We hebben een probleempje met een golf 5 die af en toe eens slecht start en altijd als hij warm heeft en hij moet daar voor echt niet lang stil staan een paar minuutjes en het kan zich al voordoen.
Er zijn geen fout meldingen opgeslagen in het storings geheugen of toch 1 onder centrale electriek(foutcode 1064) en het gaat over de dimmer van het intereur heb de fout gewist en kwam niet terug(intereur verlichting werkt normaal).
Als het probleem zich voor doet dan merk ik op dat het toerental in het meetwaardenblok trager op gang komt terwijl de starter niet rapper of trager draaid wanneer hij wel goed start.
Dit doet mij vermoeden dat het een can bus storing is die het toerental signiaal verstoord.
Heeft er iemand al zo een probleem gehad of kan er mij iemand vertellen welke verstoringen van het toerental signiaal niet worden opgeslagen in het storings geheugen?
Of zou het probleem zich elders kunnen stellen
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dus als hij warm is duurt het langer voordat hij aanslaat?
Startmotor 9 van de 10x defect,starttoerental is te laag.
Controleer de koelvloeistoftemperatuursensor eens.
Die wil wel eens verkeerde waardes aangeven, maar wordt door motormanagement en uitleesapparatuur niet als defect gezien.
Bij mijn eigen (weliswaar benzine)auto was dat ook zo en "dacht" de sensor dat hij koud was, zodat hij bij warme motor teveel brandstof kreeg, waardoor hij verzoop.
Een nieuwe sensor gemonteerd en het probleem was verholpen.
Grt,
Hans.
14 jaar
Indien het start toerental niet te laag is motormanagement update
bij ons ook al een keer voorgekomen, begon met een gelijke storing en wij hebben het toen ook niet direct kunnen vinden, tot hij tijdens het rijden een keer afsloeg en toen stond er in eens wel een storing krukas positie sensor, deze vervangen en startprobleem was ook opgelost.
het vervangen was echter minder fun, hij zit achter het olie filter huis.
suc6
Hoe oud is de accu en wat is de staat van de startmotor, want deze tdi's hebben vanwege emissie eisen een minimum starttoerental, voordat de inspuiting pas begint. Deze grens ligt geloof ik rond 290 of 300 tpm. Dus als je dan maar 286 resp. 296 tpm haalt, zal ie niet aanslaan, totdat je net boven die grens uittipt.
Bij koude start is deze minimum toerental regeling niet actief en zal ie als ie in goede conditie is binnen 1 enkele krukasslag "mogen" aanslaan.
Dan gaan zich ook storingen voordoen als verloren communicatie tussen de verschillende modules omdat door het lange starten en misschien je accu die iets slechter aan het worden is de boordspanning te ver en te lang omlaag wordt getrokken.
Ik heb zelf een caddy 3 tdi, zelfde problemen en als je nog langer wacht (of nog meer winter krijgt) dan begin je ook foutmeldingen als: low voltage terminal .. intermittent te krijgen, maar verloren communicatie had ik al lang en slecht starten had ik ook al lang als ie warm was, na een nieuwe accu van de winter (op het gehoor lijkt het starttoerental in orde), zijn alle fouten verleden tijd en slaat ie ook warm binnen een halve seconde aan
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar