Volkswagen Touran: advies over reparatie tbv ratelen na starten touran

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 fsi blp

Nou heb ik het bekende probleem van een ratelende motor na het starten. ik heb verschillende mensen gesproken die dit ook hebben, maar waarbij het nog steeds niet is opgelost, en waarbij de garantie nu voorbij is.
ik heb binnenkort een afspraak bij de dealer, en ze gaan na wat ik heb begrepen de kettingspanner vervangen.
Ik heb ook een beetje gegoogeld en kwam regelmatig tegen dat het ook de nokkenasverstelling kon zijn.

Mijn vraag bij deze, moet ik eiden dat ze dat ook vervangen, of is het echt alleen de kettingspanner? Niet dat ik straks als de garantie voorbij is weer met dit probleem zit.

vwlunatic

Geplaatst door vwlunatic (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touran? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

33 Reacties

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Probleem is 9 van de 10x de nokkenasversteller,dus niet de kettingspanner.
Beste is eigenlijk om alles te vervangen,ketting,spanner,geleiders,versteller.
Heel soms ligt het probleem aan het oliefilterhuis,de olie blijft er niet in zitten met als gevolg dat hij eerst het filterhuis moet vullen om weer oliedruk te hebben.

vwlunatic (0), 14 jaar geleden

En kan ik dit ook terrecht eisen van de dealer, dit ivm de garantie.

poppekast (0) PRO, 14 jaar geleden

eisen niet dit zal de dealer in de garantie aanvraag moeten zetten om alles te vervangen anders wordt t niet vergoed aan de andere kant de monteurs die bij de dealer werken weten ook wel wat voor rotklus het is en als je het dan twee keer uit elkaar moet halen wordt t ook dure hobby voor de dealer

vwlunatic (0), 14 jaar geleden

Ja ok, als het maar niet weer opnieuw begint na mijn garantie, rijd niet superveel +- 12.000 dus vandaar dat ik het vraag

poppekast (0) PRO, 14 jaar geleden

leg het gewoon voor niemand kan je garanderen dat het heel blijft als je alleen de kettingspanner vervangt

vwlunatic (0), 14 jaar geleden

Morgen de auto ophalen, heb gevraagd of ze de nokkenasversteller zouden doen, tegen mijn vrouw deden ze net of ze niet wisten wat dat was??!!
heb toen zelf gebeld en er werd totaal niet moeilijk gedaan. ben benieuwd of het nu opgelost is, en laat dit wel weten.

vwlunatic (0), 14 jaar geleden

Auto is terug, en ze hebben het distributie gedeelte vervangen dus ketiing,spanner etc. en de nokkenasversteller, dus ben benieuwd. tot nu toe nog geen problemen.

Touranner (0), 14 jaar geleden

Bij mijn 2004 Touran is na vervangen van de gehele distributie na 30.000 km dezelfde klacht weer teruggekomen (huidige km stand = 95.000).
Garage zegt dat het geen kwaad kan, of dit echt zo is weet ik niet. Ratelen is onregelmatig en motor loopt verder goed.
Eerdere reparatie was ca. Eur 1400 en 90 % was coulance. Hoop voor jou dat het goed blijft....

vwlunatic (0), 14 jaar geleden

En hebben ze toen ook de nokkenas versteller vervangen? ik heb voor de reparatie niets betaald want is garantie.

Touranner (0), 14 jaar geleden

Ja alles, maar bij KM stand 65.000 en buiten de 2 jaar fabrieksgarantie is uitsluitend door beroep te doen op de wet consumenten bescherming PON overgegaan bijna (tot 90%) te vergoeden, het is bij de 1.6Fsi motoren een fabrieksfout die je niet hoeft te verwachten. Bij mij zat ook nog af fabriek de pakking scheef van het nokkenashuis (als ik het goed zeg) dus olielekkage op een bougiegat. Ook 3x de NoX sensor defect gehad (2x garantie) wat per keer ca. Eur 500 kost. Niet fijn voor een automerk dat zich premium merk noemt.... Vorig jaar augustus was er in Duitsland een 5-jarig bestaan Touran weekend met medewerking van VW zelf en ik heb uit eerste hand van een naamloze technicus van VW uit Wolfsburg gehoord dat de Touran tot ca. bouwjaar 2006 veel kwaliteits problemen gehad heeft zoals met electronica, sensors en ja... het ratelen. Toch rijdt de Touran geweldig en zie ik dit maar als pech gehad.

vwlunatic (0), 14 jaar geleden

We zien het wel, heb nog tot januari garantie.

vwlunatic (0), 14 jaar geleden

Het is weer zover, de auto staat weer bij de dealer hij ratelt weer.
Ben benieuwd wat het nu is, ze hadden twijfels over de ketting spanner geloof ik.
Gelukkig nog net binnen de garantie

vwlunatic (0), 14 jaar geleden

Hij is net terug en hij ratelt weer, ze hebben de laatste keer volgens mij de kettingspanner vervangen, maar wat zou het nog meer kunnen zijn??

vwlunatic (0), 14 jaar geleden

Ik ben al meerdere malen naar de dealer geweest omdat de touran bij starten ratelt.
Dit is ook wel eens als hij niet geheel koud is.
Nu hebben ze al diversen dingen gedaan:

-april 2009 km st. 106.232 voor het eerst weggeweest voor dit probleem, heb geen verdere gegevens waar ze naar gekeken hebben.

-mei/juni 2009 km st. 108.927 nokkenasversteller vervangen.

-januari 2010 km st. 122.505 ketting, geleidrail, kettingspanner en nog wat kleinmateriaal.

Nu is de km stand 126.695 en is het probleem er dus weer.
Hij is nu buiten de garantie, maar het probleem is dus nog steeds niet geheel opgelost.

Wat kan het nu nog zijn? en wat kan ik verwachten van mijn dealer?

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Informatie en/of tips betreffende stappen richting dealer of importeur, graag via de mail rechtstreeks aan Topic Starter.

mvg,
moderator Problemcar.

vwlunatic (0), 14 jaar geleden

He' ? wat is dit dan??

Ik vraag toch ook wat het meer zou kunnen zijn, en ik zeg toch niet dat ik juridische stappen wil nemen of zoiets.
Ik vraag alleen wat ik meer zou kunnen verwachten, want ik wil het gewoon opgelost hebben.

Mijn Vraag:

Wat zou het nog meer kunnen zijn??

Ik vind het een beetje raar dat ik een mail krijg met dat ik juridische problemen anders op moet lossen en hier niet thuis horen, maar dat is mijn vraag toch niet?????

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Johan, jou vragen :
"Hij is nu buiten de garantie, maar het probleem is dus nog steeds niet geheel opgelost
en wat kan ik verwachten van mijn dealer?"

Lijkt er op dat je de dealer wil gaan aanspreken op gebreken van zijn kant.
Vandaar, onze mail en bovenstaand bericht.
Natuurlijk moet het probleem worden opgelost en wij hopen dat het met hulp van de forumleden gaat lukken.
Wij willen alleen voorkomen dat het topic de juridische kant op gaat, meer niet.

mvg,
moderator problemcar.

vwlunatic (0), 14 jaar geleden

Dat is ook niet de bedoeling, vond het een beetje raar dat er niets gezegd wordt op de vraag van "wat kan het nu nog zijn" maar wel op die andere vragen.

tourer (0), 14 jaar geleden

Bij mij is het bij 55.0000 (1.6FSI 2003) ook alles vervangen (spanner etc) na het ratelen bij koude start. Dat hielp natuurlijk. Nu bij 98.000 km was er weer sprake van enig luid ratelen bij koude start. Balen, maar toen hoorde ik dat dit een iets ander geluid was. Nu heb ik enig motorische "geluidkennis" en dit waren vastzittende kleppen en ik heb vervolgens de motor gespoeld met Forte motor flush. Nu is het ratelen weg, het waren dus de kleppen. FSI is door het low burn principe (direct ingespoten) erg gevoelig voor vervuiling van het inlaattraject/cilinderruimte dus wellicht dat dit het ook bij jou het geval is. Want na modificatie met nieuwe spanners etc. moet het niet meer voorkomen eigenlijk.

Succes ermee. Forte flush is o.a. verkrijgbaar bij VW en Mitsubishi dealers (GDI Mitsubishi... zelfde kleppenprobleem). Je hebt overigens 1 jr. garantie bij vw op uitgevoerde reparaties (onderdelen enkel).

vwlunatic (0), 13 jaar geleden

Hier ben ik weer, dat forte motor flush had ik al aangekaart. Mijn auto moest toch vvoor een grote beurt weg, maar ze vonden dat het zonder dat ook weg moest zijn.
Nu hebben ze in plaats van longlife olie, normale 10w40 gebruikt om te kijken of dat geen resultaat geeft, ze zeiden dat het een probleem van het blok is dat de olie dan snel zakt en dat alles dan weinig olie heeft. Is dit een bekend verhaal? of een broodje aap?
Nu zo'n 2 weken verder zijn we weer bij het begin, hij ratelt weer.
Zijn er echt geen andere oplossingen?
We hebben bij de verkoper zitten babbelen, en gezegd dat we dit een beetje zat zijn, we zijn in overweging om hem in te ruilen.
Is dit rieel?

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat ik hier nog niet heb gehoord en wat waarschijnlijk de oplossing is (mits echt de nokkenasversteller en kettingspanner en ketting zijn vervangen) is een probleem met het oliefilterhuis,deze zit in het zijdeksel van de distributie en is 1 geheel.
Het probleem is dat deze leegloopt na een tijdje stilstaan en als je dan gaat starten dan moet hij eerst dat huis weer vullen voordat de rest pas olie krijgt met ratelen als gevolg.
Ik heb al vaker meegemaakt dat ik de versteller had vervangen maar dat het probleem toch nog voorkwam,toen deksel vervangen (waar dus oliefilterhuis in zit) en probleem was weg.
Voor 80% dat dit het probleem is bij jou,voor 20% probleem ergens anders,klepstoters oliepomp e.d.

P.S. het verbaast me dat de dealer daar niet naar heeft gekeken wat er is zelfs een schriftelijke melding van vanuit de fabriek evenals verhaal nokkenasversteller.
En even voor de duidelijkheid:je hebt dus alleen een ratel tijdens 1e start,daarna komt het NIET meer terug als de motor eenmaal loopt? Zoja,dan zie verhaal hierboven,zoniet,dan heb je ander probleem.

vwlunatic (0), 13 jaar geleden

De nokkenasversteller etc zijn vervangen, dus onderstaande materialen
-steuerkett 03c109158A
-geleidrail 03c109469K
-lagerbout 03e109511 (2x)
-schiene 03c109509p
-ketspanner 03c109507ah
-bout n 91097201 (2x)
-bout n 91048601
-dichtung 03c109287f
-kit d 176501a1
-cil.bout n 10300804
-ball joint 036129846b

Het probleem is alleen bij starten, en niet altijd maar wel vaak, ook als hij warm is gebeurd het.

Over een oliefilterhuis hebben ze nooit gesproken, ze zeiden nu wel dat het bij dit type motor kan dat hij ratelt,daarom hebben ze ipv longlife olie nu dikkere olie er in gedaan maar vind dat een beetje vaag.
Wat we ook 1 keer hebben gehad is dat hij niet wilde starten, we hebben toen de mobiliteits service gebeld en die man zei dat het balletje in de oliepomp was blijven hangen, waardoor hij geen druk op bouwde. Dit is overigens eenmalig geweest.

Maar kan het kwaad dat hij ratelt? Kan het problemen geven in de toekomst?
De garantie is voorbij, maar dit zouden ze willen oplossen?

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Het kan eigenlijk geen kwaad.
Die dikkere olie zou misschien kunnen helpen als je motor iets teveel olie verbruikt,maar dat is zo'n minimale oplossing en voor jouw probleem denk ik dat het niet zal helpen.
Dat wat je zegt dat hij niet wil aanslaan (ik neem aan dat de motor klonk alsof hij geen compressie had) heb ik ook wel vaker gehad,blijft voor mij nog een raadsel wat dat is,maar wat die monteur van mobiliteit zegt zou kunnen dat van de oliepomp,de kleppen blijven dan dichtstaan zonder oliedruk waardoor er geen lucht in de motor komt dus kan de lucht ook niet gecomprimeerd worden.Ik heb dit overigens ook 1x met mijn auto gehad.
Als ik jou was zou ik of distributiedeksel vervangen of lekker zo doorrijden of als je dit probleem hebt gemeld IN je garantieperiode dan moet je er werk van maken want dan heb je volgens mij nog recht op garantie ondanks dat de periode verlopen is.

vwlunatic (0), 13 jaar geleden

Dan gaat ik weer contact opnemen met de dealer, ik wordt er onderhand een beetje moe van, want hij is in nog geen 1,5 jaar al een keer of 10 bij de dealer geweest.
Ik laat weer horen hoe het afloopt, bedankt voor de info!!

vwlunatic (0), 13 jaar geleden

UPDATE:

Vandaag langs de dealer geweest, en die heeft contact opgenomen met Pon, mischien dat ik binnen een week weet wat er gaat gebeuren.

vwlunatic (0), 13 jaar geleden

Update:

Touran is ingeruilt. De problemen waren nog steeds niet opgelost, en waren het nu zat. We hebben nu een polo 1.4 uit 2006 gekocht.

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=vwlunatic]We hebben nu een polo 1.4 uit 2006 gekocht.[/quote]
Kan het feest opnieuw beginnen.................... denk je van de problemen af te zijn ;

Gr. paul

vwlunatic (0), 13 jaar geleden

Hoezo dat?

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=vwlunatic]Hoezo dat?[/quote]
de 1.4 motoren hebben anders niet zo'n goede reputatie.
Ik loop er altijd met een grote boog omheen....

Voor de winter wel even het carterventilatie laten controleren anders kost het je een motor.

Gr. paul

vwlunatic (0), 13 jaar geleden

Ik heb m omgeruilt met de touran. Hij heeft net een nieuwe longlife beurt gehad, en distributieriem is gedaan, nieuwe schijven+blokken voor+2 nieuwe banden. Ook weer een jaar v-selectie garantie.

Maar wat is er slecht aan de motoren dan? De touran was een grote ramp, vooral de 1.6 fsi is gewoon slecht!!!

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

Johan,

ik denk dat je wat betreft de kwaliteit er niet op vooruit bent gegaan, omdat deze motoren nogal eens last hebben van rammelende zuigers...om dan nog maar te zwijgen over de versnellingsbakken.


gr john

vwlunatic (0), 13 jaar geleden

We gaan het beleven, de touran was een drama, en als ik een golf zou kiezen had ik weer met dezelfde motoren te maken.

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Luister eens goed naar de motor van die 1.4 Polo vooral koud en als je tik tik tik hoort wat kwa geluid versterkt als je een klein beetje gas geeft dan zijn het je kantelende zuigers die je hoort (het bekende 1.4 probleem).Als je garantie hebt dan zou ik dat wel even aangeven als je dat geluid hebt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.