Volkswagen 0: Golf IV AHF Start niet, witte rook

Brandstof: Diesel, Motorcode: AHF 1.9

Beste,

3 weken geleden op de autostrade panne gekregen. Na het opmerken van HEEEL VEEEL witte rook direct naar pegstrook gegaan. Motor viel uit voor we de pegstrook bereikt hadden. Sindsdien niet meer te starten.

Gewaarwording op moment van probleem:
- Geen klop\lawaai
- Erg veel witte rook
- Motor vanzelf uitgevallen tijdens stoppen naar pegstrook
- Stond op bedrijfstemperatuur (snelheid 140) gedurende +-2 Min. (zaten nog maar net op de autostrade)
Eerdere gewaarwording: Motor starte slecht bij koude motor (soms 2x starten)

Diagnose thuis:
- Motor kan vrij ronddraaien (mogelijks geen compressie)
- Geen foutcodes
- Motor wil niet reageren op Startpilote
- Er komt diesel door de leiding
- Motoroliepeil staat bij warme motor perfect, bij koude ongeveer 8mm boven het Max
- Koelvloeistofpeil staat perfect
- Kleppendeksel gedemonteerd, alles ziet er inorde uit
- Distributiedeksel gedemonteerd, riem staat nog op spanning

Mogelijke oorzaken tot nu toe:
- 3 maand geleden heb ik de wagen een groot onderhoud gegeven, Volgens garage waar de wagen in garantie is, zou door het teveel aan olie (0.8mm bij koude motor) de motor op hol geslagen zijn.

- 2 maand geleden is de motorsteun afgebroken en was die tussen de distributieriem gevlogen, wagen is in garantie en werd gemaakt.
Nieuwe motorsteun, nieuwebouten, Zelf was ik niet aanwezig bij deze reparatie. Over +-20.000km moet riem vervangen worden

Ik heb op het forum een soort gelijk probleem gezien met dezelfde motor waarin de pomp versprongen was. Kan een motor die op een verkeerde timing staat niet aanslaan op startpilote?

Planning:
Morgen controleer ik de timing en laat ik jullie iets weten. Hopelijk heb ik tegen morgen avond ook een compressiemeter om meer te weten over de toestand hiervan


Alvast bedankt
Groeten Sander

Sandervs86

Geplaatst door Sandervs86 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Harald4118 (0), 13 jaar geleden

Eerst timing en compressie controleren. Zo kan je niets zeggen.

Distributieriem kan op spanning staan maar tanden verloren hebben of versprongen zijn.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Sander,

Door het teveel aan olie zal het niet liggen, er is gewoon teveel bij gevuld tijdens het beurt of ertussen in, de motor is neem ik aan niet op hol geslagen ? Dus vanzelf vol gas gaan lopen ?

Als hij ook niet meer op remreiniger loopt kan het zijn dat de timing van slag is, dus eerst even controleren zoals gezegd..

Is dit in orde, draai dan de gloeiers of verstuivers eruit en kijk eens of er geen water ( koelvloeistof ) bij zit, zo nee, meet dan de compressie en plaats de waardes hier.

Je zegt dat de motor gemaakt is toen iets tussen de riem is gekomen, waarschijnlijk is er meer defect geraakt en hoop ik dat ze de oude riem niet terug geplaatst hebben, omdat je zegt dat deze na 20.000 km vernieuwt moet worden..

Wat is slecht starten ? Deze gloeit niet bij temperaturen boven de 5 graden, het kan aan de timing liggen, een slechte accu of startmotor, of de motor heeft al veel gelopen en de compressie is wat aan de lage kant etc..

Ben benieuwt..

Gr Stefan

Sandervs86 (0), 13 jaar geleden

Compressie:
1ste cillinder 0
2, 3 en 4= teweinig om op meter aan te duiden

Bougie 1ste cillinder: Ontbreekt 3 mm, de kop is vlak en direct eronder zigzag krom
2, 3 en 4de bougie zien er normaal uit

194.000 Km: Motorsteun bouten afgebroken waardoor motor kantelt en de motorsteun in het distributiedeksel is gevlogen
Sporen op distributiedeksel van inslijtend pomppoulie + Onderaan ingesleten door Krukaspoulie

Deksels zijn door garagist gelijmd, bouten zijn uitgeboord en oude riem + oude motorsteun is terug gemonteerd

195.000 km: Groot onderhoud (Olie, Lucht, Brandstof en Microfilter) Olie direct teveel aangevuld (volgens mij niet schadelijk(Bij koude motor iets meer dan halve cm boven Max, bij warme motor iets onder max.) na controleren met autodata was er 0,5l olie teveel

203.000 km: Defect


Wagen is in garantie en garagist zoekt mogelijks een uitweg: Zijn verklaringen
- 1ste conclusie, motor maakt geen compressie, olie staat iets te hoog, dus hij is op hol geslagen en we hebben dat niet gemerkt. Geen garantie
- Distributie zit er nog op, pomp poulie komt niet overeen maar het is mogelijk dat deze 2 toeren moeten maken t.o.v. krukas. (een VP pomp)
- Merktekens van hem komen niet meer overeen maar dat is normaal want achteraf kloppen deze nooit.


Nu, ik vind van mijzelf dat ik nog geen ervaren mekanieker ben, maar dit lijkt mij wel heel veel zever!


Enkele vragen waar ik niet direct het antwoord op weet:

1. Kan een motor op hol slaan (op de autostrade) zonder dat je het gewaar zou worden en binnen de 10 seconden afslaan
2. Waarvan kan een distributie riem tanden overspringen (wat zijn de gevolgen van een te hard gespannen distributieriem)
3. Als een motor op hol slaat en niet wordt tegengehouden, brand die dan niet al zijn olie op?
4. Hoe komt dat mijn gloeibougie zo beschadigd is

Het begon te donker te worden, morgen controleer ik de staat van de riem. (of ergens tanden zijn afgebroken)

Aan stefan: Geen koelvloeistof, volgens mij niet op hol geslaan, riem is vervangen op +-120.000 dus normaal op 240.000 maar von ik nogal lang dus ging hem vervangen op 220.000

Wagen is van mijn vriendin, zelf ken ik de starthistorie niet goed, maar, enkele keren heb het voorgehad dat ik 2x moest voorverwarmen. Ik denk dat de eerste bougie daar wel voor iets tussen zat.


Sander

Harald4118 (0), 13 jaar geleden

De cilinderkop zal moeten verwijderd worden om te zien welke schade er is, maar ik gok op een complete motorschade.

Je kan pas zien wat er gebeurd is als de kop verwijderd is.

Mogelijk heeft de timing na de reparatie niet korrekt gestaan en is daardoor een zuiger beschadigd. Ook het slechte starten wijst hierop.

Als een motor op hol slaagt merk je dit wel degelijk.

Ik heb ergens niet zo veel vertrouwen in de garagist. Als je de reparatie moet betalen, laat dit ergens anders doen.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Wagen is in garantie en garagist zoekt mogelijks een uitweg: Zijn verklaringen
- 1ste conclusie, motor maakt geen compressie, olie staat iets te hoog, dus hij is op hol geslagen en we hebben dat niet gemerkt. Geen garantie
- Distributie zit er nog op, pomp poulie komt niet overeen maar het is mogelijk dat deze 2 toeren moeten maken t.o.v. krukas. (een VP pomp)
- Merktekens van hem komen niet meer overeen maar dat is normaal want achteraf kloppen deze nooit

1) Wie heeft dat niet gemerkt ? Als de motor verder goed was, laat hij door die 0,5 liter teveel aan olie de motor niet gelijk ophol slaan, bovendien merk je dat geheid en schrikt je kapot als het je overkomt, hij hoeft niet alle olie op te nemen, hij blijft net zo lang vol gas lopen tot de olie op is, of door het ontzetten hoge toerental vliegt een drijfstang door het onderblok en dat slaat hij ook af als het goed is.

2) Draai de krukas dan 2 keer rond en controleer de tekens nogmaals, deze komen zeker weten weer overeen, als dat toch geen zin heeft, waarom heeft de garage ze dan aangebracht ? Te strak spannen is slecht, maar te los zeer zeker ook!

De gesmolten gloeier, dit kan meerdere oorzaken hebben, denk aan een te hoge stroom naar de gloeispiraal, oververhitting van de motor, verkeerd inspuit tijdstip, slechte verstuiver,

Als de timing nu van slag af is, klopt er ook niks meer van de compressie..Leg de riem, indien niet kapot, weer erop en zorg dat de timing nu wel klopt en meet nogmaals compressie, is deze nog steeds niks of slecht, dan zal op zijn minst de kop eraf moeten, kan zijn dat er een paar kleppen krom zijn.

Ik denk niet dat het iets te maken heeft gehad dat je motorsteun eerst afgebroken was, als er dan al motorschade was, zou dit wel gelijk merkbaar zijn geworden.

Het kan zijn dat de distributieriem verkeerd gemonteerd is geworden, of de spanning klopte niet, en zodoende heeft hij overgeslagen, is de timing versprongen met dit als gevolg.

Ik denk dat de garage zich eronder uit probeerd te praten, het eerste wat je moet ( laten ) doen is de timing controleren, klopt deze niet meer, dan verder onderhandelen, vanzelf gebeurt het in elk geval niet.

