Goede avond!
Wil bij het golfje van mijn vriendin de DB-riem laten vervangen. Ik las in de vraagbaak dat het redelijk makkelijk is omdat er allerlei merktekens op het blokje staan. Klopt dit ook?
Anders wil ik het laten doen, via mijngarage.nl kreeg ik een offerte van 82,82 euro is dit een redelijke prijs of kan het goedkoper?
Moeten de waterpomp en de spanrol ook vervangen worden? Omdat op hbase geen spanrol staat.
Bijvoorbaat bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nee spanrol hoeft niet worden te vervangen want distributie riem word gespannen door de waterpomp.
het is wel verstandig om meteen de waterpomp mee te vervangen omdat de tanden van het tandwiel nog wel eens te ver ingesleten zijn.
Groeten Bart
[quote=jeroenbreuer]Goede avond!
Wil bij het golfje van mijn vriendin de DB-riem laten vervangen. Ik las in de vraagbaak dat het redelijk makkelijk is omdat er allerlei merktekens op het blokje staan. Klopt dit ook?
Anders wil ik het laten doen, via mijngarage.nl kreeg ik een offerte van 82,82 euro is dit een redelijke prijs of kan het goedkoper?
Moeten de waterpomp en de spanrol ook vervangen worden? Omdat op hbase geen spanrol staat.
Bijvoorbaat bedankt![/quote]
Bij de dealer kan je terecht voor een beschrijving demonteren/monteren v/d tandriem
-merktekens zijn goed zichtbaar
-prijs is oké (tandriem 20)
-geen spanrollen wel een waterpomp daar wordt die mee gespannen (waterpomp vervangen)
-waterpomp mee vervangen 50
[url=http://img406.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img406.imageshack.us/img406/376/t...[/img][/url]
maar ik denk niet dat in die prijs van 82,82 ook de waterpomp zit en is mits riem die er afkomt er goed uitziet ook niet altijd nodig heb namelijk al meerdere keren zo,n riempje vervangen waar de riemspanning gewoon goed van stond, nogmaals aannemende dat riem er goed uitziet en geen rare dingen te horen of te voelen zijn aan de pomp.
16 jaar
Als de DB riem de km's heeft gehad of de tijd die er voor staat kan ie er best goed uitzien, maar gaat ie er wel af voor een nieuwe.
Beter als een kapot blok/Kop
We hebben de auto zo gekocht en het is niet bekend wanneer hij voor het laatst vervangen is... dus het is ook prefentief.
16 jaar
[quote=gpekaar]maar ik denk niet dat in die prijs van 82,82 ook de waterpomp zit en is mits riem die er afkomt er goed uitziet ook niet altijd nodig heb namelijk al meerdere keren zo,n riempje vervangen waar de riemspanning gewoon goed van stond, nogmaals aannemende dat riem er goed uitziet en geen rare dingen te horen of te voelen zijn aan de pomp.[/quote]
Klopt is alleen de riem. Maar als een riem alleen 20 euro kost dan zit er voor 60 euro arbeid, dat is toch gewoon een uurtje werk toch ?
16 jaar
[quote=gpekaar]maar ik denk niet dat in die prijs van 82,82 ook de waterpomp zit en is mits riem die er afkomt er goed uitziet ook niet altijd nodig heb namelijk al meerdere keren zo,n riempje vervangen waar de riemspanning gewoon goed van stond, nogmaals aannemende dat riem er goed uitziet en geen rare dingen te horen of te voelen zijn aan de pomp.[/quote]
Dichting waterpomp zit er ook al x aantal km/jaar tussen en kan gaan lekken bij het loszetten en ontspannen+terug spannen.Waterpomp+dichting gewoon mee vernieuwen.
Peter ik bedoel dus als alles goed is ,wel de riem vernieuwen maar niet aan die pomp gaan verstellen , want dan inderdaad kans op lekkage, en meestal de riemspanning dus goed.
16 jaar
Yo,beste collega Pekaar.Kan U mij even uitleggen hoe ik de oude riem eraf neem(en de nieuwe er op)als ik de enige spanner(=waterpomp)niet mag verstellen?
[quote=auto-peter]hoe ik de oude riem eraf neem(en de nieuwe er op)als ik de enige spanner(=waterpomp)niet mag verstellen?[/quote]
Soms is het idd mogelijk een nieuwe riem te monteren zonder spannen, bij deze motoren lukt dit nog wel.
Gr. paul
gewoon het nokkenas tandwiel losnemen,riem erop en weer terug erop steken lukt gegarandeerd,alleen ,,ik,, zou de waterpomp ook vernieuwen dit zijn de kosten toch niet,bij vernieuwen een beetje vaseline aan de pompafdichting smeren kan je hem makkelijker draaien.
16 jaar
Voor woensdag een afspraak gemaakt DB-riem + waterpomp en alle v-riempjes! Kan het wagentje er daarna weer tegen aan!
Misschien nog een korte vraag...
de achterwiel lagers, als je een setje koopt is dat voor 1 achterwiel of voor beide achterwielen?
Bedankt!
16 jaar
1 seje(2 lagers,1groot+1klein+toebehoren)is voor 1 kant.Best 2 kanten vernieuwen.
Alleen rechtsachter maakt geluid.. gaat de andere kant dan ook kapot?
Kan toch ook aan de linkerkant de boel opnieuw smeren?
16 jaar
diegene die kapot is vervang je,dat zijn in de regel twee lagers per wiel,anders kun je je hele wagen wel reviseren,wat kapot is vernieuwen,en dan zie je maar weer wat de andere kant doet.
16 jaar
Ja,dat kan je.Hoeveel kost zon setje?Anders,loshalen+smeren is al meer dan het halve werk.Ok Ok het is jouw auto.Succes
[quote=auto-peter]Ja,dat kan je.Hoeveel kost zon setje?Anders,loshalen+smeren is al meer dan het halve werk.Ok Ok het is jouw auto.Succes[/quote]
41 euro, maar ik ben helaas een student met een beperkt budget, die db-riem + pomp etc is ook al een redelijk rib uit m'n lijf zeker voor carnaval. De monteur had er naar gekeken en alleen rechts was nodig.
Doe ik overigens zelf vervangen....
16 jaar
[quote=robby10030]diegene die kapot is vervang je,dat zijn in de regel twee lagers per wiel,anders kun je je hele wagen wel reviseren,wat kapot is vernieuwen,en dan zie je maar weer wat de andere kant doet.[/quote]
Juist helemaal mee eens...
16 jaar
Als (kleine)zelfstandig garagehouder zie ik dat wel even anders.Klant brengt wagen binnen voor lawaai achteraan(wiellager)Een kant maakt lawaai.Ok,dan maar 1 kant vervangen.Andere kant heeft wel dezelfde km gelopen.Als de wet van Murphy klopt,dan begint de niet vervangen kant na 14 dagen ook lawaai te maken.Klant moet wagen weer binnenbrengen voor herstelling,met de vraag" of dat niet te voorzien was en waarom niet direkt de twee kanten vervangen"Ja,dan leer je het wel.Hier in Belgie kost setje ong.35 euro in vrije handel.Voor je Golf van 1987 hoeft het nou ook niet allemaal "origineel"te zijn.Als je het werk dan ook nog zelf doet,dan spaar je dat ook uit.Doe het liever maar 1 keer,maar wel de goeie keer.Dacht dat er niets verkeerd was aan het zo goed mogelijk uitvoeren van je job,en dat heeft niets met" helemaal reviseren" te maken.M VR GR Peter
Hoi Peter
Je hebt natuurlijk ook een beetje gelijk maaaaaar als Jeroen een klein budget heeft als student dan zeg ik toch het lager verhaal is geen evangelie want jij weet ook wel dat het niet te voorspellen is, het ene lager gaat 50000km mee en de andere kant krijg je nooit of bv bij 350000km, dus uit dat oogpunt zeg ik vervang het hoorbare lager en de andere zien we wel als het zo ver is en hopelijk nooit.
16 jaar
Heb de wiellagers rechtsachter vervangen. Was echt een klusje van 45 min.
Meteen de auto laten uitlijnen was wel nodig!
Linkerkant gecontroleerd was volgens mij recentelijk al vervangen. Extra ingevet en hij rijd weer als de gesmeerde brandweer....!
16 jaar
Meteen de auto laten uitlijnen was wel nodig!Waarvoor dan?A.as GolfII kan je niet uitlijnen.Kan echt niet volgen...
Het stuurtje stond sowieso schuin.
De oude wielstand was zo \ / Dus het was wel nodig.
16 jaar
Ja ok.Mis van mij.Dacht dat je m vanachteren had laten uitlijnen...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar