Beste Problemcar,
ik rij sinds dec 2006 in een VW Golf 1.8T 20V uit sept 2001. Toen ik de auto kocht stond er 68.000 km op de teller. Nu heb ik sinds maart 2008 het volgende probleem. Het lampje van de motorstoring blijft continu branden.
In al mijn onwetenheid ben ik naar de VW dealer gegaan. 1e diagnose; 01 - Motorelektronica - (P0601) Regelapparaat defect - Regelapparaat vervangen. De 1e keer EUR 50 betaald voor het uitlezen. De auto rijdt goed, 180 PK getuned en nog even snel. Tuning is gedaan door xxx (PON).
Na onderzoek kwam ik erachter dat in maart 2004 het regelapparaat vervangen was.
Ik vond het volgende:
Dealer nr: 18309
Motor nr: AUM047285
Regelapparaat nr + Datastand: 06A906032HJ/0002 Over naar Regelapparaat nr + Datastand 06A906032HJ/0003
Chassisnr: WVWZZZ13Z2W226007
Oude platine nr: flash
Oude platine nr: V14 10170
Ik kan niet zoveel met al deze vaktaal.
Lampje bleef branden (jan-2009) km stand 89.000 km , 2e keer laten uitlezen;
01- Motorelektronica - (P1297) Verbinding turbolader
Drukdaling
-Verbinding van de uitlaatgasturbo naar de gasklep lek
- Gasklepregeleenheid reinigen
en weer EUR 125 lichter.
Lampje bleef branden, 3e, 4e, 5e, 6e keer laten uitlezen; altijd maar de melding "Regelapparaat defect". De auto rijd gewoon, inmiddels carterontluchtingslang vervangen, onderdrukslang van inlaatspruitstuk vervangen. En weer vele honderden euro's lichter. Na een stukje rijden, je raadt het al. LAMPJE GAAT WEER BRANDEN!!!
Opnieuw uit laten lezen, nog steeds de melding "Regelapparaat defect", dealer VW zegt dat dit niet uitmaakt, want als deze echt kapot was, zou de auto niet meer starten. Maar, nu de melding "Cilinderoverslag" Bobines omgewisseld. Storingsgeheugen gewist. Na een stukje rijden, je raadt het al.... Nieuwe melding naast de regelapparaatmelding, portierregelapparaat defect.
Ik zeg, aug 2010, schiet mij maar lek. Hoe kan het dat een VW dealer dit probleem niet kan oplossen, ligt dit aan het probleem of aan de dealer OF heb ik een maandagochtend-auto????? Iedere keer als ik iets laat repareren, ontstaat er wel weer een nieuwe storing?
Overige relevante zaken:
- startkabel is eenmaal vervangen,
- dynamokabel is vervangen,
- zekeringskastje op accu is vervangen incl. zekeringen,
- linkerportier slot is 2 maal opengedraaid met inbraak en dus vervangen.
- autoradio is er een keer uitgeknipt, volgens mij is er toen een nieuwe "kabelboom" ingezet.
Zoals gezegd; auto rijdt prima, alleen heb ik af en toe het idee dat hij niet direct het vermogen heeft wat je verwacht bij een turbo. Moet even op gang komen, veelal in zijn 5e versnelling.
Kan iemand mij helpen in deze jungle van problemen? Ik wil mijn auto verkopen, maar dan wel courant.
Met vriendelijke groeten,
Nick
Den Haag
06-24088375
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dus jij hebt nog nooit het regelapparaat laten vervangen? (ivm dat hij in 2004 door iemand anders zou zijn vervangen).
Ik heb wel vaker rare storingen gehad wat uiteindelijk kwam door dat regelapparaat wat ook de storing "regelapparaat defect" had als storing,maar of dat nu ook bij jou zo is dat durf ik vanachter de pc niet te zeggen.(p.s. wat dealer zegt hoeft niet zo te zijn,wel vaker deze storing gehad en motor liep gewoon goed,de computer controleerd zichzelf (dmv berekeningen e.d.) en komt soms tot de conclusie dat hij zelf stuk is,maar dan kan hij gewoon goed lopen).
Die storing portierregelapparaat zal wel toeval zijn want die gaan regelmatig vaak stuk bij deze Golf.
Bobine's gaan ook wel eens stuk dus dat kan kloppen,dan moet je niet wisselen maar eigenlijk gelijk vervangen.
Maar wat belangrijk is:welke storing(en) staan er in het geheugen als je motorstoringslampje brandt of soms brandt?
Vandaag de auto laten uitlezen via VAG.com.
Bijgevoegde afbeelding met de storingen;
- 16985 - Internal Control Module: Memory Check sum error
- 16795 - Secondary Air Injection System: Incorrect flow Detected
- 17963 - Charge Pressure: Maximum Limit Exceeded
- 17705 - Pressure Dropp between Turbo and Throttle Valve
Zoals gezegd in mijn bovenstaande bericht, schiet mij maar lek.
Anyone, solutions???
14 jaar
Code 16985 kan veroorzaakt worden door ondeskundig tunen. Tuner heeft dan vergeten de checksum goed te zetten.
Hoewel je van xxx zou verwachten dat dit normaal goed gebeurt.
Standaard software er weer in zetten en kijken of de fout terug komt. Krijg je de fout weer is het regelapparaat (onderdeel geheugen) defect.
Als het geheugen defect is kan de auto starten en rijden en kun je denken dat er niets aan de hand is. Ligt er maar net aan waar de defecte cel zit en welk deel van de software daar staat en wat er gebeurt als de microcontroller uit die plek data haalt of instrukties.
Ook code 17963 Te hoge turbodruk kan veroorzaakt worden door ondeskundig tunen.
Maar kan ook gewoon een regelprobleem van de turbodruk zijn.
Is de intercooler al een keer goed gecontroleerd?
Probleem is verholpen! Afgelopen vrijdag (24 sept 2010) heb ik mijn auto bij xxxxx Tuning in Alkmaar laten repareren. Deze tuner heeft het prutswerk van xxxxx verholpen!
14 jaar
wat was het dan? de lmm?? of de n75 klep??? of iets dergelijks
14 jaar
Probleem was checksum memory instellingen. Deze was niet goed ingesteld. Tuning laten bijstellen.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar