Toyota Corolla: versnellingsbak uit- inbouwen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

Ik heb een corolla 1400 van 2003 met iets meer als een ton op de teller. Omdat hij slecht schakelt heb ik er een professional naar laten kijken. Die heeft het schakelmechanisme schoongemaakt en gesmeerd. Verder heeft hij nieuwe olie op de bak gedaan. In de oude olie trof hij brons/metaal aan. Hij verklaarde dat door slecht onderhoud aan het schakelmechanisme de bak al veel geleden heeft. Hij schakelt dus nog steeds slecht, vooral bij koude motor. Nu kan ik aan een revisiebak komen en wil deze zelf inbouwen. Vraag 1: Kan ik deze naar boven uitbouwen en moet het koppelingshuis ermee uit, of kan ik alleen de bak demonteren? Vraag 2: Zijn er lezers die ook een corolla hebben met een (te) snel versleten versnellingsbak?

Alvast bedankt voor uw reactie.

petere

Geplaatst door petere (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Hooghe jozef (0), 14 jaar geleden

versnellingsbak moet langs onder en volledig met koppelingshuis. alvorens een andere bak te monteren kijk eens goed naar de koppeling?

cobus klus (0), 14 jaar geleden

versnellings bak moet er inderdaad uit via de onderkant,maar het is te doen het is vooral veel demontage werk voor dat je bij alle bouten kan om de versnellings bak los te kunnen halen
er zijn geen veeren oid die je om de oren vliegen bij het los halen maar je moet gewoon goed kijken wat nodig is om weg te halen en waarschijnlijk ook de langs drager onder de motor moet worden verweiderd
de aandrijf assen kun je dmv een flinke tik met koevoet oid uit de bak tikken en die schieten normaal vrij gemakkelijk los
wel is het aan te raden om ook de keeringen van de aandrijf assen te vernieuwen in je nieuwe bak
en bezuinig ook zeker niet op de versnellings bak olie
en wat betreft de koppeling die zit vast aan je vliegwiel van de motor die blijft dus hangen , daar kun je zo bij als de versnellingsbak er af is
het is het over wegen waardt of je de koppeling gelijk vervangt maar 1,5 tot 2 ton moet de koppeling normaal wel mee kunnen
als je de drukgroep even los maakt kun je het zo zien hoe de koppelingsplaat er aan toe is
en als je dan toch zo ver bent zet even wat vet op het kogeltje van de koppelings vork en ook even op de as waar het drukgroep lager over loopt dan gaat je koppeling ook wat makkelijker
nogmaals het is te doen maar het is wel wat werk
succes

petere (0), 14 jaar geleden

Bedankt jongens voor de informatie. De koppeling en het druklager zal ik ook bekijken. Ik laat nog wel weten hoe het gegaan is. Ik kan de auto pas over enkele weken repareren.

Groetjes, Peter

petere (0), 14 jaar geleden

Ik heb de werkplaats cd-rom bekeken en kom tot de conclusie dat de halve auto afgebroken moet worden. Ook aan de stuurinrichting moet gesleuteld worden (airbag). Ik laat deze operatie toch liever aan professionals over! Toch bedankt, Peter.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.