auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen GOLF CABRIOLET: Ecu stuk???

Bouwjaar: 1999

Hallo. Heb een golf 4 cabrio mert motorcode AKS. Auto valt na half uur uit en blijft dan uitvallen. Geen foutcodes. Alles is reeds vervangen. Zelfs ECU is opgestuurd geweest en goed bevonden. Toch blijf ik dit ding vedacht vinden want heb testleds aan de auto gehangen en gaan rijden. Relais 30 en 409 blijven actief, bobine houd spanning even als brandstofpomp en druk blijft ook 2 bar tijdens uitvallen. Hou spanning op de ECU. Wat weg valt is de vonk op bougies, hallgever puls en spanning van de krukas sensor. Dit word toch aangestuurd vanuit de ECU???.. of zie ik iets over het hoofd. Vandaar dat ik de ECU nog steeds verdenk. Graag jullie mening. Gr Edo

Geplaatst door

Edo 100 +0

al 7 jaar lid

Reacties

Krukassensor bepaalt de puls voor de ontsteking , komt daar geen signaal vandaan is er ook geen vonk.

De krukas sensor is een zgn induktieve sensor .
Deze leveren weleens een te laag signaal waardoor de motor er bij lagere toerentallen er mee stopt(en ook niet meer te starten is)
Na afkoeling is de weerstand in de spoel weer wat lager en start de motor weer.
(Vaak zijn vlak voor dat de motor uit gaat vallen ook rare bewegingen van de toerenteller zichtbaar)

jaker +0
badge

7 jaar

Maar wie leverd de spanning van de krukas sensor. De ECU toch?. Ding is opgestuurd geweest en getest. Is goed bevonden. Ik kan me voorstellen dat als ze een ECU testen en alles werkt, alle signalen er zijn, keurig zijn werk doet zij zo'n ding goed keuren. Testen zij ook een half uur achter elkaar? Interne warmte, waardoor een slecht gaan werkende transistor of id. raar gaat doen? Ik vraag dit omdat BIJDE spanningen van de krukas sensor wegvallen tijdens uitvallen. Toerenteller valt ook in een keer weg, ook bij hoog toerental. Alles reeds vervangen, kabels ed. zijn nagelopen, zelfs ECU getest. Ben het vertrouwen nu volledig kwijt in de auto.

Edo 100 +0

7 jaar

Heb je de krukassensor ook al vervangen dan ?
Als ik het zo lees , zou mijn eerste gedachte uit gaan naar de krukassensor , maar mocht deze al vervangen zijn door een originele en geen imitatie .

idd, en zoals jaker ook al schrijft, de krukassensor levert hier de spanning aan de ecu. niet andersom.

Krukas sensor is vervangen door de garage. Geen idee of dit origineel is of imitatie. Geen officiele vw dealer. Zal hem vervangen voor een originele. Heb nu dusdanig veel reacties die zeggen "de krukas sensor".
Maar begrijp nog steeds niet waar de andere spanning van de sensor weg komt. Begrijp dat een spanning naar de ECU gaat. Waar komt de andere spanning van de sensor vandaan? Of werkt zo'n ding niet als "plus, min, schakel" signaal. (puls)

Edo 100 +0

7 jaar

nee. een inductieve sensor wekt een wisselspanning op. deze wordt in de ecu omgezet naar een voor hem bruikbaar signaal. wat jij bedoelt is een zgn hall-sensor. deze worden ook gebruikt, maar niet bij deze motor voor de krukas voor zover ik weet.

Helemaal duidelijk. Ik ga hem volgende week vervangen en kom hier op terug of het probleem dan opgelost is.

Edo 100 +0

7 jaar

Je zult toch spanning moeten meten, hoeveel volt je overhoudt als de motor uitvalt ,bij te lage spanning werkt de ecu ook niet meer ,led geeft nog signaal
bij 2volt
Deze motor zit de hall gever onder in het verdelerhuis, gezamenlijk met de toerentalsensor wordt het signaal naar de ecu gestuurd,om ontsteking op de juiste
timing waarde te zetten moet de motor in basis gezet worden waarna de timing afgesteld kan worden.
Zelf in zo,n situatie zou ik eerst temperatuur zender cijlinderkop en contactblokje contactslot vervangen welke wel regelmatig defect gaan

Dit type kun je ook uitlezen met vag/ com kun je in ieder geval temperatuurzender op waarde controleren.
Vr gr Bert

Hallo. Update, tijdens navraag bij de garage bleek dus dat ze de krukassensor vervangen hadden voor een 2e hands uit een andere golf. Heb deze dus vervangen voor een nieuwe. Tevens olie vervangen voor 10W40. ( bij een beurt is het fout gegaan. Problemen toen begonnen) Ze hadden er 0W30 ingepleurt. Tevens alle massa punten gereinigd en geschuurd. Rij nu al meer dan een week zonder problemen. Niet een keer meer uitgevallen. Denk dat het probleem boven water is. Doe het in het vervolg zelf wel met hulp van jullie. Heren, bedankt voor uitgebreid advies en uitleg.

Edo 100 +0

7 jaar

Bedankt voor de feedback

jaker +0
badge

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.