Volkswagen Golf III : ASN BAS322 startonderbreaker reageert niet meer

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Heren en Dames,

Mijn startonderbreaker reageert niet meer.
Als ik de AB gebruikte, dan ging de LED van de AB wel aan, echter het systeem reageert niet meer.

Ik heb nooit problemen gehad tot nu toe.

Ik heb dus batterij vervangen van de AB, echter geen verandering. systeem doet nog steeds niks. (of juist wel, lol, hangt ervan af hoe je het bekijkt ;) )

Ik kan nergens op internet een handleiding vinden, danwel schema. Ik heb hier op het forum uitgebreid gezocht maar zonder success.

Het gaat hier om een ANS BAS322 startonderbreaker met een 408 sleutel hanger als AB.
Uiteraard het kastje zit gemonteerd met eenmalig tie-wrap achter het dashboard.
Graag zou ik willen horen van mensen met :

1: Hetzelfde probleem danwel oplossing! ;)

2: Stroomschema om het kastje te kunnen uitbouwen

3: Iemand nog de handleiding? Bas322%20mhn.pdf


Alvast bedankt !
Breaklight

Breaklight

Geplaatst door Breaklight (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Breaklight,

Zie dit topic eens :

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Start de auto niet meer omdat de startonderbreker erop blijft staan ?

Gr Stefan

Breaklight (0), 13 jaar geleden

Hoi Stefan,

Alle eerst, bedankt voor jou antwoord.
uiteraard het topic had ik al gelezen en geprobeerd.

[quote=stefan84]Start de auto niet meer omdat de startonderbreker erop blijft staan ?[/quote]
Ja, dat is inderdaad zo.

Voorheen was het start procedure als volgt :

1 - CV open met sleutel (niet met AB)

2 - Sleutel in contact, contact aan. Dashboard controle lampjes gaan branden

3 - Op AB, rode knop indrukken tot LED lampje op dashboard uit gaat. Tevens hoorde je daarbij een zachte 'klik'

4 - Sleutel verder draaien, motor start!


Echter, twee weken terug, auto s'middags gebruikt om na AH te gaan. Weg gezet. geen bijzonderheden.

S'avonds om 2200 om na werk te gaan, kwam ik dus niet verder dan stap 3!

Dat ziet er dus als volgt uit :

1 - CV open met sleutel (niet met AB)

2 - Sleutel in contact, contact aan. Dashboard controle lampjes gaan branden

3 - Op AB rode knop indrukken, LED op AB gaat branden. (betekent dat ie signal uitzendt)
Echter, geen zachte 'klik' en rode LED op dashboard van start onderbreaker blijft knippered. Teken dat het nog dus in bedrijf is!


Ik heb toen een nieuwe batterij gehaald bij een pompstation voor de AB, gedachte dat ie wel stroom had voor LED, maar niet genoeg meer voor het uitzenden van een signal.
12v batterij zoals er inzat)

Echter, dit heeft niet geholpen.


Nu even over de topic van rutger85 >

[quote=rutger85]In de programmeer-handleiding van de BAS 408 staat het volgende:

1. Verwijder de vier parkers uit de bodemplaat van de behuizing van de BAS-322.

2. Neem de printplaat in zijn geheel uit de behuizing.

3. Hou de printplaat met componentenzijde (dit is de kant waar de elektronicaonderdelen opgemonteerd zijn) naar boventoe gericht.

4. Op het kleine printplaatje (met de afmetingen van ca. 6,0 x 2,5 cm, welke op de hoofdprintgemonteerd is) zit een kleine drukschakelaar (SW1) en indicatie LED (LE1) gemonteerd

Moet de printplaat echt uit de behuizing genomen worden?

Op de BAS 322 startblokkerings-module zit een schuifklepje, met daaronder het knopje dat gebruikt moet worden voor de programmering (dat is toch het knopje?). Ik kan als ik onder mijn dashboard ga, makkelijk bij dit klepje komen (snap niet waarom de printplaat er dan uit moet)[/quote]
Ik heb het kastje eruit gehaald, en het printplaat eruit gehaald.
Zie afbeelding hier onder.

1: Was niet aangesloten, rood en zwart draad. ik gok dat dit van het CV is om ook via de AB te kunnen. bij mij niet aangesloten.
2: Was niet aangesloten, grijs en zwart draad. Ik denk weer iets van CV via de AB. Bij mij niet van toepassing
3: Grijs draad, antenna draad voor het AB.
4: Hier het kliene print plaatje waar rutger85 het over heeft in zijn punt 4
5: Het SW1 schakel wat beriekbaar is wanner het klien klepje wordt open gemaakt. (zie opmerking onder aan rutger85's quote.

[img]http://i986.photobucket.com/albums/ae349...[/img]


Mijn probleem is dus

De start onderbreaker is INGESCHAKELD. Hoe kan ik hem resetten?
Moet ik mijn AB opnieuw inlezen?
wat is dan de procedure? want dat zegt rutger85 helemaal niet, wel hoe ik bij de componeten kom. Tevens zijn SW1 is op rechts, er is wel een druk knop op links.

Zie close up hier onder
[img]http://i986.photobucket.com/albums/ae349...[/img]
Moet ik SW1 rechts onder op printplaat op AAN zetten? of UIT? houd ik dan AB voor 5 seconden ingedrukt? wanner druk ik op schakel links op printplaat? ik weet het niet.

En op welke stand hoort SW1 (opm plaatje punt 1) te staan? aan of uit?

Groet Breaklight

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hallo Breaklight,

Stuur Rutger eens een mail, hoe deze startonderbreker werkt weet ik ook niet, dus kan er niet veel op zeggen.
Resetten zal helaas niet gaan, wat je eventueel wel kunt proberen is om de accu even af te koppelen voor een paar min..

Gr Stefan

Breaklight (0), 13 jaar geleden

hoi Stefan,

Ik heb het accu los koppelen nog niet geprobeerd, dus dat ga ik zo maarc is doen. Wie weet? :)

Bedankt voor je hulp.

Mocht ik er uit komen, dan zal ik zeker mijn oplossing hier neerzetten.

Groet Breaklight

AlexGeertsema (0), 13 jaar geleden

De officiële leverancier ondersteund dit product niet meer ondertussen..

Misschien is het een idee om deze toch eens uit te bouwen en naar een nieuwere versie te gaan kijken ?
Is maar een suggestie natuurlijk.

Breaklight (0), 13 jaar geleden

Inderdaad, los koppelen van accu heeft geen effect gehad.

Ik ga dus dat ellende maar is uit slopen...

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Heren

Op dit forum is het niet de bedoeling informatie vrij tegeven om startonderbrekers onklaar te maken.
Helaas hebben we ook te maken met mensen met heel andere bedoelingen.

Hou daar rekening mee.

Moderator Problemcar

AlexGeertsema (0), 13 jaar geleden

Daar had ik inderdaad nog niet zo snel over nagedacht...
Excuses

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Klopt Paul,

Maar even ter info,

Dat plaatje van de TS laat niet zien hoe je dit omzeilen moet, maar enkel wat je moet doen voor de AB weer te programmeren, en dat is wat je ziet..

Mocht breaklight nog iets willen weten erover, mag dat ook via de mail.

Gr Stefan

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Stefan


Ik ben bekent met dit systeem, heb er velen ingebouwd (wel lang geleden)
Wat je hier tevens laat zien is het herprogrammeren van een AB, dit zou dus ook kunnen met een nieuwe AB.
Al met al geen slimme doordachte info....

Gr. paul

Breaklight (0), 13 jaar geleden

Beste Heren,

Ik ben net klaar met dat oude startonderbreker eruit te halen.
Persoonlijk zie ik het probleem niet. Het systeem is zodanig oud dat het door de fabrikant niet meer wordt ondersteund, en tevens niet eens informatie beschikbaar stelt op hun website.
Ik heb een Golf uit 1993, dat is dus 18jr oud. Als boefjes dat ding willen jatten, doen ze het toch wel.

Gaat hier toch om mensen zoals ik, die wel willen en durfen aan je waggie te knutselen, en geld besparen.
Nou heb ik dat ding er uit gehaald wat trouwens best meeviel. Mijn bedoeling zou dus zijn om mijn handelingen te documenteren zodat andere forum gebruikers met hetzelfde probleem daar gebruik van kunnen maken.

Nu krijg je hetzelfde als wat ik gister had.Ik zoek naar probleem, mensen hebben hetzelfde en het enige antwoord wat ik overal vindt is ... laatste post "Bedankt! is verholpen!"

Tjah! hoe dan?? lekker handig.

Ik vind persoonlijk dat je het wel een beetje overdrijft en erg paranoia doet over het simpele verwijderen van een start onderbreker. Zeker deze!

Maar goed, u forum regels zijn dus zo, en dat zal ik dus respecteren. Echter, mochten jullie van mening zijn dat het anders mag, dan heb ik mijn handelingen gedocumenteerd, en kan ik dat hier posten.

Vriendlijke groet,
Breaklight

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

Breaklight,

dit heeft niets met ''paranoia'' maar meer met voorzichtigheid te maken omdat iedereen het kan lezen, en paul bedoeld waarschijnlijk dat men niemand op verkeerde ideeen moet brengen.


gr john

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Breaklight]Gaat hier toch om mensen zoals ik, die wel willen en durfen aan je waggie te knutselen, en geld besparen.
Nou heb ik dat ding er uit gehaald wat trouwens best meeviel. Mijn bedoeling zou dus zijn om mijn handelingen te documenteren zodat andere forum gebruikers met hetzelfde probleem daar gebruik van kunnen maken[/quote]
Beste Breaklight

We hebben er ook geen moeite mee dat u knutselt en het zelf wilt gaan uitvoeren.
Wij hebben als forum enkel moeite met dit soort info dat op het net en op het forum wordt gegooid.
Boefjes die willen jatten, doen ze het toch wel dat is waar, maar wij willen ze het ook niet makkelijker maken.

Stefan gaf het al aan: verdere info graag per PM.

Moderator Problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.