Het gaat om een VW Transporter 2.4D uit 1992 met motorcode AAB.
Ik had een lekke koppakking en na onderzoek van de cilinderkop waren er meer dingen mis. Zoals klepgeleiders, in en uitlaatkleppen moesten vervangen worden. Ik heb meteen maar een complete koprevisie laten uitvoeren.
Maar nu alles is gemonteerd start de auto niet meer. Ik heb het gevoel dat de distributieriem niet op tijd staat. Ik heb zelf verschillende markering tekens aangebracht, maar na het op tijd zetten van alles slaat de motor niet aan.
Ik ben op zoek gegaan naar de standaard markeer tekens op de nokkenas, maar hier zit geen teken op(ze zijn ook konisch). Ook op het vliegwiel, maar hier zit ook niets, waar ik uit kan leiden dat de 1ste cilinder in de bdp staat.
Maar nu:
Stel dat het me lukt om de markering van het vliegwiel te vinden en dat ik de 1ste cilinder in het bovenste dode punt heb staan, zodat de krukas goed staat. Hoe kan ik de nokkenas dan op de juiste timing zetten, maar zonder markering op de nokkenastandwiel(want deze is er niet)?
Graag met spoed advies. Ik moet hem voor maandag weer aan het rijden krijgen.
Alvast bedankt!
Gr. Daniel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Daniel
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/11/...][img]http://img11.imageshack.us/img11/5263/w1...[/img][/url]
Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen
◆ 2064 pen
◆ 2065 A afstelliniaal
◆ 2066 adapter voor meetklok
◆ 3036 tegenhouder
◆ T10025 tegenhouder
◆ VW 210 testapparaat voor geribde en getande riem
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/651...][img]http://img651.imageshack.us/img651/1259/...[/img][/url]
Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen
◆ 2068 A afstelgereedschap voor BDP
◆ 3036 tegenhouder
◆ 3313 adapter voor meetklok
◆ V.A.G 1331 momentsleutel (5...50 Nm)
◆ V.A.G 1332 momentsleutel (40...200 Nm)
◆ Meetklok (meetbereik 0...3 mm)
De afstelling gaat niet lukken zonder werkplaats, blokkeergereedschap. Niet zomaar iets proberen dit kan klepschade veroorzaken,
dan kan de cilinderkop er weer af en weer in revisie..
Gr. paul
Bedankt voor je reactie.
Ik ben in een ver verleden automonteur geweest en heb verschillende type auto's de distributieriem vervangen. Dus zomaar begin ik sowieso niet aan een klus. Ik heb idd gelezen dat je een aantal speciaal gereedschap nodig had, maar hier gaat het dan voornamelijk om de brandstofpomp op tijd te zetten. Dit wou ik sowieso bij de garage laten doen, maar de rest is zelf goed te doen als je de markeerpunten kan vinden.
Weet jij deze toevallig waar ik deze vinden kan? Ik zie nergens wat op de nokkenastandwielen staan. Allen op de tandwiel van de brandstofpomp, en krukas, maar weer niet op het vliegwiel.
13 jaar
Daniel
Nokkenastandwiel is zowiezo spieloos. Merkteken krukas is te vinden kijkend door een opening boven op de schakelbak, op het vliegwiel bevind zich een O teken.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/854...][img]http://img854.imageshack.us/img854/5646/...[/img][/url]
De markeringen -pijlen- op inspuitpomptandwiel/console -C- en vliegwiel/koppelingshuis -A- resp. meeneemschijf/koppelingshuis -B- moeten tegenover elkaar staan.
Gr. paul
Zover ben ik ook gekomen. Alleen dat plaatje heb ik ook uit het ATH. Alleen de tekening bij C klopt niet. Bij mij ziet het er compleet anders uit.
Maar hoe weet je dat als je je krukas nou goed hebt staan, hoe de nokkenas moet staan als deze gewoon konisch is(spieloos dus) in mij geval.
Deze reactie kreeg ik van iemand op een ander forum:
Denk dat het zo is:
Als de 1e cil in BDP staat, moet je nokkenas zo staan : gele pijl > meer materiaal onder , rode pijl > minder materiaal boven.
Anders staat ie 180 graden verkeerd.
Dus moet je tandriempoelie aan brandstofpompzijde er even af om te kijken.
http://imageshack.us/photo/my-images/687...
13 jaar
Als je niet op goed geluk af wilt gaan en de zaak op moet zoeken ,moet het klepdeksel er af. De zuigers zo zetten dat de nokkenas vrij kan draaien. Zet nu deze zo dat de zaagsnee boven het pasvlak ligt. Krukas op het O of inkeep teken op het koppelinghuis. Nu de dist.riem monteren en eventueel de pouley met conisch gat opnieuw monteren. Nu de pomp nog even afstellen. De bevestiging is op de nokkenas spieloos dus moet je een micrometer met adopter er bij halen of je moet wel heel nauwkeurige merktekens gezet hebben. Kijk of het merkteken uit komt met de nozzle waar de brandstof voor cil.1 moet komen. Zit niet onnodig aan je "gashefboom"van je pomp anders heb je er nog een klus bij. Groeten.
Bedankt voor alle reactie's! Het is al opgelost. Ik had alles netjes op tijd staan, maar het de brandstofpomp moest ontlucht worden. Nadat ik dat gedaan had. Starte de bus meteen.
Dit topic mag gesloten worden.
13 jaar
Gewoon even doorstarten . Goed dat het is opgelost.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar