Volkswagen Passat: Geen vermogen Passat TDI 81 KW 1998 Station.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI

Beste bezoekers,

Net naar de auto van mijn broer gekeken en zit met een probleem. Er is sinds 2 jaar geen vermogen meer. Topsnelheid ligt tussen 120 en 130 afhankelijk van de aanwezigheid van een heuvel. Bij heel regenachtig vochtig weer is de top nog wel eens 90 Km (Zou nog aan de tegenwind kunnen liggen).
De turbo hoor ik wel toeren maken bij gas geven, maar ik merk op geen enkele manier een duw in de rug.

Naar een garage geweest en die heeft de computer uitgelezen.
* temperatuurmeter van koelsysteem mogelijk defect (kortsluiting?)
* druk te laag.
De slang die van het luchtfilter kwam zat los. Die weer vastgemaakt, en er was geen verschil te merken.
Er stonden 3 injectoren waarden op de computer:
0.0 .. 0.15
-0.7
-0.6
Eenheden is me niet bekend, had even een foto van moeten maken.
De computer gaf bij stationair draaien een druk van 1.0 en bij vol gas liep die op naar 1.5. De sensor van het gaspedaal gaf een uitslag van 100%, dus die is het (denk ik) niet.

De temperatuurmeter in de auto zelf geeft een logisch verloop naar de normale bedrijfstemperatuur.

De garage heeft alle storingen gewist, ook geen verschil. De accu meer dan een half uur los gehad, maar het lijkt ook niet op een noodloop van de motor.

Wie kan me verder helpen. Ik zit met de volgende vragen:
* Hoe kan ik zien dat ik een gescheurde turboslang heb?
* Kan het de luchtmassameter zijn? Ik zie hierover geen melding in de computer.
* Kan ik de luchtmassameter schoon maken, en zo ja, met welk reinigingsmiddel?
* Als de luchtmassameter defect is, krijg ik dan *altijd* een melding in de computer?
* Kan ik van een andere identieke auto de luchtmassameter overzetten om te testen of het hier aan ligt? Ik wil absoluut geen schade aan de andere werkende auto lopen, dus geeft dit een risico voor de sensor als ik hem overzet?
* Kan ik de injectoren reinigen door ze in de thinner te laten weken?
* Kan ik de injectoren reinigen door een tsjappie in de dieseltank te gooien?
* Kan de temperatuurmeter van de koelvloeistof zo een grote invloed hebben? lijkt me meer turbo gerelateerd. Maakt niet uit of de motor koud of warm is. Geen enkel verschil te merken.

Met vriendelijke groet,
Marco van Nieuwenhoven.

mvnieuw2

Geplaatst door mvnieuw2 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

de kans is het grootst dat het de lmm is.
het beste kun je rijden met een testkast en de waarde uitlezen dan weet je zeker dat het dat is.
wil je dat niet dan zou ik eerst controleren op scheurtjes in de slangen.
ook de dunnen naar de bedieningsklep voor aan de n75.
maar het beste is rijden met de testkast.

groetjes jan.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Marco,

We kunnen je beter helpen als je hier even de storingscode's plaatst..

Waarschijnijk loopt hij wel in noodloop, vandaar de lage topsnelheid + geen vermogen..

Turbodruk kun je ook rijdend aflezen net zoals de Luchtmassameter.

De temp sensor kan best een probleem geven als de waardes van de sensor niet meer kloppen, de temp op het dashbord staat hier los van.

Een reiniger kun je wel in de tank gooien, neem dan bv spul van Forté, is alleen in de garage te koop, of dit je probleem oplost denk ik niet, maar baat het niet dan schaad het niet.

Ga geen andere middelen in de tank gooien, ga ook niet met thinner o.i.d. aan de verstuivers..

De Lmm kun je wel verwisselen als je er ene hebt van een zelfde auto, ook kun je de stekker eens los maken en kijken of je verschil merkt, maar als je op deze manier gaat testen kom je misschien van de regen in de drup.

Ik zou hem gewoon nogmaals laten uitlezen, de storingscode's hier noteren en eventueel ook eens rijdend uitezen, ofwel de meetwaardeblokken bekijken, ik denk dat je dan al een stuk in de goede richting aan het zoeken komt.

Een gescheurde turboslang is normaal wel hoorbaar als je gas geeft, mocht dat het geval zijn, heb je ook geen vermogen, maar ook kan de turbo 'vast' zitten of de aansturing ervan niet naar behoren werken.

Gr Stefan

mvnieuw2 (0), 13 jaar geleden

Hi Jan en Stefan,

De computer heb ik bij een garage laten uitlezen. De monteur had naar mijn idee niet het plan om mij te helpen, maar meer de intentie om de auto daar te laten zodat hij het kon oplossen. De test kostte mij 20 euro, voor 10 minuten werk. Dit vond ik niet in relatie tot het geleverde staan.

Ik heb dus niet de beschikking over een meter, om er een ritje mee te gaan maken. Nou weet ik dat er ook interfaces zijn die je via je laptop kunt aansluiten of zelfs een standallone versie die bijv. in de elektor staat. Kan iemand mij een goed advies geven voor een interface/testkast, inclusief een adres waar ik het voor een schappelijke prijs an krijgen (inclusief software)? Zelf heb ik een Seat cordoba 2003, Seat ibiza 1998 en mijn broer heeft dus de ProblemPassat. Een meter is denk ik wel een goede investering voor mijn toekomstige carriere.

Jan: "ook de dunnen naar de bedieningsklep voor aan de n75"
Dit begrijp ik niet, kun je dit wat anders formuleren? Zelf ben ik geen automonteur maar ben ik 7 jaar geleden begonnen met sleutelen toen mijn beun ermee stopte. Sindsdien heb ik al het onderhoud van alle auto's zelf gedaan, inclusief een distributieriem vervangen (Rover620i). Helemaal leek ben ik niet maar ik volg nog niet helemaal het vakjargon.

Ook weet ik niet zeker welke sensor de Lmm is. Klopt het dat het de sensor is die ik met een cirkel heb gemarkeerd?
[url=http://img261.imageshack.us/i/cimg4179a....][img]http://img261.imageshack.us/img261/4065/...[/img][/url]
Wat gebeurt er als je hem loskoppelt? Kun je dan een ander vermogen krijgen (eventueel meer in dit geval), zodat je een diagnose kunt doen zonder OBD? Het probleem is dat ik de auto maar 1 keer per maand zie, dus ik moet weten wat mijn mogelijkheden allemaal zijn, op het moment dat ik hem zie. Ook heb ik geen zin om zomaar onderdelen te vervangen als ik niet weet of het gaat werken. Op diverse sites lees ik over een Pierrburg, is dit een goed idee?

grtx Marco.

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

als je de stekker los tekt van de lmm dan gaat hij in noodloop en neemt een vaste waarde aan dus daar kun je niks mee.
de n75 klep bevind zich een stukjenaar voren richting radiateur.
het dunne slangentje van de wash gate zichtbaar op je foto loopt er heen.

groetjes jan.

mvnieuw2 (0), 13 jaar geleden

Hi Jan,

Nou snap ik hem, was even op verkeerde been gezet door de eerste typo. Ik heb een leuke link gevonden over de N75: http://wiki.tdiclub.nl/N75.
Nou weet ik nog niet hoe de turbo eruit ziet en waar die zit. Op de link http://www.passatclub.nl/viewtopic.php?f... staat een beschrijving over de WastGate en WasteGateActuator. Ik neem aan dat de WastGateActuator op de foto rechts van de Lmm zit, en dat de WastGate te vinden is aan het andere eind van het dunne slangetje(of is het net andersom). Ik kan nog niet alles in perspectief plaatsen, maar ik kom er nog wel.

Ik zal volgende keer ook de dunne slang naar de N75 controleren. Hoe kan ik er snel achter komen dat een van de slangen lek is? Ze zeggen dat je het hoort, maar dan moet je weten waar je naar moet luisteren. Is het mogelijk om dit met remmenreiniger te doen en te kijken naar belletjes? Bij mijn oude Fiat 500 kon ik zo snel een lek vinden bij de carburateur, maar dit is denk ik niet vergelijkbaar ;-)

grtx Marco.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Marco ,een defecte LMM laat de motor roken. Als je daar al 2 jaar mee rijdt zal de kat vol met roet zitten en daardoor ook niet meer vermogen kunnen leveren. Ook een lekke turboslang veroorzaakt roet. Dat slangetje aan dat vacuumpotje is dat niet door gesleten of gaar? Kijk of er bij bepaalde toeren vacuum op staat en contr. ook alle vacuumslangetjes en hoeveel vacuum maakt de pomp zelf . Bijna 0 bar abs. is goed . Succes.

mvnieuw2 (0), 13 jaar geleden

[quote=Punt]Marco ,een defecte LMM laat de motor roken. Als je daar al 2 jaar mee rijdt zal de kat vol met roet zitten en daardoor ook niet meer vermogen kunnen leveren. Ook een lekke turboslang veroorzaakt roet. Dat slangetje aan dat vacuumpotje is dat niet door gesleten of gaar? Kijk of er bij bepaalde toeren vacuum op staat en contr. ook alle vacuumslangetjes en hoeveel vacuum maakt de pomp zelf . Bijna 0 bar abs. is goed . Succes.[/quote]
Zo ver ik weet rookt ie niet overmatig, maar kan het niet met zekerheid stellen, omdat het niet mijn auto is. Zit er dan een kat in dit type diesel? Ik dacht dat roetfilter en stikstof kat alleen iets is van de afgelopen jaren.

De slangetjes moet ik nog eens controleren. Het probleem is dat ik geen vacuum meter heb, ik ben al blij dat ik een momentsleutel heb. Ik zal eens op mijn werk (machinebouwer) kijken of ze daar iets hebben. Ik neem aan dat ik de drukmeter er tussen moet plaatsen met een t-stukkie. Dit wordt pas over een paar weken.

Iedereen nog bedankt voor het meedenken. Ik hoop een stuk verder te komen met alle adviezen.

grtx Marco.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Dacht van wel maar is bij de apk de roetproef een of geen probleem??? Groeten.

mvnieuw2 (0), 13 jaar geleden

Wat dacht je van een APK die al in april 2009 is verlopen. De eigenaar heeft pas 3 keer een bon van 95 Euro gekregen . .. Dit is niet goed te praten, maar er wordt aan gewerkt. grtx Marco.

jan T (20) PRO, 13 jaar geleden

is wel dom van de eigenaar gewoon laten keuren lijkt me slimmer.

groetjes jan.

martijn v o (0), 13 jaar geleden

?????? 2 jaar lang vermogensverlies hebben en er nu al naar laten kijken, ik zou het nog een jaartje aankijken misschien gaat het vanzelf weg :-)

ratdraaier (0), 13 jaar geleden

ik zou idd even goed naar je vacuum slangetjes kijken je kan dat goed contreren het is nl zo als je de motor start en je laat hem gewoon lopen en als je dan het vacuum slangetje van de turbo er af haalt zie je de wastegate terug naar beneden zakken zo niet heb je geen onderdruk op je turbo en dan zou het ventiel of de leidingen ergens lekken of stuk zijn
gr andre

mvnieuw2 (0), 13 jaar geleden

Het is al weer een tijdje geleden dat ik aan de auto heb kunnen werken. Van het weekend heb ik weer even de kans gehad om aan de auto te werken.

Ik heb een aluminium plaatje gemonteerd (inclusief pakking) aan de uitgang van de EGR klep. Dit had geen effect, waardoor een vastzittende EGR klep uitgesloten is.

Ook is de slang waar de turbodruksensor in zit los geweest. Hier heb ik aan gevoeld en de turbo genereerd een flinke luchtstroom, vergelijkbaar met een flink formaat fohn. Mijn eerste conclusie is dat de turbo wel degelijk druk op kan bouwen.

Verder nog meting gedaan met de Elektor OBD-NG analyzer. Deze gaf tijdens het rijden een waarde op de MAF van tussen 9 stationair en ongeveer 200 tijdens vol gas geven. Betekent dit dat de LMM nog gewoon functioneert? Verder zaten er geen storingsmeldingen meer in het systeem, sinds de laatste reset afgelopen mei.

@ratdraaier(andre) had het over het naar beneden zakken van de wastgate. Is dat de pot die in het bovenstaande plaatje hierboven iets onder het midden zit? Als dat zo is, hoe kan ik dan zien dat ie naar beneden zakt? Moet ik daarvoor door het gat kijken en kijken of het membraan naar beneden zakt, of moet ik hem daarvoor demonteren?

Als ik wil meten of er een lek in het vacuum systeem zit, moet ik dan de slang van de wastgate losnemen en daarop de druk meten?

gr Marco.

rebel57 (0), 13 jaar geleden

Het feit dat de turbo draait en ook een luchtdruk opbouwt, wil niet zeggen dat er niks aan de hand is. Kijk of de verstelling wel gangbaar is.
Het dunne slangetje naar de klep moet een behoorlijk vacuum hebben.

Het een en ander is te zien als je hem rijdend uitleest. Indien je de beschikking hebt over een laptop, dan zijn er genoeg aanbiedingen om de OBD software te krijgen met bij behorende kabel.

ps na 2 jaar zo rijden, zal de kat ook niet zo fris meer zijn, maar eerst eens kijken naar de oorzaak

mvnieuw2 (0), 13 jaar geleden

Ik zal eerst eens starten met de (onder)druk te meten op het slangetje. Als de kat verstopt zit, dan kan ik deze neem ik aan leeg slaan. De kat, is neem ik aan de verdikking die ongeveer 20-30 cm van het blok zit in de uitlaat die schuin naar onder naar achter wegloopt.

Met de kabel kan ik de computer uitlezen, maar loopt niet helemaal vlekkeloos. Als ik de actuele waarden vraag, dan zegt ie vaak na 2 seconden al dat ie "No data". Heb het nog niet geprobeerd om het bijvoorbeeld met moDiag uit te lezen.

rebel57 (0), 13 jaar geleden

Ja dat zal de Kat zijn.
Als je de data niet kunt lezen, ga op zoek naar een ander progje, bv VCDS

Het uitlezen en loggen van verschillende zaken kan dan in een keer (bv lmm, turbo, temp )
kijk bv op de site van Gerrit Speek, daar staat veel uitgelegd over het werken met diagnose-software

mvnieuw2 (0), 13 jaar geleden

@rebel57: Thanks! Ik zal eens op zoek gaan. Ik heb in ieder geval een meter gevonden voor het meten van een vacuumdruk. Helaas zie ik de auto niet zo vaak, dus duurt het nog wel even voor dit topic gesloten zal worden. Ik houd gewoon vol, ik kan het nl niet hebben als ik een storing niet kan oplossen.

Die link van Gerris is geweldig! Daar staat tenminste nog de oude software op die mogelijk nog compatible is met mijn kabel.

gr Marco.

mvnieuw2 (0), 13 jaar geleden

Eureka, het probleem is opgelost. Het was toch gewoon de luchtmassameter. Na enig puzzelwerk hebben we de LMM kunnen uitwisselen met een andere auto en toen was er direct volledig vermogen.

We waren op het verkeerde been gezet omdat we een OBD-2 uitleesapparaat hebben gebruikt om de codes uit te lezen. Deze gaf geen melding dus we gingen er vanuit dat het niet de LMM kon zijn, omdat deze altijd een storing geeft indien defect. Helaas geeft het OBD protocol geen meldingen van een defecte LMM. Dit is alleen te zien met een VAG compatible apparaat. Toen we dus ook een 'echte' VAG meter gebruikten was het al snel duidelijk.

Iedereen bedankt voor de input!

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Heb je daar nu 2 jaar lang naar lopen zoeken.? Alleen als je de stekker er af haalt geeft deze een fout. Een kenner weet wat de meting aan mg lucht per slag moet zijn en je kunt dan ook aflezen wanneer de EGR klep open gaat . De meting wordt dan 1/2 zo laag en deze sluit weer bij 3000 t/min. Veel succes.

mvnieuw2 (0), 13 jaar geleden

@Punt: er zit een verschil in een professional en een hobbyist. Dat is hier weer eens bewezen. Trouwens zijn we niet 2 jaar bezig geweest met actief zoeken, maar is de storing er 2 jaar geweest. Dat zijn heel verschillenden aspecten. Geografisch gezien zat er een afstand van 150 kilometer tussen de auto en de beun, dus het aantal contactmomenten is heel gering geweest, resulterend in een lange termijn van oplossen. Uiteindelijk hebben we er "maar" een half jaar aan gewerkt.

Als de LMM kapot is dan krijg je een melding, als je dan met een meter werkt die deze melding niet geeft, dan wordt je op het verkeerde been gezet. Foutieve meetapparatuur is de oorzaak van veel ellende geweest, en die oude OBD meter is dan ook in het ronde archief beland. Gedurende het proces heb ik dan ook weer veel geleerd over de auto, en is de volgende storing hopelijk sneller opgelost . ..

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Zie dit niet als een verwijt.! Iedere goedwillende garage kan dit voor je meten. Warmrijden en meting volgas rond 800mg lucht per slag. Veel lagere meting maar met 2 bar turbodruk is bingo. Groeten.

mvnieuw2 (0), 13 jaar geleden

@Punt: Helaas heb ik een andere ervaring met een garage. Ik heb deze auto uit laten lezen en deze beste man kon me vertellen dat een van de waarden van de injectoren afweek, en die moest ik maar laten reinigen. Voor dit advies was ik 20 Euro kwijt en dit was maar 10 minuten werk. Het schijnt toch echt een vak te zijn en bij de ene garage kunnen ze je snel helpen, en bij de andere (universele) garage heb je wat meer moeite om de auto in orde te krijgen. Het is toch een vak en je kunt niet alles van alle auto's weten. Misschien toch maar naar de VW/Seat dealer gaan?!

Mijn ervaringen met garages zijn niet altijd prettig geweest in het verleden, en heb besloten om ALLES zelf te gaan doen, inclusief het vervangen van distributieriem etc van al mijn auto's. Ooit vertelde een garagemonteur me dat het kleppenstellen van een Rover 620i 90 minuten zou duren, terwijl dit een klus van 20-30 minuten is (als je ervaren bent), zelf deed ik er de laatste keer 35 minuten over. Graag houd ik de onderhoudskosten van de auto laag, en dat kan door alles zelf te doen. Enige nadeel is dat een storing dan nog wel langer kan duren voordat ie is opgelost, maar dat is mijn eigen keuze. Ook loop ik het risico om de auto compleet te verkloten, maar dat krijg je als je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten, is gewoon een ingecalculeerd risico. Ook vind ik het bereinteressant, die autotechniek, en wordt ik iedere keer (nog) slimmer ;-)

Er zijn ook mensen die je goed kunnen helpen en ben ik op dit forum een hoop oplossingen tegen gekomen voor problemen die ik had. Ook zijn er in het verleden garages geweest die me perfect hebben geholpen, maar ja, ik ben al een aantal keer binnen nederland verhuisd en dan raak je de goede adressen kwijt. Regelmatig krijg ik heel goede tips van de verkopers van de automaterialenzaak. Tevens heb ik ook heel goede ervaringen met een aantal beun's en die hebben me heel goed hebben geholpen in het verleden.

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

Bedankt voor de feedback, Marco.
Weer een probleem opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.