auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Corrado: Corrado olieverbruik (2.0 8v type 2E motor)

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 8v (2E)

Vandaag na een pittige rit (ja, netjes warm rijden zoals altijd) reed ik de straat in en zag een blauwige walm achter de Corrado aan komen. Blauw is meestal motorolie en ook niet een positief ding. Motor uitgezet even gewacht en weer gestart. Niets aan de hand, starten gaat prima en pakt ook meteen op. Echter na een paar keer gas geven, weer een wat blauwige walm uit de uitlaat.
Zojuist de olie weer gepeild, en het niveau is op minimum (hetgeen recent nog netjes op niveau was).

Ik zit met een paar mogelijkheden:
- klepsteelrubbers
- zuigerveren
- olieschraapveer
- koppakking

Welke naar mijn idee terug te brengen zijn naar of de zuigerveren of de klepsteelrubbers. Immers kvs blijft netjes op niveau. Tevens geen smudge onder de dop of aan de stok. Olieschraapveren en zuigerveren lijken ook geen echte kanshebbers, komt naar mijn idee alleen voor na steviger "doortrappen" (ja, met warme motor) en is niet de hele tijd aanwezig.

Zojuist de compressie gemeten. 4 mooie koffie bruine bougies losgehaald. Zagen er dus mooi en netjes uit.
Bij bedrijfswarme motor zijn er de volgende waardes (bar/psi):
1: 11.7 / 170
2: 12.0 / 175
3: 11.7 / 170
4: 11.7 / 170
En zo zie ik de zuigerveer theorie ook in een soort van (blauwe-)rook opgaan :)
Zeker als de toleranties liggen op de 7.5 bar grens.

Tevens de boel maar gelijk goed schoongemaakt. LMM was goed vettig, evenals de buizen.
Na schoonmaken lijkt het wel allemaal wat lekkerder te lopen, geen schommelend toerental.

Totaal kilometers op de Corrado tot nu toe is 257.000. Onderhoudshistorie is bekend (en onderbouwbaar met boekjes, stempels en facturen vanaf 1e kilometers). Zouden de klepseals/klepgeleiders de problemen kunnen veroorzaken?

Geplaatst door

RiK1200RS (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ja dat zou ik als eerste doen deze kunnen en zullen waarschijnlijk hard geworden zijn en het gebeurde bij deze motoren vaker dat ze vervangen moesten worden.
het zal; niet de enigste oorzaak zijn maar wel iets om mee te beginnen wat de volgende stap is een revisie maar dat is een heel andere kosten plaatje.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Corrado of stel zelf een nieuwe vraag.