Geachte leden,
Ik ben nieuw, dus stel me even voor: Ik ben Michael Westenberg, 24 jaar, en kom uit Twente. Ik heb een Golf III, 1.8 GL, Milestone, Motorcode ADZ.
Nou het probleem: Sinds ik mijn auto +- 4 á 5 jaar geleden gekocht heb, heb ik eigenlijk al een probleem met de elektrische voorziening. Het gebeurde eigenlijk maar 1 0f 2 x per half jaar, maar nu de laatste 2 weken is het eigenlijk constant. Ik zet mijn auto gewoon normaal op de parkeerplaats, en kom een half uur later weer om weg te gaan, en de accu is helemaal leeg, 0,0% spanning. Ook het dashboard (km-teller, klokje) is helemaal uit.
Maar het kan ook zijn dat er 2 á 3 dagen helemaal niks aan de hand is, en zo opeens weer wel, er is geen ''ritme'' in te vinden.
Ik heb al uitgesloten dat het niet in het motorcompartiment zit (dynamo, startmotor enz.) Ik heb er een tijdje geleden een versterker mét bassbox in laten bouwen, die is het ook niet. Ik heb de zekering uit de pluskabel voor de versterker gehaald, en nog steeds een lekspanning tussen de 15 Ampère en 20 Ampère. ik heb alle zekeringen er al een keer uit gehad, alle relais, de achterruitverwarming los gekoppeld, radio afgekoppeld en nog steeds een lekspanning. En 5 minuten later geen lekspanning meer en de accu vol, en weer 5 minuten later, accu leeg! Ik heb er al een nieuwe 60 Ampère Varta accu in gezet, dus dat is het probleem ook niet. En zelfs al laadt ik de accu op, trekt iets de accu helemaal leeg, en zodoende kan de acculader het niet aan, en laadt dus vervolgens niet meer bij...
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn???
Mvg Michael
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een Lekstroom tussen de 15 A en de 20 A is behoorlijk groot !!
Hoe heb je dit gemeten met een Amperetang of met een Multimeter tussen min-pool en min-kabel ?
Als je alle zekeringen er uit hebt gehaald en er dan nog steeds een grote lekstroom is ,
denk ik eerder dat je het probleem in de kabelboom moet zoeken (doorgeschuurde kabel - sluiting etc..) .
Is alles wat er op de accu aangesloten zit gezekerd door een zekering of zit er "stiekem" een verbruiker ongezekerd gemonteerd ?
@Limbra:
Ik heb dit gemeten tussen de minpool en min-kabel met een multimeter, die is gezekerd tot 10 A, en de draden werden behoorlijk warm, dus ik denk wel dat 15 a - 20 a klopt...
Ik ga eerst zorgen dat ik de accu weer vol krijg, en dan ga ik echt alles zekeringen eruit halen (eerst foto van maken ivm volgorde). Ik heb het eerst 1 voor 1 gedaan. En dan kijk of ik resultaat heb, niet dus.
En stel dat het een kabelbreuk oid is, hoe kom ik daar achter, of waar moet ik zoeken???
10 jaar
Het beste is het om de lekstroom met een Amperetang te meten , deze zijn betrouwbaarder is dit geval .
Als je alle zekeringen er uit hebt en dan nog steeds een grote lekstroom meet ,
ga dan stapsgewijs te werk met het controleren van de kabels / kabelboom ,
begin bijvoorbeeld met de kabel van accu naar dynamo / startmotor te controleren op beschadigingen etc . . . .
succes .
[quote=limbra]Het beste is het om de lekstroom met een Amperetang te meten[/quote]
Moet je wel een amperetang hebben voor gelijkstroom....
Ik heb überhaupt geen ampéretang, helaas :'( Misschien even ergens lenen :)
Maar de kabels naar de dynamo en startmotor zijn goed, die heb ik al gecontroleerd. ik heb de multimeter tussen de - pool en - kabel, en dan bij de + kabel/pool 1 voor 1 de ''hoofdkabels'' eraf gehaald, en ben tot de conclusie gekomen (toen ik even een moment van lekstroom had) dat het de kabel naar de ''cabine'' betreft, een kleine rode kabel, die in een kabelboom verdwijnt, en dan volgens mij, in het schutbord loopt...
10 jaar
Doe voor de grap eens je multimeter plaatsen, zoals je eerder gedaan hebt, daarna de dikke pluskabel van de dynamo afhalen. Ik vermoedt dat het probleem IN je dynamo zit.
Kijk wel uit met de losse kabel, laat deze niet op de massa vallen. 10- 15A is véél te groot.
@Ralf_Jensen, Kan aan mij liggen, maar ik snap niet helemaal wat je bedoeld... Hoe moet ik mijn dynamo nameten? Ik heb bij Brezan en bij Euromaster de accu en dynamo na laten meten (''rustspanning van de accu'' als de auto uit staat, startspanning, en de laadstroom) en deze waren volgens hun goed...
Wat ik nog wel ben vergeten te melden (mijn excuses): het elektrische blokje achter mijn contactslot, is wel versleten, normaal gaat de radio uit en de lichtzoemer aan, en dat is nu niet het geval. En onder in mijn zekeringskast, onder het stuur, zit (denk ik) een relais die ook bij tijd en wijle begint te tikken, heel snel achter elkaar...
Wat een spook auto, haha:)
10 jaar
Ik bedoel; haal de kabel van je dynamo, terwijl je de lekstroom meet. (met uitgeschakeld contact). Kijken of het hiermee ophoudt !! Zo ja, dan ´lekt´ de dynamo. Zo nee tijdens het meten friemelen aan je contactslot blokje. En tegelijk controleren of de lekstroom verandert.
Succes
Ja oke, lag dus aan mij, haha:) dat heb ik al geprobeerd met de kabel die de auto zelf ingaat, toen was de lekstroom voorbij... Maar ik ga het zeker ook proberen met de dynamo én de startmotor, die zijn doorverbonden...
Als er veranderingen optreden laat ik het direct weten!!
Bedankt!
10 jaar
Hey,
Goed nieuws!!! De storing is voorbij!!!
Het was iets wat ik totaal niet had verwacht... En achteraf gezien weet ik ook wel waar het verband mee hield. Ik heb in het verleden een keer ''gezeur'' gehad met de temperatuur sensor, die schijnt verkeerde of zelfs geen signalen door te geven. Zo ook dat mijn temperatuurmeter wisselt tussen de 0-90 graden, dan weer aan, dan weer halverwege, en dan weer uit...
Tot zover geen ''problemen''... Ware het niet dat dus ook deze sensor verkeerd signaal doorgeeft aan de computer, en dus de computer verkeerd signaal door geeft aan de inlaat-spruitstuk-voorverwarming. Deze wordt geschakeld door een relais. Doordat die sensor het dus niet goed doorgeeft, gaat het relais dus duizenden keren aan en uit, waardoor er een soort dun las-laagje komt op de contactpuntjes, en nu dus zover dat hij constant contact maakte...
Dus ja, ook niet heel gek dat de accu binnen no-time leeg was...
Dat was het dus.
Mvg Mike
[url=http://postimg.org/image/4270ezlrb/][img]http://s15.postimg.org/4270ezlrb/IMAG094...[/img][/url]
10 jaar
Je meldde in je eerste bericht dat je alle zekeringen en relais had uitgenomen, dáár lag het niet aan. Verkeerde info.
Mooi dat je het hebt gevonden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar