Ik heb recent een Volkswagen Polo van 1994 (6N) gekocht van een partikulier.
Reeds de volgende ochtend stond ik met een lege accu.
De accu er uit gehaald en op de lader gezet.
Nadien was het starten en lopen.
Ik heb die dag c.a. 20 km gereden en de auto weer weggezet.
Volgende ochtend: weer de accu leeg.
Nieuwe accu gekocht en geplaatst.
Volgende ochtend weer de accu leeg.
Is dit euvel bij dit type Volkswagen vaker bekend of zou het een groete lekspanning kunnen zijn.
Wanneer het een lekspanning is hoe kan ik dat nakijken (ben een leek op dit gebied).
Gr. Johan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je kan de lekspanning controleren door een testlampje tussen de - pool van de accu en de accuklem te houden.
Als het lampje fel brand heb je idd een grote verbruiker aanstaan... Het lampje zal altijd branden want er staan altijd wel een paar kleine verbruikers aan(klok, radiogeheugen enz..)
Controleer ook eens de kofferbak verlichting, of deze echt uitgaat als de klep dicht is. Dit is een veel voorkomend euvel bij welk merk dan ook.....
succes,
T
Bedankt voor het antwoord.
De accu staat vanaf een uurtje of 10 op de lader en ga het straks gelijk proberen.
Wanneer het lampje zoals je zegt altijd brand hoe weet ik dan of er lekspanning is en vooral waar?
Gr. Johan
18 jaar
Je kan het zien aan de felheid waarmee het lampje brand. Brand je lampje fel dan is er veel lekstroon.
Je kan gaan zoeken door één voor één de zekeringen er uit te halen. Als het lampje dan flauw gaat branden, weet je in welke verbruikergroep je moet gaan zoeken.
Succes,
T
18 jaar
Radio's en sigaretten aanstekers zijn ook vaak de boosdoeners in dit soort gevallen...
18 jaar
Ik heb alle zekeringen er een voor een uit gehad maar geen verschil met het lampje.
Op een gegeven moment heb ik alle zekeringen er uit gehaald en toch brand het lampje nog (flauw) net als met alle zekeringen.
Ook ben ik voor zekerheid even naar de garage geweest en heb de dynamo laten doormeten, welke overigens in orde was.
Tot op heden alle zekeringen er weer uit en morgenochtend kijken of de accu leeg is.
Gr. Johan
18 jaar
johan
gewoon een multimeter nemen en geen lampje!
zo is het nog maar raden wat en hoeveel en waarom hij dat doet..
multiemeter tussen de + van de accu en + pool zetten en zekeringen eruit halen 1 voor 1,kijk hoeveel hij aangeeft,zal waarschijnlijk zo'n 1 ampere of meer zijn als de accu zo snel leeg is..als het amperage zakt bij een uitgetrokken zekering weet je dat je het in die groep moet zoeken..kan ook aan de kachel weerstand liggen die je accu leegtrekt..
0.1 -0.3 verbruik lekspanning is vrij normaal bij de meeste auto's..
succes
Stefan
18 jaar
ff voor de duidelijkheid 0,1-0,3 Ampere is echt te veel gemiddeld ligt het verbruik rond de 20 to 50 mA en echt niet meer (dit is 0,02 Ampere en de 0,03 Ampere)
controleer met een voltmeter als de auto loopt de voedings-spanning over de accu (mits dat je een keer gas hebt gegeven) deze spanning moet rond de 13,2 tot 13,8 volt liggen
Controleer ook binnen verlichting & kofferbak verlichting.
Radio en evt. versterkers
laat ook je accu testen niet dat hier een plaat in zit die krom is (kunnen ze meten)
Daarna wordt het echt zoeken
dus zekering voor zekering
Plaat krom is een broodje aap verhaal. Er zitten separatoren tussen de platen. En zowel met de oude als de nieuwe accu is er een probleem.
En geloof mij, als de lekstroom zo groot is dat je er een lampje mee kan laten branden, dan krijg je elke accu op z'n knieeën.
Meten = weten.
Wat gebeurt er met de lekstroom als je de dikke kabel op de dynamo losmaakt? (wel voorzichtig met je gereedschap i.v.m. kortsluiting). Valt de lekstroom dan weg dan heb je een stukkende diode in de dynamo.
Succes,
Paul
Ben het met paul eens, als de auto stilvalt is het de dynamo.
18 jaar
Mr Bombastic zegt : Ben het met paul eens, als de auto stilvalt is het de dynamo
waarom zou het de dynamo zijn als een auto niet meer loopt ???
hij had het over een accu met lekspanning en niet dat de auto stilvalt en dat door de dynamo komt!
Stefan
18 jaar
Al eens gemeten by de dynamo, kan een kapotte diode(s) in zitten, deze laten dan stroom weer door naar de massa bij stilstand.
Is het nauw zo moeilijk om de stroom te meten!
Accupool los, multimeter op stroom bereik (beginnen bij 10A) en deze tussen de kabel en accu plaatsen (dus in de stroomketen).
Lees de stroom af en is deze bijvoorbeeld 0,5 A. Dit betekent dat na circa 80 uur (80x0,5) 40 Ah verbruikt is en dat van een 66 Ah accu nog maar 26 Ah over is. Veelal is dit in minder gunstige omstandigeheden te weinig om goed te starten.
Dat is alles, meten is weten!!
succes, groeten Ted.
18 jaar
Sorry, mijn fout het is hier de amateurenhoek ;-)
18 jaar
Wel, het probleem gevonden!!
De versterker welke in de auto aangesloten zit op de radio en via de radio aan en uitgeschakeld word (versterker betrekt zijn spanning direct van de accu) los gekoppeld en nu een paar dagen later is starten geen probleem meer.
Kortom lekspanning via de versterker en behoorlijk ook.
Bedankt zover voor jullie adviezen.
Groetjes Johan
18 jaar
Zou je dus een extra relais tussen de voeding van de versterker en de accu moeten zetten, die door het contactslot geschakeld wordt. Weet je zeker dat de versterker geen spanning krijgt als het contact uit staat. Sjaak
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar