close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf IV: Koppeling/ versnellingsbak Golf 4 TDI

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 66 kw

Ondanks dat ik geprobeerd heb me er niet aan te ergeren is dat nu dan toch gaande... Het (terug)schakelen van m'n golf gaat steeds moeizamer.

Symptomen:
Koppeling moet tot aan de bodem worden ingedrukt, anders is het helemaal drama. Om weg te rijden hoef ik het pedaal maar net op te laten komen om in beweging te komen.
Opschakelen gaat meestal goed, terugschakelen niet en met name van 4 naar 3 en van 3 naar 2. "Dubbelclutchen" helpt soms.
In achteruit zetten gaat met een dikke klap gepaard
Het wordt erger naarmate de motor warm wordt, en helemaal met deze buitentemperaturen.

In dit topic http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... lees ik wel wat herkenbaars behalve dan het stuk over het intrappen van het pedaal. Zoals gezegd, dit moet helemaal tot de bodemplaat en liefst nog verder.

Ik ben motorfietsmonteur en als ik dit op een motorforum zou lezen denk ik gelijk aan het niet goed vrijkomen van de koppeling. Maar hoe werkt de koppeling van mijn auto? In auto's ben ik niet thuis, dus ik hoop dat iemand dit probleem herkent. Indien meer info gewenst is hoor ik het graag.

Gr. Remco

Geplaatst door

Remquo (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je weet t dus
niet goed vrijkomen
controleer eens op lekkage vd cilinders
axiale speling vd krukas
verbogen vork

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Dank voor je snelle reactie, maar:
De cilinders zijn niet lek, dan zou de auto op den duur moeten gaan rollen bij ingedrukt pedaal
Zou de speling in de krukas niet op meer plekken tot uiting komen? (bij een motorfiets heeft de krukas trouwens helemaal niks te maken met de werking van de koppeling)
Hoe verbuigt een (schakel?)vork, en waarom verergert het probleem zich? Buigt de vork verder?

Ik probeer het te snappen maar nogmaals: motoren zijn mijn ding, niet auto's.

Remco

Remquo 0

16 jaar

Denk ook of 1 van de 2 cylinders lek,of probleem met de koppelingsbediening.
Er zit een cylinder achter koppelingspedaal en 1 op de bak.
Werkt in princiepe hetzelfde als bij een motorfiets met hydraulische koppeling.
Ontlucht hem eens,en als hij daarna weer even goed is dan weet je dat er lucht in zat,dus ergens iets lek.
Of haal plaat onder pedalen los en kijk of hij nat is,of haal hem van de bak los en kijk onder het rubbertje.

ricky 10
badge

16 jaar

of hij is echt op
trapt t pedaal volgens je vriendin zwaart(jij heb te sterke kuiten)

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

of effe dr a en v raadplegen
paul kelder

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Staat het pedaal als je hem los hebt ook halverwege?
Trek hem dan eens omhoog en dan een aantal keren intrappen en volledig omhoog trekken.

ricky 10
badge

16 jaar

[quote=CARS&MOTORS]of hij is echt op
trapt t pedaal volgens je vriendin zwaart(jij heb te sterke kuiten)[/quote]
Haha, nee, het gaat niet zwaar. Mijn vriendin heeft echter ook sterke kuiten... De platen zelf zijn 60.000 km "oud". Bij de VW dealer in Zwolle (gekocht en in onderhoud) beweert men dat het komt omdat nieuwe platen dikker zijn en zodoende moet je de koppeling verder intrappen. Yeah right. Voordat ik me daar du weer laat betuttelen dacht ik eerst hier eens te informeren.

Ondertussen schiet me wat te binnen. Zit er in zo'n Golf-bak een drukstift, of ander onderdeel dat via de slave voor ontkoppeling zorgt? Heeft iemand een microfiche of wphb in PDF?

Remco

Remquo 0

16 jaar

[quote=ricky]Staat het pedaal als je hem los hebt ook halverwege?
Trek hem dan eens omhoog en dan een aantal keren intrappen en volledig omhoog trekken.[/quote]
Nope, het pedaal lijkt weerstand te hebben vanaf ruststand.

Remquo 0

16 jaar

[quote=CARS&MOTORS]of effe dr a en v raadplegen
paul kelder[/quote]
Wat is dr a en v en waar vind ik Paul Kelder?

Remquo 0

16 jaar

[quote=Remquo][quote=CARS&MOTORS]of effe dr a en v raadplegen
paul kelder[/quote]
Wat is dr a en v en waar vind ik Paul Kelder?[/quote]
Dat is Paul Kelder,dokter van Vw en Audi.hahaha.
Zou als eerste de cylinders visueel controleren voor zover mogelijk,en hem dan goed ontluchten,daarna verder kijken.
Dat gelul over nieuwe plaat is niet waar,want systeem is hydraulisch,dus stelt zichzelf af.

ricky 10
badge

16 jaar

Dank je. Hij zit in Ommen, dus mooi dicht bij. Morgen even bellen; ik laat weten hoe het afloopt (als ik hem voor die tijd niet uit nijd de IJssel in rijd)

Remquo 0

16 jaar

Dank je Peter!

Remquo 0

16 jaar

Het juiste antwoord op de vraag was: kabels afstellen. Als je het goed had geraden en in de buurt van Den haag woont, win je een leuke prijs;-)
Voor anderen met hetzelfde probleem hier een How-to http://forums.vwvortex.com/zerothread?id...

bedankt voor de moeite allemaal.

Remco

Remquo 0

16 jaar

[quote=Remquo]Het juiste antwoord op de vraag was: kabels afstellen. Als je het goed had geraden en in de buurt van Den haag woont, win je een leuke prijs;-)[/quote]
Als ik er om verlegen zat... had ik zeker met de prijsvraag meegedaan.

Toch mooi dat het nu is opgelost.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.