Hoi allen
Deze storing is al eerder vermeld met diverse opties maar ik zie geen berichten dat het verholpen is.
Zo'n maand geleden begon het lampje te branden. Bij de officiele dealer waar de auto geserviced gebracht.
De brandstof/lucht verhouding is verstoord, maar omdat ik vooral bij Shell tank kan het niet door vuile benzine komen. Ook wordt er bij elke beurt Tunap reiniger toegevoegd. De computer wordt gereset.
2 Weken later, zo'n 400 km verder, begint het weer. Auto gebracht en het goedkoopste onderdeel, de pakkingen, wordt vervangen en computer gereset. Monteur geeft wel aan dat er van alles fout kan zijn waardoor lucht wordt aangezogen etc.
1 Week later, 200 km verder, nog eens terug. Monteur weet het niet en belt met de importeur die zegt dat de computer en/of katalysator moet worden vervangen.
Het blijkt een bekend probleem en ik zie het op deze site ook terugkomen. Maar Toyota wil niet bijdragen aan de kosten en die zijn heel hoog, met btw en arbeidsloon de helft van de inruilwaarde.
De monteur stelt voor een passende 2e handse computer te zoeken en te installeren of de auto weg te doen. Hij geeft natuurlijk geen garantie dat het probleem verholpen zal zijn.
Ik zie de volgende mogelijke oplossingen die hier zijn aangegeven maar of ze het probleem verhelpen :
- lambda sensoren meten/vervangen danwel reinigen( hoe doe je dat)/droogblazen
-katalysator
-bobine van cilinder
-luchtmassameter reinigen/vervangen
-software ecu updaten( is dat meer dan nieuwe computer?)
-accu electrode losmaken (is dit het resetten wat ze bij de garage doen?)
Ik las dat Katinka Prins met dezelfde auto en bouwjaar hetzelfde probleem had vlg mij ook rond de 80000km, maar of het verholpen is lees ik er niet bij.
Hopelijk weten jullie meer.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
P0420 is 99 van de 100 keer een defecte kat en vernieuwen is dan de enige optie.
Vaak wordt het defect veroorzaakt door mengsel-problemen of bobine-problemen en om te voorkomen dat de nieuwe kat dan ook weer gelijk kapot gaat worden de defecte onderdelen vervangen. Vandaar dat je nogal eens wat verschillende onderdelen bij de oplossing tegen komt,
Wanneer is die P0420 erin gekomen? Zijn er nog andere klachten zoals inhouden en stoten?
Je zegt "De brandstof/lucht verhouding is verstoord", hoe weet je dat? Foutcode die dat zegt? Weet je dan ook het nummer van die code?
Een software update is het vernieuwen van de bestaande software op een computer. Software updates worden uitgebracht om fouten in de software op te lossen.
Kan wel eens helpen bij bepaalde klachten. Alleen het probleem is dat bij bepaalde merken en/of types computer dit niet kan en dan moet je een compleet nieuwe computer hebben waar die nieuwe software al op staat.
De P0420 storing hebben ze dus beide keren gevonden bij het uitlezen. Ik rij vooral stadsverkeer en de laatste keer (11dagen geleden) reed ik op de snelweg en het regende dus reed ik niet harder dan 100 toen het lampje begon te branden. Ik kreeg wel het idee dat er sprake was van inhouden, stoten echter niet.
De brandstof/luchtverhouding verstoring werd al bij de eerste keer vermeld door monteur en hij noemde een code die vlg mij dus op de factuur staat en P0420 is. Klopt dit niet?
Hoe gevaarlijk is dit probleem als je nog blijft rijden? Maak je veel kapot?
Als ik kijk in de facturen zie ik dat vorig jaar bij de beurt de waterpomp is vervangen en de v-riem ook. Nu is er dit jaar bij de beurt weer de v-riem vervangen. Een beetje vreemd zo snel, maar of dit hiermee te maken heeft weet ik niet.
Zouden ze vergeten zijn de Tunap toe te voegen maar wel in rekening brengen? Hoe is dit te controleren?
15 jaar
P0420 geeft absoluut NIET aan dat er een mengselprobleem is, daar zijn andere foutcodes voor.
P0420 geeft wel aan dat de werking van de kat te weinig is, verder niets.
Als er geen codes zijn die wijzen op een brandstofprobleem dan zijn de pakkingen voor niets vervangen.
Ik zou maar eens een andere dealer gaan opzoeken.
Kun je er mee doorrijden? Ligt eraan hoe defect de kat is. Als het binnenwerk verbrokkelt is kan een losgelaten stuk de uitlaat blokkeren en slaat de motor af.
Ook zal je wel niet meer door de eerstvolgende APK-keuring komen.
Hm toch nog even navragen dank voor tip
En eerder de kat vervangen dan de computer die 2xkeer duurder is?
Hoe checken ze hoe kapot de kat is? De binnenkant van de uitlaat kunnen ze makkelijk bij.
15 jaar
Afbrokkelen hoor je doordat de kat rammelt als je er op tikt.
Werking van de kat controleer je door de signalen van de lambda-sondes achter de kat te bekijken, eventueel tijdens een proefrit.
Er zijn bij Toyota meer gevallen bekend waar ook de computer vervangen moet worden, maar dat weet je pas na het meten van de signalen.
Allin wat oldford zegt kan je onderzoeken , moeten ze in de garage ook in je live waarden kunnen terug vinden .
De 2e sensor achter de kat moet als de kat slecht of echt rot is ... rijk (rich) of bij max scan analyzers wordt de millivolts aangegeven moet 450 mv liggen continu hoger dan is ie te rijk 900mv dan kun je op klompen aanvoelen dat je kat naar de fillistijnen is .
grt daan
Daan, als de 2e sensor 800 of 900mv aan geeft dan is de kat echt perfect en zo goed als nieuw.
Hoe bedoel je oldford het mengsel is dan toch te rijk onvolledige na verbranding na de kat ? of draai ik het nou weer om ??
Als ik het goed pendelt ie ook heel extreem dan
grt daan
Arm en rijk mengsel komt alleen Vóór de kat voor. Na de kat is de samenstelling gewijzigd door de kat, hetgeen de bedoeling is.
Een rijk mengsel voor de kat leid je af uit het feit dat er geen zuurstof over is en de ouderwetse lambda-sonde geeft dan 0,8V of hoger.
Na de kat hoort er geen zuurstof te zijn omdat de kat die gebruikt voor de chemische reacties en hoort de lambdasonde dus ook 0,8V of hoger te geven.
Als de gassen niet veranderen in de kat (werkingsgraad te laag) zal de 2e sonde hetzelfde aangeven als de 1e sonde, dus meestal ook pendelen.
Bedankt oldford voor je uitleg ik zal het opslaan in mijn koppie .
Ondanks dat ik electronica en autotechniek te gek vindt weet ik ook niet alles .
Zo vaak gaat er nou een kat stuk bij een toyota het gebeurt niet vaak . ( sleutel zelf het meest toyota,s )
Je uitleg is eigenlijk logisch als ik zo over nadenk .
Ik wist wel van het pendelen dat niet mag dat betekend dat er te veel gecorrigeerd moet worden adaptief .
grt daan
"Ik wist wel van het pendelen dat niet mag dat betekend dat er te veel gecorrigeerd moet worden adaptief ."
Pendelen is verplicht voor de voorste sensor en daar worden ook de adaptatie-waardes van af geleid.
De invloed van de achterste sonde is meestal NIHIL op de adaptatie.
Ik moet zeggen, de motor houdt niet in. Kan makkelijk toeren van 3000 en hoger halen.
Ik wil iemand de lambda sensoren laten doormeten, is dat zoals jullie beschrijven gewoon met een voltmeter? En moet de motor draaien?
En hoe check je de luchtmassameter?
Shell heeft pas geleden een nieuwe benzine (Vmax ofzo) geintroduceerd kan dat ook problemen geven bij specifieke motoren?
15 jaar
Lambda sondes kun je met een voltmeter doormeten, maar vaak kun je er moeilijk bijkomen.
Alternatief is spanningen uitlezen met geschikte uitleesapparatuur.
Motor moet warm ziijn en lopen. Metingen worden dan eerst bij stationair uitgevoerd en daarna bij verhoogd toerental (3000 - 3200).
In sommige gevallen (zoals bij code P0420) moet je dit tijdens het rijden doen om te zien wat er gebeurt onder belasting.
Luchtmassameter kun je een beetje checken door een proefrit te maken met uitleesapparatuur en daarbij volgas op te trekken.
Luchtmassameter moet minstens een waarde halen van 1,1 gram/seconde per Kilowatt die de motor zou moeten hebben.
Dus bij een 100Kw motor moet je minimaal 100 x 1,1 = 110 gram/seconde halen.
Dus toch maar naar de vakgarage?
Ik las net van iemand met hetzelfde probleem met een RAV4. Die moest de weerstand meten (2 zwarte draden) van de verwarming, is dit wat anders?
Hoeveel lambda sensoren heeft een Corolla?
15 jaar
Lambda-sondes hebben een verwarmings element en die kunnen ook stuk, maar dan brand meestal wel je motor-lampje.
Je hebt minimaal 2 sondes (1 voor en 1 na de kat) maar het kunnen er ook 4 zijn (2 voor en 2 na de kat).
Nu na een week brandt lampje gelukkig niet. Ik was nog naar de garage geweest. De monteur zei dat de metingen van lambda sondes zowel voor als na de kat en luchtmassameter goed waren. Dus de kat zou goed zijn. Er zou ergens valse lucht gezogen worden in het systeem alleen weet hij niet waarin.
15 jaar
Valse lucht is meestal wel op te sporen met remmen reiniger .
Met een draaiende motor de reiniger op de aanzuigbuis van inlaat traject spuiten waar de lekkage zit dat hoor je aan het varieren van het toerental.
grt daan
hoi allen. het is nu eind 2009 en heb al een tijd geen lampje zien oplichten. geluukig maar! 2 dingen gedaan: andere Shell station zal wel niet de oorzaak zijn. en het andere is dat ik erachter kwam dat na de laatste keer (4e) dat het lampje aanging de koelvloeistofreservoir zo goed als leeg was. vlg monteur zou dat komen door een luchtbel die ontstaan is bij het vervangen van de koelvloeistof bij laatste beurt in de zomer. lekkage is uitgesloten ook omdat ik naar Parijs ben geweest en het nu nog steeds gevuld is. wat ik wil zeggen/vragen is, mocht dit probleem van de melding voorkomen kan dit veroorzaakt zijn door te weinig koeling? graag jullie mening.
kan ik dan de gemaakte kosten voor vervanging van de pakkingen verhalen op de garage?
14 jaar
420 code is echte de kat stuk, bij alle toyota modellen.
als 420/430 code dan kat en software/computer
bij alle andere storingen zoals lambda sensor of luchtemeter heb je absolut andere code
mijn probleem is terug. sinds juni heb ik al 9 keer het lampje zien branden en de compu laten resetten (door garage en zelf de zekering eruit te halen). alles werkt vlg garage goed alleen die melding P0420 cat. lo efficient. afgelopen week hebben ze ook de lmm gereinigd maar nu dus weer...
de kat is vlg hun niet kapot, maar kan deze een melding krijgen door iets anders? want zoals ik eerder heb gemeld is dat ik bij de 3e keer vorig jaar zag dat het koelvloeistofnivo te laag stond. old ford en stefan hebben hierover uitspraken gedaan maar wat is het gevolg dan? ergens las ik dat er van de 4 voorgloeiers 1 kapot was en er oa p0420 melding was. kan dit ook bij mij zo zijn?
14 jaar
Voorgloeiers zul je wel niet hebben, dat is iets van een diesel.
Ik moet je teleur stellen, 99,9% zeker dat de kat is overleden.
Misschien dat het bij de 4-gas test nog niet te zien is, maar onder belasting tijdens rijden werkt de kat onvoldoende.
Rijdend uitlezen onder belasting en dan kijken naar de achterste lambdasonde. Pendelt die of krijg je een vlak signaal?
dank je. ik zal de garage echt moeten dwingen om te meten onder belasting, want vlg mij is dat niet gebeurd. als ik de resultaten heb weet ik veel meer.
wat is het risico van zekering uit en in halen/
14 jaar
"wat is het risico van zekering uit en in halen" Dat er een elektrisch circuit wordt uigeschakeld en er van alles uit valt.
Wat wil je daar mee bereiken?
Uitlezen zou (bijna) iedereen voor je moeten kunnen doen. Kan namelijk ook met een algemene EOBD/OBD2 scanner.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar