Volkswagen Bora 2002: Foutcodes bora

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AZJ, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 85

Hallo mijn vw Bora hapert/schokt stationair en aardig wat vermogens verlies, met obd2 krijg ik deze foutcodes. Zie afbeelding

Waar moet ik het probleem zoeken in de luchtmassameter of cat of lambda?

Friesland

Geplaatst door Friesland (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Bora? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Ik denk dat de LMM de bron is van de fouten. Deze geeft vast veel te laag aan.
Dat kan ook veroorzaakt worden door een luchtlek in de inlaat! of een bedradingsfout!
Het gevolg is dat het mengsel te arm wordt (P0171).
Het gevolg daarvan is dat ofwel de katalysator beschadigd wordt, danwel dat de abnormale signalen van beide lambdasondes als gevolg van te arm staan verkeerd worden geinterpreteerd.
Misschien heb je mazzel en is je katalysator nog niet defect.

Friesland (0), 2 jaar geleden

Bedankt, Dit is de luchtmassameter nogal olie achtig, hoe kan ik hem het beste schoonmaken?

Friesland (0), 2 jaar geleden

Heb hem zo goed als mogelijk schoongemaakt. Heb nu de volgende waardes met obd2

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

LMM geeft nu een aardig signaal, alhoewel het wel aan de krappe kant is.
Long Term Fuel Trim is nu 1,6% wat overeenkomt met een LMM die 1,6% te weinig aan geeft.
Bij veroudering zal de LMM weer meer te weinig gaan aangeven en zal de LTFT weer oplopen.

Lambda sensor 2 geeft af en toe ook wat laag aan - dat wijst op veroudering van de katalysator.
Als je mazzel hebt, kom je er nog mee door de APK.

Friesland (0), 2 jaar geleden

Dus hij geeft nog te laag aan, is het verstandig hem te vervangen dan?
Of nog een poging hem te laten weken in een middeltje? Ben nu voorzichtig met alcohol te werk gegaan

Is er voor de rest nog iets waar ik iets uit kan halen? Heb toch dat ie veel vermogen lijkt kwijt te zijn

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Ik persoonlijk geloof niet zo in dat schoonmaken. Ik monteer liever een nieuwe LMM.
Wel een originele of hetzelfde merk/nummer als er in zat monteren.
Ik heb bij imitatie LMM's afwijkingen (nieuw) tot 15% gezien.

N.B.: Beoordeling van de waardes is bij stationair, wat er onder belasting (rijdend) gebeurt kan ik niet zien.

Friesland (0), 2 jaar geleden

Heb de accu er niet af gehad is dit nodig om alles even te resetten?, zoals die fuel trims enzo?

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Fuel trims resetten kun je ook met de EOBD/OBD2 scanner die je gebruikt.
Je hoeft alleen maar de foutcodes te clearen (of die er zijn of niet).
Maar volgens mij is dat al gebeurt, als ik zo naar de waardes kijk.
Vooral pid 21 (afstand met Mil aan is weer 0km).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.