Geachte oplossers,
Onlangs heb ik een tikkend geluid geconstateerd vanuit de moter. Als de moter stationair draait, dan hoor je dit geluid veel minder.
Tijdens het rijden, hoor ik het tikkend geluid veel luider. De garage heeft de auto uitgelezen, maar kan geen foutmelding vinden.
Het betreft hier een TDI met motercode: AJM.
Wie kan mij hierbij helpen en wat is het meest voorkomend probleem als het om getik gaat?
Ik hoor graag van jullie.
Alvast bedankt!
Groet,
Karluti
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Karluti,
vanachter de computer is een tik moeilijk te horen. Komt de tik van boven of onderen? Volgens mij is dit een pompverstuiver he? kunnen ook uitgeslagen zijn.. Misschien een filmpje posten?
Motorcode AJM staat bekent als geen betrouwbare motor.
Getik in de motor is vaak het pistonpenlager....
Gr. paul
De garage zei dat het getik van bovenaf afkomt en sluit de pistonlager uit. De vraag is nu: hoe kunnen we het beste er achter zien te komen of het aan de pompverstuiver ligt? Deze er soms uithalen en wegbrengen om te testen........?
13 jaar
Het zal niet aan de pompverstuivers zelf liggen,maar vaak zijn ze uitgesleten in de cilinderkop. Maar ja,Paul heeft meer ervaring in dit merk...
Paul,
Heb jij nog eventueel een aanvulling op het antwoord van Maarten? Of andere tips en trucks om het makelijk te achterhalen wat het probleem is?
Ik hoor graag van je..
BVD
Carlo
13 jaar
Mooiste is als je het even filmt zodat wij het kunnen horen, maar gebarsten klepstoters zou ook nog kunnen. Hoor je ook een "plop plop plop" geluid toevallig bij het metaal getik?
Dag Ricky,
Bedankt voor je bericht.
Het klopt dat ik een vaag, maar niet al te luid het "plop plop plop" geluid hoor.
Wat ik ook graag kenbaar wil maken is, dat er onlangs een oliebeurt aan de orde was, waar ik een "speciaal middel" in de moter heb gegoten wat er voor kan zorgen dat de moter langer mee zou gaan....... Het middel heb ik wel bij een bekende automateriaalshop gekocht, het is supper dik (dikker als honing) Het zou namelijk goed kunnen dat hierdoor een verstopping is ontstaan, waardoor de moter niet voldoende olie krijgt?
Ik hoor graag van je,
MVG
Carlo
13 jaar
Hallo beste mensen,
Mijn golf vier met de motercode AJM is volgens de garage op!
Er zijn twee pompverstuivers kapot en er komt een vresselijk hard getik uit de moter, volgens de garage komt dit onder de blok vandaan en waarschijnlijk dat de krukass kapot is. Advies: een ander moterblok.
Nu heeft de garage een moterblok liggen met de code AXR (volgens mij een 101pk) en stelt voor om deze te monteren.
Mijn bezwaar was dat ik de op pk's achter uit ga, want de AJM kent een vermogen van 115PK, welke nog getuned is door Oettinger naar 140PK.
Volgens de garage is dit niet het geval, want mijn turbo blijft het zelfde en dat de tunning in de computer van mn auto zit. Daarbij komt dat ik 6 versnellingen heb en volgens mij heeft de AXR alleen 5 versnellingen kent.......
Ik heb hier toch mn twijfels over, aangezien het een ander moter code is en daarbij komt dat ik mij door hem heb laten vertellen dat de pk's niet door de moter geleverd wordt, maar door de turbo en de cilinderkop.
Wie o wie kan mij hier bij helpen, ik weet nou niet wat ik moet geloven, heb echter mijn twijfels over.
Alvast bedankt!
Groet,
Carlo
13 jaar
Ik heb er geen ervaring mee met deze 2 blokken over te bouwen, maar ik vind het pompverstuiver verhaal een beetje raar want als er 2 stuk zouden zijn dan loopt de motor zowat niet meer (en bij jou liep hij nog stationair zei je eerder) en nu ook nog eens een tik uit het onderblok en ze lazen eerst geen storingen uit....
Die tik kan inderdaad uit het onderblok komen maar ook vanuit de klepstoters/nokkenas maar hoe komt hij er dan bij dat er ook 2 pompverstuivers stuk zijn? Wat is er dan volgens hem niet goed aan die 2 pompverstuivers?
Als je toch gaat overbouwen dan zou ik dezelfde motorcode monteren want straks past het een en ander niet of werkt je motorcomputer niet juist op het blok of iets anders wat niet gaat werken of je laat het de garage allemaal maar lekker uitzoeken.
Dag Ricky,
Bedankt voor je reactie.
Ik ben vandaag langs de garage geweest en de onderdelen bekeken. Het probleem is inmiddels ook achterhaald.
Wat betreft de pompversuifers, er zijn namelijk twee stuks "kapot gesprongen" hierdoor kwam er dus ook veel grijze rook uit de uitlaat op het moment van het starten bij een koude moter.
De pompverstuifers die kapot zijn heb ik ook onder de loep genoemen en deze waren echt aan vervanging toe. De vering is namelijk los geschoten
De moterblok is nu zowat helemaal uit elkaar op de onderblok na. Het getik komt namelijk van een kapot zuiger vandaan.
De bovenkant van de zuiger (de ring dus) daar in de ring zeg maar is een stuk afgebroken.
De zuigers worden naar een revisibedrijf gebracht.
Er worden twee nieuwe pompverstuivers gemonteerd en de klepstoters worden ook vervangen.
Ik denk dat door deze handelingen de moter weer goed moet draaien.
Groet,
carlo
13 jaar
Goedendag,
Uiteindelijk heb ik een andere moter in de auto laten monteren, dit keer geen AJM.
Er zit nu een ATD moter in die 115.000 gelopen heeft, origineel 101 pk. AJM 115 pk. Ik vraag me nu af hoe het met de pk's zit.
De ATD heeft ook pompverstuivers weten jullie of die het zelfde zijn als de AJM?????
Alleen mijn AJM Turbo heb ik behouden. Deze auto is bij fabriek af door oettinger getuned, aangezien dit in de computer zit, blijf.ik.de extra 25 pk.behouden lijkt mij?
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar