Volkswagen Golf: distributieriem

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9tdi 130pk

hallo,

ga binnenkort de distributieriem van mn golf tdi (96kw) vervangen en nu heb ik nog een tweetal vragen...
Is het nodig om de boutjes op het nokkenastandwiel te lossen zodat deze in de sleufgaten kan draaien? Als de motor goed loopt hoeft dit toch niet.

Is het raadzaam om de hydraulische trillingsdemper ook mee te vervangen, of volstaat alleen de span en looprollen en evt de waterpomp.

alvast bedankt.

opel8276

Geplaatst door opel8276 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Santa (0), 16 jaar geleden

[quote=opel8276]Is het raadzaam om de hydraulische trillingsdemper ook mee te vervangen, of volstaat alleen de span en looprollen en evt de waterpomp.[/quote]
Je hebt de boel dan TOCH allemaal los; IK zou de hele reutemeteut in 1 keer vervangen.
Je betaalt dan maar een fractie meer voor dat ene onderdeeltje maar als je daar later weer alles voor moet loshalen kost het je in ieder geval weer extra tijd.

Waterpomp ook gewoon vervangen. Dat zijn de kosten niet.

Wil je low budget, dan laat je zoveel mogelijk zitten.
Wil je er gewoon een goed gevoel bij hebben, vervang dan alles...

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=opel8276]Is het nodig om de boutjes op het nokkenastandwiel te lossen zodat deze in de sleufgaten kan draaien?[/quote]
sterker nog je hebt blokkeergereedschap nodig wil je het überhaupt goed uit kunnen voeren

[url=http://imageshack.us][img]http://img213.imageshack.us/img213/7745/...[/img][/url]

Gr. paul

opel8276 (0), 16 jaar geleden

ja, santa ben ook van plan om alles te gaan vervangen zeker de waterpomp, de lagers gaan er geheid aan met een nieuwe strakkere riem.

paul, de blokkeerstiften voor de nokkenas en krukas evenals de spanrolsleutel en vergrendelplaat heeft een vriend van mij, dus dat is het probleem niet, momentsleutel heb ik ook wel.
vroeg me alleen af waarom je die boutjes van de nokkenastandwiel moet lossen, je blokkeert de naaf toch met de borgstift (3359)

koen6346 (0), 16 jaar geleden

Klopt nokkenas word geblokkeerd met 3359. Als je de 3 boutjes niet lost zitten de blokkeerpennen na het vervangen meestal onder spanning erin. En de riem gaat er makkelijker op als je ze iets los draait.

Koen

opel8276 (0), 16 jaar geleden

bedankt voor je snelle reactie koen, had zelf ook al zo'n vermoeden, als je de riem spant zal hij waarschijnlijk ook iets verschuiven.
zal er binnenkort mee aan de slag gaan. weet voldoende.
bedankt!

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Als je de 3 boutjes los haald heb je grote kans dat je de timing met de testkast weer moet afstellen ivm de pompverstuivers.
Ik teken het spulletje altijd af met een lakstift en dat gaat altijd prima.
Wel inderdaad de meelooprol/spanrol én de waterpomp (belangrijk) mee vervangen.

opel8276 (0), 16 jaar geleden

ricky, jij zegt dus dat je de 3 boutjes niet hoeft los te halen.
kun je me uitleggen hoe je de timing dan kunt veranderen want je hebt toch immers de krukas en de nokkenas geborgd?
je kunt dan toch helemaal niets verstellen. ook al draai je het nokkenastandwiel een halve slag?

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

naar mijn weten staat er in de elsa(gebruikshandleiding vw)dat je de krukas en nokkenas moet blokeren dan de spanrol los en de drie boutjes op het nokkenastandwiel ik doe dat altijd de riem gaat er veel makkelijker om en afstellen is niet nodig je hebt immers de nokkenas geblokkeerd

opel8276 (0), 16 jaar geleden

klopt poppekast zo dacht ik er ook over.... gaat wel goed komen bedankt voor jullie reacties gegroet

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=koen6346]Klopt nokkenas word geblokkeerd met 3359. Als je de 3 boutjes niet lost zitten de blokkeerpennen na het vervangen meestal onder spanning erin. En de riem gaat er makkelijker op als je ze iets los draait.

Koen[/quote]
Alleen dan is de timing van de 4 pompverstuivers veranderd.......nokkenastandwiel bestaat uit 2 schijven en in de achterste schijf (dus de nokkenas) zet je de blokkeerpen,ga je deze schijf van timing veranderen dmv de 3 boutjes los te halen,dus wanneer de pen er niet goed in past,dan staan de tuimelaars (onder klepdeksel) van de pompverstuivers ook op een ander tijdstip,wie zegt dat die dan wel juist staan?
Het gat in het tandwiel met daarin de tandjes is bedoeld voor fijnafstelling,doe je met een stuk speciaal gereedschap.
Als de pen er niet goed in gaat,dan zou het kunnen dat de timing een keer geperfectioneerd is (via testkast),dus bijgesteld met de 3 boutjes.
Nokkenas op tijd zetten door de 2 nokjes op het tandwiel die het dichts op elkaar staan voor het pijltje te zetten.
Maar dat is mijn mening.

gert3659 (345), 16 jaar geleden

hallo,
mensen hoe zit dat nou moet je dat 3 bouwten lossen of niet
want ik zit nu te twijfelen hoe dat moet want ik heb dat 3 bouwten ook niet los
gedraait zal wel beetje straf gaan maar het lukt wel

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=gert3659]hallo,
mensen hoe zit dat nou moet je dat 3 bouwten lossen of niet
want ik zit nu te twijfelen hoe dat moet want ik heb dat 3 bouwten ook niet los
gedraait zal wel beetje straf gaan maar het lukt wel[/quote]
ja!! boutjes moeten los..... als laatst de riem bij de waterpomp opleggen. vervolgens JUIST spannen en de boutjes weer vastdraaien.

Gr. paul

gert3659 (345), 16 jaar geleden

paul,
wat gebeurt met de timing zo laten
gaat de moter goed draaien

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.