Volkswagen Golf IV: Airco werkt niet, zekering 16 kapot

Bouwjaar: 1999, Motorcode: V5 AGZ

Vorige week merkte ik dat de airco niet meer werkte (airco koppeling komt niet in).
De auto heeft een handbediende airco.

Na wat speurwerk en aan de hand van documentatie, kwam ik erachter dat zekering 16 stuk was.
Zekering 16 is opgenomen in een voedingsleiding naar de J293 module.

Na vervanging van de zekering deed de airco het kortstondig weer, daarna lag de zekering er weer uit.

Uit het stroomloopschema is mij niet duidelijk welke component(en) via de voedingsleiding met zekering 16 en de J293 module bekrachtigd worden:

- Koppeling airco (?)
- Naloop waterpomp (?)

Weet iemand welke component(en) via zekering 16 (en J293 module) bekrachtigd worden?

Dit zou me nl op weg helpen bij het opsporen van de oorzaak (en kan ik andere zaken wegstrepen).

Andere tips en suggesties zijn uiteraard welkom!

PSE

Geplaatst door PSE (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Kan de koppeling van de airco compressor zijn of de regelmodule van de airco-fan's (zit onder tegen de linker chassis-balk), Tevens de bedrading controleren en kijk of je fan's wel draaien als je de airco aanzet.

Pascal Limpens (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo,

Indien de pomp teveel weerstand bied (stroef loopt),
zal de zekering ook doorbranden. Een sluiting in de
magneetspoel kan ook een oorzaak zijn.

Succes, Pascal

dutch123 (65), 15 jaar geleden

Ik heb eens een sluiting in de magneetspoel gehad. Daar waar de draden naar binnen gaan in de spoel, zat een diode onder het plastic kapje. Deze was bij mij kortgesloten. Is een ding van 8 cent bij Conrad (1N4002 is goed genoeg).
Hij moet in 'sper' aangesloten worden. Dus de diode moet niet geleiden als er spanning op de spoel staat (het streepje op de diode moet aan de plus). Dat lijkt een beetje gek, maar het is een zgn vrijloopdiode: De diode haalt de energie uit de spoel zodra deze afgeschakeld wordt. Zonder vrijloopdiode ontstaat er een zeer hoge spanning.
Als je wilt weten of de magneetspoel stuk is, kun je de draad van de spoel tijdelijk losnemen. Als de zekering dan heel blijft, zal de spoel wel (deels) kortgesloten zijn.

PSE (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor de reacties!

Ik heb gisteren nog e.e.a. nagegeken.

Wat mij opviel was dat er een behoorlijke stroom liep over zekering 16 bij niet lopende motor, nadat ik het contact een keer aan en weer uit had gezet.

De meest voor handliggende gebruiker was de elektrische waterpomp.
Ik kon de pomp echter niet horen (/voelen) lopen.

Nadat ik de stekker van de pomp heb getrokken, heb ik gecontroleerd of er een stroom liep over de zekering 16, dit was niet het geval. Vervolgens weer de stekker erop gestoken en er liep weer een behoorlijke stroom over zekering 16.

Ik heb de stekker van de electrische waterpomp losgetrokken en vervolgens een nieuwe zekering gemonteerd.
Tot nu toe werkt de airco en blijft de zekering heel...

Mijn vermoeden:
Ik denk dat de elektrische waterpomp is vastgelopen en als gevolg hiervan een behoorlijke stroom loopt.
Wanneer daarbij ook nog eens de airco (koppeling) ingeschakeld dan is de totale stroom > 10 A en gaat de zekering er uit.

Het lijkt er dus op dat zowel de airco koppeling als de elektrische waterpomp via zekering 16 en de J293 module (regelmodule airco/fan) gevoed worden zoals ik in 1e instantie had aangenomen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.