Met mijn eigen Passat TDI 110 PK en AFN motor heb ik een vervelend probleem waar we niet uitkomen.
Ondanks dat de startmotor als een bezetene de motor ronddraait wil de auto 's morgens niet aanslaan. Het lijkt erop dat er een startblokkering niet vrijgegeven wordt. Na enkele uren start hij ineens wel. De motor loopt dan ook als een zonnetje en je kan hem net zo vaak aan en uit zetten als je wil.
Het volgende valt mij op als hij niet starten wil en op contact zet:
Bij de brandstofpomp krijg ik geen relaisklik en de toerenteller gaat op 200 a 300 toeren staan (zonder dat de motor loopt dus).
Na het aansluiten op de computer kregen we de volgende foutcode's: 01176 Sleutel spanning te laag. en gisteren fout contactslot D
We hebben het volgende gedaan:
* Alle startblokkeringen van het externe alarm omzeilt.
* Startrelais vervangen naast de computer onder motorkap.
nummer 216?
*Nieuw contactslot elektrisch gedeelte geplaatst
* Stopknop? op brandstofpomp vervangen.
* De computer er uit geschroefd en de printplaat op scheurtjes gekontroleerd.
* verschillende sleutels gebruikt
Omdat op een bepaald moment de motor wel loopt en dan ook vrolijk rondrijdt alsof er niks aan de hand is; aan alle kabels en stekkers getrokken die we vinden konden. Motor blijft dan als een zonnetje lopen.
Ook heb ik de klokunit er uitgeschroefd en getordeerd maar geen verschil.
(Er schijnt een gedeelte van de startblokkering in de klokunit te zitten, als je de klokunit overigens loskoppeld start de motor wel maar slaat na een paar seconden weer af)
Wie heeft er een gouden tip?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het afslaan van de motor nadat je de klokunit loskoppeld is nromaal aangezien het een gecombineerd instrumentenpaneel is, wat wil zeggen dat er ook de wegrijblokkering in zit.
gloeit de auto wel Altijd voor?
heb je dat al nagekeken?
suc6
Sleutel spanning te laag betekent volgens mij dat het signaal niet sterk genoeg is. Kan iets het signaal verstoren? GSM, andere zendapparatuur?
Kan de spoel welke het sleutelsignaal oppikt stuk zijn?
Ik weet niet of het iets doet, maar misschien kun je de tweede sleutel eens tegen de spoel aanhouden zodat het sleutelsignaal sterker is.
19 jaar
Bedankt BlijeGeit voor je reactie, hij gloeit prima voor, inmiddels is het nu 12.00 uur en hij start nu weer gewoon terwijl ik er niks aan gedaan heb vanmorgen. Kennelijk is er iets in de auto die gevoelig is voor de temperatuur en het starten blokkeert. Ik weet mij te herinneren van de wintersport 4 jaar geleden bij min 20 dat de auto toen wel startte maar daarna hard piepte en gelijk een thermometertje op de klokunit toverde. maar hij liep toen wel.
19 jaar
@Dutch,
bedankt voor jouw reactie, dit heb ik ook vanmorgen geprobeerd (ik heb de stuurkappen eraf liggen) maar geen reactie. Kan ik die ring om het slot ook omzeilen? Verder dacht ik dat het sleutellampje in het dashboard dan aan moet blijven en die gaat braaf uit.
19 jaar
Bedankt voor het meedenken, ik ga eerst zelf freubelen en anders naar Actronics, woon ik ook nog relatief vlakbij. Overigens koop je in Duitsland voor rond de ¤ 200,00-¤ 300,00 weer een andere.
Toevallig vandaag van een klant gehoord die voor de ANWB auto's ophaald uit het buitenland dat er veel computers gestolen worden uit auto's.
19 jaar
hey klaas dit probleem zit hem denkik niet de startblokering
anders was ie gelijk aangeslagen en naar 2 sec afgeslagen
als je de auto s'midags start start ie dan wel gelijk of naar een paar omwentelingen ?
Mischien is de voedingsspanning van de ecu instrumentenpaneel niet ok. Slechte massa of zekeringhouder ofzo. Even de weerstand meten tussen de accu polen en de voedingspinnen van het instrumentenpaneel, zit mischien een overgangsweertand.
19 jaar
We zijn gelukkig al wat verder, ik kon een andere computer lenen en hij startte gelijk. Inmiddels is de computer ingeleerd en ik heb er vandaag probleemloos 400 km mee gereden. Nou alleen nog uitvogelen wat er aan de computer kapot is, is hier een testmogelijkheid voor om kan ik hem het beste wegkieperen.
19 jaar
Ik zou de computer openen en ten eerste controleren op vocht (ken ik als probleem van een T4). Ook kun je kijken of de aansluiting van de connector op de print okay is. Je kunt niet altijd scheurtjes zien in een print, daarom kun je ook simpelweg alle aansluitingen even oversolderen. (dit is een truukje wat bv ook in een tv werkt als deze af en toe een tik nodig heeft om te werken)
Weggooien, ook als hij echt stuk is, zou ik zonde vinden. Ik zou zo'n ding wel eens nader willen bekijken, maar om dat nou te doen met een (duur) apparaat wat goed is, is me te link.
19 jaar
@ Dutch, Er is op het blote oog niets te zien. Het simpelweg oversolderen is niet echt aan de orde, er zitten honderden solderingen op, hoop smd-techniek. Wel heb ik vandaag Freezespray ontvangen om eens lekker te testen. Ik heb weinig hoop maar niet geschoten is altijd mis.
19 jaar
Sorry, niet goed geschreven: ik bedoel alleen de contacten van de connector. smd componenten gaan zelden los tenzij ze veel te heet worden. De connector kan mechanisch belast worden en soldeer kan daar slecht tegen. (zo is relais 109 berucht)
Freezespray zal niet echt wat opleveren denk ik. Misschien alleen door rek/krimp tgv temperatuur. Niet omdat een component niet meer werkt als deze koud gemaakt wordt.
19 jaar
Klaas de Vries de oplossing ik het net vandaag een computer laten REP in Almelo bij ACTRONICS deze mensen kun je ECU zo voor elkaar maken ze deden eerst alleen maar MIT maar nu ook steeds meer VW ( altijd goedkoper dan nieuw)
ACTRONICS
Twentepoort west 118
7609 RD Almelo
TEL 0546-660411
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar