Volkswagen Golf V: Climatronic Golf V geeft geen koude lucht

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: BLS 1.9 tdi

Vorige week kwam er ineens geen koude lucht meer uit de climatronic van mijn golf V.
De ventilator van de airco draaid ook niet en volgens mij de aircopomp ook niet.
Het lijkt erop dat de bout aan de poulie zijde van de aircopomp er iets is uitgelopen.

De auto heeft een halfjaar terug een aircobeurt gehad bij de dealer.

Wat zijn zaken die ik zelf kan checken (kan ik aan dat boutje van de aircopomp draaien om te zien of de pomp
vastzit?)

René Dankelman

Geplaatst door René Dankelman (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

De compressor is vastgelopen, hierdoor breekt de koppeling af.

Dus je hebt met te weinig koudemiddel rond gereden en waarschijnlijk een lek in het systeem.

René Dankelman (0), 11 jaar geleden

Met te wienig koude middal rondgereden lijkt me haast niet, dit was net weer op orde gebracht teijdens de laatste beurt.
Valt er te zien over hoeveel olie er tijdens de laatste servicebeurt bij in is gedaan, hier heb ik namelijk mijn twijfels over.

En hoe kan ik testen of de pomp daadwerkelijk is vastgelopen of dat er aan andere reden is waarom de boutje er iets uitgelopen is?

Jacek73 (0), 11 jaar geleden

is dat "Delphi" compressor? als ja dan is bekend problem bij dealers,boutje komt los,compressor bouwt geen druk...

René Dankelman (0), 11 jaar geleden

Dan moet ik gaan kijken welk merk eronder zit, volgens mij zit het typeplaatje aan de onderzijde, ik zal vanavond de motorplaat ereens onderweg schroeven en de boel eens beter bekijken.
Maar kan ik en sleutel op de boutje van de pomp zetten om deze eens rond te draaien, en moet ik deze dan zo kunnen draaien?

Jacek73 (0), 11 jaar geleden

ja,kan met een torx,bodemplaat los enz...

René Dankelman (0), 11 jaar geleden

Maar kan ik en sleutel op de boutje van de pomp zetten om deze eens rond te draaien, en moet ik deze dan zo kunnen draaien?

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

Je kunt er een sleutel op zetten, maar ronddraaien zal niet lukken.
Die compressor draait altijd mee, zodra je de motor start, zomer/winter..

Dus een half jaar geleden is de airco terug in orde gebracht? waren er toen klachten?
De olie kun je niet controleren.

Dat boutje komt niet zomaar los,
Als je de auto start en ziet dat het boutje stilstaat, is de koppeling gebroken! Dat is eenvoudig zo gemaakt dat de multiriem niet wordt over getrokken.

En meestal zijn het origineel Sanden compressors.

René Dankelman (0), 11 jaar geleden

Er waren geen klachten, de garage adviseerde dat ik er een keer nieuw gas op moest doen.
Dat hebben ze toen gedaam, ik weet dat er 325 gram uit kwam en dat ze er 525 weer hebben opgedaan.
Alleen vroeg die monteur toen aan een andere hoeveel olie er op moest en die zei toen 10, maar 10 wat geen idee,
vandaar mijn vraag of er nog te zien valt hoeveel olie er opgegaan is, want als dit 10cc is geweest dan weet ik wel waarom de
pomp stuk is.

Wat is dan nu het beste wat ik kan gaan doen?

Pascal Limpens (0) PRO, 11 jaar geleden

Je kunt deze pomp testen met een speciaal testkastje.
Als ik je verhaal lees kan ik eigenlijk met 99% zeker dat je
compressor inwendig is vastgelopen.
Met een nieuwe compressor ben je nog niet van je probleem af.
Systeem moet gespoeld worden, filter/droger vervangen enz.
Mijn advies, ga naar een aircospecialist die de middelen heeft om
een variabele compressor te testen en laat een juiste offerte maken.

Succes, Pascal

René Dankelman (0), 11 jaar geleden

Ik heb net even gekeken en er zit een delphi dh5 pomp op met nummer 5n0 820 803A .
Het torkx boutje kan ik niet aandraaien, je kunt draaien wat je wil maar gebeurd niks.

Jacek73 (0), 11 jaar geleden

compressor te vervangen(door Sanden)

Jacek73 (0), 11 jaar geleden

zie bij dealer,mss. is coulance op dit onderdeel

René Dankelman (0), 10 jaar geleden

Gisteren is de auto gemaakt bij de vw dealer, en de pomp was wel stuk, pomp was vastgelopen.
Er zat inderdaad 100% coualance op de pomp (bedankt voor de tip Jacek73) ,dus ik hoefde alleen het arbeidsloon en een paar andere kleine dingen af te rekenen.
Dus alles werkt weer naar behoren.

TheoStek (0) PRO, 10 jaar geleden

Zei ik toch al vanaf begin, dat de compressor is vast gelopen....
Heb je geluk gehad dat er een coulance op de compressor berust.

Is nog maar afwachten of die naar behoren werkt en wat is gerepareerd vervangen!!

toch bedankt voor de feedback.

René Dankelman (0), 10 jaar geleden

Jij hebt niet erg veel vertrouwen merk ik in de gedane reaparatie?

kaleido 1 (1830) PRO, 10 jaar geleden

De tijd zal het leren , meestal dienen er meer handelingen verricht te worden na het vastlopen van een pomp.

René Dankelman (0), 10 jaar geleden

Er zijn ook verschillende handelingen verricht, zoals spoelen van het systeem en een aantal andere zaken zie ik wel op de factuur staan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.