat ik hem nota bene DE OPDRACHT GEGEVEN HAD om de kleppen te stellen! Het enige dat hij NIET gedaan had was de klepspeling fatsoenlijk meten terwijl ik zelf aangeven had dat ze nooit gesteld zijn de laatste 80.000 km omdat weer zo'n ander genie ergens bij een garage me verzekerd had dat mijn auto hydraulische klepstoters zou hebben...

Dus ik heb de gok gewaagd en toch de auto naar LPG inbouwstation Pouls in Baarlo gebracht die meteen zei dat dit probleem bijna altijd door foute klepspeling veroorzaakt wordt, dat ze bijna dagelijks auto's binnen krijgen met deze symptomen. Niemand van al de profs die ik vroeg , garages, 2x wegenwacht etc heeft ooit het idee geopperd dat te weinig klepspeling deze symptomen kan veroorzaken.

thedudenl 460

2 jaar

Mooi dat het opgelost is , bedankt voor de feedback.

Regelmatig klepspeling controleren en zonodig afstellen hoort bij het normale onderhoud van dit type Toyota; zeker met een autogas-installatie...

atte 15
badge vip badge

2 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.