Volkswagen Polo: foutcode 16825

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v 55kW BBY

Heb bij deze auto al tot 3x toe het afgelopen half jaar foutcode 16825 uitgelezen en gereset.

Via de site van gerrit speek heb ik het volgende gevonden:


foutcode: 16825 P0441

nl Brandstofdamp afzuigsysteem stroming onjuist
du Tankentlüftungssystem Durchsatz fehlerhaft
en EVAP Emission Control System Incorrect Flow
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:
o Storingslampje (MIL) brandt

Mogelijke oorzaken:
o Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80) faulty/jammed
o Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115) faulty/jammed
o Evaporative Emission (EVAP) Canister Sealing faulty
o Lek en/of blokkade in de slang(en) tussen de ontluchting van de tank en het gasklephuis (Throttle Body)
Mogelijke oplossingen:
o Lek in de inlaat
o Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80)
o Perform Output Test
o Check Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Solenoid Valve (N115)
o Check Evaporative Emission (EVAP) Canister
o Perform Basic Setting
o Controleer de slangen tussen de tank-ontluchting en het gasklephuis (Throttle Body)

De leidingen heb ik al gecontroleerd echter niks aan kunnen ontdekken.
Iemand een idee waar of wat ik nog kan uitsluiten?

Audidriver73

Geplaatst door Audidriver73 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Hoe is de vacuumslang van de rembekrachtiger?
Egr kan ook voor problemen zorgen.

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

Vaccuumslang van rembekrachtiger is goed.
Als EGR het is dan geeft ie toch een foutcode wat met de egr te maken heeft of niet?
Kan natuurlijk geen kwaad om egr eens te demonteren en te reinigen/vervangen.
Ik heb ook al alle vaccuumslangen met ontvetter bespoten maar op geen enkele plaats reageerde de motor door anders te gaan lopen.
Ook zal ik het gasklephuis reinigen en in basisstand zetten, dit kan ook nooit kwaad.

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Probeer eerst ook eens of hij een update nodig heeft,er waren er wel een paar voor de BBY.

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=ricky]Probeer eerst ook eens of hij een update nodig heeft,er waren er wel een paar voor de BBY.[/quote]
Ik neem aan dat je een software update voor de ECU bedoeld?
Kan ik mbv vagcom 'zien' of er een nieuwe versie in zit?

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Ja klopt,voor de ecu.
Ik weet niet in hoeverre Vag-com dat kan,geen ervaring mee,maar in ieder geval wel de originele tester.

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

Oke, maar weet jij ook welke versie er origineel in zit en welke de update is? Volgens mij kan ik met vagcom wel zien welke software en in het motorregelapparaat zit.

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Audidriver73]Oke, maar weet jij ook welke versie er origineel in zit en welke de update is? Volgens mij kan ik met vagcom wel zien welke software en in het motorregelapparaat zit.[/quote]
Nee dat zou ik niet weten.

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

Update, gisteren beurt aan auto gedaan, fout16825 zat er weer in. Gereset en na 15min rijden ging motorstoring weer aan, uitlezen gaf werderom 16825.
Zou het ook de dampafzuigklep/pomp kunnen zijn?
Onderdeel nr 0 280 142 345 wat kost dit, is het proberen waard. Vreemde is dat dit pas sinds een half is en 2jaar lang geen problemen heeft gegeven, zou er ondanks dit toch een update nodig zijn?
Wat zijn de kosten bij de vw dealer om deze te updaten?

BVD.

de Dokter (0), 15 jaar geleden

Bij mij kwam ik er met remreiniger ook niet achter dat er een scheur in het slangetje zat.
Haal de slangen los die op het gasklephuis zitten en bekijk deze goed (bij mij zat de scheur aan de onderkant, niet te zien en stationair gewoon dicht gezogen, dus hier zou hij nooit remreiniger opzuigen)

Er zat een scheur in het kleine (ongeveer 10 cm lang) carterontluchting slangetje wat direct op het gasklephuis gemonteerd zit.
Slang vernieuwd en het gasklephuis gereinigd en opnieuw ingeleerd.

Met vriendelijke groet,

Jan-Aize

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

Bedankt voor de tip, dit had ik al in jouw post gelezen, heb slang er helemaal vanaf gehad maar niks aan te zien.
Vandaag bij de dealer geweest maar het nummer is een bosch nummer en konden ze niet opzoeken, beetje vreemd.

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ben vandaag erachter gekomen dat de klep die ik eerder beschreef als onderdeel nr 0280142345 een bosch nummer is en dealer deze niet kende.
Nu ben in naar VW in Duitsland geweest, deze konden hem wel (vreemd) en het VW nr is: 6q0906517 en dit zou een ventiel zijn.

Is dit niet toevallig de N80 of N115?

Deze kost rond de 42euro maar ik vraag me af of deze de foutmelding 16825 kan veroorzaken.
Op de gok vervangen ben ik eigenlijk geen voorstander van maar als het niet is dan zal het wel moeten.

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

Gisteren auto weer gehad voor nieuwe deurrubber, tevens wederom uitgelezen omdat oranje storingslamp weer aan was en het volgende stond erin:

Control Module Part Number: 036 906 034 DD
Component and/or Version: MARELLI 4MV G 4963
Software Coding: 00071
Work Shop Code: WSC 00000
Additional Info: WVWZZZ9NZ3Y248913 VWZ7Z0B5739365
4 Faults Found:
16825 - EVAP Emission Control Sys: Incorrect Flow
P0441 - 35-10 - - - Intermittent
17589 - Linear O2 Sensor: Reference Voltage: Open Circuit
P1181 - 35-10 - - - Intermittent
17604 - Oxygen (Lambda) Sensor Heater Circuit: B1 S1: Electrical Malfunction
P1196 - 35-10 - - - Intermittent
17586 - Linear O2 Sensor: Pump Current: Open Circuit
P1178 - 35-10 - - - Intermittent

De lambda sondes heb ik beide het verwarmingelement van gemeten met ohm meter, deze waren van beide sondes binnen de marge die in autodata staat, rond de 30ohm.
Stekkers waren niet geoxydeerd.

Tevens heb ik dat ventiel van de dampafzuiging ohms gemeten en deze was ook volgens specificatie.

Het begint steeds vreemder te worden.

Is er soms iets bekend dat deze modellen last hebben van slechte massa iod, daar begin ik langzaam aan de denken.

Benny Vee (0) PRO, 15 jaar geleden

Zoals richard al zei. Motorregelapp. laten updaten bij de dealer.
Die 4963 is de softwarestand en die lijkt me vrij oud.
Daarna gasklephuis reinigen en de heleboel inleren en uitproberen

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

Bedankt voor je reactie, dan zal ik dat eerst gaan laten doen.
Enig idee wat de dealer hier voor vraagt?
Neem aan dat dit geen service zal zijn.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Audidriver73]Bedankt voor je reactie, dan zal ik dat eerst gaan laten doen.
Enig idee wat de dealer hier voor vraagt?[/quote]
Wat het kost is toch niet van belang...., een fijn lopende motor is veel belangrijker toch ?

Gr. paul

Benny Vee (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik denk zo tussen de 25 en 50 euro.
Zorg dat je gasklephuis goed schoon is ( ook onderzijde van de klep )
Vraag ook even of ze de basisafstelling van de gasklepregeleenheid en de egr klep willen uitvoeren.
Na de update moeten ze ook even srs weer activeren

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=Audidriver73]Bedankt voor je reactie, dan zal ik dat eerst gaan laten doen.
Enig idee wat de dealer hier voor vraagt?[/quote]
Wat het kost is toch niet van belang...., een fijn lopende motor is veel belangrijker toch ?

Gr. paul[/quote]
Daar heb je helemaal gelijk in.
Ik laat wel weten als de update uitgevoerd is en of de problemen opgelost zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.