Volkswagen Caddy: Blauwe rook onder rechter koplamp...

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,9 tdi

Hallo,

Ik heb recent een andere Caddy gekocht en vandaag zette ik, na een stukje gereden te hebben, de motor uit.
Na te zijn uitgestapt liep ik om de auto heen en zag tot mijn schrik blauwe rook door de grill naar buiten komen...
Na openen van de motorkap bleek de rook ergens onder de rechter koplamp vandaan te komen??
Ik hoorde daar ook het geluid van een klein ventilatortje o.i.d., in ieder geval iets dat na draaide terwijl de auto al uit was??
Een werkplaatshandboek heb ik niet en heb derhalve geen idee wat het kan zijn.

De laatste dagen vond ik de motor wel wat rauw lopen, de trekkracht leek minder en de dsg bak deed ook wat raar.
Maar dat is nu weer weg?
Ook vind ik het verbruik van de auto aan de erg hoge kant, met 73 liter heb ik net 600 km kunnen rijden en de tank is alweer leeg???.

Heeft er iemand ook maar een idee wat er aan de hand kan zijn?,
(km stand 15.000, oliepeil normaal)

prietje

Geplaatst door prietje (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Caddy? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Jan227 (5) PRO, 12 jaar geleden

Hallo, dat vreemde rijgedrag kan voorkomen tijdens regeneratie van het roetfilter (indien aanwezig). Ook loopt de motor temperatuur dan dusdanig hoog op dat er rook (walm) vorming onder de motorkap kan onstaan door de extreme hitte. Vooral als er bv olieresten oid op het motorblok ziiten. Door de hoge temp kan de koelluchtventilator dan blijven nadraaien. Brandstofverbruik lijkt me wel erg hoog inderdaad, als is deze natuurlijk van veel factoren afhankelijk. Groet Jan227

prietje (0), 12 jaar geleden

Ik ga eens even nalezen wat het instructieboek zegt over de roetfilter.

Santa (0), 12 jaar geleden

Gaat er 73 liter in jouw tank...?

prietje (0), 12 jaar geleden

Nee 63 liter ging er de laatste keer tanken in toen ie helemaal leeg was, daarna heb ik, toen ie weer bijna leeg was, er nog eens een 10 liter jerrycan achteraan ingegooid. totaal 73 liter.
De trip-teller staat nu op 600km en er zijn bij elkaar geteld dus 73 liter diesel in verdwenen. (de tankmeter staat op leeg)

Santa (0), 12 jaar geleden

Da's idd een pittig verbruik al zal een DSG nooit zo zuinig worden als een rustig rijdend persoon met handbak.....
Een soepele rechtervoet zorgt ook altijd voor soepel leer van je portemonnee........

Wellicht eens temp. sensor van de koelvloeistof checken?

prietje (0), 12 jaar geleden

Het gekke is dat ik er hartstikke rustig mee rijd. en dan nog zo'n verbruik...?
Wil niet weten wat er gebeurt als ik er mee zou gaan scheuren...

Wat me wel op valt is dat die DSG bak enorm veel "slip-momentjes/schakelmomentjes" heeft, de bak schakelt dus al heel snel op.
Bij elk van die schakelingen blijft het toerental even gelijk maar voel je a.h.w. geen aandrijving, een soort slip dus.

Ik ben echt zeer teleurgesteld over het verbruik.
Deze Caddy is 10 jaar jonger dan mijn voorgaande (ook 1.9 tdi Caddy) en het verbruik ligt vele malen hoger. 1L op 8,2 km
Met mijn vorige Caddy reed ik 800km op een tank van 40L, das 1L op 20km!!
Altijd in de veronderstelling geweest dat nieuwere techniek motoren zuiniger maakten. (fout gedacht)

Een koelwatersensor, zou die bij 15.000 al de geest geven?

Santa (0), 12 jaar geleden

Op electronica zit geen kilometergarantie. Soms gaat het een ton mee, soms na aflevering al problemen.