Na een andere garage gaan kan altijd nog, maar dan draai je zelf op voor alle kosten en lacht deze zich natuurlijk kapot.

Gr Stefan

Sandervs86 (0), 13 jaar geleden

Na dubbel te controleren staat de pomp nog steeds verkeerd. Mijn imbus past in het gat, en na enkele tanden te verdraaien kan ik deze pas dieper in de uitsparing duwen. Zou ook verklaren waarom er zo witte rook was.

Zelf weet ik niet hoe de merktekens van de nokkenas dienen te staan. Garagist is deze avond komen kijken, haalde de vacuumpomp af en zei dat ze juist stonden, maar heb niet duidelijk kunnen zien waar deze moest op staan.

Hij blijft bij het verhaal dat de motor op hol is geslaan en dat daardoor de compressieveren kapot zullen zijn. Mogelijks door het op hol slaan zijn de kleppen beginnen zweven en kunnen deze ook kapot zijn. De klep zou dan voor de schade van de bougie moeten zorgen

Zaterdag gaan we in de garage de motor demonteren en kijken, dan laat ik zeker iets meer weten.

Ik hoop dat de piston is doorgebrand door een slechte injecteur of inspuiting, ik vrees dat dat mijn enigste punt zal zijn waardoor de olie van geen oorzaak de schuld kan zijn.

Groeten en alvast bedankt aan iedereen. Tot zaterdag

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Jammer zeg, dit word en blijft een kat en muis spel tussen jullie, de garage zal zich eronder uit aan het praten zijn.

Ben toch benieuwt naar wat er na voren komt of wat het probleem nu is.

Gr Stefan

dutch123 (65), 13 jaar geleden

De motor zal niet zomaar op hol slaan. Je hebt al 8000km gereden met een teveel aan olie. Als hij hiervan al op hol slaat, zal hij dat al veel eerder gedaan hebben.
Witte rook is ook geen olie. Dat is koelvloeistof.
Een oude riem monteren nadat een motorsteun is afgebroken, vind ik niet handig. De riem kost zelf weinig en de schade als hij breekt is enorm. Maar goed: dat is niet aan de orde.

Sandervs86 (0), 13 jaar geleden

Vandaag hebben we de motor gedemonteerd.
Olie afgelaten. Er zat 1L teveel olie op (wagen heeft wel enkele weken stil gestaan)

http://img829.imageshack.us/img829/9732/...

http://img594.imageshack.us/img594/8217/...

http://img829.imageshack.us/img829/9342/...


Ik ga moeten beginnen geloven dat de garagist gelijk had en dat hij op olie is beginnen draaien.

ratdraaier (0), 13 jaar geleden

nou ik heb sterk het vermoeden dat gewoon de riem een paar tandjes is versprongen en daarom heb je deze schade en dat verklaart nl ook de witte rook die je toen had
dus de riem is niet goed gemonteerd of spanrol toch los gelopen

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Deze schade komt niet van een paar tandjes verkeert, dit zou eerder en alleen klepschade opleveren (kromme kleppen)
Zoals de afbeelding laat zien heeft hier een klep willen ontsnappen ; heeft eerst behoorlijk stampij gemaakt voor ie kon ontsnappen.
Het werdt hem waarschijnlijk iets te warm.....

Gr. paul

Harald4118 (0), 13 jaar geleden

Inderdaad, klep afgebroken. De reden hiervoor zal je niet meer kunnen achterhalen.

Je zal op zoek moeten naar een andere motor.

Sandervs86 (0), 13 jaar geleden

[quote=P. Kelder]Deze schade komt niet van een paar tandjes verkeert, dit zou eerder en alleen klepschade opleveren (kromme kleppen)
Zoals de afbeelding laat zien heeft hier een klep willen ontsnappen ; heeft eerst behoorlijk stampij gemaakt voor ie kon ontsnappen.
Het werdt hem waarschijnlijk iets te warm.....

Gr. paul[/quote]
Ik heb je naam al vele malen op dit forum zien circuleren. Ik begrijp dat je op afstand moeilijk een compleet overzicht kan hebben over alles.
Op basis van wat hier op het forum is geschreven, welke zou volgens u de oorzaak zijn dat de motor te warm is geworden.
Kan ik hier van uit gaan dat deze weldegelijk op olie is beginnen draaien?

Ik weet mij geen raad meer. Mogelijks zou ik een expertise laten doen. Maar als ik hoor dat dit idd door op olie te draaien is, dan hou ik liever mijn centen voor een nieuwe motor.

Groeten, Sander

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.