Volkswagen Passat: abs probleem

Bouwjaar: 1993

heb een passat vr6 variant exclusive uit 1993
deze heeft het volgende probleem:

abs treed inwerking als ik wegrijd vanuit stilstand dus een hoop gebonk onderin bij de pedalen,(zonder dat ik het pedaal indruk)
dit is over als ik harder rijd dan 30 km/u,
en komt weer terug als ik weer zachter gaat dan 30 km/u
wie o wie kan mij aub helpen vw dealer weet het ook niet meer,
diverse keren uitgelezen!
kent iemand dit probleem??

groet hans

de keverfreak

Geplaatst door de keverfreak (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hallo.hans

komt er geen storingscode ( met nummer ) uit....? en wat gebeurd er als je eens de stekker er af doet bij het linker wiel van de abs puls.? probeer dat eens..! dan moet het over zijn, maar dan brand wel je ABS,lampje.

gr,

paul

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dit is een probleem met de aanstuuring, de ABS doet n.l. een zelftest bij lage snelheid, dit om te voorkomen dat de electrische pomp van het systeem vast gaat zitten. Probleem is alleen dat een omloop ventiel dicht blijft staan terwijl deze open moet tijdens deze procedure. Hierdoor worden de wielremcilinders aangesproken zoals je zegt. ABS unit en of computer vervangen is de oplossing.

succes

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi, harry dat zou kunnen wat je zegt maar dan zou je dat moeten kunnen uit lezen..!! en ik heb begrepen dat de dealer nog niks kan vinden..? wel raar overgens.?

dit kon nog wel eens een dure grap worden,

vandaar zij ik trek de stekker eens van de abs,puls af dan zou je evt, nog normaal kunnen rijden,


paul,

de keverfreak (0), 19 jaar geleden

heb dat met de stekker al eens geprobeert en idd het lampje gaat branden en het probleem is over ,
wat ik er vergeten bij te vertellen ben,dat het gekomen is nadat ik de blokken achter heb vervangen.
blijft een vreemd verhaal he!

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

ja hans zo kun je het nog even uitstellen en kijk even of je toevallig een draadbreuk hebt achter of een slecht contakt..? en maak die puls gever eens goed schoon..! ( en ook die getande krans ) deze even goed met een staalborstel boenen.

dit komt wel vaker voor hoor geeft niks, het overkomt ieders wel eens ( abs ) blijft toch een gevoelige techniek.

nu ben je een iedergeval weer mobiel.

groetjes,

paul,

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Zijn de plunjers van de remcilinders achter teruggedrukt met geweld of door middel van het opzenzetten van de ontluchtnippel en het speciaalgereedschap??
Is het op de eerste manier gebeurt, zonder de nippel open te draaien heb je een goede kans dat er nu dus iets in het abs ventielenblok onder de motorkap naar de klo..n. Helaas, maar dit is niet reparabel. Wordt een nieuwe unit.

succes

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hallo, wat harry zegt is ook nog mogelijk. maar eigelijk doen we het altijd zo. het zou kunnen dat het dit keer mis is gegaan.?

paul,

de keverfreak (0), 19 jaar geleden

idd teruggedrukt zoals altijd,
ga woensdagavond weer is aan de gang en zaterdag ff aan de computer checken

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Moet altijd de onluchtnippel er uit schroeven bij het terugdrukken, was ongeveer basiscursus een voor de automonteur. Anders druk je alle shit die in de leidingen en remcilinder zit regelrecht het gevoellige ABS blok (met zijn pompje, klepjes en kleine kanaaltjes)en je hoofdremcilinder in, bevordelijk is dit nooit!! Beter erger voorkomen, en voortaan nippel er uit. Beetje remvloeistof bijvullen is goedkoper dan deze ellende. Je zou kunnen proberen met een ONTLUCHTAPPARAAT!! een paar liter remvloeistof door de ABS en remsysteem heen te pompen, heb je geluk spoel je hem schoon. Het valt in ieder geval te proberen. Ik zou het proberen door de remleidingen zelf bij de wielremcilinders los te nemen, dan krijg je de grootst mogelijke flow en de meeste kans dat eventueel vastzittende rotzooi meekomt. Alle 4 wielen zo doen.

veel succes

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi, harry, dok

was vandaag nog even bij de dealer heb het er nog even over gehad.. maar daar draaien ze ook geen nippels los was allemaal onzin ( volgens de chefwerkplaats ) hij zag er niks in.!




zou je dan kunnen zeggen dat het probleem bij hun niet bekent is..?


paul,

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Paul, bovenstaande ben ik met je eens, doen ze bij vw inderdaad niet, maar vergeet niet dat zijn (bijna) uitsluitend door hun eigen onderhouden auto's hebben die volgens pereodiek onderhoud elke twee jaar gespoeld worden. Vervuiling is dus uitgesloten.

Jij hebt vast wel eens een remsysteem gezien waar de olie er uit zag als koude zwarte koffie, en ook zo rook. Ook wel eens de cilinders van zo'n voertuig uit elkaar gehaald en gezien wat er aan vocht en rotzooi onderin zit. Ook wel eens opgemerkt dat dit al bij jonge auto's aan de hand kan zijn.

Als bovenstaande zo eentje is en hij hebt hem teruggedrukt dan kun je problemen voorzien. Ik neem dus altijd voorzorg en haal de ontluchtnippels er uit. Kleine moeite...

Als je eens een stuk abs blok hebt moet je hem voor de lol eens uit elkaar trekken, dan weet je meteen dat dit ding vuilgevoellig is.

succes

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi harry


ja ik begrijp wat je wilt zeggen ik ben het ook met je eens maar vanmiddag stond hij me aan te kijken.. haha,
maar ze willen gloof ik ( oogkleppen )ook niks aannemen hoor van een ander.
dat gevoel krijg ik wel eens.

bij een dealer praten ze alleen maar over vervangen het woord repareren kennen ze daar niet.





paul,

de keverfreak (0), 19 jaar geleden

gisteravond weer bezig geweest,
sensoren met analoge ohm meter getest,reageren goed maar weet geen waarde's!.
alles schoon geblazen, helaas niet over.
wat me wel opvalt dat op hobbelige wegen het heftiger doet dan gladde asfalt,uiteraard tot 30 km/u

as zaterdag weer ff aan de comp om uit te lezen

hans

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi, hans


ja dat kan wel kloppen op een hobbelweg heeft de auto meer weerstand vandaar.


paul,

keesvr6 (0), 18 jaar geleden

wat apart, dit heb ik ook met mijn passat vr6 uit 1992.
ik kreeg het bij het sturen, allemaal gebonk bij de pedalen en je voelde soms ook een weerstand in het rempedaal, maar vooral :poing, geluiden bij sturen, verschrikkelijk irritant, ik heb de grote stekker bij de abs in de motorruimte losgetrokken en eindelijk was het probleem weg, en had ik uiteraard ook geen abs meer maar ddat zal mij een zorg zijn. bij de apk even het stekkertje erin doen want na het starten ging het lampje wel gewoon uit, ben dus nu wel benieuwd of iemand weet wat dit is, en of ik dit kan fixen met alleen een abs computer. is toch wel fijn als ik met een simpele ingreep het kan fixen! zo niet, jammer dan.
hoop op reacties!
mvg kees.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.