Volkswagen Transporter: distributierienm knapt voor 3e keer

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 tdi

Bij mijn transporter uit 2002 met 217.000 km op de klok is voor de 3e keer de distributieriem geknapt.

De eerste keer was er een bout losgedraait van de brandstofpomp en tussen de riem en de spanrol gekomen waardoor deze geknapt is. geen motorschade

De tweede keer bij 190.000 km door vastgelopen waterpomp. Motorschade

En nu is hij gister weer geknapt.

Dit kan toch geen toeval zijn?

Is er iets anders aan de hand?

Wie heeft tips.

rpl

Geplaatst door rpl (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

heb je ook een oorzaak gevonden waardoor die geknapt is bv een vastgelopen spanrol? en welke riem is nu geknapt die van de pomp of van de die van de waterpomp


gr.marco

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Nou er kunnen meerdere oorzaken zijn.. kapotte spanner, krukaspoulie losgelopen.. Maar moet ook zeggen dat de eerste twee zaken niets met elkaar te maken hebben.. dus om nu over toeval te praten?? Bout die losloopt is een fout van mischien een eerdere reparatie en een waterpomp die vastloopt ook een bekend euvel, maar staat los van elkaar..

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

niokkenas controleren en dan met name de smering?

johndoornbosch (0) PRO, 16 jaar geleden

nokje om de spanrol te blokkeren misschien afgebroken.

tsgenc (65), 16 jaar geleden

Vervang ook de 3 geleiderollen, dat wordt ook vaak vergeten, dit is apart van de spanrollen.

johndoornbosch (0) PRO, 16 jaar geleden

t4 tdi heeft alleen een spanrol op de distributieriem

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Is bij een van de eerdere keren dat er schade ontstaan is de nokkenas vervangen?? Zo nee, uitbouwen en tussen de centers op een draaibank spannen; controleren of de lagerpassingen nog in lijn liggen. Is dit niet het geval dan is ie rijp voor het oude ijzer, en als het tegen zit de kop ook door uitgeslagen lagerboringen.

Wat ik ook nog wel eens meemaak is dat hobbyisten lagerkappen van diverse cilinderkoppen gebruiken om e.e.a. na schade samen te stellen. Dit kan niet; kap en kop zijn in een opspanning bewerkt en horen als broer en zus bij elkaar. Met zekerheid niet uitwisselbaar dus!!! Geeft ook dit soort problemen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.