Volkswagen Golf: Cuppen van het achterwiel

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.800

Heren,

Mijn rechter achterwiel is aan het Cuppen geslagen ( schrijf ik dat correct? ) als ik de achterwielen omdraai is het dan verholpen..?

Hoor het graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Roland

vw-hobby

Geplaatst door vw-hobby (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Yo Ronald,wielen omdraaien heeft geen zin.Banden die een hele tijd in dezelfde richting gelopen hebben,kunnen door draaien op de velg, zelfs intern beschadigd raken(lagen zijn "getrokken" in 1 richting)M vr gr Peter

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

en vaak kun je je wielen niet omdraaien omdat er een rijrichting op je banden staat,en deze staat er natuurlijk niet voor niets op effe bijzeggen dit staat niet op alle banden,ik zeg ook ,,vaak,,gewoon vernieuwen die banden

Treb (0), 16 jaar geleden

Moi,
Wat je wel kunt doen is regelmatig de wielen van voor naar achter verplaatsen, en vice versa.
Groet,
Bert

RedGhost (0), 16 jaar geleden

Je kunt de band ook laten trimmen. De band is dan weer mooi rond. Kosten 25 euro per band. Of gewoon een nieuwe band?

a3/a6 (0), 16 jaar geleden

Vroeger deden we niets anders dan de banden regelmatig wisselen om ongelijke slijtage te voorkomen. Dus ook kruislings. Later raakte dat uit de mode omdat men de aanschaf van vier banden tegelijk te duur begon te vinden. En idd, bepaalde typen banden hebben een verplichte rijrichting, maar de meeste hebben alleen maar een "buitenzijde". Daarbij maakt het niet uit of ze links of rechts onder de auto zitten.
Dat een band er technisch niet tegen kan om de rolrichting te wijzigen of daardoor zelfs zou beschadigen lijkt me wat dubieus. Bij hard remmen gebeurt in feite toch ook zoiets, en daar moet een band ook tegen bestand zijn.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

de draai richting is niet voor t karkas
het profiel heeeft een bepaalde vorm en stand op de rijrichting in verband met de water afvoer
en de banden met out en inside hebben een profiel wat half li en half re om draaiend is
alleen met deze banden kan je nieuw kiezen voor li of re monteren
het profiel zal zich dan zetten op de draairichting ivm grip
als je dit wiel een andere draairichting geeft zal er verhoogde slijtage optreden om de lamellen weer een optimale grip te geven
dus beter om voor en achter bij wisselen aan de zelfde zijde te houden

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

helemaal mee eens, dus links voor naar links achter en rechtsvoor naar rechtsachter[quote=CARS&MOTORS]de draai richting is niet voor t karkas
het profiel heeeft een bepaalde vorm en stand op de rijrichting in verband met de water afvoer
en de banden met out en inside hebben een profiel wat half li en half re om draaiend is
alleen met deze banden kan je nieuw kiezen voor li of re monteren
het profiel zal zich dan zetten op de draairichting ivm grip
als je dit wiel een andere draairichting geeft zal er verhoogde slijtage optreden om de lamellen weer een optimale grip te geven
dus beter om voor en achter bij wisselen aan de zelfde zijde te houden[/quote]

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=robby10030]helemaal mee eens, dus links voor naar links achter en rechtsvoor naar rechtsachter[/quote]
In het kort gezegt.... Wielen wisselen van voor naar achter.

Gr. paul

Santa (0), 16 jaar geleden

En dan bij het achteruitrijden NIET te krachtig remmen om het anti-cup-effect niet teniet te doen......;)

WEL ervoor zorgen dat je linksdraaiende en rechtsdraaiende lucht in de banden aan de juiste zijde van de auto doet!

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

p.s, nu de zomertijd weer is begonnen...ook wel zo verstandig om de winterlucht te vervangen voor zomerlucht..i.v.m oververhitte banden en grip.

dick@home (0) PRO, 16 jaar geleden

genoeg ge oh't kuppen komt vaak door slechte schokbrekers kontroleer die ook eens

ps arie549 voorjaars lucht is beter zomerlucht is voor nu nog te droog.
gr dick

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

zoal jij het schrijft zou je ze dus ook van links voor naar rechtsachter enz,kunnen wiselen,jij was toch diegen die tegen mij zei,,er wordt uitgevoerd wat er gelezen wordt[quote=paulkelder][quote=robby10030]helemaal mee eens, dus links voor naar links achter en rechtsvoor naar rechtsachter[/quote]
In het kort gezegt.... Wielen wisselen van voor naar achter.

Gr. paul[/quote]

berendonck (0) PRO, 16 jaar geleden

Cuppen komt alleen voor bij voorwiel-aangedreven auto's.

Oorzaak; Profiel van de banden en te weinig belasting van de achteras waardoor deze iets gaat dansen, bij auto's die vaak beladen zijn komt dit haast niet voor!

Ik ga er wel van uit dat de complete wiel-ophanging goed is.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=berendonck]Cuppen komt alleen voor bij voorwiel-aangedreven auto's.

Oorzaak; Profiel van de banden en te weinig belasting van de achteras waardoor deze iets gaat dansen, bij auto's die vaak beladen zijn komt dit haast niet voor!

Ik ga er wel van uit dat de complete wiel-ophanging goed is.[/quote]
dus achter wiel aangedreven auto's cuppen voor
en robby
wisselen voor naar achter is voor naar achter en niet li en re wisselen
lezen wat er staat
en de lucht kan je beter zuurstof arme lucht gebruiken
is je auto zwaarder en heb je minder kans op aqua planing

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

beste vragensteller vw Hobby,laat al deze onzin maar achterwegen en koop gewoon een paar nieuwe bandjes

berendonck (0) PRO, 16 jaar geleden

Beste Jerry, dat zei ik niet, bij een achterwiel aangedreven auto is de gewichts-verdeling beter.

En Robby heeft gelijk.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=robby10030]beste vragensteller vw Hobby,laat al deze onzin maar achterwegen en koop gewoon een paar nieuwe bandjes[/quote]
De vraag is, of het probleem met 2 nieuwe bandjes wel is opgelost?

Cuppen kan ontstaan : 1) Type achterasconstructie 2) slechte schokbrekers 3) [i]een specifieke golf kwaal[/i] Rubbers ophanging achteras.

Gr. paul

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

jij weet dat ik weet dat maar diegene die leest wielen van voor naar achter verwisselen heeft er totaal geen benul van dat dat aan dezelfde zijde moet zijn [quote=CARS&MOTORS][quote=berendonck]Cuppen komt alleen voor bij voorwiel-aangedreven auto's.

Oorzaak; Profiel van de banden en te weinig belasting van de achteras waardoor deze iets gaat dansen, bij auto's die vaak beladen zijn komt dit haast niet voor!

Ik ga er wel van uit dat de complete wiel-ophanging goed is.[/quote]
dus achter wiel aangedreven auto's cuppen voor
en robby
wisselen voor naar achter is voor naar achter en niet li en re wisselen
lezen wat er staat
en de lucht kan je beter zuurstof arme lucht gebruiken
is je auto zwaarder en heb je minder kans op aqua planing[/quote]

berendonck (0) PRO, 16 jaar geleden

Dit komt niet alleen voor bij een Golf, maar bij veel meer merken met een starre achteras.

Er is ooit een item over geweest op de duitse TV.
Ik meen ARD ratgeber auto und verkehr, maar leg me er niet op vast.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

wat hier ontbreekt is advies van de banden leverancier
er moet rubber onder met de eigenschappen
breed
mooi profiel
zo plat mogelijk
1e grip is zacht rubber is extreem slijten (en dus kans op cuppen)
2e een profiel moet doeltreffend zijn (en is bij 30 km/h al niet meer te zien)
3e platter iis minder comfort( en dat kan ook nadelig zijn)
dus koop een set banden met een wat hardere rubber soort
is iet minder grip in de uitersten maar ook minder slijtage en kans op cuppen
en anders moet je dat voor lief nemen en regelmatig nieuwe banden kopen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.