close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Toyota COROLLA VERSO: P0400

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 2AD-FTV, Motorinhoud (cc): 2300, Vermogen (kw): 100

Deze auto krijgt de foutcode P0400. Uitlaatgas recirculatieprobleem.
Vreemde is dat deze code soms gewist kan worden en je dan 10 kilometer probleemloos kunt rijden, maar dan na een tijdje stationair draaien de storing er weer in komt en het storingslampje weer brandt.

Ga je hem weer wissen kan het soms in 1 keer goed gaan en is de storing eruit, maar soms is de storing er niet uit te krijgen (terwijl de auto niet loopt).

Beetje vreemde storing en misschien heeft iemand dit al eens meegemaakt? Bedrading, stekker of ECU?

Geplaatst door

Siem Bijman (680)
badge vip badge

al 23 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

We hebben de signaaldraad van de MAF sensor eens gemonitoord. Stationair 1,5 Volt en loopt netjes mee op bij gas geven en optrekken. Na een rit van 5 of 10 km laten we hem even stationair lopen en dan is de waarde 1,75 Volt en dan is het na een paar minuten stationait lopen dat het storingslampje gaat branden en P0400 verschijnt.

We zijn erachter gekomen dat de code niet is te wissen zolang de waarde stationair op 1,7 a 1,9 Volt blijft en op het moment dat we de auto stilzetten en even een paar minuten laten rusten en dan weer starten blijkt de waarde terug naar 1,5 Volt te zijn gedaald en dan is de code te wissen.

MAF Sensor de oorzaak?

Ja daar lijkt het wel op, hij wordt gemonitoord via de maf. Heb je ook de voeding en massa gemeten vd maf?

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Heb er nog even over zitten nadenken maar weet jij hoe dit wordt gemonitoord? De voeding en massa zijn goed.

Ja als de egr open staat is er minder luchtstroom langs de maf, dus als de ecu de egr open stuurt, moet het signaal van de maf zakken

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Dat meende ik ook.
Ik vermoed het volgende: de motor loopt stationair en om de EGR werking te controleren stuurt de ECU in tussenpozen de EGR even een klein beetje open en om de motor wel stabiel te laten draaien moet de gasklep ook iets open gezet worden. Dan zal de MAF geen extra lucht meten want het totale volume is groter en door het openzetten van de gasklep is de extra EGR lucht gecompenseerd en zal dus de MAF niet meer volume mogen meten.

Ik denk dat als de EGR te weinig doorstroming heeft dit wordt gedetecteerd door de ECU middels een verhoogd signaal van de MAF. En dat is ook hetgeen ik meet. De MAF signaleert na een tijdje stationair lopen een verhoogt volume, immmers het signaal loopt van 1,5 Volt op naar 1,75 Volt en dat is voor de ECU een aanwijzing dat de EGR functie niet correct functioneert.

Ik hoop dat deze redenering klopt want we hebben de inlaat gedemonteerd en daar zat een stofblik vol kool in. Zie de foto's.

Morgen gaan we hem afbouwen en weten we of dit de oorzaak is.

Dit kwam er uit:


Na reinigen is de kop weer vrij van koolaanslag:

Lekkere bende zeg hahaha. Wat je zegt klopt wel, alleen wordt de 'gasklep' juist iets dicht gezet om meer flow door de egr te creëren. Door het drukverschil trekt hij dan egr lucht naar binnen. Doordat hij teveel flow meet over de maf ziet hij, omdat de egr verstopt zit, een te hoog signaal en gooit de code.


Mvg diagnoseoplocatie.nl

Oke, duidelijk.

Maar na het reinigen blijft de code terugkomen helaas.

Durf je een conclusie te trekken nu? MAF?

Nee zonder door te meten niet. Het is of de egr of de maf. Kan je de egr aansturen ?

Ga ik eens meten. Met de testkast lukt dat niet.

MAF gemeten en geeft goede 12 V voeding en massa en ook signaal is correct zoals ik al had gemeten.

Bij de EGR gemeten krijg ik wel 12 Volt, maar geen dutycycle. Signaaldraad geeft 5.0 Volt en blijft daar op staan. De sensor heeft geen spanning en dat zal de oorzaak zijn dat hij niet beweegt. Kabelbreuk of ECU probleem lijkt me. Gaan nu de ECU opsporen.

Heb de ECU gevonden achter het dashboardkastje, maar ben zonder schema op het verkeerde pad gekomen:

Ik dacht dat pen 1 en 5 voor de motor van de EGR was en dat klopt, maar de positiesensor heeft zijn signaal op de rode draad en niet op de gele zoals ik had verwacht.

En dan blijkt dat er wel een duty-cycle is en de klep op 50% wordt aangestuurd/
Verder is te meten dat op de signaaldraad 3,25 Volt staat stationair draaien zonder storingslampje en zodra deze waarde stijgt naar 3,95 Volt dan gaat de duty-cycle naar 100% en het MAF signaal loopt van 6 g/s op naar 12 g/s en het storingslampje gaat branden.

Kortom, we lopen nu even vast en zullen volgende week verder zoeken naar de oplossing.

Wat doen de waardes van je maf als je de EGR stekker volledig afkoppeld?

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Wij hebben dit probleem laatst ook aan de hand gehad bij een avensis,
bij deze hebben wij de egr klep vervangen (origineel) en is het probleem verholpen.

MB 0
badge

7 jaar

Dankje MB, is ook de meest voorkomende oplossing. Echter wij hebben hem getest en die reageerde goed. Toch maar een nieuwe gemonteerd toen we vernamen dat de hele inlaat dichtgekoekt was, maar dat heeft bij ons niet tot de oplossing geleid.

Diagnoseoplocatie.nl: de warde van de MAF bij een losgetrokken stekker van de EGR is 14 g/s en dat geeft hij ook ongeveer bij de foutcode. De foutcode is in eerste instantie niet te wissen en pas na een tijdje wachten of de sleutel uit contact halen kan dat wel. En dat is een beetje vreemd vinden wij. Of hij is niet te wissen en blijft direct terugkomen of hij wordt gewist maar komt er nadat hij wordt gestart weer in.

Toch ECU?? Maar dat komt eigenlijk niet voor begrijpen wij.

Nee denk niet de ecu. De code wordt blijkbaar gezet als de flow langs de maf te hoog is ten opzichte van de egr stand. Hij registreert dus wel degelijk een dichte egr (maf signaal hoog) en zet daarom de code. Weet niet uit mijn hoofd hoe het zit met het blok, maar egr koeler niet vervuild? Of leidingen naar egr?

Mvg diagnoseoplocatie.nl

We gaan morgen met de auto naar een collega van jou om een beetje meer zekerheid te krijgen. Waarom wij aan een ECU zitten te denken is het feit dat de code niet direct gewist kan worden. Als het een EGR of MAF probleem is dan zou naar ons idee de code er pas in komen als de motor wordt gestart.

We zullen het zien.

Ik ben benieuwd:-)

Hoe staat het ervoor met de auto?

De auto is weer terug en lampje is uit en na een week rijden nog steeds uit. De diagnose was dat er een software update nodig was en of dat nu de oorzaak is geweest is niet helemaal duidelijk.

In het kort:

de leerwaarde van de gesloten stand van de egr is aangepast. Deze was 4,27 en is nu 3,9. Na deze aanpassing is de storing niet meer opgetreden.

Die 3,9 hebben wij dus ook gemeten telkens als de storing erin kwam. Blijkbaar heeft de ECU in zijn geheugen een waarde in gesloten toestand van 4,27 en was dat de reden. Of dit nu komt doordat er een nieuwe EGR-Klep op is gekomen of dat dit een computer probleem is geweest is me niet helemaal duidelijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.