Als de motor koud is of half op temperatuur komt het soms voor dat de automaat met een behoorlijke schok opschakelt. Zodra de auto geheel op temperatuur is schakelt deze als een zonnetje. Is dit bekend bij iemand en wat is hiervan de oorzaak. Kan het kwaad en kan ik er iets aan doen. Verder is het een fantastische wagen met slechts 60.000 km op de teller.
Bedankt, Groetjes John!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
john je kunt het geheugen van de bak laten uitlezen en het olie peil van de bak controleren of laten verversen dat zijn eigenlijk de twee dingen waar mee je moet beginnen.
groetjes jan.
ok dat is een goed idee, ga ik doen, bedankt voor de reactie.
Ik heb het geheugen van de bak laten uitlezen en daar staan geen meldingen in. Olie laten verversen is een dure grap. Oliepijl lijkt mij in orde aangezien er geen lekkage zichtbaar is. Er staat geen interval voor het verversen van de olie, deze gaat een leven lang mee. Ook omdat de bak verder super zacht en soepel schakelt kijk ik het voorlopig aan. Als iemand advies heeft, dan is dat meer dan welkom, alvast bedankt. Groetjes, John.
john dat klopt die olie is duur en het klopt dat er geen verversings termijn is maar als er problemen zijn en je hebt geen storingen dan is dat het goedkoopste om teproberen maar als je er mee kan leven en wel mee valt dan heb je gelijk gewoon mee rijden.
groetjes jan.
Als er te weinig of oude/slechte olie in de bak zit, is het dan mogelijk om zo zacht als boter te schakelen zodra deze warm is? Ik ben een automaat van een BMW 325 TDS gewend, dat is echt fantastisch. Deze Bora automaat doet er echter niet voor onder en misschien zelf beter. Ook de nieuwe DSG automaat, getest in een diesel 1.9 octavia vond ik minder mooi en soepel schakelen. De vw-dealer hier in Huizen heeft mij geadviseerd te letten op weersomstandigheden. Misschien dat de luchtmassameter dan niet helemaal goed functioneert, alleen weet ik niet wat dat met het schakelen van doen heeft. Verder ben ik zeer tevreden over deze auto! Ik kijk het nog even aan en als het slechter wordt naar maten het kouder wordt laat ik de olie vervangen. Bedankt, Groetjes John.
Volgens mij is er ergens op de site ook een discussie over verversen van de olie van een audi met automaat en longlife olie.
Ik dacht dat daar bijstond dat het om de 60.000km ververst moest worden.
Ik vind het trouwens vreemd dat zulke olie niet ververst moet worden, wat voor toevoegingen zitten er dan in dat het niet veroudert.
Olie is immers een natuur produkt en staat dan toch automatisch bloot aan veroudering.
Ik kan me voorstellen dat als een automaat zwaar belast word dat er wel degelijk vervuiling van de olie optreed of slijpsel in de bak of zeef terechtkomt met uiteindelijke verstopping en slijtage tot gevolg.
18 jaar
Ververs die olie maar, zie de site inderdaad voor de discussie over ATF olie.
Cor
[quote=primera p11]Volgens mij is er ergens op de site ook een discussie over verversen van de olie van een audi met automaat en longlife olie.
Ik dacht dat daar bijstond dat het om de 60.000km ververst moest worden.
Ik vind het trouwens vreemd dat zulke olie niet ververst moet worden, wat voor toevoegingen zitten er dan in dat het niet veroudert.
Olie is immers een natuur produkt en staat dan toch automatisch bloot aan veroudering.
Ik kan me voorstellen dat als een automaat zwaar belast word dat er wel degelijk vervuiling van de olie optreed of slijpsel in de bak of zeef terechtkomt met uiteindelijke verstopping en slijtage tot gevolg.[/quote]
precies.. eerder sprak men: verversen hoeft niet hoor niet nodig? , hoezo niet nodig na 100dkm pikzwart.. ongeacht het gebruik van de automaat, dealers zijn er allang van terug gekomen.. mede door problemen die met de tijd ontstaan. het eerste wat ze dan doen is verversen (hoezo was toch niet nodig) ''dat bedoel ik'' wel dus!! automaatbakken die rond 60dkm ververst worden tonen weinig of geen problemen meer, maar vooralsnog het blijven zorgenkindjes...
paul,
mmm ok ik zal de olie laten verversen. Ik heb de alles over olie en automaten gelezen en ik denk dat het beter is te vervangen. Wat jullie zeggen, iedere olie veroudert. Ik laat nog wel weten of het probleem verholpen is dan wel veel minder. Bedankt, John.
Hierbij een update en nieuwe informatie.
De olie van de versnellingsbak (automaat) heb ik laten controleren. Olie is schoon en niveau is perfect. Deze dus niet laten vervangen.
Toen dacht ik aan een spanningsdip. Omdat het probleem zich altijd in aandoet als de motor koud is en net na de start, dacht ik dat door een slechte spanning de bak slecht zou schakelen. Dit heb ik al een meegemaakt met de BMW, toen was de dynamo na 350.000 km kapot en ging de bak op noodloop. Ik heb de dynamo en de accu laten controleren, deze waren goed en er was geen spanningsdip waarneembaar. Wel een advies om de dynamo te vervangen, zodat we dit probleem konden uitsluiten. Dit heb ik echten niet laten doen, omdat ik ervan overtuigd ben dat hier het probleem niet zit.
Ik heb vervolgens een automaten specialist gebeld, te Lunteren. Ik heb het verhaal verteld en deze gaf mij aan dat het electronische brein van de automaat nog goed kan funtctioneren bij 9 volt. Er moet dus zeker 4,5 volt spanningsverval zijn wil dit een probleem zijn.
Ook gaf hij aan dat ik de gaskleppositieschakelaar (TPS) moet laten controleren of deze goed aan zijn waardes komt. Advies is om deze opnieuw in te leren. Dat heb ik nog niet gedaan.
De luchtmassa meet de benodigde hoeveelheid lucht. Dit moet goed gebeuren, daarvan afhankelijk is de schakeldruk van de automatische transmissie. Als deze vervuild is is de kans dat deze af en toe minder goed meet en dus daardoor de bak minder goed schakelt.
Mechanische deel van de bak is goed, anders altijd problemen.
Ik heb de luchtmassameter schoongemaakt en ook de electrische aansluitingen goed ingespoten.
Door het mooie weer zit ik alleen maar op de motor. Maar zodra ik heb getest laat ik weten of het is opgelost.
Groetjes john.
Ik ben nu weer verder met het onderzoek. Ik heb de gasklep schoon gemaakt. Deze was niet noemenswaardig vies. Vervolgens opnieuw laten inleren. Toen weer getest, maar het probleem was er nog steeds. Vervolgens nu 2 weken geleden een nieuwe luchtmassameter gemonteerd. Ik moet zeggen, sinds die tijd schakelt de automaat bij koud, vochtig, droog, zonnig, noem het maar op superzacht! Zo moet het. Sindsdien geen schakel problemen gehad. Dus misschien zat het in de luchtmassameter! Met veel dank aan mijn vaste garage en de vw dealer voor al hun advies en hulp! John.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar