Ben laatst stil komen te staan omdat de auto totaal geen vermogen meer (85km/h) had en de lampjes van de motor / tractc. /vsp gingen branden.
Heb de ANWB er bij gehaald en die kom mij vertellen dat het ging om de storings code P2002. Nu ben ik zelf gaan google en ben er achter gekomen dat het waarschijnlijk te maken heeft met een sensor en een pijpje in de buurt van me turbo. Omdat ik op dat moment helemaal geen tijd had heb ik de sensor los gemaakt en ben zonder problemen toch nog thuis gekomen (lampjes bleven alleen wel branden). Ik heb nu mijn garage gebeld voor een oplossing, heb namelijk nog garantie (gelukkig).
Zijn er misschien mensen die laatst deze klacht nog hebben gezien of hebben opgelost?
De oplossingen die ik op internet vind zijn namelijk nog al verschillend.. van kats, motoren tot injectoren tot buisjes schoon maken.....
Kan iemand mij misschien helpen?
Mvg.
Patrick Ross
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
P2002 - Diesel Particulate Filter Efficiency Below Threshold
Dat kan (hoeft niet altijd zo te zijn) aan de sensor liggen die differentieeldruk meet, maar als je garantie hebt is dat het pakkie an van de garage die de garantie verleend.
Ga je zelf dingen veranderen/proberen dan kun je het recht op garantie verliezen.
Het is ook niet dat ik er zelf iets aan ga doen, maar ik heb garantie op de motor en ik weet niet zeker of de kat daar onder valt en of het wel aan de kat kan liggen vandaar mijn vraag.
In ieder geval bedankt voor de reactie...
15 jaar
hey hallo
katalysator is zowiezo nu verstopt. daar is die storingscode voor. als je garage een toyota dealer is is er een procedure voor om dat probleem helemaal te analyseren. je kantalysator is waarschijnlijk defect ivm te hoog olie verbruik. olie is namelijk schadelijk voor de katalysator ;)
mvg robbie f
P2002 betekent inderdaad roetfilter (dpnr converter) met vacuumleiding vervangen. Soms ook icm codes P1386 (5e injector) en P0400 (vervuilde egr-klep). Afhankelijk van eventueel olieverbruik of koelwaterlekkage en gemeten waardes van alle motoronderdelen, kan het betekenen dat uw dealer alleen de kat vervangt of ook de zuigerveren, injectoren, egrklep, koppakking en software en reinigen van inlaatspruitstuk. Indien nodig worden onderblok en cilinderkop ook onder garantie vervangen. Dat varieert per auto. Uw dealer zal het kostenloos oplossen.
Meestal wordt het verstoppen veroorzaakt door een elektronisch probleem of een mechanisch defect in de motor.
Op beide heb je garantie en het verstopte filter is een gevolgschade die mijns inziens ook onder de garantie valt.
Volgens mij lees ik tussen de regels dat je garantie hebt op motor en bak.
Dat soort garanties betekenen dus helemaal niks.
Deze garantie geld alleen voor het draaiend gedeelte,krukas en dergelijke.
Als dit de garantie vorm is draai je dus zelf voor alle kosten op.
Dit is dus de beruchte 2.2 D-cat.
Eerlijk gezegd had je er met een grote boog omheen moeten lopen,dit is een drama op wielen,de motor althans.
De motor fuctineert weer goed na bovengenoemde ingreep.
Als dit bij deze motor nog niet gebeurd is,zou ik er mee naar een dealer gaan,mits de auto dealer onderhouden is zal hij je verder kunnen/willen helpen,hoop ik voor je.
Heb je de auto in de handel gekocht word het een probleem,geen onderhoudsboekjes of historie,dan zijn de kosten voor jezelf.
15 jaar
Je hebt garantie op de hele auto, mechanisch, elektronisch, vloeistoffen, pakkingen, software etc. Ook katalysator en sensoren etc. Mijn ervaring is dat Toyota juist heel coulant is en, mits binnen een paar voorwaarden, elk probleem bij deze diesels goed en kostenloos wordt opgelost. NB lang niet alle 2.2D kennen problemen.
Ja, maar is tie bij een toyota dealer aangeschaft?.
Dan heb je idd garantie,is tie bij een handelaar aangeschaft draai jezelf voor de kosten op.
Als ik zijn verhaal zo lees is tie niet bij een dealer aangeschaft, maar de ts kan daar uitsluitsel over geven.
Is tie bij een dealer aangeschaft zou ik me geen zorgen maken,zijn er idd coulant mee.
Bij een handelaar met van die zogenaamde bak en motor garantie draai jezelf voor de kosten op.
Persoonlijk was ik er met een grote boog omheen gelopen,niks als ellende die 2.2 177pk.
Kijk maar op de forums her en der,misschein niet allemaal kennen ze deze problemen maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
15 jaar
Als je auto keurig is onderhouden bij de dealer krijg je garantie hierop .
Toyota erkent dit probleem , is bekent bij toyota
Er werden verleden jaar bij verschillende dealers auto,s terug gehaald door toyota in japan voor technische onderzoek .
grt daan
De ts heb ik al even niet meer gehoord.
15 jaar
p2002 is code van verstope dieselpartikel filter.dat de wagen maar 80 km/u meer rijd is de gewone fail safe procedure.waarom zou dit geen garantie zijn???tijdens de fabriekswaarborg val alles eronder behalve slijage onderdelen bv koppeling remmen (en dan nog in sommige gevallen wel...)indien de dealer zeg dat di geen garantieherstelling is dan wordt et duur grapje. rond de 1700 euro voor de filter.en ik moe primera 11 gelijk geven de 2.2 in het algemeen is probleembak... ebben er al 2 me cilinderkoppakking defeckt,roetfilter verstopt,waterpompen die lekken...
Heb toevallig deze week de p2002 storing in mijn avensis 2007 2.0 d4d-f gehad.
De auto is afgevoerd door de berging op advies van Toyota. Het blijkt inderdaad het bekende probleem te zijn. Er wordt schijnbaar door gebruik van verkeerd materiaal in de pakkingen, druk opgebouwd in het koelsysteem, waardoor deze P2002 storing ontstaat. De oplossing is een volledige revisie van de motor, hij ligt nu compleet uit elkaar bij de dealer. Allerlei onderdelen van de motor gaan vervangen worden. Het is een volledig garantiegeval, maar een behoorlijke kostenpost voor toyota.
Het is mijn vierde productiefout in deze auto: als 1ste is de brandstofpomp vervangen ivm startproblemen, 2de turbo vervangen - de auto klonk als een stoomtrein, 3de pas bleek er een productiefout in het remsysteem, remblokken en schijven vervangen en nu deze als 4de. What's next?
15 jaar
Nomaals covabo,jouw auto is dealer onderhouden,die van de topic starter niet.
Is zoals ik het lees niet bij een dealer gekocht en misschien ook wel geen boekjes en/of onderhoudshistorie bekend.
Dan word het een heel verhaal om je garantie geregeld te krijgen,want dit zal via een dealer moeten lopen,dat is te omvangrijk voor handelaar/universeel.
En hoe is de garantie afgesproken,want die motor/bak garantie of draaiend gedeelte stelt geen zak voor.
En dan je auto eventjes bij een toyota dealer neerploffen en zeggen repareer het maar even zonder onderhouds historie of boekjes word dan een heel verhaal.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar