auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Passat: Distributieketting uitgerekt

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3 V5

Vandaag ging het lampje van motormanagment branden, meteen naar de dealer gereden om te checken wat er aan de hand is.
Er werd geconcludeerd bij Huiskes Kokkeler in Hengelo dat de distributieketting uitgerekt was en dat deze moest worden vervangen. er was alleen 1 probleem dat men hiervoor de hele motor eruit moest hebben, en het totaalplaatje een slordige € 5000,= ging kosten. Zijn er mensen met een dergelijk probleem, ik zou graag weten hoe zij dit hebben opgelost en wat de kosten hiervoor waren.

Geplaatst door

Tukker (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

frank ik heb nog niet gehoord bij een v5 maar v6 hebben we al wel gehad ik weet alleen niet wat het kostte maar wel dat ze er een hoop werk aan hadden.
ik weet niet of er nog coulanse op zit daar zo je nog naar kunnen vragen tenminste als je daar altijd bij in onderhoud geweest ben.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

17 jaar

is het een motor die in lijn licht of licht ie met de versnellingsbak aan de linkerkant kan grootverschil zijn
maar ja een ketting vervangen is wel een groot klusje

pietjepaulus 0

17 jaar

en snap ook niet echt dat ie nu al ruim is die auto is nog geen eens zo oud dit mag niet eens gebeuren

pietjepaulus 0

17 jaar

hoeveel km??

En ja, de motor moet er uit om de ketting te vervangen, en de prijs is te duur. Ga maar een second opinion halen.

b.v.
www.vr6specialist.nl


Trouwens, die motor is er sneller uit dan je denkt, het lijkt heel veel werk maar als je een uurtje of 4 lekker doorsloopt staat ie er bijna naast....

Maar, in hoeveel minuten heeft de dealer vastgesteld dat de ketting uitgerekt is; je zult hier namelijk het kleppendeksel voor moeten trekken, waarvoor de inlaat weggesloopt moet worden. Als hij het met zijn computer heeft vastgesteld is de onderstaande optie ook nog een mogelijkheid.

Deze wagen heeft als het een 20klepper is (170pk) nokkenasverstelling; werkend op een centrifugaalprincipe wat gemoneerd is in de nokkenastandwielen, is daar niet toevallig iets mee mis??

En dan nog iets; als hij niet te veel uitgerekt is kan de timing gewoon aangepast worden zodat hij weer goed loopt.........

audia4 0
badge

17 jaar

Hij heeft het met de computer constateerd, ze hebben verder niks los gehad. Ik ben eens verder gaan kijken dan alleen bij huiskes en heb een revisiebedrijf gevonden dat zegt dat € 5000,= een belachelijke prijs is voor het vervangen van de ketting..

Tukker 0

17 jaar

Dit kun je met de computer dus niet vaststellen!!! Advies en prijs dealer lijken nergens op. Nou woon jij in almelo, wat dacht je er van om even Nordhorn te gaan neuzen.... Helaas maar waar, in NL hebben ze niet veel kaas gegeten van de V5 en VR6 motoren......

audia4 0
badge

17 jaar

met de computer niet vaststellen licht eraan metn de nieuweste bosch kan je van alles controleren sta je verstelt van dus zou wel kunnen maar ja je hoord het ook al snel genoeg

pietjepaulus 0

17 jaar

tja, de bosch kast kan het wel, maar deze auto niet...... Om even inhoudelijk verder te gaan; hij zal gekeken hebben naar het onstekingstijdstip wat de computer in het meetblokwaarde weergeeft. Nou komt het leuke, er zijn meer oorzaken die het ontstekingstijdstip in de computer kunnen doen aanpassen. (verkeerd luchtmassameter signaal, gammele hallgever of andere ontstekingsproblemen, loszittende klopsensoren enz.)

Conclusie: monteurs kunnen alleen nog maar storingen vinden die klaarduidelijk op het schermpje staan. Gebruiken de computer niet als hulpmiddel maar als leidraad, en dat is verkeerde volgorde. Kun je de kassajufrouw van de appie hein ook wel laten uitlezen.

ENIGE JUISTE MANIER OM VAST TE STELLEN OF DE KETTINGEN UITGEREKT ZIJN IS KLEPPENDEKSEL DEMONTEREN, MOTOR OP DE MERKTEKENS EN KIJKEN OF DIT ER NOG OP LIJKT OF DAT DE NOKKENASSEN ACHTER LOPEN...... TEVENS DE NOKKENASVERSTELLERS IN DE NOKKENASTANDWIELEN CHECKEN OP GANGBAARHEID.....(deze kun je van boven af vervangen) BEETJE GARAGE HEEFT EEN ENDOSCOOP, DUS KUN JE DAN OOK DE ONDERSTE GELEIDERS, TANDWIELLEN EN KETTINGEN IN BEELD KRIJGEN

Kom je tot de conclusie uitgerekt dan de boel idd vervangen.... En houd je deze werkwijze aan, dan doe je het precies zoals vw het voorschrijft in zijn werkplaatshandboek bij de afdeling afwijkende ontstekingstijdstippen.

En gezien de kosten van een kettingrevisie is dit onderzoek wat ca 1 uur duurt wel de moeite waard voordat je lukraak de motor er even uitsleutelt...... Zou jammer zijn als je er ca 2000€ instopt en geen moer opschiet.

De eerste V5 die een 100% stille ketting heeft moet hier nog op het pad komen..... Je hoort n.l. altijd wel iets als je met je oren tegen het blok gaat liggen. En, na de VR6 tussen 92 en 95 die vw versus ketting in een kwaad daglicht heeft gezet is er het e.e.a gewijzigd en zijn de kettingen vele malen beter. Oftewel, bij een na 96er moet je bij een V(R)5 of Vr6 niet direct naar de ketting grijpen.

audia4 0
badge

17 jaar

dat kan misschien wel als je je oor erop legt maar als je hem hoord als je er met je kop boven hangt is er toch iets mis.
heb al eens een ketting samen met mijn baas vervangen van een bmw nou je had hem moeten horen toen ie binnen kwam

pietjepaulus 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.