Dat een DSG snel opschakelt is een bekend verschijnsel. Wellicht eens informeren bij http://www.dsg-dokter.nl

Op het gebied van de elektronica van de DSG zijn nog wel wat aanpassingen mogelijk.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van een DSG. Als het nieuw is, schakelt het heerlijk maar owee wanneer het "klonk" geluid zich gaat aandienen: bent u zomaar ff een mechatronic (en vele euri's) "lichter"......

prietje (0), 12 jaar geleden

Electronica kan i.d.d. altijd kapot gaan maar de kans op later kapot is atijd groter dan vroeg kapot.

Ik vind dat vroeg opschakelen maar irritant, heb liever dat de motor gebruik maakt van zijn volledige toerengebied.
Nu is het net alsof de bak iedere keer opschakelt net voor eindelijk het max koppel wordt bereikt.

Ik heb DSG genomen omdat ik last had van mijn knie bij het koppelen.
Maar nu heb ik spijt dat er DSG op zit.
Met een handbak kun je veel fijner het vermogen doseren t.o.v. rijomstandigheden.

Ik las ook ergens dat DSG (niet de nieuwste modellen) een natte platenkoppeling heeft en dat het voortdurend in olie lopen van die platen veel weerstand op levert.
Dat komt het verbruik ook niet ten goede.

Over reparatiekosten ga ik maar liever helemaal niet lopen denken.

Mogelijk ga ik deze auto dan toch maar weer inruilen voor een met een handbak?
(indien DSG aanpassing ook niets brengt)
Dit verbruik vind ik niks.

Of zijn er nog mogelijkheden het verbruik omlaag te krijgen?

Ik wil zelf het roetfilter eruit halen.
Banden met lage rolweerstand kopen.
Laten chiptunen,schijnt het verbruik ook lager te worden?
Wat kan ik nog doen?

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

@prietje: je hebt nu 2 topics lopen over je auto waarbij het nu bij beide richting het brandstofverbruik veranderd.
Het is handiger om dat maar in 1 topic te houden om zo een overzicht te houden over de reeds gegeven suggesties.

Zie: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Santa (0), 12 jaar geleden

Ok moderator, thanks.

Voor prietje dan nogmaals: neem eens contact op met de DSG dokter. Hij kan de electronica van de dsg aanpassen zodat de bak later gaat opschakelen.

Aan de andere kant: het hangt er ook van af hoe kundig je bent in het rijden met zo'n dsg-bak. Rijd je als een "onwetende" dan zal de bak altijd heel snel opschakelen. Je kunt e.e.a. wel een beetje beïnvloeden door met de stand van je gaspedaal te spelen maar dat vergt oefening en gevoel.

"Kans op later kapot is altijd groter dan vroeg kapot........?" Hmmmmm, dat hangt er maar van af hoe lang je met zo'n dsg wilt gaan rijden.

Mijn laatste dsg "klonkte" er al vrolijk op los bij 85.000 kilometer........

Uitgaande van het gegeven dat zo'n diesel wel wat langer mee kan dan 85.000 km, gaat de stelling van Prietje dus niet echt op.....

Bovendien zou IK dan, als het echt "goedkoop" zou "moeten", NIET voor een Caddy kiezen..... ;)
De stroomlijn staat nou niet echt bekend als zijnde zeer gunstig.......

prietje (0), 12 jaar geleden

Hallo Santa,

Die DSG dokter verwijzing ga ik ook zeker opvolgen.
Is/wordt wel een duur grapje als ik dat zo beoordeel.... maar het zal het plezier dat ik aan deze auto beleef waarschijnlijk flink verhogen.

Wat bedoel je met kundig zijn tijdens besturen DSG bak?
Ik heb het idee dat ik totaal geen invloed heb op wat die bak tijdens het rijden allemaal aan het doen is.
Enige dat ik merk is dat als ik langzaam gas geef tijdens accelereren de bak zwaar in ondertoeren blijft waardoor het lijkt of ie niet vooruit wil.
Geef ik derhalve meer gas, dan schiet ie ineens in een ander soort overbrengmodus waardoor ie terug schakelt en met een ruk vooruit schiet.
De juiste tussenvorm kan ik met gas geven niet benaderen.
Heel irritant.

Zou het graag van je horen hoe ik invloed uit kan oefenen op die bak met alleen het gaspedaal.

Met "Kans op later kapot is altijd groter dan vroeg kapot........?" doelde ik meer op de koelwatertemperatuursensor en de elektronica daarin.
Niet op de DSG bak.

Ik persoonlijk hoop toch wel dat die DSG ietsjes langer mee gaat dan 85k.
Over dat klonken in de koppeling heb ik elders ook al e.e.a. gelezen. (slecht vooruitzicht)
Hoe heb je jou dsg behandeld? normaal rijden of toch flink raggen?

Welke stelling gaat niet op?

Met mijn vorige Caddy (10 jaar ouder) had ik geen enkel probleem met het verbruik, was daar zeer tevreden over zelfs!
Ik verwacht logischerwijs dat auto's zuiniger worden en niet meer en meer gaan verbruiken naarmate de techniek voort schrijdt?
Die nieuwe Caddy heeft zelfs een betere stroomlijn dan het oude model denk ik.

Santa (0), 12 jaar geleden

Rijden met een DSG kan op verschillende manieren. Heel weinig gas geven en de bak zal heel snel opschakelen.
Vol intrappen en je krijgt het "kick-down" effect zoals bij de oude automaten.
Daartussenin zit ook nog een "stand" die je met gevoel moet aanleren.
Kwestie van heel langzaamaan het gaspedaal tijdens het accelereren verder intrappen waarbij je voorkomt dat de bak te snel opschakelt maar waarbij je tevens ook voorkomt dat je door dat "zware punt" van de kick-down heentrapt.

De DSG's waar ik mee te maken heb gehad zijn flink gebruikt dus flink "geragd". Meestal na 140.000 km klonk-geluiden waarna de mechatronig moet worden vervangen. Bekend euvel.

Auto's worden over het algemeen RELATIEF gezien zuiniger. Men vergeet vaak dat de auto's ook steeds zwaarder worden. Kijk maar naar het gewicht van een Golfje 1 Diesel en een huidige Golf TDI. Absolute zuinigheid en relatieve zuinigheid zijn nooit gelijk.
Hebben we het nog niet eens over al die extra;s zoals airbags en airco e.d.

Santa (0), 12 jaar geleden

Er is ook verschil tussen de oude DSG 6 bak (natte platen koppeling) en de nieuwere DSG 7 bak (droge koppeling).
Verschil zit hem niet zozeer in het zuiniger zijn maar veel meer in het feit dat de nieuwere bak meer koppel aan kan.
De nieuwere DSG is ook "lichter".

primera p11 (0), 12 jaar geleden

De nieuwere DSG kent ook meer problemen en die zijn er nog niet allemaal uitgefilterd,de klant is weer eens proefkonijn.
Overigens,als tie goed werkt is het een prachtig concept.
En idd,het schakel gedrag kun je zelf beinvloeden door behoezaam gas bij te geven,doe je dit een beetje 'lomp" dan schakelt de bak gelijk een paar versnellingen terug.
als ik een automaat zou gaan rijden zou ik liever een conventionele automaat rijden,veel betrouwbaarder.

prietje (0), 12 jaar geleden

Oorzaak van probleem met blauwe rook onder rechter koplamp is bekend.

Blijkt dus dat in deze auto een koelvloeistofverwarming is ingebouwd die werkt op het verbranden van diesel uit de tank... (geen Standheizung)
Het op en afstarten van dit systeem geeft soms rookvorming die op allerhande plekken (afhankelijk de wind) naar buiten kan treden.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Meteen dus ook een oorzaak van het hogere dieselverbruik..............

paulmichiel (0) PRO, 12 jaar geleden

Die zuheizung verbruikt niet zoveel hoor. gaat overigens automatisch uit als de temperatuur geloof ik 80 graden is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.