Hallo,
mijn vriendin heeft een kever 1302 half automaat uit 1972,
laatst reden we op de snelweg, =/-120 en zo opeens zakte hij af naar 90/100. Als ik nu in de eerste rij kan ik niet verder als 50, en in de tweede niet verder als 90, ga ik wel harder, dan zuipt ie olie en gooit ie dat eruit, vandaar dus rookontwikkeling.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen,
alvast bedankt, groet erik
Ps: het is een semi automaat, dus maar twee versnellingen!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik weet niet hoeveel toeren dat je de motor doet draaien, maar ik weet wel dat een kevermotor hoge toerentallen niet goed verdraagt op termijn.
Wat voor olie zit er in??? Is de koelingsfan wel eens schoongemaakt??? zit de oliekoeler niet toevallig potdicht met stof en pluis enz. Werken de luchtkleppen en thermostaat??
Of te wel, volgens mij wordt jouw boxertje een ietsepietsie te heet of heb je er te moderne olie in zitten. Gewoon ouderwetse minerale 15W40 vullen, zeker geen dunloop of synthetische olie.
Laat me raden.....
Het is zomer, het is warm. De keverkachel blijft gewoon hiite geven.
Je verdraagt de hitte met de ramen open, of je hebt de kachelslangen verwijderd?
Allebei fout. "s winters mag de kachel aan den kan je de koellucht missen. Zomers heeft de motor alle lucht nodig. Zitten de rubberkappen om de bougiedoppen goed? Zitten die er wel op?
Zit de rubberstrip tussen motor en carrosserie goed???
En hoe triest het ook mag zijn: 120 is een tikkie aan de hoge kant voor een kever.... 50 in zijn eerst? 90 in z'n twee??
Kan je niet beter overstappen op een golf gti??
19 jaar
http://img222.imageshack.us/img222/7582/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />
moet kunnen!!
Tja, 50 in zijn 1e en 90 in zijn 2e...... Niet bevorderlijk voor een Kever-boxertje! Echter: 120 op de snelweg moet de Kever wel kunnen halen. Ten eerste moet je er idd GOEDE olie in doen. Minerale olie en geen synthetische. Minerale olie van 20W50! Dat is dus wat anders dan wat de meeste auto's van vandaag gebruiken. Ten tweede is het van belang dat de motor voldoende koellucht krijgt. 1. De aanzuigopening aan de voorzijde van de koeltunnel wil wel eens geblokkeerd worden doordat er een stuk van het isolatiemateriaal (wat tegen de binnenzijde van de motorruimte gemonteerd zit) voor de aanzuigopening terecht komen, waardoor de motor niet meer voldoende gekoeld wordt en dus warm loopt. Dit is veelal te merken aan een drastische snelheidsvermindering en gaat vaak vooraf aan de definitieve vastloper. 2. Indien de kachelslangen verwijderd zijn (dit is helemaal niet erg!) moeten echter de openingen in het koelhuis middels doppen WEL afgesloten zijn, zodat alle koellucht toch naar de cilinders gaat. Indien de kachelslangen nog gewoon op hun plek zitten, dient de kachel bij warm weer natuurlijk UITGESCHAKELD te zijn! De boxer kan alle koude lucht maar al te goed gebruiken! 3. Werken de thermostaat c.q. luchtregelkleppen wel naar behoren? 4. Staat de ontsteking wel goed op tijd c.q. staan de kontaktpunten wel goed? De Kever is hier namelijk zeer gevoelig voor. 5. Werkt de oliekoeler nog zoals het hoort? Is deze niet verstopt? Dit kan zowel inwendig als uitwendig zijn.6. Werkt de carterventilatie nog naar behoren? Als ik jouw verhaal zo hoor ben ik echter een beetje bang dat jouw boxertje zijn langste tijd gehad heeft.... Stijging van de druk in het carter, veelal veroorzaakt door slijtage van zuiger- c.q. olieschraapveren, uit zich ook door overmatig olieverbruik. Plotseling blauwe rook uitstoten is meestal een voorbode van een motorrevisie.
19 jaar
Hm ik las de reacties op het berichtje, nou ik ben dus de eigenaar. Fijn dat eidereen inderdaad even meedenkt, alleen jammer dat sommige mensen denken dat ik mijn lief kevertje afrag! Oke 50 in de 1, met een schakelbak niet handig maar inderdaad zoals we al zeiden het is een semi. Toch nog veel gehad aan tips van de anderen, echt super! Waarschijnlijk gaat de motor inderdaad in de revisie want er blijkt iets mis te zijn met de cilinder :(
19 jaar
quote:
alleen jammer dat sommige mensen denken dat ik mijn lief kevertje afrag!
Ik denk niet dat er iemand is die denkt dat je dat 'bewust' doet.
Maar we kunnen wel twijfels hebben over hoe sommigen mensen 'een auto op leeftijd' omspringen.
DIE mensen proberen we wakker te schudden. Oké de eerste versnelling zal een telfout zijn. Maar aan wie ligt dat:
quote:
Ps: het is een semi automaat, dus maar twee versnellingen!!
Volgens mij heeft ie er echt meer dan 2!
Dus......
Als we het over dezelfde versnellingen spreken mag je in zijn 1 inderdaad max 70 denk ik.
Ik blijf met sommige weer-types 120 aan de hoge kant vinden.
Het zou moeten kunnen. Als alles in topconditie is. En ik vrees dat daar iets aan schort. Zeker als nu blijkt dat er iets mis is met 'de' cilinder. 'de' zal de derde zijn. Altijd de boosdoener.
Maar is hij wel boosdoener? Nee de derde cilinder is altijd het SLACHTOFFER. Dus zorg dat NA de revisie de andere tips die hierboven staan ook aangepakt worden, anders kan je binnenkort weer niet harder dan 50 in z'n 1e :-)
lees ook eens:
http://www.hotrod.nl/PDF/motorschades2.p...
verder schreef Klaas zo mooi dat de olie van tegenwoordig anders is als toen. Gelukkig is er genoeg keus om een passende olie te vinden. Een groter probleem is de benzine....die is ook niet meer wat het geweest is....maar daarmee heb je nauwelijks keus.
Succes met de kever.
19 jaar
Het kan ook nooit kwaad om even te kijken naar de verdeler. "Tuners" willen de originele verdeler vaak graag vervangen door de in vaktermen bekend staande 050. Op zich werkt dit ding ook wel, maar deze verdeler verschilt t.o.v. de originele door GEEN rekening te houden met een iets verlaat ontstekingstijdstip voor de 3e cylinder. Deze 3e cylinder wordt altijd iets warmer, vandaar dat de originele verdeler hier "rekening mee houdt". Dit warmer worden heeft te maken met de afvoer van de warme lucht van de oliekoeler. Als de motor van de latere types is gemonteerd, dan blaast de oliekoeler zijn warme lucht via een apart luchttunneltje naar buiten, t.h.v. de 3e cylinder. Bij de oudere types staat de oliekoeler gewoon in de luchtstroom en gaat de lucht eerst via de oliekoeler en dan naar de 3e cylinder. Hierdoor wordt de 3e cylinder dus slechter gekoeld.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar