De auto schokt bij konstant rijden en licht optrekken, vooral merkbaar vanaf 60km/h (overdrive ingeschakeld...)
reeds gedaan:
bougies
bougiekabels (nu iets hoger stationair van 600 naar 750rpm)
distributieriem
gasklep schoon gemaakt
vacuumslangen nagekeken
bakolie vervangen
start goed, loopt rustig stationair,
wat zou dit nog meer kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Defecte sensor (luhtmassameter, lambdasonbde, koelvloeistoftemperatuur),bobine, benzinedruk probleem of injector probleem.
Is de uitlaat volledig dicht en geen klein lekje, vooral in het 1e stuk.
Hoe is de bobine? Vernevel in het donker een klein beetje water over de bobine. Zie je vonken? Dan vervangen.
De bougies waren rood uitgeslagen. Nu hoor ik van diverse dat dit komt door goedkope benzine. Hierdoor zouden de injectoren nu ook vervuild zijn. Ik heb inmiddels forte aan de benzine toegevoegd en zal de gasklep helemaal los gaan maken om deze nog beter schoon te maken.
Het natsproeien had geen zichtbare effecten, ook niet op de kabels. De kabels zitten echter een heel stuk in het blok en je moet er erg hard aan trekken om deze los te krijgen (nu van beru speciaal vet aan de doppen gesmeerd).
13 jaar
injectoren laten cotroleren: waren goed
compressie is tussen 14,2 en 14,6.
bobines geruild
lambdasensor geruild
kleppen gecontroleerd
beru bougiekabels (hoor dat deze beru kabeles wel eens voor problemen kunnen zorgen??)
geprobeerd:
bij kort snel gasgeven direct aan de gasklep en meteen loslaten komt deze met een soort schok weer in stationair stand terug (op oprit geprobeerd)
bij ongeveer 2200 tot 2400 toeren zonder aandrijving, dus op oprit, loopt de motor niet rustig, je voelt hem wat trillen/schokken.
koppelomvormer is ook al vervangen....
13 jaar
Vandaag de EGR via het vacuum afgesloten en de E en G op de gasklep ook afgesloten (lopen naar vacuum control klep). Het stotteren lijkt veel minder tot zo goed als over, even volgen natuurlijk nog. Maar wat is de oorzaak, toch vacuum??
De kans dat er een storing in het systeem komt is nu natuurlijk aanwezig. Is de oorzaak de EGR vacuum control klep of een andere oorzaak?
EGR heeft geen terugmelding dus deze kan zonder problemen losgekoppeld worden. De schokken zijn geheel over.
13 jaar
Ik had hetzelfde probleem in een Camry met dezelfde motor en weten op te lossen door de stand van de potmeter op de airflowmeter (zit achter luchtfilter) te wijzigen via een stelbout onder het zwarte klepje boven op de airflowmeter.
Dit resulteert in een rijker mengsel. Het resultaat is een heel mooi lopende en soepele motor. Verbruik 1:12.
Het probleem was dus een te arm mengsel vaak veroorzaakt door een vacuumlek maar die heb ik niet kunnen vinden.
Het uitlaatgas via de EGR-klep maakt dat dan nog erger. Vandaar dat afsluiten van die klep wel wat helpt.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Picnic of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar